Help - Search - Members - Calendar
Full Version: gasklephuis schoonmaken?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
jello
Op het forum lees ik iets over gasklephuis schoonmaken.

Nou loopt mijn 1.2 al wel beter maar schokt nog vaak (warm en koud) bij lage toerentallen, schommelt toerental soms stationair (zit wel rond de 800).

Toen ik het luchtfilter verving zag ik dat de klep eroverheen verkeerd zat.
Er zitten bij een 1.2 16V twee uitsparingen en nokken op het deksel links onder de zijkap. Ze hadden de twee nokken niet in de uitsparingen gedaan en schroeven toch gewoon aangedraaid waardoor het deksel vervormd was en niet helemaal afsloot. Kan dus best zijn dat die gasklep (of andere dingen die erna zitten - map sensor b.v.) schoongemaakt moeten worden, of misschien nog iets anders? (nee, ik heb geen 4compressiemeter)

Maar hoe maak je het gasklephuis schoon? Moet ie er helemaal af of volstaat het via de inlaat de klep zelf schoon te maken.

Verder hier al aan gedaan:
luchtfilter, bougies, bougiekabels, 3 x injectorreiniger.

Gr., Jelle.
Mean Green
Ik weet niet precies hoe het bij de 1.2 is, maar bij mij heb ik het gasklephuis een keer verwijderd en toen schoongemaakt. Dat lijkt me de beste optie anders kom je nergens bij.
BartR
Ik heb ooit een how to gemaakt voor mijn Punto 1.2 16v. Blokken zijn nagenoeg hetzelfde volgens mij dus hier komt ie:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hierbij een how-to om de gasklep te reinigen bij een Punto MK2a 1.2 16v.

Mocht je problemen hebben met de stationair loop zoals het in toeren schommelen of een te laag toerental (500-600rpm) dan is het verstand om je gasklep even te controleren en zo nodig reinigen.

Benodigd materiaal:

- Torx T-40 dopje of sleutel
- Remmenreiniger
- Doeken die smerig mogen worden

Benodigde tijd: 30 min.

Even de situatie zoals het gemonteerd en wel onder de kap zit (rood omcirkeld de elektronische gasklep):

Allereerst neem je de rubber slang los van de gasklep. Indien dit een originele klem is zul je een nieuwe slangklem terug moeten zetten omdat de originele klem meestal niet meer terug te plaatsen is.

De gasklep zit met 4 torx boutjes vast. Onder deze boutjes zit ook de ijzeren beugel van de computer gemonteerd.
Deze beugel moet je ook losnemen en de plaat met computers en stekkers in zijn geheel even aan de kant leggen.

Na het loshalen van de 4 boutjes komt de gasklep (rood omcirkeld) los van het inlaatspruitstuk:

Met de gasklep er tussenuit heb je deze situatie:

Hier de gasklep zoals deze er bij mij uit zag. De eerste foto is de kant waar de slang op zat en de tweede foto is waar deze op het inlaatspruitstuk zat. In mijn geval zat er aan de rand van de gasklep een klei-achtige substantie welke de luchttoevoer bij stationair-loop belemmerde waardoor deze te laag in toeren liep.

Vervolgens duw je met je vinger de gasklep open en plaatst er iets tussen om hem te blokkeren. Ik heb een lange dop 10 genomen, die lag het dichtst in de buurt. smile.gif
Nu ga je met remmenreiniger en een oude doek flink aan het poetsen. Spuit eerst voldoende remmenreiniger op en langs de gasklep en laat het even inwerken. Daarna nog een keer spuiten en poetsen net zolang totdat de gasklep vanbinnen weer mooi blinkend schoon is.

Het eindresultaat:

Tot slot monteer je alles weer in omgekeerde volgorde. Het kan zijn dat je je computer even moet resetten omdat deze de luchttoevoer van de oude situatie verwacht. Dit merk je als je auto te hoog in toeren blijft lopen.

Groeten,

Bart
jello
Aha, kijk toch eens wat een mooi uitgewerkt verhaal, dank je.

Ziet er idd. ongeveer hetzelfde, blok zal afgezien van wat details praktisch hetzelfde zijn. Ik ga het een keer doen als de temperaturen iets vriendelijker worden.
Zit er trouwens nog een pakking tussen het huis en spruitstuk die je moet vervangen?
BartR
Ja een rubber ring geloof ik maar die kan blijven zitten.
jello
Zo, gisteren maar even gedaan. Moest toch aan de gang om de net gebroken koppelingskabel te repareren. Waarom maken ze de verbinding met het pedaal dan ook van van dat slappe nylon..?

Mijn gasklephuis zag er vuiler uit dan op de foto's van jou, dus idd. maar even stoeien met remreiniger etc.
Toen ik m daarna startte liep ie eerst een tijdje op 2500 toeren voordat de ecu door had dat er iets veranderd was en m weer naar 800rpm bracht. Dan was de doorgang bij stationair na 10 jaar toch wel wat vernauwd. De afzetting lijkt vnl. via de carterontluchting te komen want het was olie/teerachtige rommel.
Hij loopt nu ook gelijkmatiger; stationair en met weinig gas.

Al met al de moeite waard om te doen en nogmaals bedankt voor de duidelijke foto's. Iedereen die geen 2 linker handen heeft en ook soortgelijke problemen heeft zou het kunnen overwegen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.