Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tuning fiat bravo 1.4 tjet 120 pk
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
Harbrink1
Hallo,

Ik heb vorige week mijn fiat bravo 14 tjet 120 pk laat tunen.
HIj gaat nu echt als en speer.
Ik ben van 120 pk naar 155 gegaan.
Ook het koppel is van 206 naar 265 gegaan.

Zijn er nog meer mensen die dat hebben laten doen en hoe zijn de ervaringen?
mr-brava
hoe heb je dat voorelkaar gekregen zoveel extra pk? dat wil ik ook wel van 80pk naar ...pk emo.gif
Harbrink1
Hallo,

Ik ben bij ziptuning in utrecht geweest.
De kosten zijn 499 euro.

www.ziptuning.nl
mr-brava
jammer dat ik maar 8 pk erbij krijg, beetje veel geld voor maar 8 Pk extra
Harbrink1
Wat voor fiat bravo rij je dan met 80 pk.

Het tunen heeft eigenlijk alleen zin bij een turbo.
mr-brava
ik rij brava die boven aanstaat bij hun op het lijstje!
Gocool
Hier heb ik ook over zitten denken bij Ziptuning, maar zat alleen met de fabrieksgarantie in mijn maag. Is je garantie nu vervallen?
Harbrink1
Hallo,

Nee,maar ziptuning neemt de garantie over.
wiggywiggy
QUOTE (Harbrink1 @ Apr 30 2009, 22:52) *
Hallo,

Ik heb vorige week mijn fiat bravo 14 tjet 120 pk laat tunen.
HIj gaat nu echt als en speer.
Ik ben van 120 pk naar 155 gegaan.
Ook het koppel is van 206 naar 265 gegaan.

Zijn er nog meer mensen die dat hebben laten doen en hoe zijn de ervaringen?

heb het ook laten doen en ben er blij mee
Harbrink1
Hoe zijn bij jou de ervaringen dan van het tunen.
Sidharta
hoe zit het met de keuring? Moet dit teruggedraaid worden voor de keuring? of is dit conform...???
Martini7
Iemand ervaring of leasemaatschappijen hier ook blij mee zijn? smile.gif
Harbrink1
Er is niemand die er achter komt.Ze kunnrn het namelijk niet zien,zelfs een dealer niet.
Ferry
QUOTE (Harbrink1 @ May 11 2009, 21:46) *
Er is niemand die er achter komt.Ze kunnrn het namelijk niet zien,zelfs een dealer niet.

Dat is echt gigantische onzin ... chiptuning is namelijk ALTIJD te zien, aangezien een motormanagement aangepast/opnieuw geprogrammeerd wordt. Zeker in het geval van een Bravo, welke gebruik maakt van een boordcomputer welke gegevens opslaat (denk aan ECO-drive bijv.), is dit heel makkelijk uit te lezen.

Ook is je fabrieksgarantie wel degelijk vervallen, dat ZIP-tuning een garantie "overneemt" wil niet zeggen dat dit in dezelfde mate & afhandeling is als een fabrieksgarantie. Chiptuning bij lease-auto's is over het algemeen genomen NIET toegestaan, ik zou er zelf niet zo snel aan beginnen, ténzij je het via een dealer laat doen (dmv. een Novitec chip, zoals ik al eerder in een topic opperde).

Volgende keer wel iets verkondigen wat wáár is heh wink.gif
Sidharta
daar denk ik dus exact het zelfde over...

als ze zelfs de co-uitstoot kunnen meten en in een programma gieten, of de moment van schakelen en dergelijke meer, dan zal dit dus ook geen probleem zijn om dit e achterhalen.

Bij ons bij Iveco is het ten strengste verboden om de leaseauto zelfs maar iets te wijzigen. Dan heb ik het nog niet over tunen... Andere velgen en dergelijke is dus ook uit den boze...

En Ziptuning kan nooit de zelfde garantie geven als de fabrieksgarantie,f ze scheuren hun broek hieraan...
Harbrink1
Als jullie er zo overdenken dan doe je het toch lekker niet.

Ik vind hem super rijden en die garantie zal wel meevallen.
Harbrink1
En Ferry als je het zo goed weet,bel dan eens met ziptuning en laat je goed voorlichten,wat jij verteld over de boordcomputer is ook gigantische onzin.

Ik heb net nog weer gebeld met hun en me nog eens goed laten voorlichten.
Absane
QUOTE (Harbrink1 @ May 12 2009, 11:55) *
En Ferry als je het zo goed weet,bel dan eens met ziptuning en laat je goed voorlichten,wat jij verteld over de boordcomputer is ook gigantische onzin.

