Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Turboprobleem
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
Pages: 1, 2
Rickkie
ZO, even weer een schop voor dit topic smile.gif

Na een maand of 4 de bravo een paar keer kwijt te zijn geweest wordt volgende week een nieuwe EGR gemonteerd.
Dit is besloten nadat de afgelopen maanden de EGR is schoongemaakt en het euvel toen eigenlijk voor een km of 400-500 weg was. Daarna nam het geleidelijk in frequentie weer toe.. Ook is er een schoonmaak middel bij de brandstof gegooit, maar dat heeft geen resultaat gehad.

Ik hou jullie op de hoogte.

gr Eric
1.9JTD
Ben je niet beter af helemaal zonder EGR? Die kost je alleen maar vermogen.
Gwboes
QUOTE (1.9JTD @ Nov 25 2009, 17:01) *
Ben je niet beter af helemaal zonder EGR? Die kost je alleen maar vermogen.

Bij moderne motoren gaat hij dan storingen geven en waarschijnlijk in de noodloop en dan heb je helemaal geen vermogen meer over.
Rickkie
Tijd om weer even een oud topic onder het stof vandaan te halen... wink.gif
Vorig jaar december is uiteindelijk de EGR-klep vervangen. De auto pakt daarna beter op, is net even wat feller op het gas, het lijkt de oplossing!
Inderdaad.. het lijkt. Want ik had de dealer wel gewaarschuwd dat de temperatuur nog niet boven de 5 graden was geweest.
In maart ben ik er mee op wintersport geweest naar Oostenrijk. De bravo heeft zich werkelijk super gedragen!
We zijn inmiddels halverwege april, de temperatuur is weer boven de 10 graden geweest.. en warempel: de hik en het inhouden is weer terug.
Vanmiddag zelfs achter elkaar in de 2de en 3de versnelling tussen de 2000 en 2400 toeren. Zowel de dealer als ik hebben nu echt geen idee, ook de importeur weet er op dit moment geen raad mee.

misschien toch een maandag-morgen-monster? nopompom.gif
Viper®
Opvallend

Ik heb een 1.4 tjet en ik heb toch ook echt het gevoel/idee dat bij warm weer hij minder vlot optrekt en een dipje geeft rondom de 3k toeren.
Rickkie
Even een oud topic omhoog schoppen... met wat info.

Het probleem wat de Bravo heeft is nog steeds niet opgelost. Er zijn verschillende sensors vervangen, EGR, luchtmassameter... maar nog steeds zonder resultaat.
De turbo werking is ism Fiat NL helemaal uitgelezen, de waardes daarvan bleken allemaal juist.

Wat ik zelf erg vreemd vind is dat Fiat NL niet actief meedenkt aan het oplossen hiervan, zeker nu het al ruim 16 maanden en dik 45dkm speelt!
Overigens is de garantie inmiddels voorbij. Gelukkig betreft het een leaseauto, dus heb ik er geen kosten aan... Maar het blijft vervelend.

De dealer waar de Bravo in onderhoud is, heeft (volgens zeggen) nog 1 optie.. vervangen van de ECU.
Maar dat gaat voor mijn vakantie helaas niet meer lukken (31 juli). Daarna zal ik em daar neerzetten en hoef ik em niet meer terug voor het echt opgelost is.
Wordt er nu namelijk wel een klein beetje moedeloos van....
gerritjan
Met mijn Bravo 1.9 (120PK) uit 2007 is het ook helemaal mis na het vervangen van de EGR-klep. Morgen wordt het de 5e keer dat ze naar het probleem gaan kijken. Bij lage toerentallen is er nauwelijks vermogen, dat komt pas bij 1600-1700 toeren als de turbo een beetje op gang komt. Daarnaast voel ik echt een dip als ik bv met een constante snelheid rij en dan gas geef om te versnellen.

Je merkt het ook al als je stationair draait en gas geeft, het duurt gewoon even voordat de motor reageert. Volgende auto toch maar weer een Duits of Frans merk als Fiat dit niet weet te fixen?

groeten,
GJ
Ruudje
Als je netjes geholpen word waarom zou je dan meteen overstappen? Er zitten altijd wel rotte appels tussen zolang de service maar goed is toch? Hoe vervelend het ook is.
gerritjan
QUOTE (Ruudje @ Aug 4 2010, 13:03) *
Als je netjes geholpen word waarom zou je dan meteen overstappen? Er zitten altijd wel rotte appels tussen zolang de service maar goed is toch? Hoe vervelend het ook is.

