Help - Search - Members - Calendar
Full Version: TOP Speed Bravo
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
Pages: 1, 2
forzanah
Misschien een rare vraag, maar ik ben toch wel benieuwd.

Ik rij in een Bravo van juli 2008 120 pk 27000 km op de teller.
Gisteren weer eens op de Duitse autobahn geweest en op de teller 230 aangetikt (eigenlijk 233 ofzo)
het was een rechte weg, niet naar beneden lopend en geen storm mee, we zaten met zn tweeen in de auto plus bagage.
Het was ook niet de eerste keer dat het gebeurde, ik heb in Duitsland wel vaker 230 gereden.

Nu weet ik best wel dat er een afwijking in de teller zit, maar dat ligt meestal rond de 10%
Dan kom ik nog steeds uit op een snelheid van 210 km/h terwijl hij volgens het boekje 197 als
top heeft. ik vind het natuurlijk niet echt vervelend shiny.gif Maar vroeg me af wat jullie ervaring is.

Even oftopic, ook ik heb bij kou dat mijn richtingaanwijzer blijft hangen en bij vocht die tok.
In het begin ook wat probleempjes met mijn mediaspeler die steeds de mappen niet kon vinden, maar sinds
ik een nieuwe usb-stick heb, nooit geen problemen meer. Kortom ik ben super tevreden met onze Bravo thumbsup.gif
Freakies
Ik heb een Bravo diesel met 150 pk en 90.000 km op de teller.
Afgelopen kerst in Frankrijk de 230 km/u meerdere malen aangetikt, met 2 personen, volle koffers en ski's.
M'n tomtom gaf daarbij een snelheid aan van 210 km/u... volgens het boekje is z'n top 209 km/u
Absane
Top volgens het boekie is 215, heb ook die 230 aangetikt op de autobahn. Hij had nog iets over, zat nog niet op de 4000 toeren.
Sidharta
Die top die in de boekjes staat is met tollerantie... Dit doen ze omdat dit de snelheid is die je zeker als top kan halen. Al wat er boven ligt is in principe 'mooi meegenomen'.

Ze doen dit om niet te veel klachten te krijgen van mensen die bvb niet de 220 zouden halen...

Ook voor europese regelgeving zetten ze de top onder 200km/h. Dit om niet tegen de europese schenen te stampen.
FcBravo
idd , ik heb het nog geprobeerd maar je kan de tomtom ernaast houden.zodat je de gps snelheid erbij kan houden is ene stuk nauwkeuriger dan op de teller zelf.
ViperĀ®
top 220 teller, echte km niet gechecked

1.4 tjet 150

valt me ietswat tegen. Wel is het zo dat diesel's meestal een hogere top hebben.

op max draait de turbo dus al niet meer volledig mee, ik mis iig de laatste 3 blokjes van de turbo meter. Lijkt wel of de turbo/druk net iets te klein/laag is en niet gericht op top maar op het middengebied.

overigens gaat het tot de 200 als een trein, daarna is het net een boodschappenwagen puh2.gif
Harbrink1
Hallo,

Ik heb een bravo 1.4 tjet 120 pk auto daarna laten tunen naar 155 pk en een koppel van 265

Topsnelheid op papier is nu 205.
Ik heb er in nederland al 200 mee gereden en daar is hij snel.
rocroc12
Ha,

Mijn bravo is ook van juli 2008 en heb ook de 1.4 T-jet 120 pk (ca. 30.000 km op de teller).... in januari ook op de duitse autobahn geweest.... even de 220 km/u aangetikt, maar had nog wel "iets over". thumbsup.gif Was met volle auto - ski's, bagage, en een tweede persoon naast me die van mening was dat het nergens voor nodig was om zo hard te rijden we.gif

Groet
Sidharta
lol... beide 1.4 en de gechipte heeft lagere top... strange...top zou minstens even hoog moeten zijn.

