Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bougiekabels schieten los
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Appeltje
Hallo allemaal,

Vreemd probleem?

Laatst heb ik de bougie kabels vervangen van mijn Fiat bravo 1.2sx, maar direct nadat ze waren vervangen ontstond er het probleem dat de bougie kabels steeds omhoog komen. Indien ze te ver los komen gaat de auto vreemd doen, stationair draait niet goed en in erge gevallen loopt de auto tijdens het rijden ook gewoon slecht.

Na het vervangen direct terug naar de garage, met als gevolg dat ze de bougie kabels met bindbandjes vast hadden gezet. Althans als je dat vastzetten kunt noemen?! Dit hielp ook niet, omdat vrij snel de kabels weer los gaan zitten. Na weer terugkomen bij de garage hebben ze nog meer bind bandjes gebruikt. Dit heeft het een week vol gehouden, maar nu schieten ze weer steeds los.

Ik druk de kabels wel steeds weer vast, maar na een stuk rijden is het weer gedaan. De kabels moet je heel hard drukken om ze beneden te krijgen. En eruit krijgen lukt ook haast niet.

In eerste instantie zijn de originele kabels vervangen omdat in 1 van de kabels een klein gaatje in zat, precies waar de bougie zit. De bougies zijn een paar dagen vervangen voordat de nieuwe kabels erin kwamen.

Kan het iets zijn dat de kabels gewoon niet geschikt zijn? Het zijn volgens mij geen originele kabels voor de fiat, maar universele. Morgen gaan we weer even langs de garage, maar als het nu niet wordt opgelost dan maar ergens anders heen.

Iemand dit probleem al eens gehad?

Bedankt,

groeten,

Ronald
hoomer2410
natuurlijk niet ergens anders heen gaan laat de garage dit fixen die dit heeft veroorzaakt!!!!!
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Apr 22 2009, 18:46) *
natuurlijk niet ergens anders heen gaan laat de garage dit fixen die dit heeft veroorzaakt!!!!!

de ad kabels zijn goed maar er is genoeg goedkope troep. ander set gaan eisen lijkt mij het beste. ook op papier laten zetten dat gevolgschade door de verkeerde kabels voor de garage zijn rekening is. vooral een defecte cat is een dure die zo kapot kan hier door.

een cat brand bij losgeschoten bougie kabel binnen 5 minuten uit. dus helemaal LEEG. vervangen kost bij garage tussen de 300 en 500 euro en is instant apk afkeur.

tamael out
Appeltje
QUOTE (tamael^ @ Apr 22 2009, 20:42) *
de ad kabels zijn goed maar er is genoeg goedkope troep. ander set gaan eisen lijkt mij het beste. ook op papier laten zetten dat gevolgschade door de verkeerde kabels voor de garage zijn rekening is. vooral een defecte cat is een dure die zo kapot kan hier door.

een cat brand bij losgeschoten bougie kabel binnen 5 minuten uit. dus helemaal LEEG. vervangen kost bij garage tussen de 300 en 500 euro en is instant apk afkeur.

tamael out

Hmm, ja, eigenlijk wel logisch dat er meer defect kan gaan als er wat los schiet frown.gif

Mijn vrouw is dezelfde dag nog bij de garage geweest en ze hebben "uit zich zelf" als de originele kabels besteld. In de tussentijd laat ik eigenlijk de auto zo veel mogelijk staan om erger te voorkomen.

Hopelijk is alles snel verholpen, want nog meer mankementen aan de auto zit ik niet op te wachten. Mocht de cat defect zijn wat door dit komt, dan weet ik bij wie ik moet zijn.

bedankt voor jullie reacties.

grtz,

Ro
Appeltje
Ondertussen een paar weken verder:

We hadden een week geleden nieuwe bougiekabels gekregen. volgens de garage originele kabels voor de fiat. Netjes voor ons gemonteerd en het leek eventjes goed te gaan.

