Help - Search - Members - Calendar
Full Version: De Opvolger
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Algemeen > Algemeen
Pages: 1, 2
Mean Green
Beste forumleden,

Ik zal wel niet de enige zijn die wel eens nadenkt over de auto die na de Bravo/Brava/Marea zal worden aangeschaft. Ik heb mijn Marea nu 4 jaar en er zo'n 100.000 km mee gereden. Zo lang heb ik nog nooit een auto gehad smile.gif Toch begint het af en toe te knagen, vooral als er weer eens grote onkosten gemaakt moeten worden. En de 4 jaar die ik van mijn vriendin verplicht in de Marea moest rijden (werd bij aanschaf medegedeeld...) zijn dus ook voorbij. Natuurlijk is het altijd leuk om te mijmeren over wat voor auto je ooit wilt aanschaffen. Daarom zet ik hier een paar kandidaten op een rijtje, met de voors en tegens. Ik hoop dat jullie je mening en ideeën ook laten horen hier! Overigens is vervanging dit jaar nog niet aan de orde, we gaan dit jaar trouwen (in een Nuova 500!) dus hebben al genoeg kosten. Maar volgend jaar wil ik er wel werk van gaan maken.

Hieronder mijn huidige ideeën en opties:

1. Met stip op 1: Een Alfa 156 1.8 TS berlina
Sinds ik in november 1997, toen ik zelf nog niet eens een auto had, eens een proefrit mocht maken in de toen splinternieuwe 156 ben ik verslingerd aan deze auto. Wat rijdt dat fijn! En wat is ze mooi! Ik zie het al helemaal voor me, een mooie metalllic kleur, ietsje verlaagd, knappe 17" velgen met Pirelli's en een sportpijpje eronder, en gááán! smile.gif

+ erg mooi
+ Italiaans
+ erg mooi
+ goede prestaties en wegligging
+ erg mooi
+ inmiddels betaalbaar
+ erg mooi

- veel kaf tussen het koren
- onderhoudskosten kunnen niet mals zijn
- berlina minder praktisch maar wel het mooist (vind ik)
- duurdere verzekering

2. Fiat Stilo
De natuurlijke opvolger van mijn Marea. Mooier afgewerkt, met name in het interieur.

+ Italiaans
+ mooie 3-deurs
+ weer een stapje nieuwer/moderner
+ redelijk betaalbaar in aanschaf

- maar ik wil minstens 4 deuren en 5-deurs is lelijk
- Wagon minder mooi dan de Marea Weekend
- veel electrische storingen met name in eerste bouwjaren (CAN-BUS)
- nogal saai imago

3. Fiat Grande Punto
Eigenlijk qua formaat een prima opvolger van de 3-deurs Bravo en Stilo.

+ mooie auto, zowel 3- als 5-deurs
+ Italiaans
+ zeer fraai interieur, goed afgewerkt
+ zeer courant model, wordt nog steeds verkocht
+ zuiniger / lichter dan de auto's hierboven
+ nieuwere auto dus minder onderhoudskosten

- nog steeds erg prijzig in aanschaf
- motorenaanbod (benzine) niet je-van-het, behalve de dure T-Jet

4. Een Italiaanse semi-youngtimer
Een optie kan ook zijn voor 'een prikje' een knappe Alfa 155 TS 16v, Alfa 145/146 TS 16v, Lancia Delta (vorig model) of Lancia Dedra (SW) op de kop te tikken

+ goedkoop in aanschaf
+ Italiaans
+ weinig afschrijving

- lastig om een goeie te vinden
- je rijdt weer oud(er)
- hogere onderhoudskosten
- vaker geen airco etc.

5. Een BMW E-46 320i
Vind ik ook nog steeds een supermooie wagen, zeker met de 6-in-lijn voorin!

+ erg mooi
+ mooie motor
+ degelijk
+ waardevast

- duur in aanschaf
- oppassen voor fout imago (ivm wielen en kleurkeuze etc)
- duur in gebruik (wegenbelasting, verzekering, benzineverbruik)
- duur in onderhoud (?)

6. Overigen
Hierbij denk ik met name aan Duitse wagens, zoals de Golf 4, de (eerste) Audi A4 maar ook een Skoda Octavia (1e versie), 1e Ford Focus, Opel Astra G (2.2!!) of iets dergelijks.

+ veel keuze
+ kan redelijk betaalbaar
+ courante auto's

- niet Italiaans
- saai

Nou dit was mijn rijtje, misschien update ik hem nog wel eens aan de hand van nieuwe ideeën of tips. Ik hoor graag van jullie!

Gr,
Frank
BLUE ICE
QUOTE (Mean Green @ Feb 21 2009, 17:00) *
1. Met stip op 1: Een Alfa 156 1.8 TS berlina
Sinds ik in november 1997, toen ik zelf nog niet eens een auto had, eens een proefrit mocht maken in de toen splinternieuwe 156 ben ik verslingerd aan deze auto. Wat rijdt dat fijn! En wat is ze mooi! Ik zie het al helemaal voor me, een mooie metalllic kleur, ietsje verlaagd, knappe 17" velgen met Pirelli's en een sportpijpje eronder, en gááán! smile.gif

+ erg mooi
+ Italiaans
+ erg mooi
+ goede prestaties en wegligging
+ erg mooi
+ inmiddels betaalbaar
+ erg mooi

- veel kaf tussen het koren
- onderhoudskosten kunnen niet mals zijn
- berlina minder praktisch maar wel het mooist (vind ik)
- duurdere verzekering

