Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dagwaarde Bravo 1.4?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
SoliD
hallo

Weet iemand misschien wat de dagwaarde is ongeveer van een fiat bravo 1.4 12v uit nov. 97.
hij ziet er mooi uit van buiten, licht metale velgen, voorbumber, remus sport uitlaat.
Van binnen zit er geen radio/cdspeler meer in die is er waarschijnlijk uit gehaald plus boxen
ik heb m zien staan hier in de buurt te koop en prijs is nader over een te komen.. dus wat voor een bod zou ik kunnen doen?
bvd
Slider
Ik denk rond de €4000,-
Maar vaak wordt een auto wel verkocht voor meer dan de dagwaarde...
Triple B
hoe ziet hij er onder de moterkap er uit?

wat zijn de opties(intrieur)

wat zijn de kilometers?

kleine lak of deuk schade?
SoliD
kan nog nie tonder de moterkap kijken.. keb afgesproken voor zaterdagmiddag om es te kijken ernaar..

maar vanmiddag ben ik er even langs gereden, kilometerstand is 177.000 km, best veel.. maar er zit een G3 instalatie in wat gas is dacht ik zo?

interieur.. naja pedalen zijn vervangen in van dat metaal chroom evenals de pook, er zit geen radio cdspeler meer in boxen op de hoedenplank zijn er ook uit, verder is t standaard.

ehm geen deuken heb ik kunnen bekennen, wel aantal krasjes en beschadigde deuropener, en een stukje van het lak is langs de ruit aan de zeikant een beetje ruw lijkt wel overheen gespoten te zijn
Cobra
ik zou er niet meer als 2000 euro voor geven maar laat hem eerst zen prijs zeggen en bied dan af :wink:
madbull
Ik heb zelf een 1.4 en ik vind het geen goede motor. Hij zuipt makkelijk 1 op 10, is niet echt vlot en behoeft nogal wat onderhoud (oa. distributieriem!). Ik weet zeker dat er met mij meer deze mening hebben.

Hoewel het een prachtige auto is, en er zeker heeel veel plezier is te beleven aan een Bravo 1.4 12v, zou ik, als ik het over mocht doen, voor minstens een 1.6 gaan.

De kilometerstand vind ik heel hoog, en aan de extra's/accessoires te zien is hij van een jonge gast geweest (="vlotte" rijstijl).

Ik persoonlijk raad em af, zeker voor 4000,- !

Mocht je hem toch willen kopen, dan raadt ik je aan op zwakke punten te letten als:
- wanneer is de distributieriem vervangen?
- hoe schakelt hij? (de synchromesh verhindert vaak vlot terug 2 schakelen)
- hoe zien de handvaten aan de buitenkant van de deur eruit?

Veel plezier met je aankoop, mocht je hem kopen! Het blijft een prachtige wagen, maar met zoveel kilometers misschien een risico.
marcelv8
QUOTE (madbull)
Ik heb zelf een 1.4 en ik vind het geen goede motor. Hij zuipt makkelijk 1 op 10. voor minstens een 1.6 gaan.

ik weet niet hoe jij rijdt met je auto, ik ook niet echt zuinig maar de 1:12 haal ik echt makkelijk... :roll:

en als ik het topic benzine verbuik lees, word duidelijk dat de 1.6 stukken meer zuipt als de 1.4....... :wink:
madbull
Okee, qua verbruik maken ze elkaar niet veel, maar je wint er wel aan pk's aan; voor dezelfde liters benzine! En ik ben echt niet de enige die aan de 1:10 zit, zie datzelfde verbruik-topic..
SoliD
hmm die handvaten aan buitenkant va de duer is wel beschadigd alsof er iemand zo scheel is geweest om de sleutel als maar hoger in te proberen mikken..

mijn ouders reden voorheen ook fiat.. brava , en ik vond die inderdaad ook zwaar irritant terug naar zn 2 schakelen.. moest persee afgeremd hebben tot 30kmh totdat ik terug in 2 kon.. maar is dat met alle bravo's ook zo?

ik denk dat ik er 2000 voor ga bieden.. en niet meer dan 2500..
marcelv8
klopt allemaal wat je zegt,

het terugschakelen naar 2 is een bekend bravo/a probleem...,
net zoals die handvaten trouwens, oplossing: zet er marea grepen op, nog mooi in kleur ook biggrin.gif
SoliD
dat vind ik dus zwaar irritant he, met de peugeut 306 van mijn ouders waar ik nu in rij is dat gewoon heerlijk.. zal wel wennen worden weer als ik die bravo koop

waar vind je die marea grepen
madbull
QUOTE (SoliD)
.. alsof er iemand zo scheel is geweest om de sleutel als maar hoger in te proberen mikken..  

