Help - Search - Members - Calendar
Full Version: nog steeds problemen
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
MichelLWD
hallo,

Ik heb een fiat marea weekend 1.6. Het probleem is dat als de motor koud is bijvoorbeeld na een nacht stil te hebben gestaan of soms al na een paar uur. Als ik dan in de twee rijd vooral in de lage toeren schokt hij, soms heftig de andere keer licht of enkele keer ook helemaal niet. Als de motor wat warm is geworden is het euvel verdwenen.
Verder is mij opgevallen dat de tempratuur meter niet helemaal oploopt tot het midden hij blijft vaak hangen bij het 1e en 2e streepje. Tot slot wil ik nog melden dat mijn verbuik ontzettend hoog is ik heb op 30 liter net 300 km gereden terwijl 85% 80 in zijn 5 was met alleen de bestuurder. Heeft dit alles met elkaar te maken? en kan een Fiat garage dit uitlezen via de comp?

Ik heb bij garage te horen gekregen dat er vocht in de bougies/kabels kon zitten. beide heb ik vervangen maar het probleem blijft. Ook heb ik voor de zekerheid het luchtfilter vervangen. hier miste btw. 1 schroefje van de kleine achter.

Welke stappen kan ik nog ondernemen om de problemen op te lossen.

Graag reacties alstjeblieft thumbsup.gif
Alvast bedankt, Gr, gefrustreerde Michel
Rayman19876
Klinkt als een defecte Thermostaat van de temperatuur. Als die stuk is gaat de thermostaat te vroeg open, waardoor die de motor al gaat koelen terwijl die nog niet warm is. Ook gelijk even de koudestart sensor vervangen voor de zekerheid. Als de motor nog niet warm is moet hij nog bij choken en dat kan resulteren in hoger verbruik. Dat van het schokken zou je een keer kunnen proberen je gasklephuis schoon te (laten) maken. Vaak loopt de motor dan ook onregelmatig, als hij stationair draait. Ik weet niet of je daar ook last van hebt. Ook dit kan een hoger verbruik tot gevolg hebben.

Misschien dat iemand anders nog suggesties heeft.

MVG Raymond
tamael^
QUOTE (Rayman19876 @ Feb 9 2009, 19:51) *
Klinkt als een defecte Thermostaat van de temperatuur. Als die stuk is gaat de thermostaat te vroeg open, waardoor die de motor al gaat koelen terwijl die nog niet warm is. Ook gelijk even de koudestart sensor vervangen voor de zekerheid. Als de motor nog niet warm is moet hij nog bij choken en dat kan resulteren in hoger verbruik. Dat van het schokken zou je een keer kunnen proberen je gasklephuis schoon te (laten) maken. Vaak loopt de motor dan ook onregelmatig, als hij stationair draait. Ik weet niet of je daar ook last van hebt. Ook dit kan een hoger verbruik tot gevolg hebben.

Misschien dat iemand anders nog suggesties heeft.

MVG Raymond

het is een 1.6. meestal slijtage aan de injectoren. die zijn nu eenmaal het zwakke punt van de 1.6. iig zou ik de koudstart voeler eerst verwisselen. als het dan blijft denken aan een injector probleem. dit is alleen vrij kostbaar.

tamael
MichelLWD
hmm injectoren, het lampje blijft niet branden van de injectoren, en als de motor warm is heb ik er geen last van. Als het de injectoren zouden zijn moet dit dan niet een constant probleem zijn?

Kan een fiat deeler het probleem ook uitlezen in de cpu?
tamael^
QUOTE (MichelLWD @ Feb 9 2009, 22:52) *
hmm injectoren, het lampje blijft niet branden van de injectoren, en als de motor warm is heb ik er geen last van. Als het de injectoren zouden zijn moet dit dan niet een constant probleem zijn?

Kan een fiat deeler het probleem ook uitlezen in de cpu?

mochten we allemaal willen. er zijn hier aardig wat forumleden die het herkennen. na veel gezoek op de injectoren uitgekomen. die regeren niet meer echt voorspelbaar als ze koud zijn dus het mengsel word moeilijk goed. dit gaat alleen op als koudstart voeler goed is.

hier mee leren leven is veruit de goedkoopste oplossing.

tamael
GeMiNi
Waar zit de koudstart voeler, ik heb hier zoals jullie weten ook last van. Ik heb nog een setje injectoren liggen die binnenkort worden gereinigd en getest. Dan hoop ik van al mijn problemen te zijn verlost.
tamael^
QUOTE (GeMiNi @ Feb 10 2009, 09:01) *
Waar zit de koudstart voeler, ik heb hier zoals jullie weten ook last van. Ik heb nog een setje injectoren liggen die binnenkort worden gereinigd en getest. Dan hoop ik van al mijn problemen te zijn verlost.

die zit in je thermostaat huis. de stekker die op de voeler gaat is blauw en de voeler zelf heeft een geel stekker deel.

voor de rest wel even op letten dat als je 2e hands injectoren haalt dat het wel het nieuwste type of het type wat je hebt er in komt. in het begin waren er 2 type's. ze zijn toen naar 1 vervangend type gegaan volgens mijn info. (bij twijfel altijd het zelfde nummer terug plaatsen.

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.