Hey,
Denk dr goed over na, Ik verkoop die dingen en rij een 156.
Dingen kosten klauwen met geld aan onderhoud. En kwa vermogen/gewicht valt het ook tegen.
Maar is en blijft natuurlijk wel een alfa thumbsup.gif
Mean Green
QUOTE (BLUE ICE @ Feb 21 2009, 16:14) *
Hey,
Denk dr goed over na, Ik verkoop die dingen en rij een 156.
Dingen kosten klauwen met geld aan onderhoud. En kwa vermogen/gewicht valt het ook tegen.
Maar is en blijft natuurlijk wel een alfa thumbsup.gif

Dank voor je reactie! Hoezo vermogen/gewicht valt tegen? De 1.8 heeft 144 pk en weegt 1225 kg. Dat is toch beter dan de 103 pk en 1175 kg die ik nu heb? Een 2.0 TS wil ik ook wel overwegen anders smile.gif De 1.6 is me te licht.

Kun je aangeven in hoeverre de onderhoudskosten hoog zijn? Ik weet dat de distributie ingewikkeld dus duur is, en de bougies ook (maar dat is maar 1 keer per 100.000 km). Verder vaak kosten aan wielophanging en nokkenasverstelling?

Gr,
Frank
BLUE ICE
QUOTE (Mean Green @ Feb 21 2009, 17:28) *
Dank voor je reactie! Hoezo vermogen/gewicht valt tegen? De 1.8 heeft 144 pk en weegt 1225 kg. Dat is toch beter dan de 103 pk en 1175 kg die ik nu heb? Een 2.0 TS wil ik ook wel overwegen anders smile.gif De 1.6 is me te licht.

Kun je aangeven in hoeverre de onderhoudskosten hoog zijn? Ik weet dat de distributie ingewikkeld dus duur is, en de bougies ook (maar dat is maar 1 keer per 100.000 km). Verder vaak kosten aan wielophanging en nokkenasverstelling?

Gr,
Frank

Jah ik zal eerlijk zijn die 144 pk worden mooi vloeiend overgebracht alleen je huidige auto zal feller aanvoelen.
Als je dan toch voor de alfa wil gaan raad ik je de 2.0 aan. Heb ik 4 mooie jaren in gereden en was super. Tuurlijk wel allemaal wat duurder in verbruik en verzekering, wegenbelasting.
Aan onderhoud zou ik een waslijst kunnen ophangen. Maar eerlijk gezecht licht het heel erg aan de auto die je heb.
De ene alfa heeft niks en de ander heeft een strippenkaart bij de garage. Wij rijden al jaren alfa's en de meeste zonder problemen.
Maar dr zit wel eens een zorgenkindje tussen.

Als je zeker weet dat het een alfa word geef me dan een pm. Zal ik eens kijken wat ik voor je kan vinden.
En misschien wel mijn 156, wink.gif zit tegen ze eind. Met 80.000 (nieuwe neus)
reddevil
Ik zou voor een grande Punto 1.4 16v gaan met 95 pk.
Niet te duur en toch nog voldoende pk's
tamael^
QUOTE (reddevil @ Feb 21 2009, 21:41) *

als je een alfa neemt zou ik zeker geen 1.8 TS nemen. die zijn motorisch erg slecht. de 2.0 is beter maar is erg onrustig onderin. onderhoud bij alle ts modellen zijn niet mild. ik heb er meerdere malen aan gesleuteld en het is gewoon duur sleutelen omdat ze dubbel systeem hebben.

stilo heeft ook best wat problemen en dan niet alleen de bus.

overige modellen kan ik vermelden dat een lancia delta en dedra in de hpe uitvoering uit bijvoorbeeld 1999 erg goede keus is. een goede degelijke fiat motor (1.6 en 2.0) lekkere wegligging. ... en last but not least. een hpe heeft automatisch geregelde airco. ik heb zelf dan een diesel en het rijd heerlijk.

bij de lancia moet je alleen bij de hf en 1.8 oppassen of een preventieve motor revisie slikken.

voor de rest bij de andere youngtimers de merkgebonden punten onthouden

tamael
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ Feb 22 2009, 01:26) *
als je een alfa neemt zou ik zeker geen 1.8 TS nemen. die zijn motorisch erg slecht. de 2.0 is beter maar is erg onrustig onderin. onderhoud bij alle ts modellen zijn niet mild. ik heb er meerdere malen aan gesleuteld en het is gewoon duur sleutelen omdat ze dubbel systeem hebben.

stilo heeft ook best wat problemen en dan niet alleen de bus.

overige modellen kan ik vermelden dat een lancia delta en dedra in de hpe uitvoering uit bijvoorbeeld 1999 erg goede keus is. een goede degelijke fiat motor (1.6 en 2.0) lekkere wegligging. ... en last but not least. een hpe heeft automatisch geregelde airco. ik heb zelf dan een diesel en het rijd heerlijk.

bij de lancia moet je alleen bij de hf en 1.8 oppassen of een preventieve motor revisie slikken.

voor de rest bij de andere youngtimers de merkgebonden punten onthouden

tamael

Bedankt Tamael. Hoe kan het dat de 1.8 slechter is dan de 2.0? Ik dacht dat al die TS 16V blokken hetzelfde waren van constructie, behalve de nokkenasversteller? De 1.4 t/m 2.0 dus. En wat bedoel je met een dubbel systeem? Alleen de dubbele bougies of zit er meer dubbel in? (Bobines etc)?

De 2.0 liter Fiat motor (4-cilinder) is toch de oude Lampredi dubbelnokker? Ik dacht dat daar ook wel eens problemen mee waren? In elk geval zitten daar geen hydraulische klepstoters in, of wel?