Ik heb het bij mijn garage gevraagd en zij geven ook aan dat je het wel kunt uitlezen als er iets aan het motormanagement is veranderd.

Mijn leasemaatschappij had er trouwens geen problemen mee om te tunen (auto wordt alleen maar beter verkoopbaar), alleen omdat de fabrieksgarantie vervalt is het niet toegestaan.
Ferry
QUOTE (Harbrink1 @ May 12 2009, 11:55) *

Gelukkig hebben wij hier altijd heel goed contact gehad met Squadra, welke mijn comment gelíjk zal bevestigen. Er staat op de site van Ziptuning bijv. het volgende :

21. Wat veranderen jullie aan het regelapparaat?De gegevens die als programma's zijn vastgelegd in de geheugenchip (EPROM) worden door ons aangepast. We optimaliseren de software zodanig, dat het rendement van de motor hoger wordt.

Ze veranderen dus gegevens in de EPROM. Zodra er gegevens veranderd zijn, en met de standaard gegevens vergeleken worden, is het dus gewoon zichtbaar dat er een verandering gemaakt is. Lijkt me vrij simpel te begrijpen toch? Maar goed, heel de stijl van je comments leveren is een "ik weet alles beter dan de rest" verhaaltje, en dat soort mensen willen zelfs hun gelijk hebben als het tegendeel zwart op wit staat gedrukt. Comments als `dan doe je het toch lekker niet´ zijn ook wel erg volwassen me dunkt. Overigens hoef ik me niet voor te laten lichten door Ziptuning, als je je ogen wat beter gebruikt zou hebben had je ook kunnen lezen dat ik al eens naar Chiptuning geìnformeerd heb dmv. een chip van Novitec, zij het op een Grande Punto, maar het principe is uiteraard gewoon het zelfde.
Harbrink1
Knap stukje tekst.

Ik hoor het gewoon van een dealer en van chiptuning,voor de rest heb ik er totaal geen verstand van.

Ik heb het gewoon laten doen en vind hem super rijden.
Als jij het verder dan pcies weet te vertellen prima toch.

De auto is nu 1 jaar oud die ik heb en merk vanzelf wel als er wat mee is.
Gocool
Ik ben er ook mee bezig geweest met dezelfde club. Had inderdaad interesse maar heb de regeltjes nog eens goed doorgespit.
Zonder me te mengen in de voorgaande discussie zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.

Het is mogelijk de auto te laten Ziptunen. Geen fysieke aanpassing is nodig maar een softwarematige. Via het motormanagement worden de instellingen geoptimaliseerd wat als gevolg heeft 35PK winst. (in het geval bij de 120pk benzine).
Ziptuning neemt daarbij de garantie over voor je motor. Elke schade aan de motor is hiermee dus gedekt.

Bij Fiat vervalt je hele garantie. Niet alleen de garantie van je motor, maar van je hele auto. Ziptunings garantie voor de motor zal dus geen andere defecten dekken. Aangezien ik 5 jaar garantie heb op mijn auto zou het in mijn geval betekenen dat dit contract nietig wordt verklaard zodra ik zelf een aanpassing aan de auto laat doen door een NIET DOOR FIAT ERKENDE garage.

Dit is dus ook de reden waarom ik het niet meer heb laten doen/ga laten doen binnen nu en (inmiddels) 4 jaar.

Persoonlijke note aan Harbrink1: Je hebt teveel betaald. Als je eerst een offerte aanvraagt en deze laat verlopen, krijg je vervolgens om de andere maand aanbiedingen, nieuwsbrieven e.d. om je auto te laten tunen met 100 euro korting. Daarmee zou het 399 hebben gekost.

Groeten
Harbrink1
Bedankt Gocool

Maar ik heb inderdaad ook 399 betaald.Staat ik op de site dat je 100 euro korting krijgt.
wiggywiggy
QUOTE (Harbrink1 @ May 12 2009, 11:38) *
Als jullie er zo overdenken dan doe je het toch lekker niet.

