Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Injector
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Mallie
Hi,

Mijn naam is Mallie en ben net nieuw hier en zit met het volgende probleem:

Ik ben in het bezit van een Fiat Brava 1.6 16v van '99 met 136000 op de teller. Nu is vorige maand een van de injectoren nummer 4 (zoals ik het begrepen heb van de garage) kapot gegaan. Erg leuk allemaal, grapje koste mij aardig wat centen, maar uiteindelijk gemaakt.

Echter nog geen drie dagen later gaat het lampje weer branden en ik dus weer naar de garage. Nu was het injector nummer 3....zucht.

Mijn vraag nu: hoe groot is de kans dat ik straks 1 en 2 ook kapot heb..

Ook belangrijk: heb net drie maanden geleden mijn distributieriem laten vervangen en ook mijn koppeling maakt zo'n leuk knarsend/schrapend geluid als je de koppeling indrukt..om je dood voor te schamen. Nu weet ik dat dit op te lossen is met 450 euro.

Tijdens het rijden schakelt hij soms ook wat moeilijk, heel soms pakt hij de '2' niet eens. Heeft dit te maken met de koppeling of heb ik straks ook nog problemen met mijn versnellingsbak...

Word er een beetje moe van zoals je begrijpt smile.gif en zit er zwaar aan te denken deze auto hierna te verkopen!

Heeft er iemand advies?

Alvast bedankt! Mallie
tamael^
QUOTE (Mallie @ Apr 16 2009, 09:00) *
Hi,

Ik ben in het bezit van een Fiat Brava 1.6 16v van '99 met 136000 op de teller. Nu is vorige maand een van de injectoren nummer 4 (zoals ik het begrepen heb van de garage) kapot gegaan. Erg leuk allemaal, grapje koste mij aardig wat centen, maar uiteindelijk gemaakt.

Echter nog geen drie dagen later gaat het lampje weer branden en ik dus weer naar de garage. Nu was het injector nummer 3....zucht.

Ook belangrijk: heb net drie maanden geleden mijn distributieriem laten vervangen en ook mijn koppeling maakt zo'n leuk knarsend/schrapend geluid als je de koppeling indrukt..om je dood voor te schamen. Nu weet ik dat dit op te lossen is met 450 euro.

Tijdens het rijden schakelt hij soms ook wat moeilijk, heel soms pakt hij de '2' niet eens. Heeft dit te maken met de koppeling of heb ik straks ook nog problemen met mijn versnellingsbak...

Word er een beetje moe van zoals je begrijpt smile.gif en zit er zwaar aan te denken deze auto hierna te verkopen!

Heeft er iemand advies?

Alvast bedankt! Mallie

tjah, dit soort zaken zijn vervelend maar ontstaan door slecht onderhoud en fout gebruik. een koppeling is iets dat als het binnen een jaar na aankoop ploft had een aankoop keuring dit aan het licht kunnen brengen.

wat injectoren betreft. meestal gaan deze stuk door vervuilde benzine. dus ja, de andere 2 zullen ook nog gaan. les die je hier van kan leren is om toch de uber goedkope witte pomp benzine te laten en liever benzine van een goede pomp nemen. dit omdat witte pomp benzine nog best wel vaak water bevat. dit is echt moordend voor de injectoren.

tamael
Flymo
QUOTE (tamael^ @ Apr 16 2009, 08:34) *
tjah, dit soort zaken zijn vervelend maar ontstaan door slecht onderhoud en fout gebruik. een koppeling is iets dat als het binnen een jaar na aankoop ploft had een aankoop keuring dit aan het licht kunnen brengen.

wat injectoren betreft. meestal gaan deze stuk door vervuilde benzine. dus ja, de andere 2 zullen ook nog gaan. les die je hier van kan leren is om toch de uber goedkope witte pomp benzine te laten en liever benzine van een goede pomp nemen. dit omdat witte pomp benzine nog best wel vaak water bevat. dit is echt moordend voor de injectoren.

tamael

Ik vind dit toch een beetje vreemd verhaal...

Wat is een goede pomp? Ook een Shell pomp kan water in zijn tank hebben, aan de benzine ligt het niet, want ze moeten allemaal een minimale kwaliteitsnorm hebben en pomphouders zijn verplicht geregeld hun tanks te ontwateren enz.
Ik tank al ruim 15 jaar Tango, Tinq (is voormalig Q8) enz. (waarom zou ik meer betalen dan nodig is??) en heb nooit problemen gehad.
Vervuiling van injectoren kunnen natuurlijk veroorzaakt worden door vervuiling in de tank (komt zelden voor), maar kunnen ook veroorzaakt worden door een slechte Lambda sonde die een verkeerd mensel genereerd.
Waardes via een gasmeting kan hier uitkomst bieden.
thei
QUOTE (Mallie @ Apr 16 2009, 09:00) *
Hi,

Heeft er iemand advies?

