Help - Search - Members - Calendar
Full Version: kofferbodem zakt door
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
Joro
Mijn kofferbodem zakt nogal door. Er zit geen reservewiel onder, wel een plastic "velg" met krik die met een bout vastzit. Deze "velg" zit echter zo'n 5 cm lager dan de omringende steun voor de kofferbodem. Als er iets zwaarder in het center van de koffer ligt is het geen zicht en blijft de plaat niet goed op zijn plaats. Ontbreek ik een onderdeel ? Fiat Bravo 1.6 Multijet bouwjaar ergens najaar 2008, ingeschreven begin 2009.
Sidharta
betreft het ontbreken... wel ja... een reservewiel... de plaats is voorzien zelfs als je de optie niet neemt. Die 5 cm waarvan sprake is effectief de dikte van de velg van het reservewiel...

Je kan natuurlijk altijd de plastieken velg losschroeven en onderaan een massief stuk van 5cm plaatsen, waarna je weer de plastic kit terugplaatst. Iets er bovenop plaatsen kan je moeilijker vastzetten...
Christiaan
Een plastic velg is nog luxe denk ik, bij mij is het alleen een stuk piepschuim met wat vakjes, waar o.a. de reparatiekit in ligt. Meerendeeel van de vakjes is leeg. Ik heb dus ook dat mijn bodem doorzakt, maar er is wel geen 5cm tussen bodem en piepschuim... Maar dat piepschuim is natuurlijk niet echt stevig.

foto niet van mij, maar elders op inet
Pjottum
QUOTE (Christiaan @ Jul 31 2009, 19:19) *
Een plastic velg is nog luxe denk ik, bij mij is het alleen een stuk piepschuim met wat vakjes, waar o.a. de reparatiekit in ligt. Meerendeeel van de vakjes is leeg. Ik heb dus ook dat mijn bodem doorzakt, maar er is wel geen 5cm tussen bodem en piepschuim... Maar dat piepschuim is natuurlijk niet echt stevig.

foto niet van mij, maar elders op inet

Zakt bij mij ook door, maar ik heb dat vak wel volgegooid met alle meuk die vroeger in een los kratje stond. Ik vind dit dan eigenlijk handiger. Ik heb wel zo'n snelreparatie setje, hopelijk werkt dat ook, als ik het nodig mocht hebben..
D3nnis
mocht je wat euro's overhebben kan je natuurlijk een mooie Bravo tassenset aanschaffen . coool.gif

Christiaan
QUOTE (Pjottum @ Aug 2 2009, 17:06) *
Zakt bij mij ook door, maar ik heb dat vak wel volgegooid met alle meuk die vroeger in een los kratje stond. Ik vind dit dan eigenlijk handiger. Ik heb wel zo'n snelreparatie setje, hopelijk werkt dat ook, als ik het nodig mocht hebben..

Yup ik ook, laten we maar hopen dat we het niet nodig hebben... Zo'n tassen set is wel mooi, maar ik vind het wel wat overbodig
Sidharta
zeker als deze tassen dan nog duur zijn ook, om ze dan toch weg e steken...

De plastic 'velg' waarover je spreekt is eigenlijk enkel als je een reservewiel bezit. Deze plastic cilinder past namelijk exact in de velg van het reservewiel... De kofferplaat rust dan op de band van het reservewiel en deze plastic velg wat zorgt voor deftige stevigheid en geen doorzakken...