De auto begon al weer met stotteren en na controle van de kabels blijken deze weer los te schieten. De kabels eens bekeken ,maar ze blijken voor geen meter te passen. We hebben het zelf eens nagekeken, en als je de bougie los in de bougiekabel steekt hoor je geen klik dat het vast zit en daarnaast kun je het er zo uitschuiven en alle kanten op bewegen.

Oude kabels opgezocht (had namelijk deze aan de garage teruggevraagd, omdat ze er nog helemaal goed uitzien), behalve dan dat er bij 1 van de kabels een gaatje in de dop zit wat over de bougie gaat). Deze heb ik met een soldeerbout dicht geschroeit, de oude bougies er weer in gedaan en de auto draait warempel weer prefect stationair. De bougiekabels blijven goed vastzitten en bij het erop schuiven voel je aan het eind ook een 'klik'. bedankt garage. de nieuwe bougies die ik er overigens zelf in had gedaan en ook als vervanger (universeel) had gekocht passen ook niet helemaal goed in de oude bougie kabels. Voortaan dus alleen origneel spul aanschaffen.

even ter info.

Garage = kwikfit (blijkbaar naar horen van andere mensen moet je hier nieteens heen gaan voor banden). frown.gif Ik heb nu in iedergeval genoeg van ze gehad.

maar volgende probleem. En of dat nu hier door komt of wat anders.

zodra de auto is gestart (stationair draait het perfect), als ik langzaam optrek rijdt de auto goed weg, maar zodra je het gas intrapt om sneller/normaal weg te rijden valt de motor zowat helemaal stil en komt deze stotterend op. Als je vanaf stilstand gas helemaal intrapt komt het soms zelfs voor dat het knalt. Dus dat doe ik maar niet weer.

Verder komt er witte rook uit de uitlaat bij gas geven. niet veel maar toch iets wat je anders niet ziet. Daarnaast ook een klein beetje vocht. Het is allemaal niet veel, maar het zegt waarschijnlijk wel wat.

Ik heb laatst de koelvloeistof een beetje bijgevuld (staat nu op max), maar naar mijn mening zakt dit niet echt weg. Toen ik het een week geleden had bijgevuld stond het op min, dus het is nooit leeg geweest.

iemand misschien een idee?

Ik hoop niet dat alsnog de kat. hier aan overleden is en of dit nu door de garage komt of dat het iets anders is.
boreal Bravo
he jou probleem klinkt mij erg bekend in de oren.
wat ik heb gedaan is een injectiereiniger in de brandstoftank gestopt.
daarna naar de APS ( auto winkel) gereden voor een nieuwe set bougiekabels die perfect paste.
kostte mij denk 30 a 40 eu zo uit het hoofd daarna kon ik weer vol mijn gas in trappen bij de lage toeren.
ik heb namelijk ook het probleem gehad dat hij soms zelfs plofte bij het vol gas indrukken.
hierna waren alle problemen bij mij verholpen.

cheer.gif
Peter1985
Hay,

het probleem dat het koelvloeistof peil zakt komt niet door de bougie of kabels, dit lijkt me meer een koppakking probleem of de radiator is lek, maar je gaf al aan dat je witte rook uit je uitlaat komt dat is een teken dat er nu koelvloeistof aan het verbranden is. Heb je ook als je olie dop eraf haalt en daar schuim op zit? Ook kan je even kijken in het tankje van de koelvloeistof of daar geen troebel vloeistof in zit. Ik zal naar mijn mening zsm naar kijken en ga absoluut niet naar de kwikfit want dat zijn echt kwakzalvers om het maar te noemen. Veel succes ermee.

Gr

Peter (black bravo)
Appeltje
Bedankt voor de reacties.

