Afgelopen zaterdag heb ik een probleem met de turbo van mijn 1.9 Multijet diesel (150 pk) gehad. Plotseling geen turbodruk meer en dus geen vermogen meer. Met veel moeite en weinig snelheid thuis gekomen. Paar keer opnieuw gestart, maar probleem bleef. Op zondag opnieuw gestart en probleem was weg, vermogen weer aanwezig.
Vandaag even langs de dealer gereden alwaar een computeruitdraai is gemaakt: er was een storing geweest in de vacuumregelaar. Mogelijk door vuiltje of vocht electronica tijdelijk ontregelt. Hopelijk is dit éénmalig!
Ik heb nu echter het idee dat de turbo wat later mee gaat doen, maar dan wel extra krachtig. Ik weet niet of het echt zo is of dat het zo lijkt in vergelijking met voorheen.
Tot ongeveer 1800 toeren gebeurt er niet veel, van 1800-2000 toeren voel je dat er versnelling optreedt en boven de 2000 a 2100 toeren gaat hij als de brandweer.
Is dit herkenbaar en zijn dit gebruikelijke waarden voor deze motor?
mbogaard
Jan 30 2009, 07:52
Ik heb toevallig sinds eergisteren precies hetzelfde probleem. Ik rij ook een 150pk Bravo. Heb net 5.000km geleden een 30.000km beurt gehad. Onder de 2000 toeren bijna geen vermogen (net een hele oude diesel) en daarboven gaat ie als een trein. Het vreemde is, dat het bij mij willekeurig voorkomt; soms doet ie het uitstekend, maar soms moet ik echt oppassen op een kruispunt.
Vanmiddag heb ik een afspraak bij de dealer, gaan ze hem ook uitlezen. Als ik het niet vergeet, zal ik nog even laten weten wat er aan de hand was/is.
Eergisteren toch maar naar de garage gegaan met bovenstaand probleem. Afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag om de luchtmassameter te vervangen (deze had storingsmelding gegeven volgens het uitlezen) omdat de klachten duiden op een niet optimaal werkende luchtmassameter.
Vanmorgen net tien minuten van huis toen de Bravo helemaal geen vermogen meer had, ook niet boven 2000 toeren. Met moeite kon ik 80 km/h halen. Tevens ging nu wel een storingslampje van de motor branden. Dus maar gelijk naar de garage gereden en de auto laten staan ter reparatie (maandag of dinsdag, lmm moest besteld worden).
Hopelijk is daarmee het euvel begin volgende week opgelost!
Alex9719
Jan 31 2009, 22:35
@mboogaard: Dikke kans dat het je luchtmassameter is (debietmeter), had ik ook bij kmstand 11000 ongeveer.
Mijn ervaring met Volkswagen producten is dat dit een 'zwak' onderdeel is....
Niet te lang mee rondrijden, het vermogensverlies kan ook voorkomen als het écht niet uitkomt.. (zo heb ik bijna mijn Bravootje totalloss gereden.... )
tamael^
Feb 1 2009, 00:16
QUOTE (Alex9719 @ Jan 31 2009, 22:35)

@mboogaard: Dikke kans dat het je luchtmassameter is (debietmeter), had ik ook bij kmstand 11000 ongeveer.
Niet te lang mee rondrijden, het vermogensverlies kan ook voorkomen als het écht niet uitkomt.. (zo heb ik bijna mijn Bravootje totalloss gereden.... )
bij mijn volkswagen bedrijfsauto zit er na 10000 km al een 3e in. koudstartproblemen en slecht optrekken is meestal wel een signaal dat die slecht is.
tamael
mbogaard
Feb 2 2009, 17:19
QUOTE (Alex9719 @ Jan 31 2009, 22:35)