Wat zijn de overige problemen bij de Stilo? Gelden die vooral bij de oudere modellen en zijn de nieuwere beter?

De Lancia 1.8 waar jij het over hebt, is dat de oude 8v of de nieuwe 16v?

Gr,
Frank
Mean Green
QUOTE (reddevil @ Feb 21 2009, 23:41) *

Ja, is ook wel een mooie auto, natuurlijk duurder in aanschaf, maar dan ook minder onderhoudskosten (althans dat hoop ik wel zeg). Is de 1.4 95pk wel sterk genoeg? Hij weegt maar 1035 kg zie ik nu, dat scheelt natuurlijk wel 150 kg met mijn Marea. Maar toch zou ik liever een 1.6 of 1.8 in zo'n Grande Punto hebben liggen. Of de dure T-jet. Misschien is die volgend jaar wel betaalbaar(der). Tjet 120 pk lijkt mij voldoende om lekker te kunnen rijden smile.gif
RogierMarea
En een Lancia Lybra SW? (Misschien wel een suf imago) maar komt kwa grootte overeen met de Marea. Er is ook een 5 cylinder motor in de Lybra. Ik heb vroeger in een Lancia Delta HPE gereden op LPi, nu in een AR166 2.0TS o LPi en een Marea Weekend 2.0 HLX voor de boodschappen en in het weekend. Nooit problemen gehad met motoren.
Mean Green
QUOTE (RogierMarea @ Feb 22 2009, 16:36) *
En een Lancia Lybra SW? (Misschien wel een suf imago) maar komt kwa grootte overeen met de Marea. Er is ook een 5 cylinder motor in de Lybra. Ik heb vroeger in een Lancia Delta HPE gereden op LPi, nu in een AR166 2.0TS o LPi en een Marea Weekend 2.0 HLX voor de boodschappen en in het weekend. Nooit problemen gehad met motoren.

Hoi Rogier,

Ik vind de Lybra niet mooi (genoeg). En aan een 5-cilinder zal ik nooit beginnen, mij te duur met de distributieriemen. Ik rijd bijna 25000 per jaar dus elke 2,5 jaar ben ik aan de beurt.

Misschien is de Grande Punto 1.4 16v wel een optie. Weet iemand hoe die motoren technisch zijn?

Gr,
Frank
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Feb 22 2009, 12:56) *
Bedankt Tamael. Hoe kan het dat de 1.8 slechter is dan de 2.0? Ik dacht dat al die TS 16V blokken hetzelfde waren van constructie, behalve de nokkenasversteller? De 1.4 t/m 2.0 dus. En wat bedoel je met een dubbel systeem? Alleen de dubbele bougies of zit er meer dubbel in? (Bobines etc)?

De 2.0 liter Fiat motor (4-cilinder) is toch de oude Lampredi dubbelnokker? Ik dacht dat daar ook wel eens problemen mee waren? In elk geval zitten daar geen hydraulische klepstoters in, of wel?

zo nu en dan problemen met de 2.0 16V. maar dan vooral bij de turbo motoren. dit omdat die erg olie gevoelig zijn. heel makkelijk het kaf van het koren te scheiden. controleren of motor koud is, dan starten en dan moeten ze zonder getik en geratel lekker rond gaan en dan tijdens proefrijden goed warm laten worden en dan moet het nog steeds zonder getik zijn.

Wat zijn de overige problemen bij de Stilo? Gelden die vooral bij de oudere modellen en zijn de nieuwere beter?

de stillo heeft best vaak last van idioot hoog olie verbruik en de krukas lagers zijn nog wel is op.

De Lancia 1.8 waar jij het over hebt, is dat de oude 8v of de nieuwe 16v?

de 1.8 VVT motoren van de lancia zijn de 16V moteren die ook in de barchetta zit. die hebben krukaslager problemen. 9 van de 10 heeft dan ook krukas schade. en de hf motor is de 2.0 16v turbo. die heeft het zelfde als de 1.8.

Gr,
Frank
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ Feb 22 2009, 19:04) *
zo nu en dan problemen met de 2.0 16V. maar dan vooral bij de turbo motoren. dit omdat die erg olie gevoelig zijn. heel makkelijk het kaf van het koren te scheiden. controleren of motor koud is, dan starten en dan moeten ze zonder getik en geratel lekker rond gaan en dan tijdens proefrijden goed warm laten worden en dan moet het nog steeds zonder getik zijn.

Maar hebben ze ook hydraulische klepstoters?

de stillo heeft best vaak last van idioot hoog olie verbruik en de krukas lagers zijn nog wel is op.

Welke motor gaat het om dan? De motoren zijn toch gelijk aan de Bravo/Marea (behalve de 1.8 )

de 1.8 VVT motoren van de lancia zijn de 16V moteren die ook in de barchetta zit. die hebben krukaslager problemen. 9 van de 10 heeft dan ook krukas schade. en de hf motor is de 2.0 16v turbo. die heeft het zelfde als de 1.8.

Dus de VVT motoren zijn verdacht, maar de oude 1.8 van de Delta en Dedra? Is dat ook wat? Of ook ouderwets en zonder hydraulische klepstoters?
Bobi
Als ervaren Stilo rijder kan ik je wel het 1 en ander vertellen over 8(in mijn ogen) Fiat's mooiste Bella.

