Mijn vriendin heeft ruim een jaar geleden een Fiat Bravo 1.4 (12V met airco) uit 1998 gekocht. Na er een tijdje probleemloos mee gereden te hebben begon het injectielampje soms te branden. Als het lampje brandde, dan liep ook soms de motor erg onregelmatig (inhouden/stotteren) en soms sloeg hij dan gewoon onder het rijden uit en startte dan heel slecht. Dit alles komt voor bij nat weer en droog weer en op koude dagen en warme dagen, maar ook net na het starten of gewoon met een warme motor onder het rijden.
In eerste instantie zijn we terug gegaan naar de garage waar ze hem gekocht heeft. Daar hebben ze de draadboom van de motor vervangen, de waterpomp, radiateur en een deel van de uitlaat. Helaas heeft dit alles niet geholpen. Het lampje bleef willekeurig gaan branden en de motor bleef soms erg onregelmatig. Een blik van mij onder de motorkap wees al snel uit dat de betreffende garage prutswerk geleverd had (wel € 600,00 moeten afrekenen). De radiateur zat met ijzerdraadjes vast en de bedrading was een en al plakband en hing overal los op de hete motordelen.
Samen met een bevriende garagehouder ben ikzelf aan de auto begonnen om hem weer in orde te brengen, te beginnen met een grote beurt ..... bougies, verdeelkap, rotor, olie luchtfilter, oliefilter en brandstof filter vervangen en uiteraard alle losse zooi gewoon netjes vastgezet. Helaas bleef het probleem met het injectie lampje onverandert en ook bleef de motor bij vlagen inhouden en stotteren.
Aangezien ik een klep behoorlijk tekeer hoordde gaan heb ik vervolgens een andere nokkenas geplaatst, maar ook hiermee bleef het probleem onveranderd. Als volgende stap heb ik er een nieuwe tankdop op gezet, want ik dacht dat het wellicht zou kunnen dat het probleem ontstond doordat hij vacuum trok. En heb ik het injectieblok helemaal gereinigd. Helaas ook dit bracht geen oplossing. Vervolgens maar een keer uit laten lezen bij de dealer. Helaas geen foutmeldingen!
Vervolgens jullie forum er maar eens op doorgespit. De lambda sensor leek mij een logische verklaring dus heb ik die gelijk vervangen, maar ook nu weer bleef het probleem overgewijzigd. Nog maar een keer jullie forum doorgelezen en nu viel mijn oog op een bericht van iemand met een soortgelijk probleem waarbij de oorzaak aan massa/aarde lag, dus heb ik gelijk een massa lint geplaatst. Maar ook nu weer is er geen verbetering te bespeuren. Inmiddels ben ik een week of wat sleutelen verder en een kleine € 2.000,00 armer en ben eigenlijk nog geen steek verder.
Is er iemand met suggesties? Eventueel (gezien het prutswerk) nog een keer een andere draadboom onder de motor plaatsen?
Ik hoop op een goeie tip.
Groet, Kees