mijn bravo 1.6 mjet 105 racing heeft op de teller 220 aangetikt, op tomtom stond er 212... (wel zonder bagage, alleen en bijgevolg rustig zonder gezaag van 'is dit wel nodig' lol.gif)
Harbrink1
Mijn 1.4 tjet na tuning heb ik nog niet op top gehad.Ik heb er in ned 200 mee gereden,hij gaat echt wel harder.
Sidharta
ahaaa.... misread....

wel... wat dacht je van een vergelijkende test thumbsup.gif
Absane
ff een keertje met een groepje in duitsland afspreken smile.gif bij arnhem kun je makkelijk de grens over wink.gif
rocroc12
ik hoor wel wanneer ik hoe laat waar moet zijn! thumbsup.gif
Gwboes
Doe ik ook mee hypocrite.gif , wel met een oude bravo maar die zou ook dicht bij de 200 moeten komen
Sidharta
lol... tegen dat ik in Arnhem ben is de tank leeg...maar goed let me know the results lol.gif
Martini7
QUOTE (rocroc12 @ May 4 2009, 23:41) *
Mijn bravo is ook van juli 2008 en heb ook de 1.4 T-jet 120 pk (ca. 30.000 km op de teller).... in januari ook op de duitse autobahn geweest.... even de 220 km/u aangetikt, maar had nog wel "iets over". thumbsup.gif Was met volle auto

Vreemd... ik rij ook een 1.4 t-jet met 120 pk, maar op een vlak wegdek gaat hij niet verder dan 200-205 (op de teller)... Heb wel eens bergje af 210 gereden...

Tot 180 gaat het vrij soepel, daarna is het zeer gestaag richting 200...
Harbrink1
Voor de 1.4 tjet 120 pk rijders.

Ik heb mijn 120 pk laten tunen bij zipptuning voor 399 euro.
De auto heeft nu 155 pk en een koppel van 265.
Topsnelheid op papier is nu 206.

Het is echt een aanrader de auto is nu vergelijkbaar met de 150 pk versie.
Hij heeft zelfs nog wat meer koppel.
wiggywiggy
QUOTE (Harbrink1 @ May 8 2009, 16:25) *
Voor de 1.4 tjet 120 pk rijders.

Ik heb mijn 120 pk laten tunen bij zipptuning voor 399 euro.
De auto heeft nu 155 pk en een koppel van 265.
Topsnelheid op papier is nu 206.

Het is echt een aanrader de auto is nu vergelijkbaar met de 150 pk versie.
Hij heeft zelfs nog wat meer koppel.

heb dit afgelopen vrijdag ook laten doen en het scheelt aanzienlijk,vooral in de tussen sprintjes en mijn versnellingsbak schakelt niet meer zo snel terug want dat was knap irritant.
dus ik ben er blij mee.
ps: tot 200 op de teller ging vrij vlot en toen vond ik het wel welletjes in nederland.
Sidharta
QUOTE (wiggywiggy @ May 10 2009, 23:46) *
heb dit afgelopen vrijdag ook laten doen en het scheelt aanzienlijk,vooral in de tussen sprintjes en mijn versnellingsbak schakelt niet meer zo snel terug want dat was knap irritant.
dus ik ben er blij mee.
ps: tot 200 op de teller ging vrij vlot en toen vond ik het wel welletjes in nederland.

ik veronderstel dat je het her over een automaat hebt...
wiggywiggy
QUOTE (Sidharta @ May 11 2009, 10:57) *
ik veronderstel dat je het her over een automaat hebt...

inderdaad,de dualogic bak
Sidharta
Moet zeggen, er rijden er hier bij ons vier collega's mee rond en die zijn allen zeer te spreken over de dualogic...

Is dit Fiat powertrain of externe fabrikant?
Gwboes
QUOTE (Sidharta @ May 14 2009, 16:46) *
Is dit Fiat powertrain of externe fabrikant?

naar mijn weten echt fiat.
Freakies
Is dat dezelfde dualogic als in de Panda? Hoop het niet...Die heeft m'n moeder en ik vond het verschrikkelijk rijden!
Ik heb zelf een Punto gehad met automaat, maar dat was nog een echte automaat, heerlijk vond ik het!
Totdat op de A2 alle olie uit de bak liep en de automaat in de soep liep.... dat was het einde van de Punto.