Heb eerst een JTD 115 gehad en dat was echt een prima auto. Reed erg vlot, altijd voldoende vermogen, verbruik was erg netjes en zelfs in schrale uitvoering (ik had een active met als extra optie handmatige airco) toch erg compleet. De auto weggedaan omdat ik een Abarth wilde maar soms heb ik nog wel eens spijt van die beslissing.

Daarna idd een Abarth aangeschaft en tsja dat is natuurlijk wel ff andere koek. Als het allemaal rijd dan rijd het ook vorstelijk, echt heaven on wheels. Heerlijke sound, rijdt gewoon superstrak en de selespeed is echt inzetbaar voor elke rijstijl, als je gewoon chil wilt cruizen zet je m op automaat, en als je wilt knallen ga je lekker flipperen. Olie verbruik van de Abarth was inderdaad schrikbarend maar blijkbaar hoort het erbij en in mijn geval draaide ook nog eens mijn motor in de soep. Volgens de garage was een slechte reparatie van de krukaslagers (ja die tamael weet zeker waar die over praat). Nieuwe motor was de oplossing en heeft me in totaal een goeie 2.500 gekost.

Als ik nou een Stilo zou kopen zou het zeker een jtd 115 worden. Mooi aankleden met Abarth spulletjes en met een goeie chip houdt ie met gemak een Abarth bij.
Mean Green
QUOTE (Bobi @ Feb 22 2009, 19:25) *
Als ervaren Stilo rijder kan ik je wel het 1 en ander vertellen over 8(in mijn ogen) Fiat's mooiste Bella.

Heb eerst een JTD 115 gehad en dat was echt een prima auto. Reed erg vlot, altijd voldoende vermogen, verbruik was erg netjes en zelfs in schrale uitvoering (ik had een active met als extra optie handmatige airco) toch erg compleet. De auto weggedaan omdat ik een Abarth wilde maar soms heb ik nog wel eens spijt van die beslissing.

Daarna idd een Abarth aangeschaft en tsja dat is natuurlijk wel ff andere koek. Als het allemaal rijd dan rijd het ook vorstelijk, echt heaven on wheels. Heerlijke sound, rijdt gewoon superstrak en de selespeed is echt inzetbaar voor elke rijstijl, als je gewoon chil wilt cruizen zet je m op automaat, en als je wilt knallen ga je lekker flipperen. Olie verbruik van de Abarth was inderdaad schrikbarend maar blijkbaar hoort het erbij en in mijn geval draaide ook nog eens mijn motor in de soep. Volgens de garage was een slechte reparatie van de krukaslagers (ja die tamael weet zeker waar die over praat). Nieuwe motor was de oplossing en heeft me in totaal een goeie 2.500 gekost.

Als ik nou een Stilo zou kopen zou het zeker een jtd 115 worden. Mooi aankleden met Abarth spulletjes en met een goeie chip houdt ie met gemak een Abarth bij.

Bedankt voor je reactie! Ik vind de Stilo op zich ook niet zo'n foute auto, alleen de 3-deurs vind ik onpraktisch en de 5 deurs niet zo mooi. De wagon gaat wel, hoewel het net lijkt of hij te ver voorover hangt. Diesel is voor mij net te duur om te rijden, gezien mijn kilometrage ( 24-25 duizend per jaar). Dus blijft benzine over. De 1.2 is out of the question, de 1.6 heb ik nu ook en ik wil wel wat extra power dus dan zou het de 1.8 kunnen worden, maar die zijn niet zo best volgens Tamael. De Abarth is erg cool maar ik vind de Selespeed tricky (potentieel dure reparaties) en de 5M is vrij zeldzaam. Ook vrees ik de onderhoudskosten van de 5-cilinder wel een beetje (distributieriemen etc). Verder schijnen de 5-cilinders vrij degelijk te zijn, tenminste als ik dat zo lees op een Lancia K forum.

Het probleem blijft toch dat ik verslingerd ben aan de 156, maar ook dat is weer niet zo'n rationele keuze geloof ik... cry.gif
Bobi
Nja als je de Stilo 3 deur al onpractisch vind dan zal een 156 je helemaal tegenvallen. Het is een verschrikkelijk mooie auto, ook qua interieur maar het gemis aan simpele dingen zoals bijvoorbeeld bekerhouders gaat je op den duur wel parten spelen. De luchtroosters zijn in de cockpit ook zo raar geplaatst dat het bijna onmogelijk is om een aangename temperatuur te produceren wanneer het redelijk warm of koud is. M'n schoonvader is nu toe aan zijn 2e 156, ook weer een 2.5 V6 en met die 6bak rijdt het echt fantastisch en de sound is echt geweldig. Het verbruik is wel in toom te houden maar je moet echt als een ouwe doos rijden als je beter dan 1 op 10 wilt rijden en dat schijnt met de 2.0 niet anders te zijn.

Verbruik van de Abarth was over het algemeen nou ook niet superzuinig maar 1 op 12 is zeker haalbaar op de lange stukken. Bij gemengd gebruik moet je ook zo'n beetje op 1 op 9 rekenen. In principe is er niks mis met de 5 pitters maar als je net zoals ik gewoon een ongelukje krijgt kost het wel gelijk een hele berg met duiten. Selespeed is over het algemeen wel redelijk bulletproof, ik geloof dat de hydrolische pomp van het systeem wel eens voor problemen kan zorgen maar dat schijnt redelijk vlot te fixen te zijn.
Verder is de Stilo 3 deurs gewoon een erg ruime auto. De kofferbak is echt erg groot en de lange voordeuren zorgen ervoor dat je ook voldoende ruimte hebt wanneer je iets op de achterbank moet doen.

