Help - Search - Members - Calendar
Full Version: autoradio voeding
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
louis323
hoi,

ik heb een fiat marea weekend 1998
heb de autordaio aangesloten (rode en geel omgedraaid) en werkte goed.
nu vandaag deed hij niets meer, alle zekeringen nagekeken alles is goed.
wel raar is wanneer ik mijn frontje eraf haal, dan brand de alarmlampje van de autoradio wel(dus blijkt dat hij wel stroom krijgt)
ik heb ook al een andere autoradio geprobeerd, die deed ook niets.
iemand een idee ? een zekering die ik niet weet?

louis
Mean Green
QUOTE (louis323 @ Jul 15 2009, 15:36) *
hoi,

ik heb een fiat marea weekend 1998
heb de autordaio aangesloten (rode en geel omgedraaid) en werkte goed.
nu vandaag deed hij niets meer, alle zekeringen nagekeken alles is goed.
wel raar is wanneer ik mijn frontje eraf haal, dan brand de alarmlampje van de autoradio wel(dus blijkt dat hij wel stroom krijgt)
ik heb ook al een andere autoradio geprobeerd, die deed ook niets.
iemand een idee ? een zekering die ik niet weet?

louis

Misschien de zekering in de radio zelf? Daar zit vaak ook nog een zekering in.
louis323
QUOTE (Mean Green @ Jul 15 2009, 18:54) *
Misschien de zekering in de radio zelf? Daar zit vaak ook nog een zekering in.

die is goed, heb ik ook bekeken
Temujin
ik zou het toch in de bekabeling zoeken.

Als hij het eerst wel deed maar nu opeens niet is er misschien iets losgeschoten oid

Moet je anders de kabels even doormeten. Lijkt erop dat je radio wel voeding krijgt, maar geen signaal om "aan te gaan".

Er zullen ongetwijfeld mensen met meer kennis reageren.
louis323
QUOTE (Temujin @ Jul 15 2009, 19:43) *
ik zou het toch in de bekabeling zoeken.

Als hij het eerst wel deed maar nu opeens niet is er misschien iets losgeschoten oid

Moet je anders de kabels even doormeten. Lijkt erop dat je radio wel voeding krijgt, maar geen signaal om "aan te gaan".

Er zullen ongetwijfeld mensen met meer kennis reageren.

klopt, wel raar. alarmlampje brand wel als de front weg haal. maar gaat gewoon niet aan.
en als ik rood op geel doen, zie ik ook dat daar spanning op staat
louis323
QUOTE (louis323 @ Jul 15 2009, 20:03) *
klopt, wel raar. alarmlampje brand wel als de front weg haal. maar gaat gewoon niet aan.
en als ik rood op geel doen, zie ik ook dat daar spanning op staat

ik heb vandaag de - direct op de accu gezet, en je raad het hij doet het.
is er nog een plaats voor een zekering die niet in de boek staat van de marea?
en kan ik gewoon een directe draad naar de accu plaatsen en die gebruiken ?
Mean Green
QUOTE (louis323 @ Jul 15 2009, 21:25) *

je kunt wel een directe draad plaatsen, maar dan moet je er wel een zekeringhouder met zekering in opnemen.
louis323
QUOTE (Mean Green @ Jul 15 2009, 21:53) *
je kunt wel een directe draad plaatsen, maar dan moet je er wel een zekeringhouder met zekering in opnemen.

wel raar, ik kan er nog steeds niet bij, waarom er wel een lampje brand voor alarm op mijn autoradio, maar hij gaat niet aan.
directe aanvoer van stroom wel.
is er dan toch nog ergens een zekering voor de sigaretten aansteker die niet in de boek staat?
ik heb linksonder bij de stuur alle zekeringen er al eruit gehaald om toch zeker van te zijn dat alle zekeringen goed zijn.
tamael^
QUOTE (louis323 @ Jul 15 2009, 21:25) *

massa probleem? dan kan je een min van de radio naar een metalen deel maken in de auto. dan zou die moeten werken.

...

... (helaas, hier komt de overbekende) maar, Waarom is de massakabel door. wieweet klem gezeten achter je dash? wieweet een smeulende kabelboom? of wieweet gewoon een aderbreuk. zou echt is die massa (min) draad volgen. wieweet dat er een groter iets achter je dash ligt te smeulen.

tamael
louis323
QUOTE (tamael^ @ Jul 15 2009, 23:25) *
massa probleem? dan kan je een min van de radio naar een metalen deel maken in de auto. dan zou die moeten werken.

...

... (helaas, hier komt de overbekende) maar, Waarom is de massakabel door. wieweet klem gezeten achter je dash? wieweet een smeulende kabelboom? of wieweet gewoon een aderbreuk. zou echt is die massa (min) draad volgen. wieweet dat er een groter iets achter je dash ligt te smeulen.

tamael

ik heb hem geprobeerd eerst massa op de accuu, geen succes, maar de plus pool wel.
dus geen massa probleem
tamael^
QUOTE (louis323 @ Jul 15 2009, 23:27) *
ik heb hem geprobeerd eerst massa op de accuu, geen succes, maar de plus pool wel.
dus geen massa probleem

je had het toch echt over massa. najah, foutje is zo gemaakt.

heb je al is met een lampje gemeten welke draden welke voeding geven? wieweet dat er een draad uit het stekkertje geglipt is.

tamael
louis323
QUOTE (tamael^ @ Jul 15 2009, 23:35) *
je had het toch echt over massa. najah, foutje is zo gemaakt.

heb je al is met een lampje gemeten welke draden welke voeding geven? wieweet dat er een draad uit het stekkertje geglipt is.

tamael

nope nog niets gedaan, kan ik gewoon met een spanningszoeker dat doen? of kan ik beter naar een garage toe om dat te laten doen?
en toch de radio krijgt wel voeding, is dat misschien te weinig om de radio aan de gang te krijgen ?
Temujin
Ik zou idd met een spanningszoeker (wel eentje voor 12V) de kabeltjes testen. Wat krijg je met contact aan op welke kabel en wat rkijg je met contact uit etc.

