Hier spreekt een hele blijde Bravorijder!!!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moet het allemaal even kwijt.
Ik heb afgelopen dinsdag m’n Bravo opgehaald bij de dealer en er nog maar 130 kilometers mee kunnen rijden, ik hou ‘m dit kalenderjaar nog buiten de fiscale bijtelling en kan dus helaas (bijna) alleen maar zakelijke ritten maken.
Er zijn me een paar dingen opgevallen:
- Tijdens m’n proefritjes een paar maanden terug viel me de erg (eigenlijk te) lichte besturing op, daar merk ik nu helemaal niks van, het lijkt erop dat dit is aangepast of dat het nog ‘los’ moet komen. Wat mij betreft mag het zo blijven.
- Het verbruik over de eerste 130 km is ondanks een relatief rustige inrijstijl schrikbarend hoog: 6,9km/l… ’t is lease, dus het kan me niet echt boeien, maar ik neem aan dat dit nog wel wat gaat zakken met het inlopen van de motor, al ben ik niet zo van het ‘nieuwe rijden’ dus echt lage cijfers ga ik niet redden denk ik.
- De adaptieve bochtenverlichting is een coole

gadget. Ik rij al bijna dertig jaar zonder, dus twijfel aan het echte nut ervan, maar het is wel geinig, zeker in het woonerfje waar ik woon.
- De automatische bi-zone airco is een goede investering geweest, die doet z’n werk feilloos zonder dat je er iets van merkt. Helemaal zoals het hoort.
- Aan de Blue&Me Nav moet ik nog even wennen, ik vind het nogal lang duren voordat je eindelijk kan gaan rijden. Ik heb ook al een keer gehad dat ik alleen nog maar “Ja” hoefde te zeggen op de vraag ‘Navigatie starten?’, maar ging al rijden en toen was het ingevoerde adres meteen kwijt en ik kon het niet meer oproepen. Nu wist ik de weg naar m’n eigen huis wel te vinden

, maar het gaat even om het principe. Verder werkt de Nav na het instellen prima, en past zich ook erg snel aan als je eigenwijs een andere route volgt.
- De Blue&Me werkt prima, alleen jammer dat de SMS-reader niet werkt met m’n Nokia 6300, de telefoon die toch zo’n beetje de helft van Nederland heeft.
- De motorklep is van lood?! Ongelofelijk (en voor mij onbegrijpelijk) zwaar dat ding.
- De piep van de gordel is wel vreselijk irritant, je zou bijna de gordel altijd omdoen… nu doe ik dat ook meestal wel, maar als ik even via de brievenbus om de hoek rij vind ik dat teveel werk, en als je dan uitstapt om de brieven in de bus te doen blijft-ie doorpiepen! Kan dat uitgeschakeld worden?
- Het sportinterieur (zwart/rood) vind ik ongelofelijk mooi.
- Het sportstuur is het fijnste en mooiste stuurtje dat ik ooit in m’n handen heb gehad.
- Uiterlijk is deze uitvoering in het zwart met de zwarte ruitjes achter en de two-tone 17” velgen vreselijk mooi, echt genieten.

Enige optische minpuntje is de te grote ruimte tussen de banden en de wielkasten, vooral achter.
- De 1.4 T-jet 120 rijdt heerlijk, en trekt lekker in het middengebied. Ik heb ‘m vanwege de maagdelijke km-stand nog niet erg ver doorgetrokken, maar heb goede hoop dat het dan nog leuker wordt.
- De wegligging heb ik gezien de nieuwigheid nog niet echt durven testen, maar lijkt zo op het eerste gevoel wel in orde. In de stromende regen wel al even geprobeerd hoe de auto reageert bij flink gas geven bij het uitkomen van de bocht. Bij gebrek aan ESP/ASR gingen de voorwielen flink aan het spinnen, maar de bestuurbaarheid bleef prima.
- Al met al voel ik me ongeveer zo met deze Bravo:
- Ik ben nog niet aan foto’s toegekomen, komt echt nog, beloof ik…