Ik wilde eigenlijk nog even verder ingaan op dat stukje Italiaanse Semi-Youngtimer. Dit idee spreekt me ook erg aan maar dat is puur omdat ik op dit moment geen auto nodig heb, dus als ik iets zou kopen zou het echt puur voor de fun zijn. Een mooie Alfa 75 met V6 in het vooronder lijkt me een ultiem stukje speelgoed, De Alfa GTV word ook goed betaalbaar en wat dacht je van een vette Ritmo Abarth bijvoorbeeld?

Over Duitse auto's, op de Italo forums word er weleens wat lauwtjes op gereageerd en over het algemeen zijn het ook saaie eenheidsworsten. Een paar Duitsers waar ik zelf wel in gezien zou willen worden zijn:

Opel Omega 3.0 MV6
Opel Senator 3.0 V6
BMW E36 325i, 328i of M3 (coupe)
BMW E46 sedan of wagon en uiteraard 6 cilinder
BMW E39 535i of 540i
BMW E30 325i (ultieme ragmobiel)
Mercedes Benz W124 (<'95 E-classe) 300E
Mercedes Benz W201 190E 2.5 16V
Mercedes Benz W202 C36 AMG of C43 AMG (bijna gekocht ipv de Stilo Abarth)
Mean Green
Hoi Bobi,

Ja, die dikke Duitsers die jij noemt vind ik ook wel top! Maar ik moet wel realistisch blijven. Ik rij tegen de 25.000 km per jaar en mijn fondsen zijn helaas niet onbeperkt. Dus het zal toch wel iets meer 'doorsnee' moeten worden. Voordeel van een oudere Italiaan als de Lancia Delta en Alfa 145 is dat de aanschaf goed te doen is, dus er blijft dan wat geld over voor de extra onderhoudskosten die er ongetwijfeld weer zullen zijn, net als bij de Marea (behalve de normale beurten had ik de afgelopen 4 jaar oa: Nieuwe draagarmen en fusees, schijven en blokken (1x), 2x distributie, nieuwe uitlaat incl. spruitstuk, nog een keer nieuwe uitlaat vanaf de kat, nieuwe airco condensor, airco revisie van €800, nieuwe koppeling, overspuiten dak ivm roestgaten(!), diverse (motor)electronica reparaties etc).

Het probleem is dat je wel een nieuwere auto kunt kopen (voor veel meer geld) maar dat ik dan nog niet het vertrouwen heb dat ik dan een tijdje van dit soort extra kosten verschoond blijf. Hoewel, zo'n Grande Punto lijkt me wel een degelijke wagen... (toch?) smile.gif

@ Tamael: Hoe is die Stilo 1.8 motor eigenlijk? Die is toch zonder VVT?

Gr,
Frank
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Feb 22 2009, 19:25) *
Hoi Bobi,

Ja, die dikke Duitsers die jij noemt vind ik ook wel top! Maar ik moet wel realistisch blijven. Ik rij tegen de 25.000 km per jaar en mijn fondsen zijn helaas niet onbeperkt. Dus het zal toch wel iets meer 'doorsnee' moeten worden. Voordeel van een oudere Italiaan als de Lancia Delta en Alfa 145 is dat de aanschaf goed te doen is, dus er blijft dan wat geld over voor de extra onderhoudskosten die er ongetwijfeld weer zullen zijn, net als bij de Marea (behalve de normale beurten had ik de afgelopen 4 jaar oa: Nieuwe draagarmen en fusees, schijven en blokken (1x), 2x distributie, nieuwe uitlaat incl. spruitstuk, nog een keer nieuwe uitlaat vanaf de kat, nieuwe airco condensor, airco revisie van €800, nieuwe koppeling, overspuiten dak ivm roestgaten(!), diverse (motor)electronica reparaties etc).

Het probleem is dat je wel een nieuwere auto kunt kopen (voor veel meer geld) maar dat ik dan nog niet het vertrouwen heb dat ik dan een tijdje van dit soort extra kosten verschoond blijf. Hoewel, zo'n Grande Punto lijkt me wel een degelijke wagen... (toch?) smile.gif

@ Tamael: Hoe is die Stilo 1.8 motor eigenlijk? Die is toch zonder VVT?

Gr,
Frank

de 1.8 is niet vrij van problemen. vooral olieverbruik is altijd hoog bij die dingen. dan praat ik over een liter per 3000 km als netjes. als je dat probleem hebt dan moet de hele motor meestal uit elkaar.

tamael
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ Feb 23 2009, 00:11) *
de 1.8 is niet vrij van problemen. vooral olieverbruik is altijd hoog bij die dingen. dan praat ik over een liter per 3000 km als netjes. als je dat probleem hebt dan moet de hele motor meestal uit elkaar.

tamael

Dat is wel shit, daar kom je nooit achter bij een proefrit of een technische keuring... duh.gif
Bobi
Ja op 1 op 3000 is inderdaad niet slecht voor een Stilo op benzine, daar zat ik zelf ook aan. Opzich is het geen probleem als je allemaal goed bijhoudt. Het nadeel is alleen dat je maar moet hopen dat de vorige eigenaar hier ook goed op hebt gelet en als dat niet het geval is dan zit je straks met de zelfde problemen als die ik had. De 1.8 in de Stilo heeft volgens mij wel de VIS want hij maakt 136 pk als ik me niet vergis.