Als ze nu de automaat met dubbele koppeling uit de Mito ook in de Bravo gaan aanbieden dan moet k er nog eens over nadenken...
Gwboes
Het is wel dezelfde versnellingsbak maar dan met een andere afstellingen.

Mijn vader rijdt tegenwoordig ook in een 120pk T-jet Racing met een automaat en knoppen achter het stuur en op automaat stand vind ik het ook vreselijk rijden. Het schakelt nooit zo mooi als een "echte" automaat en dat resulteert al snel tot een knikje van het hoofd met schakelen bij een vlotte rijstijl.

Maar als je zelf de touwtjes in handen neemt is er net zo soepel mee te rijden als in een handgeschakelde auto, gewoon even de voet van het gas voor het opschakelen en je medepassagier merken er niks van.

ps: dubbele koppeling in de MiTo? ik had er nog niks over gehoord dat die bak al in productie was, want dat zou de vervanger worden van de huidige dualogics.
Freakies
Die nieuwe automaat voor de Mito is volgens nog niet leverbaar zover ik weet.
Weet alleen dat ie er komt... Hoop een beetje snel! En dan het liefst in de Bravo.
Sidharta
die komt in principe deze zomer voor het eerst naar buiten in een Mito jasje... voor de bravo, weet ik niet...

Tenzij er weer veranderingen op stapel staan, want Turijn draait vandaag de dag met de wind...
Harbrink1
Hallo,

Ik heb vandaag in duitsland gereden.
Heb de bravo 1.4 tjet 120(na tuning 150 pk en een koppel van 265)

Ik kreeg hem op de teller niet echt over de 200 heen.
Wel moet ik zeggen dat hij tot de 200 lekker veel kracht heeft.
Zelfs met inhalen als je 180 rijdt gaat het snel

Ik heb dan heel veel loos gas over maar echt harder gaat hij niet.
Sidharta
veel heeft ook te maken met omstandigheden...

stond er bvb veel wind? werkt soms serieus tegen... hoeveel man zat er in de wagen?
forzanah
QUOTE (Harbrink1 @ May 17 2009, 19:40) *
Hallo,

Ik heb vandaag in duitsland gereden.
Heb de bravo 1.4 tjet 120(na tuning 150 pk en een koppel van 265)

Ik kreeg hem op de teller niet echt over de 200 heen.
Wel moet ik zeggen dat hij tot de 200 lekker veel kracht heeft.
Zelfs met inhalen als je 180 rijdt gaat het snel

Ik heb dan heel veel loos gas over maar echt harder gaat hij niet.

Echt vaag je zou verwachten dat je dik over de 200 zou gaan!
Maar stond er idd niet veel wind ofzo?
Harbrink1
Het was beetje regen,maar niet echt veel wind

Ik was met 4 personen waarvan 2 kinderen.

Heb ook geen idee hoeveel afwijking er in de teller zit.
Bij mijn vorige fiat croma 1.8 16v 140 pk was dat best veel maar ging ook niet veel harder op de teller.
Sidharta
tja, regen en vochtigheid helpen niet echt veel voor de prestaties natuurlijk.

en wat teller betreft, die gaat meestal fout in de andere richting, en daarmee bedoel ik dat hij meestal teveel zal aangeven dan te weinig...
Harbrink1
Het viel mij ook tegen de snelheid,vooral omdat je zo op de 200 zelf zit.
Rayman19876
Is het niet, omdat het een 1.4 is, dat hij, ondanks de turbo, niet zo snel harder wil? De turbo werkt misschien het beste, wat in het midden van het toerengebied. Wel vreemd dat er dan wel een top van 212 voor staat.
Harbrink1
voor de 1.4 tjet 120 pk staat 197
Rayman19876
Ja, maar diegene heeft hem gechipt tot 150. Lijkt mij dat het verschil bij de 120 of 150 t-jet alleen verschil zit in het motormanagement, dus chippie er in en hij zou toch wel wat meer moeten halen.
Sidharta
tja... mischien zorgt de 1.4 wel voor een plafond zoals je zegt.