Ik word netjes geholpen maar blijkbaar is er onvoldoende technische kennis om het probleem op te lossen....
reddevil
QUOTE (gerritjan @ Aug 4 2010, 16:27) *
Ik word netjes geholpen maar blijkbaar is er onvoldoende technische kennis om het probleem op te lossen....

Bij moderne auto's met moderne technologie is het bij complexe klachten, gewoon moeilijk om het euvel te vinden.....
Dit heeft niets met het merk op zich te maken. Het is spijtig dat je het nu meemaakt.
Maar wegens het downsizen bijv. komen er weer meer onderdelen in de auto te zitten,
wat het zoeken naar een probleem steeds moeilijker maakt.
Succes met het oplossen!
gerritjan
Bij bezoek 5 heeft de monteur samen met mij een proefrit gemaakt. Volgens de monteur waren de trage turbo en het lage koppel normaal en lag het aan mij.
Waarom ik voor de vervanging van de EGR-klep (=2,5 jaar) wel tevreden was kon hij niet verklaren.

Nu dus maar op zoek naar een nieuwe dealer die wel verstand van diesels heeft.... cry.gif

GJ
Spaansie
Iemand misschien ook ervaring met een turbo die niet meer 'mooi' fluit? Ik heb een 1.4 t-jet 150 (sport) Sinds een 2 weken klinkt de turbo niet meer zoals voorheen. Het was een zacht fluitend geluid, maar nu klinkt het alsof de turbo aanloopt. Bovendien kan ik mijn volle turbo druk bijna niet meer halen (volgens de digitale meter op het dashboard) Hij bouwt misschien een tiende seconde volle druk op, maar dan zakt het weer een aantal blokjes op de meter in. Voorheen bleef de volle druk langer aan.
Iemand eenzelfde ervaring?
Ik ga morgen naar de dealer,hoor dan wel wat ze er daar van denken, zit gelukkig nog een dikke maand in de garantie smile.gif
Ruudje
Voor de hier bovenstaande reacties.

Als 1 van jullie in de buurt van Nieuwegein woont ga dan even naar Dirk Kramer Nieuwegein hier hebben ze aantal slimme mannen zitten voor dit soort problemen.
Bariton
Ik kan vreemd genoeg geen nieuw topic openen dus ik reageer maar in dit topic gezien ik ook turbo problemen heb ... of niet.

Ik rijd een Bravo 150pk (benzine) en gisteren ging tijdens het rijden, overigens reed ik rustig, het lampje van de motor branden na een foutmelding ASR, ESP en Hillholder. Daarna verscheen de melding ''laat controleren, de motor''.

Klein stukje doorgereden en auto geparkeerd omdat we gingen schaatsen. Overigens reedt de auto gewoon goed en heeft hij slechts enkele seconden gestottert.

Na het schaatsen reed de auto als normaal echter bleef wel het lampje van de motor branden op het dashboard. Gelijk even getankt omdat de tank bijna leeg was, (47l bijgetankt).

Dag later, vanochtend dus, naar mijn werk gereden en er branden geen lampje meer. De auto reed goed.

Nu reed hij wat traag voor mijn gevoel en dus hield ik de turbodrukmeter in de gaten. Het viel mij op dat deze bij het gas geven niet voluit ging en er circa 4 streepjes leeg bleven. Of bijna vol waarna hij snel terug zakten tot er dus 4 streepjes leeg waren.

Nu zag ik dat de sportstand uit stond. Na deze aangezet te hebben reed de auto weer als vanouds en de turbodrukmeter bleef vol bij het gas geven.

Mijn vraag is of iemand kan beamen dat bij de normale stand de turbodruk minder opbouwt als in de sportstand. Ik kan mij dit niet herinneren of heb er gewoon nooit op gelet.

Het zou vervelend als er iets kapot is waardoor ik nog grotere gevolgschade kan krijgen.
lenaerts niels
ik denk dat het normaal is hoor
Ruudje
Bariton dat is normaal heb ik ook namelijk!
Bariton
QUOTE (Ruudje @ Feb 6 2012, 19:57) *
Bariton dat is normaal heb ik ook namelijk!

Ah oké, drukte om niets dan. Bedankt voor de reacties.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.