Denk dat de dealer of fiat zelf bij levering een foutje heeft gemaakt... Wat jij nodig hebt, als je geen reservewiel hebt, is inderdaad zo'n piepschuim opvulling...
Joro
Bedankt voor de tips. Er heeft dus waarshijnlijk ooit een reservewiel ingezeten (is demowagen van de garage geweest). Ik ben vandaag bij de dealer langs geweest en nu ben ik ook de trotse bezitter van zo'n piepschuim vakjesverdeling coool.gif . Krik ben ik wel kwijt, maar ik had toch geen reservewiel.
Kofferbodem blijft naar mijn normen goed op zijn plaats, afneembare trekhaak heeft zijn eigen vakje zonder rond te slingeren. Kortom, ik ben content.
Sidharta
vraagje: ben jij dan in het bezit van een reparatiekit met vloestof voor een lekke band...?
Joro
QUOTE (Sidharta @ Sep 9 2009, 09:19) *
vraagje: ben jij dan in het bezit van een reparatiekit met vloestof voor een lekke band...?

Toen ik hem kocht, had ik gemerkt dat er geen reparatieset of reservewiel inzat en toen hebben ze er een reparatieset uit een showroommodel (Punto) ingestoken. Nu heb ik de set die in de vakjesverdeling zat van het showroommodel Bravo. Die set is wat breder dan de eerste die ze erin gelegd hadden.
RoberT-jet
Bredere auto = bredere set biggrin.gif

Ik heb ook de piepschuimen vakjesverdeling met vloeistof/oppompset. Hoop het nooit nodig te hebben, maar ben toch wel benieuwd of het werkt. Iemand ervaring?
Sidharta
dat ging inderdaad mijn volgende vraag zijn...

Staan op het punt om tweede wagen te kopen... vandaar...
RoberT-jet
Een tweede Bravo?
Gocool
Dat reparatiekitje is leuk spul, maar het hangt van de situatie af of het bruikbaar is. Toen ik mijn auto kocht had de dealer daarna een demonstratie van zo'n reparatie kitje. Het begint al met het feit dat het alleen bruikbaar is als het gat in je band niet groter is dan een paar milimeter. Dus bij een dikke jaap kun je jezelf de moeite besparen.

Het spul doet z'n werk wel. Bij een klein gaatje laat je het in het ventiel lopen met het pompje en als de hele inhoud erin zit rol je een stukje op met de auto en vervolgens zit dat spul verspreid over de binnenband (we hebben de binnenkant ook gecheckt).

Voordelen: Je kunt binnen 20 minuten weer verder rijden (wel je snelheid minderen)

Nadelen:
- Het spul vreet aan je band. Als je band nog te repareren is moet je binnen 24 uur naar een dealer om je band schoon te laten maken. Doe je dit niet dan heeft het spul al te aggresief huisgehouden en moet je een nieuwe band hebben.
- Bij vooral bredere banden zoals bijv die van de bravo heb je niks aan de kit. Ook niet als je de band aan de zijkant lek rijdt met bijv een stoeprandje meenemen of iets.
- Je bent simpel weg sneller met een krik en band dan met de reparatieset.

Hopelijk hebben jullie er wat aan, maar ik hoop dat je het nooit hoeft te doen smile.gif
RoberT-jet
QUOTE (Gocool @ Sep 11 2009, 08:57) *
- Bij vooral bredere banden zoals bijv die van de bravo heb je niks aan de kit.

Hopelijk hebben jullie er wat aan, maar ik hoop dat je het nooit hoeft te doen smile.gif

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik vond het setje wel een mooie oplossing om een hoop ruimte te besparen t.o.v. een reservewiel, maar ik begin nu toch wel m'n twijfels te krijgen... Inderdaad maar heel hard hopen het nooit nodig te hebben, en als dat toch gebeurt dat het dan ook werkt.

Waarom werkt het bij bredere banden overigens niet? (ik rij met 225 breedte)
Sidharta
Wij bij Iveco leveren voor de daily bestelwagens ook zo'n kit... en dat zijn toch wel iets grotere wielen... moet zeggen dat we daarover nog niet te veel klachten hebben... nog niet...

@RoberT : Wat betreft de tweede... eerder in de genre van FIAT Grande Punto of FIAT 500... pijl wijst momenteel eerder naar de 500...
Bij laatste testrit even draaicirkel terug getest... 1m met handrem lol.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.