Was vrijdag al bij de garage geweest, toen hebben ze hem uitgelezen. Ik heb verder niet zo veel verstand van auto's, maar volgens hun zat er een storing in de EGR.
Gisteren ben ik er nog mee wezen rijden en toen stopte ie er dus mee. Lampje ging branden, ik kreeg een piepje te horen en kreeg in mijn dashboard het bericht: "Laat motor controleren". Morgen wordt ie gemaakt.
Sidharta
Feb 3 2009, 17:00
offtopic: had deze melding ook op mijn Opel. Enige minpunt, dit was op de autosnelweg, derde rijstrook, aan 160km/u
Lekker akelig.
ontopic: zijn er mensen met 2008 1.6 mjet 105pk die hetzelfde probleem vertonen?
Gisteren heeft de dealer een nieuwe luchtmassameter gemonteerd. Gisteravond de auto opgehaald, reed weer als een trein!
Vanmorgen nog geen 10 minuten onderweg begint het motorstoringslampje weer te branden @@#$#@$%$##@. Verder reed de auto de volgende 5 a 10 minuten normaal om vervolgens weer in de "noodloop" over te gaan (amper vermogen, het duurt een eeuwigheid om uiteindelijk 80 km/h te rijden).
Garage weer gebeld en hem vanmiddag weer bij de dealer neergezet. Mogelijk toch de EGR? Weer met een leenauto naar huis gegaan en morgen maar afwachten wat er gevonden en gedaan wordt..............
DaboyTommy
Feb 3 2009, 20:34
Zelf ook problemen gehad met de turbo toen bleek er een slang niet goed te zitten en trok hem scheef als ik vol gas gaf en daardoor kwam er geen power uit de turbo en reed die sloom.
Collegatje van me in zijn Corsa OPC had beetje zelfde als jij had met zijn auto bij hem bleek het een slang zijn waar een scheur in zat en als de motor warm werd ging de scheur open en krijg je turbo een klap waardoor hij ook in de noodloop sprong.
Bij hem zijn alle slangen en luchtmassameter vervangen waarna het verdwenen was.
mbogaard
Feb 4 2009, 07:22
Ik gistermiddag m'n auto opgehaald. De EGR en m'n roetfilter hadden ze 'schoongebrand'. Ik reed van de garage weg en merktte meteen al dat ik weer vermogen mistte. Ik ben meteen weer rechtsomkeerd gegaan en ben bang dat ik vanmiddag niet gebeld ga worden dat ik m'n Bravo weer op kan halen.
Ik vind het echt merkwaardig dat zo een jonge auto al zo snel kuren vertoond op dat gebied. En ik ben dus zeker niet het enige geval. Het lijkt erop dat ik exact hetzelfde probleem heb als a+m.
Vandaag mijn Bravo weer opgehaald, de EGR-klep was vervuild en is gelijk maar vernieuwd. Nu moet het probleem over zijn. Ze hebben proefgereden op de snelweg en geen storing meer gehad.
Op de terugweg van de garage naar huis na een minuut of 10: je raadt het al..............................een brandend storingslampje en weer geen power!!!!!!!!!!!!!!! Met stoom uit mijn oren rechtsomkeerd gemaakt en weer naar de garage. Zij snappen het nu ook niet en gaan morgen weer verder kijken. Al met al begint het nu wel te vervelen.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik heb ze nog wel de suggstie van de lekkende slang gedaan, wie weet...............
sincere1983
Feb 5 2009, 20:03
ik reageer ik hier eigenlijk nooit maar ik heb exact hetzelfde probleem gehad...
Overigens niet heel best dat je garage al een aantal keer zegt het opgelost denkt te hebben en dat het dan toch niet is, maar dat terzijde..
Ik heb mijn 1.9 multijet (150pk ook) naar mijn garage gebracht toen en paar dagen later had ik hem terug en nooit meer problemen gehad ermee (klop hem ff af)..Als ik het mij goed herinner was het de EGR klep..Maar dat zou ik even moeten controleren op de rekening als ik die er nog van heb (meestal bewaar ik dat soort dingen, ook al is het garantie)..
als ik hem nog kan vinden hoor je nog van me..
Overigens (los hiervan) is mijn Bravo die ik te koop had gezet hier nooit weggegaan...rij nog altijd heerlijk rond in mijn 1.9 Multijet sport (zie foto hieronder)..Helaas maak ik redelijk wat onnodige kosten omdat ik diesel rij en vlak bij huis werk nu..maar dat kan de pret niet drukken!
ik weet niet in hoeverre het blok van de nieuwe Bravo gelijk is aan dat van de Stilo JTD maar ik had ook eens een keer dat ik opeens alle power kwijt was, gelijk naar de dealer gebracht en die hebben er een nieuwe turbodruksensor in gezet en alles was opgelost. Gooi het eens in de groep zou ik zeggen.
mbogaard
Feb 6 2009, 15:00
Ik ga zometeen mijn Bravo weer ophalen. Ze hebben een nieuwe EGR besteld en tot die tijd rij ik zonder EGR rond. Ik ben benieuwd of dit het probleem gaat verhelpen.
zonder EGR is geen probleem, het afsluiten hiervan geeft meer trekkracht en hierdoor sneller op gang komen. Kan me herinneren dat meerder mensen hier op het forum met hun JTd ook de EGR afgesloten hadden.
Voor wat betreft het probleem met de volkswagen debietmeters. Deze moet je vervangen door een pierburg van een Mercedes. De BOSCH heeft een "open" sensor die gevoelig is voor vocht in de lucht. En dat hebben we nog wel eens in Nederland
Gisterende Bravo weer opgehaald van de dealer: het moet nu goed zijn. Het roetfilter was (waarschijnlijk door de storingen) verstopt. Ze hebben deze geregenereerd. Er is uitgebreid met de auto proefgereden en er is geen storing of noodloop meer opgetreden. Drie maal is scheepsrecht zullen we maar denken. Gisteren en vandaag geen problemen meer gehad. De auto loopt weer prima, soepel en snel.
Hopelijk is het probleem nu definitief opgelost!
tamael^
Feb 7 2009, 23:28
QUOTE (a+m @ Feb 7 2009, 15:01)