Heb je al kunnen kijken naar een nette E46 320i? Lijkt me qua uiterlijk, prestaties en funfactor gewoon een goeie wagen als ik zo jouw kriteria bekijk, en anders misschien een mooie E36 met een frisse kilometerstand?
Mean Green
QUOTE (Bobi @ Feb 23 2009, 11:36) *
Ja op 1 op 3000 is inderdaad niet slecht voor een Stilo op benzine, daar zat ik zelf ook aan. Opzich is het geen probleem als je allemaal goed bijhoudt. Het nadeel is alleen dat je maar moet hopen dat de vorige eigenaar hier ook goed op hebt gelet en als dat niet het geval is dan zit je straks met de zelfde problemen als die ik had. De 1.8 in de Stilo heeft volgens mij wel de VIS want hij maakt 136 pk als ik me niet vergis.

Heb je al kunnen kijken naar een nette E46 320i? Lijkt me qua uiterlijk, prestaties en funfactor gewoon een goeie wagen als ik zo jouw kriteria bekijk, en anders misschien een mooie E36 met een frisse kilometerstand?

Maar over welke motor in de Stilo gaat het dan? De 1.6 is toch exact hetzelfde als mijn Marea MK2 ? De mijne verbruikt geen drup olie, ook niet na 190.000 km. Kan me niet voorstellen dat die motor het in de Stilo ineens anders doet.

Ik heb weleens gekeken op gaspedaal.nl maar de 320i E46 is nog vrij duur, gaat snel richting de 10 mille. Dat kan ik niet opbrengen (en ik wil niet lenen). Misschien dat het volgend jaar anders is als ik serieus rond ga kijken smile.gif
De E36 vind ik eigenlijk niet mooi genoeg, zowel uiterlijk als interieur.
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Feb 23 2009, 09:52) *
Maar over welke motor in de Stilo gaat het dan? De 1.6 is toch exact hetzelfde als mijn Marea MK2 ? De mijne verbruikt geen drup olie, ook niet na 190.000 km. Kan me niet voorstellen dat die motor het in de Stilo ineens anders doet.

Ik heb weleens gekeken op gaspedaal.nl maar de 320i E46 is nog vrij duur, gaat snel richting de 10 mille. Dat kan ik niet opbrengen (en ik wil niet lenen). Misschien dat het volgend jaar anders is als ik serieus rond ga kijken smile.gif
De E36 vind ik eigenlijk niet mooi genoeg, zowel uiterlijk als interieur.

1.6 is goed. alleen de bekende electronica in de eersten.

tamael
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ Feb 23 2009, 15:05) *
1.6 is goed. alleen de bekende electronica in de eersten.

tamael

Thanx, Tamael. Wat vind je van de Grande Punto? Met name de motoren?

Gr,
Frank
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Feb 23 2009, 14:54) *
Thanx, Tamael. Wat vind je van de Grande Punto? Met name de motoren?

Gr,
Frank

wat problemen. maar dan vooral door verkeerd rijgedrag. met name gescheurde koppen en lekke koppakkingen. (vooral bij ex lease bakken.) maar dat heb je met alle lease bakken.

tamael
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ Feb 23 2009, 17:27) *
wat problemen. maar dan vooral door verkeerd rijgedrag. met name gescheurde koppen en lekke koppakkingen. (vooral bij ex lease bakken.) maar dat heb je met alle lease bakken.

tamael

Bij alle motoren?
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Feb 23 2009, 15:31) *
Bij alle motoren?

moderne blokken zijn gewoon gevoeliger. ik weet dat een paar bekende slopers als maniakken alle cylinderkoppen aan het opkopen zijn dus die verwachten echt iets. vooral de 1.4 16v en dieselkoppen worden van overal en nergens naar hun werkplaatsen gesleept.

denk dat je heus zo een goede vind alleen moet je proberen de leasebakken met kilometers te vermijden.

tamael
GeMiNi
IK zou zeggen een BMW 3-serie. Duitse degelijkheid en als station zeker niet lelijk.

Ikzelf zit te kijken voor een Seat Leon. Ook niet duur in de aanschaf en een betrouwbare VAG-auto.

Een Seat Toledo 2.3 V5 op gas daar hoef je je ook niet voor te schamen. Beetje spaans temperament en toch duitse degelijkheid.

Succes met zoeken, kan niet helemaal opmaken uit je verhaal wat je budget is voor een nieuwe auto.
Mean Green
QUOTE (GeMiNi @ Feb 24 2009, 10:14) *
IK zou zeggen een BMW 3-serie. Duitse degelijkheid en als station zeker niet lelijk.

Ikzelf zit te kijken voor een Seat Leon. Ook niet duur in de aanschaf en een betrouwbare VAG-auto.

Een Seat Toledo 2.3 V5 op gas daar hoef je je ook niet voor te schamen. Beetje spaans temperament en toch duitse degelijkheid.

Succes met zoeken, kan niet helemaal opmaken uit je verhaal wat je budget is voor een nieuwe auto.

Hoi,

Ik meen dat de V®5 blokken geen aanraders zijn. Je kunt beter voor een 1.8T gaan heb ik weleens gelezen.

Mijn budget is nog niet helemaal bekend maar het zal denk ik rond de 6 - 7 mille wel ophouden.
GeMiNi
de 1800 20v blokken verbruiken veel in verhouding tot de 1800 20v turbo. Dat is wel waar, of de V5 een slecht blok is lijkt me niet. Misschien dat ie net als de VR6 problemen heeft, maar nog niets van gelezen. De V5 is ook geleverd in de Golf, dus onderdelen zat.
Mean Green
QUOTE (GeMiNi @ Feb 24 2009, 11:38) *
de 1800 20v blokken verbruiken veel in verhouding tot de 1800 20v turbo. Dat is wel waar, of de V5 een slecht blok is lijkt me niet. Misschien dat ie net als de VR6 problemen heeft, maar nog niets van gelezen. De V5 is ook geleverd in de Golf, dus onderdelen zat.