Ik vind hem super rijden en die garantie zal wel meevallen.

zo is het,ik vind hem ook super rijden en hij heeft nu net dat gene meer dat ik er aan miste.
de mijne is nu 4 maanden oud en er staat 4700 km op de teller en ik ben blij dat ik het heb laten doen,vooral het koppel is er op vooruit gegaan waardoor de automaat niet meer zo snel terug schakelt als ik iets meer gas geef dit was namelijk heel irritant.
bravo173
Haha,

Jullie moeten naar squadra tuning. Daar heb ik mijn bravo 150pk laten tunen en nu heeft hij 172pk en een koppel van 315nm. Dat schiet lekker op. Tot op heden (5.000km gereden want ik rij niet veel) geen problemen. Het motormanagement / software lijkt op de mito 1.4 t-jet. Ik heb getwijfelt tussen een paar aanbieders maar het verhaal op de squadrasite is wel plausibel. Hij geeft aan dat er simpelweg niet meer uit te halen valt dan 172pk omdat de turbo te klein is. Hoe komt zip dan bijvoorbeeld aan 185pk? Lees de verhalen maar eens op squadra. Voor mij een prima zaak, goede service en betrouwbaar. Hij legt uit wat hij doet, maakt een proefrit, laat de data zien zoals motorbelasting, vermogen bij RPM, koppel etc. Goede advieze, ware beloften en ook de prijs is goed!
Rayman19876
Heb vernomen dat squadra er ook erg veel verstand van heeft. Daar zijn er meer mee eens denk ik. Ik heb wel eens na gevraagd bij squadra voor mijn hgt. Zij zeggen dat mijn motor i.p.v 154, 160 pk standaard heeft, en dat je daar, omdat het een atmosferische motor is, er eigenlijk bijna niets uit kan halen. Bij ziptuning zou ik tot wel 170 kunnen gaan, als ik het goed heb. Maar ik geloof daar ook niet erg veel van.

Bij squadra lijken ze er erg veel verstand van te hebben.
tamael^
QUOTE (bravo173 @ Jul 1 2009, 23:32) *
Haha,

Jullie moeten naar squadra tuning. Daar heb ik mijn bravo 150pk laten tunen en nu heeft hij 172pk en een koppel van 315nm. Dat schiet lekker op. Tot op heden (5.000km gereden want ik rij niet veel) geen problemen. Het motormanagement / software lijkt op de mito 1.4 t-jet. Ik heb getwijfelt tussen een paar aanbieders maar het verhaal op de squadrasite is wel plausibel. Hij geeft aan dat er simpelweg niet meer uit te halen valt dan 172pk omdat de turbo te klein is. Hoe komt zip dan bijvoorbeeld aan 185pk? Lees de verhalen maar eens op squadra. Voor mij een prima zaak, goede service en betrouwbaar. Hij legt uit wat hij doet, maakt een proefrit, laat de data zien zoals motorbelasting, vermogen bij RPM, koppel etc. Goede advieze, ware beloften en ook de prijs is goed!

squadra is altijd nog de nummer 1. weet heel veel van de motor techniek af en is wel in voor een expirimentje. (grotere turbo? ;-) )

mijn advies is dan ook altijd Squadra. met me croma ook contact gehad maar daar hadden ze niets meer van. moet dus echt een keer de ecu codes doorschuiven en mogelijk gewoon een set ecu's op sturen om te zien wat ze er mee kunnen. gewoon om aan te geven hoe ver ze voor je willen gaan.

tamael
priest
Hallo jongens,

Heb mijn wagen ook bij zip(belgie) laten tunen,hierna ben ik ermee naar italie gereden.
In Italie heb ik mijn auto laten uitlezen bij een fiat dealer en die hebben meteen gezien dat de auto gezipt was.
De garantie vervalt inderdaad, maar dan alleen op alles wat te maken heeft met de aandrijving(motor, versnellingsbak, aandrijfassen, enz) garantie op de lak en koetswerk kan wettelijk niet vervallen gezien het een met het andere niets te maken heeft.
Momenteel heeft ziptuning ook weer een update klaar voor de fiat bravo t-jet 150.
Ikzelf ben HééL tevreden over de kennis en service die ik bij ZIP krijg.
Zelf ken ik squadra niet dus zal ik hierover ook niet oordelen.