Gisterende Bravo weer opgehaald van de dealer: het moet nu goed zijn. Het roetfilter was (waarschijnlijk door de storingen) verstopt. Ze hebben deze geregenereerd. Er is uitgebreid met de auto proefgereden en er is geen storing of noodloop meer opgetreden. Drie maal is scheepsrecht zullen we maar denken. Gisteren en vandaag geen problemen meer gehad. De auto loopt weer prima, soepel en snel.
ah roetfilter of katalysator. mijn vader heeft met zijn 2008 Toyota verso D4D al 2 katalysatoren versleten. allerlij vage meldingen en noodloop. dit niet continu maar pas na 20 minutjes rijden.
tamael
QUOTE (a+m @ Feb 7 2009, 15:01)

Het lijkt er inderdaad op dat de problemen opgelost zijn. Geen storing meer gehad en hij loopt weer als de brandweer
Christiaan
May 8 2009, 21:37
QUOTE (Sidharta @ Feb 3 2009, 18:00)

offtopic: had deze melding ook op mijn Opel. Enige minpunt, dit was op de autosnelweg, derde rijstrook, aan 160km/u
Lekker akelig.
ontopic: zijn er mensen met 2008 1.6 mjet 105pk die hetzelfde probleem vertonen?
Hmm... Ik heb ook een 1.6 met 105 pk. En hij begint inderdaad pas echt te versnellen ergens vanaf 1500 - 1800 rpm. Maar ik heb deze pas een paar dagen (occasion), dus ik dacht dat dat normaal was?
Het vermogen komt dan ook ineens vrij plots in, wat je in het begin nogal kan verrassen. Maar ik dacht dus dat dit normaal is? (ik heb ook geen storingslampjes die gaan branden of iets dergelijks).
Maar waarschijnlijk heb ik hem gewoon nog te kort en te weinig erin gereden om hier al iets zinnigs over te zeggen. Als ik wil versnellen zit ik soms gewoon nog een versnelling te hoog zeker omdat ik te veel van mijn diesel verwacht bij heel lage toeren? (ik kom van een benzine).
Hier nog wat info over de motor:
klikEn een grafiekje uit het artikel (1.6 m-jet 105 pk):
Ik vraag me af of dit probleem alleen bij de diesels is ?
Ik heb met de 1.4 tjet een keer gehad dat het leek alsof de turbo niet meedraaide, en pas bij 3k toeren kwam die ineens.
als ik dit zo lees zou het hier best mee te maken kunnen hebben.
Sidharta
May 11 2009, 09:48
@christiaan:
ikzelf zit niet met dit probleem maar was nieuwsgierig of dit bij deze types motoren ook het geval was.
zelf denk ik dat de turbo idd rond de 1500-1600 met ingrijpen, wat volgens de grafiek wel zal kloppen.
Voorlopig, hout vasthouden, rijdt hij nog fantastisch op onze belgische wegeltjes
Christiaan
May 22 2009, 19:37
QUOTE (Christiaan @ May 8 2009, 22:37)