Ja de 20v loopt ook heel rauw (zonder turbo). Geen aanrader. Maar over de V5 heb ik ook weleens dingen gelezen. Volgens mij lost die een flinke slok. En ik denk niet dat er heel veel geleverd zijn.
GeMiNi
Tja tis wel een mooi geluid en leuk vermogen. Dan misschien beter om een 1800 turbo te nemen, ook een leuk geluid en slurpt minder
Mean Green
QUOTE (GeMiNi @ Feb 24 2009, 15:26) *
Tja tis wel een mooi geluid en leuk vermogen. Dan misschien beter om een 1800 turbo te nemen, ook een leuk geluid en slurpt minder

Er heeft ooit een artikel in Autoweek gestaan over het verschil in deze motoren. Volgens mij heeft de 1.8 T ook meer trekkracht. Misschien is het artikel terug te vinden via Autoweek.nl ofzo.

1.8 T is ook gemakkelijk te tunen! smile.gif
Bobi
Ja als ik voor iets VAG zou gaan dan zou het ook zeker de 1.8T zijn.
Had je anders al gekeken voor een mooie B5 A4? Al dan niet met Quattro zeker een prima auto!
GeMiNi
heeft een turbo, dus tunen gaat al makkelijker. Dit zorgt ook voor het koppel
Mean Green
QUOTE (Bobi @ Feb 25 2009, 09:32) *
Ja als ik voor iets VAG zou gaan dan zou het ook zeker de 1.8T zijn.
Had je anders al gekeken voor een mooie B5 A4? Al dan niet met Quattro zeker een prima auto!

Vind ik ook een mooie auto ja. Wie weet ga ik die ook wel even bekijken volgend jaar. Aan de andere kant: misschien is het ook wel een goed idee om zo goedkoop mogelijk een redelijke wagen op te pikken en deze meteen goed te laten aanpakken. Zoiets bijvoorbeeld. Dan kun je er nog 1500 - 2000 euro tegenaan gooien en heb je een knappe wagen die weer helemaal fris is smile.gif
GeMiNi
Mwah, het model vind ik persoonlijk niks. En je neemt weer een gokje met een italiaan
Bobi
146 is zeker wel een mooie auto maar ik zie dan liever de 145. Ze hebben idd een wat dubieuze reputatie wat mankementen betreft maarja dat kun je ook karakter noemen natuurlijk biggrin.gif Die in je link is volgens mij gewoon verder een nette auto, inderdaad een 2000 euro opzij zetten voor reparaties en onderhoud en dan kun je er weer even tegenaan natuurlijk smile.gif
Mean Green
QUOTE (Bobi @ Feb 25 2009, 16:10) *
146 is zeker wel een mooie auto maar ik zie dan liever de 145. Ze hebben idd een wat dubieuze reputatie wat mankementen betreft maarja dat kun je ook karakter noemen natuurlijk biggrin.gif Die in je link is volgens mij gewoon verder een nette auto, inderdaad een 2000 euro opzij zetten voor reparaties en onderhoud en dan kun je er weer even tegenaan natuurlijk smile.gif

Ja, ik heb al eens een 146 gehad (1.7 16v). Dat was een van de eerste modellen en eerlijk gezegd niet zo'n beste. Met name de afwerking was nogal matig, veel gerammel etc en deuren die niet goed hingen. Maar dat verhaal gaat toch wel vaak op en niet alleen bij Italianen: Je kunt het beste de eerste auto's van een nieuw model vermijden.

Ik wil uiteindelijk toch wel een Italiaan want kan me een leven zonder Italiaan niet voorstellen! smile.gif

Probleem waar ik vaak mee zat is dat ik een gebruikte auto koop voor best een aardig bedrag, en dat ik daarna nog allerlei (achterstallige) onderhouds- en andere kosten voor mijn kiezen kreeg. Dan is het misschien wel verstandig om een goedkope maar wel knappe auto te kopen en dan een zak geld achter de hand te houden om hem tiptop te laten maken.

De 145 vind ik ook erg mooi maar ik wil liever 4 of 5 deuren smile.gif

Gr,
Frank
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Feb 25 2009, 15:16) *
Ja, ik heb al eens een 146 gehad (1.7 16v). Dat was een van de eerste modellen en eerlijk gezegd niet zo'n beste. Met name de afwerking was nogal matig, veel gerammel etc en deuren die niet goed hingen. Maar dat verhaal gaat toch wel vaak op en niet alleen bij Italianen: Je kunt het beste de eerste auto's van een nieuw model vermijden.

Ik wil uiteindelijk toch wel een Italiaan want kan me een leven zonder Italiaan niet voorstellen! smile.gif

Probleem waar ik vaak mee zat is dat ik een gebruikte auto koop voor best een aardig bedrag, en dat ik daarna nog allerlei (achterstallige) onderhouds- en andere kosten voor mijn kiezen kreeg. Dan is het misschien wel verstandig om een goedkope maar wel knappe auto te kopen en dan een zak geld achter de hand te houden om hem tiptop te laten maken.

