Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Onderhoud Bravo
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
Viper®
Vanmorgen me Bravo afgeleverd voor de 30.000 km beurt (32000 gereden).

Een sexy Lancia Ypsilon.

Inmiddels ook gebeld door de garage, vandaag is die niet klaar.
Zover:

Nieuwe banden, ik gok voor emo.gif
nieuwe remblokken
nieuwe remschijven

Persoonlijk vind ik nieuwe remschijven wel heel snel, heb niet de indruk dat ik extreem hard en veel rem.

Hoe zit het met andere mensen, jullie al onderhouds kosten gehad ?

ps. Overigens betreft het een lease contract, dus de maatschappij zal me vast verblijden met een bosje bloemen omdat ik aan "het nieuwe rijden" doe
Badmuts20
Hier ook iedere +/- 30000 nieuwe bandjes.
Remblokkken gaat vanzelf een lampje branden als ze bijna op zijn. Maar zelfs dan zit er nog genoeg remblok om om rustig door te rijden.

Remschijven hier vervangen bij de 2de set remschijven (80000 km). Toen waren de schijven al wel te ver afgesleten.

Dus ik denk dat het bij de lease wel weten hoor dat het een bandenvreter is en de remschijven slijten als sneeuw voor de zon. yummie.gif

Maar het lijkt wel of alle nieuwe wagens er last van hebben. Voeger kon jemet een set banden gerust 50000 km rijden. Mijn collega had met zijn opel zafira ook met 30000 al nieuwe bandjes voor.
Viper®
LoL 80000 km

ik haal er blijkbaar net 32000 mee

misschien wat minder remmen puh2.gif
tamael^
QUOTE (Badmuts20 @ Aug 17 2009, 19:59) *
Hier ook iedere +/- 30000 nieuwe bandjes.
Remblokkken gaat vanzelf een lampje branden als ze bijna op zijn. Maar zelfs dan zit er nog genoeg remblok om om rustig door te rijden.

Remschijven hier vervangen bij de 2de set remschijven (80000 km). Toen waren de schijven al wel te ver afgesleten.

Dus ik denk dat het bij de lease wel weten hoor dat het een bandenvreter is en de remschijven slijten als sneeuw voor de zon. yummie.gif

Maar het lijkt wel of alle nieuwe wagens er last van hebben. Voeger kon jemet een set banden gerust 50000 km rijden. Mijn collega had met zijn opel zafira ook met 30000 al nieuwe bandjes voor.

blame de sportive traction controll en abs/asr. je haalt het maximale grip uit je band bij optrekken en afremmen. de remmen en banden doen gewoon maximaal werk.

gevolg van een italiaan, rem en banden keus en sportive rijstijl. als je niet continu volgas wegtrekt gaat het allemaal een boel langer mee. maar ... das veel minder leuk.

tamael
Padbuffel
vrijdag 1e (30.000 km) beurt, ben benieuwd. mijn remmen piepen wel al zo nu en dan, maar of dat een teken is dat ze aan vervanging toe zijn?

@Viper, al nieuwe banden banden bij 32.000 km, is dat niet snel?

Grtn
Mark_Bravo
Beurt gehad bij 30.000, alleen nieuwe voorbanden en olie.

Inmiddels heeft hij 55.000 gelopen en twee weken geleden ging de climate controll stuk. Bleek een kapotte kachelmotor te zijn. Auto is bijna 2 jaar oud, maar ik nog binnen de garantie vervangen.
Viper®
QUOTE (Padbuffel @ Aug 18 2009, 18:06) *
vrijdag 1e (30.000 km) beurt, ben benieuwd. mijn remmen piepen wel al zo nu en dan, maar of dat een teken is dat ze aan vervanging toe zijn?

@Viper, al nieuwe banden banden bij 32.000 km, is dat niet snel?

Grtn

redface.gif

Nou mijn beurt van 32000 km was wel meer dan banden puh2.gif

nieuwe banden, remblokken en schijven, spanrol en waterpomp, deze bleek lek, ook de reden dat ik me koelvloeistof laatst moest bijvullen.

En tja, gewoon gummen met die banden daar zijn ze voor toch.

Overigens opmerkelijk, ze hebben 2 nieuwe banden aan de voorkant vervangen. Ik was van mening dat de nieuwe banden altijd achter moeten, dan de oude banden naar voor wisselen (zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=l5YsQ_a_ijA)

mensen hier ideeen over ?
Mark_Bravo
QUOTE (Viper® @ Aug 19 2009, 18:12) *
Overigens opmerkelijk, ze hebben 2 nieuwe banden aan de voorkant vervangen. Ik was van mening dat de nieuwe banden altijd achter moeten, dan de oude banden naar voor wisselen (zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=l5YsQ_a_ijA)

mensen hier ideeen over ?

Klopt, dacht ik ook. Tijdens een slipcursus ook geleerd dat je (bij een voorwiel aangedreven auto) altijd de meeste grip (en dus profiel) achter moet hebben. Het is beter om met je voorwielen geen grip te hebben, dan met je achterwielen.

Maar bij de garage zeiden ze dat het geen probleem was en dat het verschil tussen voor en achter niet zo heel groot was. Waarschijnlijk zijn mijn voorbanden al weer een stuk slechter dat mijn achterbanden. Zoals je al zei: "gewoon gummen met die banden daar zijn ze voor toch"...
Marea HLX
Ik heb toch liever het meeste profiel op de voorbandjes. Werkt wat beter met aquaplanning. En zo gaan de bandjes ook nog wat langer mee...
Viper®
Had ik ook voor me gevoel, maar kijk het filmpje eens wink.gif
Marea HLX
QUOTE (Viper® @ Aug 21 2009, 11:43) *
Had ik ook voor me gevoel, maar kijk het filmpje eens wink.gif

Link werkt niet.....Vond nog wel dit op bandengids.nl

1.2 Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?

Tests hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras. Vooral bij voorwielaandrijving slijten voorbanden doorgaans sneller dan achterbanden.

Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg?

Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven. Het risico hiervan is dat de auto 'achterstevoren gaat'. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan.

Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg?

Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden gemonteerd omdat het evenwicht in de grip gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid.
Viper®
LInkje gefixt:

http://www.youtube.com/watch?v=l5YsQ_a_ijA
Absane
ik heb ook net de 30.000 km beurt gehad, niks vervangen.. De voorbanden zijn wel gewisseld met de achterbanden en hij is even daardoor opnieuw uitgebalanceerd.. Vind hem eigenlijk precies hetzelfde rijden.
Freakies
Mijn banden zijn pas bij 90.000km vervangen.
Wel daarvoor voor-naar-achter...
Ik gebruik wel tijdens de wintermaanden winterbanden

Ik heb de banden online gekocht en mijn dealer heeft ze er bij de 90.000km beurt voor een zacht prijsje ondergezet.

Bij 30.000km waren bij remblokjes aan vervanging toe, maar ik kon er nog wel even mee doorrijden...
vervolgens compleet vergeten tot ik bij 50.000km op weg naar Frankrijk met vastgelopen remmen langs de weg stond.
Bij een Franse Fiat dealer de blokken en schijven laten vervangen...
Eddos
Ja, dat gebeurt dan altijd op zulke momenten en zeker op de plaatsen waar je even wat meer vergt van je remmen dan in ons platte landje puh2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.