Ik zal proberen er vanavond er weer even naar te kijken. Misschien dat ik er verkeerde koelvloeistof er in heb gegooid?
De dop heb ik er wel ff afgehad, maar ik kan mij niet herinneren dat er schuim op de dop zat, maar daar heb ik ook niet echt naar gekeken. De motorolie pijl is voldoende.

Ik breng in ieder geval de auto morgen naar de garage van een kennis die er waarschijnlijk wel raad mee weet. Alleen rijdt ik er liever niet meer mee weg

kwikfit nooit meer. ik vond de op0lossing bindbandjes ook al zo slecht toen ze daar mee aan kwamen zetten duh.gif

De injectiereiniger klinkt ook wel als een oplossing om te proberen.

zodra ik meer weet zal ik het posten.

bedankt
tamael^
QUOTE (Appeltje @ May 11 2009, 17:22) *
Bedankt voor de reacties.

Ik zal proberen er vanavond er weer even naar te kijken. Misschien dat ik er verkeerde koelvloeistof er in heb gegooid?
De dop heb ik er wel ff afgehad, maar ik kan mij niet herinneren dat er schuim op de dop zat, maar daar heb ik ook niet echt naar gekeken. De motorolie pijl is voldoende.

Ik breng in ieder geval de auto morgen naar de garage van een kennis die er waarschijnlijk wel raad mee weet. Alleen rijdt ik er liever niet meer mee weg

kwikfit nooit meer. ik vond de op0lossing bindbandjes ook al zo slecht toen ze daar mee aan kwamen zetten duh.gif

De injectiereiniger klinkt ook wel als een oplossing om te proberen.

zodra ik meer weet zal ik het posten.

bedankt

lekke radiator komt vaker voor dan je denkt en schuimen duid meestal op kapotte koelvloeistof. verder zou je is de gasklep eens kunnen laten schoonmaken en de lambda sensor na laten meten. bougies en kabels kan, maar dan moet het met dit droge weer veel beter worden. denk eerder aan verzuipen. wat dus ook nog kan is de map niet lekker meer is.

tamael
Appeltje
QUOTE (tamael^ @ May 11 2009, 19:19) *
lekke radiator komt vaker voor dan je denkt en schuimen duid meestal op kapotte koelvloeistof. verder zou je is de gasklep eens kunnen laten schoonmaken en de lambda sensor na laten meten. bougies en kabels kan, maar dan moet het met dit droge weer veel beter worden. denk eerder aan verzuipen. wat dus ook nog kan is de map niet lekker meer is.

tamael

Ik ben er gisteren niet aan toe gekomen om de auto na te laten kijken frown.gif
Ik ga vanavond zelf weer even kijken naar jullie punten. Kan ik zelf de gasklep ook zelf eenvoudig schoonmaken of kom je daar niet zomaar bij?

Gisteren heb ik wel even met de auto gereden, stationair draait goed. Geen witte rook of vocht meer uit te uitlaat. Zelfs het helemaal stil vallen tijden veel gas geven vanaf stationair komt niet voor. Maar tijdens het rijden is het weer onregelmatig. Dan kan voorkomen dat de auto tijden het optrekken stotteren veroorzaakt.

daarnaast lijkt het wel dat de uitlaat of iets anders gewoon een rammelend geluid maakt alsof het los zit (lijkt van onder de motor weg te komen)

tameal, wat bedoel je met map?
GeMiNi
Ga eens langs een botenzaak en koop/bestel daar Powertune van Quicksilver. Dat is een zeer goed schoonmakend goedje en het schijnt ook koolaanslag voor een deel te verwijderen. Ik heb het gebruikt om alle carburateurs van een boot te reinigen en die liep beter dan ooit te voren na het reinigen
tamael^
QUOTE (GeMiNi @ May 13 2009, 13:45) *
Ga eens langs een botenzaak en koop/bestel daar Powertune van Quicksilver. Dat is een zeer goed schoonmakend goedje en het schijnt ook koolaanslag voor een deel te verwijderen. Ik heb het gebruikt om alle carburateurs van een boot te reinigen en die liep beter dan ooit te voren na het reinigen