Ze zijn gemaakt van een materiaal dat niet echt weersbestendig is. Heb ze ooit met een kit proberen op te lappen, maar dit was geen succes. Het probleem is niet te verhelpen met nieuwe, deze zullen het binnen een paar jaar ook hebben (of je bak moet altijd binnen staan). Fiat Marea-grepen passen ook en zijn wél in kleur te spuiten.

QUOTE (SoliD)
.. moet dit met alle bravo's?..  

Nee, ligt aan de staat van de synchromesh. Maar verscheidene Bravo's kampen en wel mee; de mijne heeft het bij 60 km/u en dat is heel goed te doen.. Kwestie van een goede proefrit maken!
SoliD
ok bij 60 is het gewoon goed te doen smile.gif ik knal nooit terug in mn 2 voor ik onder de 50 rij..
maar met de oude fiat brava was t gewoon te erg..
marcelv8
QUOTE (SoliD)
ok bij 60 is het gewoon goed te doen smile.gif ik knal nooit terug in mn 2 voor ik onder de 50 rij..
maar met de oude fiat brava was t gewoon te erg..

ok, ik ken ook pas bij 40 naar ze 2, maar waarom moet je daarboven terugschakelen :roll:
SoliD
haha ja ok.. maar met de oude fiat brava was het gewoon dik onder 30 want zelfs met 30 deed het al grrgrgrgrgr
Triple B
QUOTE (marcv8)
QUOTE (madbull)
Ik heb zelf een 1.4 en ik vind het geen goede motor. Hij zuipt makkelijk 1 op 10. voor minstens een 1.6 gaan.

ik weet niet hoe jij rijdt met je auto, ik ook niet echt zuinig maar de 1:12 haal ik echt makkelijk... :roll:

en als ik het topic benzine verbuik lees, word duidelijk dat de 1.6 stukken meer zuipt als de 1.4....... :wink:

ik rij met mijn 1.6 ook 1:12 als het moet maar normaal ongeveer 1:10

dus dat maak niet zo veel uit het is net hoe je er zelf mee rijd
Wilco
Madbull:
Ik weet niet wat er allemaal gebeurd is met je, maar het klinkt alsof je alleen maar slechte ervaringen hebt met de 1.4 frown.gif
Ik heb er totaal geen problemen mee, het is echt een super auto, ok, hij zuipt benzine, maar het comfort en rijplezier dat ik ervoor terug krijg is enorm!
De bravo heeft wat problemen, zoals de deurgrepen, maar om dan te zeggen dat het een "slechte" auto is vind ik toch iets te ver gaan.
177.000 is redelijk veel, maar er zit een G3 installatie in, oftewel, hij kan met gemak tot de 300.000.
Ik wist het wel als ik jou was:

Rij je veel kilometers dan is dit een zeer goede optie, anders zou ik van de koop afzien. Door het rijden op gas lever je ook wat vermogen in...

Groet, Wilco
SoliD
ik denk als ik m koop dat ik de gas instalatie eruit haal.. tis niet dat ik elke dag ga rijden.. maar scheelt ook weer wegenbelasting
Bobi
lijkt me niet slim, dan blijf je met een gat in je bumper en dat is niet handig als je de auto ooit weer wilt verkopen

het is ook zo dat met rijden op gas de motor minder smering krijgt dan met gewone benzine, dus de motor moet presteren onder omstandigheden die niet helemaal optimaal zijn, of dit een negatief effect hebt op de levensduur van de motor durf ik je niet te zeggen, maar in mijn ogen is het volgens mij beter om een "gewone" bravo op benzine te kopen als je toch van plan bent om die gasinstal er uit te halen

ook moet de auto opnieuw worden gekeurd enzo (ze moeten wel even controleren dat je natuurlijk niet meer op gas rijdt, en belasting betaalt naar een benzine-auto)
marcelv8
QUOTE (SoliD)
ik denk als ik m koop dat ik de gas instalatie eruit haal.. tis niet dat ik elke dag ga rijden.. maar scheelt ook weer wegenbelasting