Maar hij zou dit toch eens bij mooi, windstil weer moeten testen voor zeker te zijn...
tamael^
QUOTE (Sidharta @ May 19 2009, 09:42) *
tja... mischien zorgt de 1.4 wel voor een plafond zoals je zegt.

Maar hij zou dit toch eens bij mooi, windstil weer moeten testen voor zeker te zijn...

het plafond is de turbo. de T-jet heeft een erg kleine turbo en in deze sutuatie zal de turbo de flow niet meer kunnen leveren en dus de druk iets in laten zakken. verwacht maar dat je daar het probleem moet zoeken.

denk met een goede pittige turbo er vele hogere top snelheden berijkt kan worden. ten koste van respons op het gas. (het spoolen gaat langer duren.)

tamael
Sidharta
dus beste bij chippen is meteen ook de turbo onder handen nemen...

btw @Harbrink1: viel me nu pas op... 200/uur met kinderen op de achterbank... tsss lol.gif
Harbrink1
Als je een goeie auto rijdt dan is dat toch geen probleem
Ferde
QUOTE (Harbrink1 @ May 19 2009, 17:15) *
Als je een goeie auto rijdt dan is dat toch geen probleem

Niet alleen de auto , maar ook de persoon
achter het stuur en de situatie op de weg (verkeer/vuil/steentjes)
en natuurlijk de weersomstandigheden zijn belangrijke
factoren die meespelen.

Ferde idea.gif
Rayman19876
Nu we het toch over topspeed hebben. De resultaten van mijn nieuwe mkII hgt vielen mij enigzins tegen. Vergeleken met de oude mkI hgt redt ik nu net aan 200, terwijl ik met de oude met misschien wat meer geluk 235 op de teller heb gehad. Licht dit eraan omdat deze airco heeft, dat hij zwaarder was (stond niet aan hoor), of weegt de leren bekleding nog wat extra (lijkt me niet), of moet ik toch mijn lmm eens door laten meten.

Iemand suggesties?

Niet dat ik het binnenkort weer ga proberen, maar in het verdere gebruik lijkt deze veel feller, en toch wel meer vermogen te hebben dan de andere hgt.

MVG Raymond
ViperĀ®
Kan aan veel zaken liggen, bak verhoudingen, eindoverbrenging, stroomlijning etc.

Ook kan het zijn dat de motor gewoon beter ingereden onderhouden was. Op die manier behoud je nog veel van het originele vermogen.

Mijne gaat ook maar 220 op de teller frown.gif

De gemiddelde diesel heeft vaak een hogere top.
Rayman19876
Deze is wel nieuwer, maar heeft meer km's. Ik ben er van overtuigd dat deze beter is ingereden, en onderhouden dan de oude.

Bij de oude was ook nog eens de vvt steller versleten. Deze heeft dat niet. Overigens is deze met het acceleratie vermogen wel sneller.

Met deze haal ik in zijn 2e versnelling, met gemak de 100 km/pu, 6000 toeren, en dan houd ik dus nog wat over. Met de oude haalde ik 90, maar toen hield het toch echt op en kon ik overschakelen. Wat overgens bij 6000 toeren ook niet zo gek is. hypocrite.gif

Verder rijd deze super, vergeleken met de oude.

MVG Raymond

P.s: Heb nu ook een uitlees/codewis apparaat gekocht, maar wacht alleen nog even op het fiat kabeltje. Dan kan ik hem ook nog even extra na kijken of er iets mis is.
BravoHGT20v
QUOTE (Rayman19876 @ May 27 2009, 18:29) *
Deze is wel nieuwer, maar heeft meer km's. Ik ben er van overtuigd dat deze beter is ingereden, en onderhouden dan de oude.

Bij de oude was ook nog eens de vvt steller versleten. Deze heeft dat niet. Overigens is deze met het acceleratie vermogen wel sneller.