Ik weet dat ik toen ook zat te kloten met mijn autoradio. Ik zou de rode en de gele raad moeten omwisselen, maar dat klopte ook niet helemaal. Bij jou klinkt het alsof het signaal van het contact niet goed doorkomt. (is trouwens ook afhankelijk van of je dat wilt maar zelf vind ik het wel fijn smile.gif ) Je komt er alleen achter door het even te meten. Lijkt me niet dat het een zekering van de auto is. Anders had je ook geen constante + en dat heb je wel. Volgens mij is het uiteindelijk dezelfde zekering voor de constante + en schakel +, maar ben verder ook een leek:P

Persoonlijk zou ik gokken op een zekering in één van de kabels of eerder nog een losgeschoten kabeltje/draad ergens.

En je kan uiteraard altijd naar een garage gaan. Die hebben ook zo gemeten hoe of wat.
louis323
QUOTE (Temujin @ Jul 16 2009, 19:25) *
Ik zou idd met een spanningszoeker (wel eentje voor 12V) de kabeltjes testen. Wat krijg je met contact aan op welke kabel en wat rkijg je met contact uit etc.

Ik weet dat ik toen ook zat te kloten met mijn autoradio. Ik zou de rode en de gele raad moeten omwisselen, maar dat klopte ook niet helemaal. Bij jou klinkt het alsof het signaal van het contact niet goed doorkomt. (is trouwens ook afhankelijk van of je dat wilt maar zelf vind ik het wel fijn smile.gif ) Je komt er alleen achter door het even te meten. Lijkt me niet dat het een zekering van de auto is. Anders had je ook geen constante + en dat heb je wel. Volgens mij is het uiteindelijk dezelfde zekering voor de constante + en schakel +, maar ben verder ook een leek:P

Persoonlijk zou ik gokken op een zekering in één van de kabels of eerder nog een losgeschoten kabeltje/draad ergens.

En je kan uiteraard altijd naar een garage gaan. Die hebben ook zo gemeten hoe of wat.

ik heb nu een nieuwe draad getrokken van de sigaretten aansluiting, de andere aansluiten heb ik afgesloten met een kroonsteentje en insolatie tape erom.
nu doet die het goed
Mean Green
QUOTE (louis323 @ Jul 16 2009, 22:41) *
ik heb nu een nieuwe draad getrokken van de sigaretten aansluiting, de andere aansluiten heb ik afgesloten met een kroonsteentje en insolatie tape erom.
nu doet die het goed

toch wel een zekering in de draad gezet, hoop ik?
louis323
QUOTE (Mean Green @ Jul 16 2009, 22:53) *
toch wel een zekering in de draad gezet, hoop ik?

hmm, er zit toch een zekering achter de sigaretten aansluiting?
en wat voor amp zekering moet er tussen ?
Mean Green
QUOTE (louis323 @ Jul 16 2009, 23:08) *
hmm, er zit toch een zekering achter de sigaretten aansluiting?
en wat voor amp zekering moet er tussen ?

Sorry, niet goed gekeken. Er zit een vrij zware zekering achter de aansteker, misschien wel iets te zwaar om je radio en die draad te beschermen. Ik heb er zelf nog wel een zekering tussengedaan bij de auto van mijn vrouw. Maar ik ben dan ook liever 'safe than sorry' (heb ook eens de blauwe rook achter het dashboard van mijn vaders Tipo vandaan zien komen, dat was geen fijn gezicht) smile.gif
louis323
QUOTE (Mean Green @ Jul 17 2009, 07:37) *
Sorry, niet goed gekeken. Er zit een vrij zware zekering achter de aansteker, misschien wel iets te zwaar om je radio en die draad te beschermen. Ik heb er zelf nog wel een zekering tussengedaan bij de auto van mijn vrouw. Maar ik ben dan ook liever 'safe than sorry' (heb ook eens de blauwe rook achter het dashboard van mijn vaders Tipo vandaan zien komen, dat was geen fijn gezicht) smile.gif

dat klopt, daar heb je zeker gelijk in, maar ik dacht er zit een zekering in de autoradio zelf, en nog een keer achter de sigarettenaansluiting.
zou ik dan ook nog 1 extra doen voor de zekerheid ?
Mean Green
QUOTE (louis323 @ Jul 17 2009, 08:09) *
dat klopt, daar heb je zeker gelijk in, maar ik dacht er zit een zekering in de autoradio zelf, en nog een keer achter de sigarettenaansluiting.
zou ik dan ook nog 1 extra doen voor de zekerheid ?

Ja, het kost haast niets en het is een kleine moeite. Ik zou het doen smile.gif

Maar misschien zijn er anderen die het beter weten dan ik.
louis323
QUOTE (Mean Green @ Jul 17 2009, 11:16) *
Ja, het kost haast niets en het is een kleine moeite. Ik zou het doen smile.gif

Maar misschien zijn er anderen die het beter weten dan ik.

daar heb je wel gelijk in, ik haal wel ff zo`n zekerings houder plus zekering

dank je voor het reageren
tamael^
QUOTE (louis323 @ Jul 17 2009, 11:30) *
daar heb je wel gelijk in, ik haal wel ff zo`n zekerings houder plus zekering

dank je voor het reageren

sigarettenplug is de zelfde zekering als radio. dit maakt emteen duidelijk dat het aderbreuk achtig iets is. zekering plaatsen is nergens voor nodig.

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.