Maar ik word wel moe van al die mensen die hier teveel praten over dingen die ze niet weten.
Holle vaten maken meer.... bonk.gif

mvg Marco
maxxen
Mijn Grande Punto Tjet sport heeft een grotere turbo ,andere uitlaat,andere inlaat en herschreven software.Nu vraag ik me af of diegene die hem hebben laten chippen bij ziptuning of diegene hem ergens anders al is op een vermogensbank heeft gehad.155pk met de originele turbo lijkt me sterk.Vandaar dat ik een grotere turbo heb gemonteerd.Wat de mijne nu aan vermogen heeft weet ik nog niet,dat weet ik 28 november,dan gaat hij op de bank.
sjaak
Net als andere mensen wilde ik graag iets meer uit de motor halen. Ben bij Squadra geweest en had het gevoel dat men wist waar ze mee bezig waren.
120 pk naar ongeveer 155 pk en koppel is van 206 naar 260 gegaan. In alle versnellingen rijdt het net even iets frisser, ben er ook erg tevreden over.
RARARA
en wat is de prijs bij squadra ?
Viper®
De MiTo 155 pk tjet is € 470,-

dus ik gok hetzelfde voor de Fiat Bravo tjet
sjaak
Dat klopt, ik heb € 470,00 betaald
Christiaan
QUOTE (maxxen @ Nov 8 2009, 12:27) *
Mijn Grande Punto Tjet sport heeft een grotere turbo ,andere uitlaat,andere inlaat en herschreven software.Nu vraag ik me af of diegene die hem hebben laten chippen bij ziptuning of diegene hem ergens anders al is op een vermogensbank heeft gehad.155pk met de originele turbo lijkt me sterk.Vandaar dat ik een grotere turbo heb gemonteerd.Wat de mijne nu aan vermogen heeft weet ik nog niet,dat weet ik 28 november,dan gaat hij op de bank.

En? Hoeveel is het nu?
maxxen
QUOTE (Christiaan @ Dec 2 2009, 23:05) *
En? Hoeveel is het nu?

175 pk,Wel nog na montage van andere nokkenassen.
sjaak
Te lezen op de site van Squadra tuning.

De Fiat Grande Punto werd in 2007 als één van de eerste Fiat modellen voorzien van de nieuwe kleine turbomotor. De 1.4 T-jet. Even later werd deze motor ook geleverd in de nieuwe Fiat Bravo. De 1368 cc metende 4 cilinder met Bosch Motronic ME7.9.10 injectiesysteem levert volgens de fabriek 120 pk. Daar is geen pk aan gelogen. Sterker nog, er wordt ruim meer dan die 120 pk geleverd. Bijna 130 pk zelfs. Dat vinden wij een beetje jammer. Zo blijft er namelijk minder voor ons over. Daarnaast is de motor voorzien van een zeer kleine turbo van IHI. Een japanse turbofabrikant welke niet vreemd is op de Italiaanse automarkt. Maserati maakt al heel veel jaren gebruik van dit merk turbo. De Turbo is van VL37 type. Zo'n beetje de kleinste turbo op de markt. Het beloofde koppel van 206 Nm geldt blijkbaar ook als minimale ondergrens. Wij meten namelijk bijna 220 Nm. Overigens geen uitzondering, want we hebben meerdere auto's gemeten en de grafieken hieronder is het resultaat van de gemeten gemiddelde waarde.

Tijdens de ontwikkeling viel er nog iets anders op. Het vermogen is vanaf een vrij vroeg moment al bijna op z'n maximale waarde. Meer turbodruk betekent dan ook geen meer vermogen meer. De winst komt vanaf dat punt ook vooral ergens anders vandaan. Uiteindelijk was er zo'n 141 pk haalbaar. Een winst van slechts zo'n 11 pk. Uiteraard hebben we uitgepuzzeld hoe dit zo kan. De bottleneck blijkt in de toegepaste nokkenassen te zitten. Deze zijn dusdanig tam dat een groter vermogenswinst niet mogelijk is. De Koppelwinst is een keurige 45 Nm waarbij we eigenlijk meer rekening houden met de maximale belastbaarheid van de koppeling dan met de maximaal haalbare winst. Er zit qua koppel meer in maar omwille van het behoud van de techniek halen we die er niet uit.

Misschien wel netjes dat ze deze info gewoon op hun eigen site plaatsen, maar ik vind het wel jammer dat ik vorig jaar de volle € 470,00 heb betaald voor wat nu blijkt een vermogenswinst van ongeveer 11 PK.
Wel uiteraard een mailtje gestuurd, maar nog niet echt een passend antwoord teruggekregen.
Gwboes
Dit was volgens mij ook al bekend voordat je hem liet chippen.
Maar ben je dan niet tevreden over de prestaties?
Ruudje
Ik een bankmeting ook wel is gepost maar de waardes die vaak beloofd worden nooit gehaald..
Bij een goede bankmeting haald ik met mijn std 150PK versie 171PK en 315nm en inderdaad oa. de Turbo is de bottleneck.

Garantie is ook net hoe je garage ermee omspringt.