... dat rammelen klinkt als verstopte/kapotte katalysator. die hangt vlak na spruitstuk. zou toch is de uitlaat los laten halen om te controleren of matrix nog gaaf is.

tamael
Appeltje
QUOTE (tamael^ @ May 13 2009, 15:03) *
... dat rammelen klinkt als verstopte/kapotte katalysator. die hangt vlak na spruitstuk. zou toch is de uitlaat los laten halen om te controleren of matrix nog gaaf is.

tamael

pffff, ik was het allemaal even zat. Ik heb vandaag de auto naar de fiat garage gebracht. Eerder deze morgen bracht ik mijn vrouw en kind weg, maar nu was het allemaal zo erg dat de auto er iedere keer mee stopt en het vermogen gewoon totaal weg is.

Ze hebben de auto "uitgelezen" en de bougiekabels en bougies maar eens vervangen. Omdat ik het hele verhaal maar eens had uitgelegd keken ze toch erg vreemd op wat er allemaal al was gebeurd puh2.gif 's middags de auto al weer op kunnen halen. En helemaal weer zoals het hoort!!!!

originele bougiekabels + originele bougies en alles is opgelost.
Het gerammel kan ik nog niet verklaren, maar dat is nu ook weg.

Helaas ben ik nu het dubbele kwijt dan wat ik al kwijt was. Voortaan maar direct voor het originele spul gaan en niet meer de kwakfit bezoeken. Dan maar iets meer betalen, had veel ergenis gescheeld! Ik had de kabels en bougies zelf ook wel kunnen vervangen, maarja, ze hadden het al uitgevoerd, dus betalen moest ik toch al redface.gif

Nu nog eens ff kijken of ik die andere bougiekabels nog terug kan brengen. Ze zien er nog helemaal gaaf uit en het zijn gewoon de verkeerde. Die moeten ze wel terug nemen.

Allemaal erg bedankt voor de input!

Gr,
Ronald
tamael^
QUOTE (Appeltje @ May 15 2009, 00:32) *
pffff, ik was het allemaal even zat. Ik heb vandaag de auto naar de fiat garage gebracht. Eerder deze morgen bracht ik mijn vrouw en kind weg, maar nu was het allemaal zo erg dat de auto er iedere keer mee stopt en het vermogen gewoon totaal weg is.

Ze hebben de auto "uitgelezen" en de bougiekabels en bougies maar eens vervangen. Omdat ik het hele verhaal maar eens had uitgelegd keken ze toch erg vreemd op wat er allemaal al was gebeurd puh2.gif 's middags de auto al weer op kunnen halen. En helemaal weer zoals het hoort!!!!

originele bougiekabels + originele bougies en alles is opgelost.
Het gerammel kan ik nog niet verklaren, maar dat is nu ook weg.

Helaas ben ik nu het dubbele kwijt dan wat ik al kwijt was. Voortaan maar direct voor het originele spul gaan en niet meer de kwakfit bezoeken. Dan maar iets meer betalen, had veel ergenis gescheeld! Ik had de kabels en bougies zelf ook wel kunnen vervangen, maarja, ze hadden het al uitgevoerd, dus betalen moest ik toch al redface.gif

Nu nog eens ff kijken of ik die andere bougiekabels nog terug kan brengen. Ze zien er nog helemaal gaaf uit en het zijn gewoon de verkeerde. Die moeten ze wel terug nemen.

Allemaal erg bedankt voor de input!

Gr,
Ronald

je moet altijd spul hebben wat 100% past. dus ook kabels die 100% identiek zijn. helaas is dat bijvoorbeeld bij een brezan vaak een probleem. ikzelf heb heel veel goede ervaring bij de Auto Distribution handelaar. zijn vakbekwaam en hebben heel veel op voorraad.

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.