Bravaabarth
May 10 2004, 11:54
Hey allen,
ik heb eens een vraagje,
Mijn distributieriem is vervangen op 90 000 Km en ik zit nu aan 182 000 Km, moet die binnenkort niet vervangen worden ? :?
Grtz
Slider
May 10 2004, 11:59
Ja. Om de 60.000 km. Of om de 3 jaar.
Bij een 1.4 kost het rond de €220,-
Bravaabarth
May 10 2004, 12:01
:shock: oei en ik heb er al 92 000 mee gedaan ondertussen, oeps !! :?
Slider
May 10 2004, 12:05
Ik wil je niet op kosten jagen, maar die zou ik toch laten vervangen als ik jou was. Als die knapt.... :shock: Dan ben je denk ik wel het 10 voudige kwijt. Hoor je er nog niks aan? De mijne begon bij een beetje te piepen...
Bravaabarth
May 10 2004, 12:26
als ik mijn auto start dan piept er soms een heel klein beetje iets, maar alleen bij het starten, de eerste 2 seconden...
Voila, heb naar de garage gebeld en hij mag volgende week maandag binnen, hoop dat ik nog op tijd kom :roll:
Bravaabarth
May 10 2004, 12:27
By the way,
die riem zit zo in een soort kastje heb ik gezien, kan je dat niet open schroeven ofzo? Om dan te zien of hij dringend aan vervanging toe is of niet ?
Grtz
Slider
May 10 2004, 15:25
Of je die kap er makkelijk af krijgt weet ik niet. De mijne begon te piepen, ik heb de oude riem naar de reparatie nog bekeken. Het enige wat ik kon zien (en de monteur mij kon vertellen) was dat je de tanden vanaf de achterkant kon tellen. Je zag er als het ware er een beetje doorheen. Maar das dan ook alles.
Bravaabarth
May 10 2004, 15:29
@SLIDER
ok,
ik heb net even in de handleiding gelezen van het onderhoud.
Zijn distributieriem en "gekartelde distributieriem" synoniemen ?
Want in mijn geplande onderhoud boekje staat er:
Vervanging vd gekartelde distributieriem --> op 120 000 Km
??????
Slider
May 10 2004, 15:32
bij mij ook. Maar dat hebben ze later bijgestelt omdat er zoveel problemen mee waren. Het was eerst (uit mijn hoofd hoor...) 5 jaar of 120.000 km. En dat hebben ze veranderd naar 3 jaar of 60.000 km.
Bravaabarth
May 10 2004, 15:34
ah ok,
ik hoop maar dat alles nog ok gaat tot volgende week maandag

, dan gaat hij binnen... :oops:
stifler_gt
May 11 2004, 11:42
QUOTE (Bravaabarth)
ah ok,
ik hoop maar dat alles nog ok gaat tot volgende week maandag

, dan gaat hij binnen... :oops:
In mijn boekje stond ook 120.000 (bravo van 96),
Na 70.000 km laten vervangen en volgens de monteur was ie binnen de 10.000 km gebroken (als ik door was gereden).
marcelv8
May 11 2004, 11:49
heb voor de zekerheid eens mijn onderhoudsboekje gecheckt, en daar werd ik niet vrolijk van,omdat ik die auto nog geen jaar heb :?
DistributieRiem vervangen in maart 2001 bij 57803 kilometers..
ik zit nu dus al over de 3 jaar heen, met nu een km stand van 98750,
dus net 40.000 meegereden sinds vervanging, kan ik nog wachten tot de grote beurt in juli ?????? :oops: :cry:
The Master
May 11 2004, 13:51
Met de distributieriemen weet je t nooit... Eerst (1995) dacht fiat dat ze wel een 120.000 mee zouden kunnen. Maar voor een heel aantal modellen (1.4 1.8 en 2.0) hebben ze dit naar 80.000 gegooid... En heb ook wel eens verhalen gehoord dat die er al na 10.000 geklapt was... :oops: :roll: Je weet t niet he..
marcelv8
May 11 2004, 16:39
inderdaad ik zie het :?
elke 60 000 km of om de 36 maanden (zit al op 38 ) :shock:
marcelv8
Jun 21 2004, 23:07
weet iemand soms of je, na vervangen van distributieriem, deze eerst ingereden moet worden??
niet letterlijk natuurlijk, maar door de misschien stugge riem, kan het zijn dat de auto daardoor minder snel op touren komt, en dus traag doortrekt ??
heb namelijk het gevoel datie trager is nu, vooral boven de 2500/3000 touren :? :?:
SNEEKY
Jun 22 2004, 09:00
neej,kan je normaal niet voelen , maar als het begonnen is na de riemvervanging zou ik toch de dealer es inlichten hoor :?
Bravo Retejong!!!
Jun 23 2004, 11:33
Ja als er iemand hier iets weet van het vervangen van een distributie riem ben ik het wel HELAAS
had mijn bravo gekocht en toen lag de distributioe riem ernog geen 10.000km op maar brak de spanrol af shit happens maar daar gingen mijn klepjes mooi van los zitten dus dat was een reparatie van boven de 1000 euro met nieuwe distributie riem en spanrol half jaartje later moest ie gekeurd worden en bleek dat er door dat incident een on effenheid in mijn waterpomp zat dus weer een nieuwe distributie riem dus op 30.000 heb ik inmiddels al drie nieuwe ditributie riemen verslonden
maar je kunt beter voorzichtig zijn dan laks
een tip ga niet naar de fiat garage voor het vervangen van je distributie riem maar naar een onafhankelijke BOVAC garage scheelt een hoop geld
Incl. omleggen 120 euro
laat ook ff naar je spanrol kijken kost maar 60 euro om te vervangen maar ben je wel zeker van je zaak.
en je hoeft hem niet in te rijden als je net uit de garage komt
groeten joost
Bravaabarth
Jun 23 2004, 12:42
QUOTE (Bravo Retejong!!!)