Met deze haal ik in zijn 2e versnelling, met gemak de 100 km/pu, 6000 toeren, en dan houd ik dus nog wat over. Met de oude haalde ik 90, maar toen hield het toch echt op en kon ik overschakelen. Wat overgens bij 6000 toeren ook niet zo gek is. hypocrite.gif

Verder rijd deze super, vergeleken met de oude.

MVG Raymond

P.s: Heb nu ook een uitlees/codewis apparaat gekocht, maar wacht alleen nog even op het fiat kabeltje. Dan kan ik hem ook nog even extra na kijken of er iets mis is.

Ik heb zelf ook een Bravo HGT MK2 met 155PK gehad en deze liep 229 km/u op de GPS. Je rijdt dan op de teller tegen de 238 km/u!

Ook met drie volwassen mannen + bagage haalde hij de 230 km/u op de teller.

Daarnaast heeft de MK2 wel VIS (variabele inspuiting) en volgens mij de MK1 niet, vandaar ook het kleine ( 7PK) vermogensverschil. De MK2 is op alle fronten (op papier) sneller dan de MK1.
Als ik mij niet vergis werkt VIS rond de 4750 tmp en moet je dit ook kunnen vernemen! Iets ander geluid en iets extra vermogen..
Kan dus zijn dat je nokkenasversteller defect is als je vermogen mist hoger in de toeren.

PS mijn HGT liep op top in de begrenzer!
Gwboes
QUOTE (BravoHGT20v @ May 31 2009, 13:04) *
Daarnaast heeft de MK2 wel VIS (variabele inspuiting)

VIS = Variabel inlaat systeem, de inlaat lengte wordt vanaf een bepaald punt verkort (heeft te maken met pulsdrukvulling). Variabele inspuiting bestaat al sinds ze begonnen te kloten met motor management systemen. idea.gif

ik dacht ik zeg het even voordat er verwarring ontstaat wink.gif

groeten,
Rik.
BravoHGT20v
QUOTE (Gwboes @ May 31 2009, 22:09) *
VIS = Variabel inlaat systeem, de inlaat lengte wordt vanaf een bepaald punt verkort (heeft te maken met pulsdrukvulling). Variabele inspuiting bestaat al sinds ze begonnen te kloten met motor management systemen. idea.gif

ik dacht ik zeg het even voordat er verwarring ontstaat wink.gif

groeten,
Rik.

Oeps ..... bloos.gif

Bedankt voor de correctie!
Rayman19876
Misschien ligt het wel aan de koppeling die nu naar de klote is wink.gif . Ik krijg zeker weten die boost bij , om en nabij de 5000 toeren. Een wat luider brullend geluid, en een extra duwtje in de rug. Ik haal ook niet voor niets de 100 in zijn 2e versnelling.

Misschien heb ik gewoon niet lang genoeg baan gehad, of waaide het wel erg hard, daar kan het ook aan liggen. Deze wagen is verder ook op alle fronten sneller tot nu toe, behalve de top die heb ik nog niet gehaald.

Ik zal het wel zien met mijn vakantie, als ik met 2 man en een volle bak bagage door duitsland kom.

MVG Raymond

P.s, ik ga nu niets proberen want wil nog graag wel heen en terug naar Assen, vanwege de bijna geplofte drukgroep.
Rickkie
Mijn 2008 1.6 120pk MJ heb ik in DL op 210 op de teller gehad, best netjes volgens mij..?

groeten eric
Alex9719
M'n 150pk Multijet dieseltje... rechtdoor... 225km/u.... probleemloos, heuvelaf 240.
Juist de acceleraties van 120 naar 190 zijn het leukst...
Spaansie
1.4Tjet 150 sport + ziptuning (185pk)
Heb 225 op de teller gehad, maar toen zat hij nog zeker niet aan z'n max smile.gif Maar ongelooflijk hoe dat 1.4 tje door blijft trekken tot boven de 200!
Volgens ZIP zou de top overigens nu op 219 moeten liggen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.