Meer zit er dus echt niet in! Tenzij je dingen aan gaat passen..
sonny
ik werk ook bij een fiat dealer en als de auto gechipt ik kan je dat zien met uitlezen.

met ziptuning moet je daarna ook nooit meer de motor update's doen anders vervalt je chip.
sjaak
QUOTE (Gwboes @ Feb 9 2011, 12:57) *
Dit was volgens mij ook al bekend voordat je hem liet chippen.
Maar ben je dan niet tevreden over de prestaties?

Dit was in ieder geval bij mij niet bekend.
Ik denk zelfs als ik van te voren had geweten dat er 11 PK vermogenswinst te behalen was, ik het niet had gedaan.
Als er 155 PK via de mail wordt beloofd, dan ga ik er van uit dat dit eerder met een Bravo is gehaald en dus niet 141 PK.

Ik kreeg er gewoon een beetje jammer gevoel bij toen ik het las
Christiaan
QUOTE (sjaak @ Feb 10 2011, 03:19) *
Dit was in ieder geval bij mij niet bekend.
Ik denk zelfs als ik van te voren had geweten dat er 11 PK vermogenswinst te behalen was, ik het niet had gedaan.
Als er 155 PK via de mail wordt beloofd, dan ga ik er van uit dat dit eerder met een Bravo is gehaald en dus niet 141 PK.

Ik kreeg er gewoon een beetje jammer gevoel bij toen ik het las

Zijn er hier ook mensen met een 105pk, 1.6 liter diesel die deze hebben laten chippen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
RutgerB
QUOTE (Harbrink1 @ May 12 2009, 15:33) *
Knap stukje tekst.

Ik hoor het gewoon van een dealer en van chiptuning,voor de rest heb ik er totaal geen verstand van.

Ik heb het gewoon laten doen en vind hem super rijden.
Als jij het verder dan pcies weet te vertellen prima toch.

De auto is nu 1 jaar oud die ik heb en merk vanzelf wel als er wat mee is.

ik heb zelf een fiat bravo 1.9 multijet 150pk uit 2008 laten aanpassen bij ziptuning
Omdat via de uitleeskabel programmeren te lang duurt haalt men heel de chip eruit en moet er ook opnieuw gekit worden.
Volgens mij kan iedereen dit wel zien als hij terug bij de dealer komt.

Daarnaast was het tunen een complete faal, ik had aanzienlijk meer vermogen, weet niet hoeveel omdat er geen bank aan te pas komt.
maar er zat ook een brom in die een resonantie werd en echt niet goed klonk. Men had het na tig keer terugkomen eruit maar toen was ie
trager dan voor ik hem bracht dus uiteindelijk mijn geld terug na wat zeuren.

Misschien had ik net pech wie weet.
Ruudje
Persoonlijk zou ik ook alleen naar Squadra (veel forum gebruikers positief) of Digicar Doetinchem (ikzelf super positief over). Voor de rest zullen er nog wel goede tuners zijn maar de hapslikklaarbrokken-tuners zoals ziptuning zou ik links laten liggen.

Een bedrijf zoals Squadra weet alles van onze Fiatjes af en bij Digicar Doetinchem rijden ze eerst met een laptop aan je wagen en op basis hiervan krijg je een op maat gemaakte chip. Laat ook altijd een chip maken op basis van JOU auto en niet op basis van een testmodel. Het is misschien goedkoper maar een goede en duurdere tuning verdient zichzelf altijd weer terug.

Oja nog even alle B**S*** wegvagen. Een dealer kan NIET zien dat MIJN auto gechipped is. Ik weet niet hoe dit bij andere tuners is maar ik stond erbij en ze konden het niet zien.
Daarbij moeten er inderdaad alleen maar ervaringsdeskundigen antwoorden, het liefst nog met bewijs, iets roepen vertekent alleen het beeld.
Remko79
Dit heeft niet met chip tunen te maken maar misschien wel leuk voor de nieuwe bravo rijders, het is een complete set die pasklaar is voor de t-jet.

http://cgi.ebay.co.uk/FIAT-Bravo-1-4-T-JET...=item1c1c89b0a9

DaniR
Ik zou nie zo snel ebay troep kopen, vaak is het materiaal van binnen plastic... Kost iets meer maar hks of greddy hebben veel beter spul
Gwboes
Ik lees ook veel goede dingen over Bonalume icm de T-Jet motoren.
Remko79
Mijn broertje heeft een BAILEY dumpvalve en deze is echt niet van plastic, ook niet van binnen.
Maar als iemand interesse heeft kan hij/zij naturlijk navraag doen bijnde verkopende partij
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.