Ja als er iemand hier iets weet van het vervangen van een distributie riem ben ik het wel HELAAS
had mijn bravo gekocht en toen lag de distributioe riem ernog geen 10.000km op maar brak de spanrol af shit happens maar daar gingen mijn klepjes mooi van los zitten dus dat was een reparatie van boven de 1000 euro met nieuwe distributie riem en spanrol half jaartje later moest ie gekeurd worden en bleek dat er door dat incident een on effenheid in mijn waterpomp zat dus weer een nieuwe distributie riem dus op 30.000 heb ik inmiddels al drie nieuwe ditributie riemen verslonden
maar je kunt beter voorzichtig zijn dan laks
een tip ga niet naar de fiat garage voor het vervangen van je distributie riem maar naar een onafhankelijke BOVAC garage scheelt een hoop geld
Incl. omleggen 120 euro
laat ook ff naar je spanrol kijken kost maar 60 euro om te vervangen maar ben je wel zeker van je zaak.
en je hoeft hem niet in te rijden als je net uit de garage komt
groeten joost
welke motorversie heb jij ? 1.4 ?
Hoi,
Ik heb sinds 3 weken een brava van sept. 2000 met 34000 op de teller
deze is dus 3 jaar en 8 maanden.
HAD NU DE DISTUBITIERIEM vervangen moeten worden?
Heb boekje nagekeken maar heb niks kunnen vinden.
Hoop op antwoord
groeten onno
Brava toppie wagen
marcelv8
Jun 23 2004, 22:39
ja, hadden ze eigelijk moeten doen...elke 60.000 km of 3 jaar, zou het wel snel laten doen..of liever gezegd, hun verplichten om het kostenloos te doen!!
succes :wink:
Ga morgen bellen.
Heb deze wel tot autoexpert auto laten keuren.
2 jaar garantie en gekeurd door de dekra.
zal het morgen wel horen.
groeten onno
marcelv8
Jun 23 2004, 22:49
ja of isie al een keer vervangen??
zit dan ergens onder de motorkap een stickertje normaal gesproken met datum en kilometerstand..
Heb net kleppie open gehad maar geen sticker gezien.
bel morgen gewoon.
bij garage waar ik hem gekocht heb heeft de vorige eigenaar hem ook nieuw gekocht dus moet de onderhouds historie bekent zijn.
groeten onno
Jan de Lang
Jun 24 2004, 20:54
Misschien zijn jullie al uit de discussie over de distributieriem, maar toch..
Dat piepje bij het starten komt niet van de distri-riem, maar van een V-snaar.
De distri-riem gaat in de praktijk vaak veel langer mee dan wordt "voorgeschreven". Volgens mij hoeft niemand zich echt ongerust te maken over 10 of 20.000 km meer. Bij auto's die geregeld en motorisch soepel draaien heeft de distri-riem een grotere levensduur, dan bij auto's die vaak langdurig niet worden gebruikt. Bij buitenstalling en lage temperaturen is de levensduur ook korter. De boekjes kiezen met een ruime veiligheidsmarge voor vervanging bij de slechtst mogelijke condities.
Als je toch bij de riemen moet zijn om te stellen, de dynamo te reviseren of zo, dan kun je meteen de status van de distri-riem bekijken. Dat is niet zo veel extra-werk. Je hebt dan toch al de auto rv opgekrikt en de binnenwielafscherming er uit gehaald.
Het vervangen is ook niet zo'n heksentoer als de boekjes ons willen doen geloven. Het speciale Fiat-gereedschap voor de nokkenasblokkering is niet nodig en ligt ook bij de dealers veelal ongebruikt in de kast (als ze het al in huis hebben). Je moet een merkteken zetten en zorgen dat de as precies zo blijft staan als je de riem wisselt.
Bravo Retejong!!!
Jun 26 2004, 14:27
ik heb zelf een 1.4 12V niet luxe maar wel genoeg maar heb het wel eens vaker gehoord dat de spanrol was afgebroken wegens metaalmoeheid
het is een blijft een stom ding die distributieriem
Jan de Lang
Jun 26 2004, 22:57
Helaas kun je niet zonder die distri-riem.
Als de riem wordt vervangen, kun je wellicht ook meteen de spanner vernieuwen, dat kost niet zo veel en geeft meer zekerheid. Veel meer werk is het niet.
Hoi,
Gebeld met garage.
Hebben distributieriem gelukkig vervangen toen ik hem kreeg.
kan er dus weer 30000km tegenaan.
groeten Onno
Ik heb mijn auto gekocht bij 129.000 en in t boekje stond dat ie voor t laatst vervangen was bij 124.000......dus mijne zal nog wl ff meekunnen
Jan de Lang
Jul 5 2004, 10:11
Ga er maar van uit dat "voor het laatst" vervangen, "voor het eerst" betekent.
Dit soort km-aantallen zijn eerder regel dan uitzondering en meestal ook geen probleem (zie mijn eerdere reactie over km-stand).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.