Ik denk dat je met de huidige benzine prijzen beter die gasinstallatie kan laten zitten, en zoveel scheelt die wegenbelasting niet. ongeveer 35 euro per maand, dus ik zou dan zeker voor gas gaan. Of je moet echt weinig rijden..

www.wegenbelasting.nl >> uitrekenen
Pestventje
QUOTE (marcv8)
Ik denk dat je met de huidige benzine prijzen beter die gasinstallatie kan laten zitten, en zoveel scheelt die wegenbelasting niet. ongeveer 35 euro per maand, dus ik zou dan zeker voor gas gaan. Of je moet echt weinig rijden..  

www.wegenbelasting.nl >> uitrekenen

Idd, met gas ben je al goedkoper uit vanaf 12.000 km per jaar. En zo blijkt maar weer uit het nieuws van vandaag, dat gas de enige brandstof is die (nog) niet stijgt wat de brandstofprijs betreft.
SoliD
hmm het scheelt me amper 20 euro als je wegenbelastingbetaald op benzine ipv lpg das dus niks
maar of ik aan 12.000 km per jaar kom..
marcelv8
QUOTE (SoliD)
hmm het scheelt me amper 20 euro als je wegenbelastingbetaald op benzine ipv lpg das dus niks
maar of ik aan 12.000 km per jaar kom..

als wegenbelasting je maar 20 euro scheelt,

en hoeveel scheelt lpg op een liter benzine :?:

denk dat je op 2x tanken in de maand, alwel gauw 20 euro voordeliger uit bent met lpg, dus dat heb je er dan al uit, alle extra km's is winst.. biggrin.gif
madbull
QUOTE (Wilco)
Madbull:
Ik weet niet wat er allemaal gebeurd is met je, maar het klinkt alsof je alleen maar slechte ervaringen hebt met de 1.4 frown.gif

Ze zuipt evenveel als een 1.6 bij stevig gebruik. Comfort, uiterlijk en rijgedrag zijn uitmuntend, maar deze krijg je in een 1.6 ook! Hoewel ik het een pracht van een auto vind, zou ik, als ik het over mocht doen, voor een anders gemotoriseerde uitvoering gaan.

1040 kg is in mijn ogen te veel voor +/- 80pk.
The Master
Nou, een feit is gewoon dat een 1.4 12v dat blok kwalitatief een stuk minder is dan een 1.6.... Kijk maar bij alle topic van vragen en problemen... T gaat toch redelijk vaak over de 1.4 12v... :roll:

Qua onderhoud zal je met de 1.6 een stuk goedkoper uit zijn, qua aanschaf misschien niet, maar je moet m ook nog 'verzorgen' natuurlijk :wink:
DARAY
Tsjonge,

Krijg ik volgende week mijn pas aangeschafte bravo 1.4, hoor ik deze verhalen allemaal. Is toch niet allemaal slecht? Bovendien denk ik dat alle italianen behoorlijk dorstig zijn. Heb een alfa gehad, die ook behoorlijk wat lustte . Nu rij ik nog een Lancia delta 1.9 td en pfff die neemt nog meer volgens mij. Kan ook aan mij liggen hoor, rij toch ook wel stevig door altijd... smile.gif
Slider
Zo erg is het nu ook weer niet. Maar het klopt wel, het 1.4 blok was nou niet je van het. En daarom is ie vervangen door de 1.2 16v. Maar ondanks dat het niet een superblok is rijden er in NL wel heel veel rond.
marcelv8
QUOTE (DARAY)
Tsjonge,

Krijg ik volgende week mijn pas aangeschafte bravo 1.4, hoor ik deze verhalen allemaal. Is toch niet allemaal slecht?

Gefeliciteerd met je aankoop..veel plezier en veilige kilometers toegewenst biggrin.gif

welnee, met mijn 1.4 12v heb ik ook zogoed als nooit problemen
madbull
Ik zeg ook niet dat het een slecht blok is, ik zeg dat het het een wat minder blok voor in de bravo is. Dat sluit nog niet uit dat aan álle bravo's met allerlei blokken een gigantische hoop plezier te beleven is!

Gefeliciteerd met je aankoop!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.