Alvast bedankt! Mallie

Gewoon alles maken,zijn toch heerlijke auto's om mee te rijden,wil je hem na de reparaties toch verkopen dan laat maar wat weten
Mallie
Dank je allemaal voor jullie antwoorden! Wat betreft het tanken, ik tank nu bijna een jaar bij Shell, hiervoor half BP en half tango.

En betreft het verkopen, ik laat het je weten smile.gif. Wil er straks € 2500 voor hebben. Heb al een garage gevonden die dit wil betalen, maar als ik iemand er blij mee kan maken dan doe ik dat graag natuurlijk.

Maar betreft dat kraak geluid e.d. bij mijn koppeling en het af en toe moeite hebben met schakelen, dat ligt aan de koppeling toch? Of kan het ook de versnellingsbak zijn?

gr. mallie
Flymo
QUOTE (Mallie @ Apr 16 2009, 08:00) *
Hi,

Heeft er iemand advies?

Alvast bedankt! Mallie

Gezien je klachten ziet het er naar uit dat je auto een behoorlijke kostenpost gaat worden.
Als ik zo'n auto had, gaat het direct de deur uit.
Mijn ervaring is, dat je dan geld blijft uitgeven aan allerlei zaken en uiteindelijk spijt hebt dat je 't niet eerder gedumpt hebt.
Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke gedachte.
Vincent Engel
vanmorgen ging tot mij grote schrik mijn injectie lampje branden. bravo 1600. ik zag de bui al hangen (injectoren kapot????) maar na 6 keer opnieuw starten bleef hij uit. en brand nu ook niet meer tijden het rijden. nu heb ik een paar vragen.

Zit er in de computer een storings geheugen?

toen het lampje branden maakte dan motor meer geluid. Kunnen dat injectoren zij???

moet ik naar de daeler om hen uit te lezen of niet?

bij voorbaad dank

vincent
GeMiNi
Hij heeft inderdaad een geheugen die de dealer kan uitlezen, die kan je dan ook vertellen wat er eventueel storing heeft gegeven. Kost je plus minus 35 euro of je hebt een dealer met goede service die dit voor niks doet.
GeMiNi
QUOTE (Flymo @ Apr 16 2009, 11:19) *
Ik vind dit toch een beetje vreemd verhaal...

Wat is een goede pomp? Ook een Shell pomp kan water in zijn tank hebben, aan de benzine ligt het niet, want ze moeten allemaal een minimale kwaliteitsnorm hebben en pomphouders zijn verplicht geregeld hun tanks te ontwateren enz.
Ik tank al ruim 15 jaar Tango, Tinq (is voormalig Q8) enz. (waarom zou ik meer betalen dan nodig is??) en heb nooit problemen gehad.
Vervuiling van injectoren kunnen natuurlijk veroorzaakt worden door vervuiling in de tank (komt zelden voor), maar kunnen ook veroorzaakt worden door een slechte Lambda sonde die een verkeerd mensel genereerd.
Waardes via een gasmeting kan hier uitkomst bieden.

Toch vreemd dat de complete crossmotorclub bij 1 van mijn vorige werkgever (TOTAL) kwam tanken , dit terwijl er 500mtr verderop een Tango zit. Hun waren niet tevreden over de kwaliteit en tankten liever duurder en goed, dan via de Tango.

Er is ook een keer in het nieuws geweest dat de Tango benzine inderdaad aan alle minimale eisen voldeed. Minimale eisen of goede kwaliteit, daar zit het verschil in prijs is over het algemeen. Ik tank Texaco en bevalt me beter dan de Tango
Ferde
Ik tank zelf altijd Shell , omdat dat toevallig de goedkoopste in de buurt en en natuurlijk
voor de zegeltjes biggrin.gif
tamael^
QUOTE (Vincent Engel @ Jun 22 2009, 14:45) *
vanmorgen ging tot mij grote schrik mijn injectie lampje branden. bravo 1600. ik zag de bui al hangen (injectoren kapot????) maar na 6 keer opnieuw starten bleef hij uit. en brand nu ook niet meer tijden het rijden. nu heb ik een paar vragen.

toen het lampje branden maakte dan motor meer geluid. Kunnen dat injectoren zij???

bij voorbaad dank

vincent

Klonk het stoterig en onregelmatig of alsof die heel laag op toeren liep terwijl hij echt wel genoeg toeren had? indien het laatste zou je het eerder in de ontsteking kunnen gaan zoeken. kapotte bougie of iets dergelijks. ook omdat die meteen een fout zag had die door dat er iets helemaal niet goed ging. dit is voor een 1.6 vrij uniek namelijk.

tamael
tamael^
QUOTE (Vincent Engel @ Jun 22 2009, 14:45) *

bij voorbaad dank

vincent

Klonk het stoterig en onregelmatig of alsof die heel laag op toeren liep terwijl hij echt wel genoeg toeren had? indien het laatste zou je het eerder in de ontsteking kunnen gaan zoeken. kapotte bougie of iets dergelijks. ook omdat die meteen een fout zag had die door dat er iets helemaal niet goed ging. dit is voor een 1.6 vrij uniek namelijk.

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.