De 145 vind ik ook erg mooi maar ik wil liever 4 of 5 deuren smile.gif

Gr,
Frank

ben zelf meer een 146 fan. gavere kont en ook nog is wel een 5 deurs. als je een TS neemt zou ik alleen de 1.8 liever niet kiezen.

let wel op dat alles wat ik noem meestal is en dat je heus ook wel goede zal vinden en dus echt een lekkere auto zal hebben.

tamael
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ Feb 25 2009, 19:35) *
ben zelf meer een 146 fan. gavere kont en ook nog is wel een 5 deurs. als je een TS neemt zou ik alleen de 1.8 liever niet kiezen.

let wel op dat alles wat ik noem meestal is en dat je heus ook wel goede zal vinden en dus echt een lekkere auto zal hebben.

tamael

Hoi Tamael,

Waarom zijn die 1.8 zoveel slechter dan de 1.6 en 2.0? Het zijn toch in feite dezelfde motoren?

Gr,
Frank
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Feb 25 2009, 18:38) *
Hoi Tamael,

Waarom zijn die 1.8 zoveel slechter dan de 1.6 en 2.0? Het zijn toch in feite dezelfde motoren?

Gr,
Frank

als je meer pk's zet op lagers bijna het zelfde als 1.6 kan je krukas en lager slijtage gaan verwachten. olie is dan een erg belangrijk. helaas kan je dat niet meteen ruiken.

tamael
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ Feb 25 2009, 19:41) *
als je meer pk's zet op lagers bijna het zelfde als 1.6 kan je krukas en lager slijtage gaan verwachten. olie is dan een erg belangrijk. helaas kan je dat niet meteen ruiken.

tamael

Ah, okee. Dat snap ik. En de 2.0 heeft dus een zwaardere constructie?
Bobi
Hey Mean Green, ik zag nog een mooie 146 te koop staan. Geen idee wat de vraagprijs is maar de eigenaar is wel actief op Puntosportivo

http://www.speurders.nl/overzicht/autos/al...r-45252087.html
HansHGT
QUOTE (Bobi @ Mar 12 2009, 14:50) *
Hey Mean Green, ik zag nog een mooie 146 te koop staan. Geen idee wat de vraagprijs is maar de eigenaar is wel actief op Puntosportivo

Ik denk dat de vraagprijs ongeveer rond de 4000 a 45000 ligt.
Ik kreeg namelijk eergister een email van hem, of ik misschien interesse had om te ruilen.
De mijne staat namelijk te koop..

Ik ben wel op zoek naar een alfa maar dan een 156 2.0 Jts.
Maar verder is die 146 wel een strakke bak.
Sidharta
lol....4000 tot 45000... der is dus nog ruimte voor onderhandeling :c)

wat betreft de 146... ziet er idd nice ride uit...
Mean Green
QUOTE (Bobi @ Mar 12 2009, 15:50) *

Stoere auto inderdaad. Ik weet niet of ik zo'n heftig verbouwde auto wil hebben, maar het ziet er wel mooi uit. Maar ja, ik kan volgend jaar pas echt gaan shoppen smile.gif
Mean Green
Mijn ouders hebben vorige week hun Doblò ingeruild voor een Bora 1.6 16v Comfortline uit 2004. Ik heb er even in gereden en moet zeggen dat dat niet tegenvalt! Trekkracht bij lagere toerentallen is wat minder dan de Marea, maar het voelt allemaal wel 3 slagen degelijker aan. Dilemma's dilemma's... nosmile.gif
Sidharta
tja... maar dan kan ik je nog tig van auto's laten rijden die de keuze er niet makkelijker zullen op maken...

en btw... toch geen 'V'olkomen 'W'aardeloos gaan rijden zeker... lol.gif
Mean Green
QUOTE (Sidharta @ Apr 20 2009, 10:26) *
tja... maar dan kan ik je nog tig van auto's laten rijden die de keuze er niet makkelijker zullen op maken...

en btw... toch geen 'V'olkomen 'W'aardeloos gaan rijden zeker... lol.gif

Je hebt gelijk. Ik ga volgend jaar eens goed uitvogelen wat de beste keuze is. Ook voor wat betreft de leeftijd en het formaat van de volgende auto. Zelfs de optie geld lenen zal ik eens bekijken ...

Gr,
Frank
Sidharta
Veel succes nog verder met de zoektocht... wink.gif
Mean Green
Goedenavond heren,

Even weer een oud topic reanimeren omdat het weer een beetje actueel aan het worden is. Het besluit is genomen dat de Marea in juni komend jaar vervangen gaat worden. Dan hebben we er 5 jaar in gereden, km-stand is dan rond de 215.000 en dan vind ik het wel weer tijd voor wat anders. En het vakantiegeld nemen we dan ook mooi mee in de aanschaf smile.gif

Nu ben ik er wel aardig uit over 2 dingen:
1. Het moet toch maar weer 'n Italiaan worden (kan me een leven zonder niet voorstellen en heb geen ruimte voor een hobby-italiaan 'erbij')
2. Met mijn huidige jaarkilometrage (+/- 25.000) ben ik gek als ik geen diesel koop.

Een Grande Punto 120/130 JTD is natuurlijk erg mooi maar past niet in mijn budget. En een 1.3 JTD vind ik toch wat licht. Dus hebben we de volgende shortlist (in alfabetische volgorde):
- Alfa 147 JTD
- Alfa 156 JTD (1.9)
- Fiat Stilo JTD (115+ pk)
- Lancia Lybra JTD (1.9)

Budget zit denk ik op max 8000 euro, inclusief inruil. Welke van de bovenstaande auto's zijn dan aan te raden, en welke misschien wel niet? En waarom? Ik ga er vanuit dat ik er eentje ga kopen die goed onderhouden is en met een km-stand van max 180.000 ofzo.

Alvast bedankt voor het meedenken en de tips!

Gr,
Frank
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.