Hmm... Ik heb ook een 1.6 met 105 pk. En hij begint inderdaad pas echt te versnellen ergens vanaf 1500 - 1800 rpm. Maar ik heb deze pas een paar dagen (occasion), dus ik dacht dat dat normaal was?
Het vermogen komt dan ook ineens vrij plots in, wat je in het begin nogal kan verrassen. Maar ik dacht dus dat dit normaal is? (ik heb ook geen storingslampjes die gaan branden of iets dergelijks).
Maar waarschijnlijk heb ik hem gewoon nog te kort en te weinig erin gereden om hier al iets zinnigs over te zeggen. Als ik wil versnellen zit ik soms gewoon nog een versnelling te hoog zeker omdat ik te veel van mijn diesel verwacht bij heel lage toeren? (ik kom van een benzine).
Net even mijn pa erin laten rijden (die is automonteur bij een ander merk), en die zegt ook dat mijn wagen erg inhoudt bij lage toeren. Kan heel goed zijn dat ook mijn egr-klep kapot is, volgens hem. Zijn auto (een volkswagen diesel) rijdt ook veeeeeeeeeel soepeler bij lage toeren, dus ik ga mijn auto toch maar eens uit laten lezen...
Rickkie
Jun 2 2009, 14:42
Hallo iedereen.
ik ben nieuw hier en mijn (lease)Bravo (1.6 MJ 120pk) met 37 dkm heeft ook een vreemd probleem:
Ongeveer 3 mnd geleden bij 30dkm trok ik normaal op, zat in de 3de versnelling en in eens een hele harde fluittoon, daarna totaal geen turbodruk meer.. het vermogen was totaal weg. dat duurde een seconde of 10. Sindsdien heb ik regelmatig dat hij traag oppakt, zowel bij normaal accelereren als bij sportief. En wat helemaal vreemd is, dat ie soms even een hik heeft tussen de 1800-2600 RPM. Koude of warme motor, met en zonder airco aan, maakt allemaal niet uit.
Er is helaas geen motorstoringslampje gaan branden en er is al een aantal keren nieuwe software geupdate. Helaas is probleem nog niet weg...
Zou dit ook een EGR-klep probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de meedenkers
DaboyTommy
Jun 2 2009, 21:05
Bij mij waren het slangen die los zaten

Volgens hun zaten ze vast tot ik er echt op aandrong dat ik hem niet mee nam voor het opgelost was. Toen bleek dat er toch een scheurtje in een slangetje zat waardoor hij teveel lucht aan zoog en niet genoeg druk op de turbo zat.
Misschien kan je er wat mee.
Ergste geval heeft je turbo door de klap schade opgelopen en werkt hij niet meer naar behoren.
Succes iedergeval!
Rickkie
Jun 3 2009, 09:01
Bedankt voor je antwoord..
Ik zal inderdaad de dealer vragen toch nog eens goed naar de slangen te kijken. Want volgens hun is er niets mis met de slangen, met andere woorden: er zaten geen slangen los.
Edit:
Net een reactie gekregen van de dealer:
Fiat geeft aan dat ze een aantal gevallen heeft gehad met zelfde klacht omschrijving daar zat het hem in de koppelingspedaalsensor … als je voet per ongeluk rust op de koppelingspedaal registreert hij dat in een signaal dat de ecu het vermogen moet reduceren ivm kans van overschakelen. Dit word niet geregistreerd als een defect code om dit een normale handeling is.
Nou weet ik wel degelijk dat ik mijn voet niet laat rusten op het pedaal...
Rickkie
Jun 24 2009, 14:06
Gister is de Bravo naar de dealer gegaan en ben net gebeld dat ie weer klaar staat.
Ze hebben zelf niets kunnen ontdekken en ook niets gemerkt.. vreemd. Maar handmatig is het regeneratieproces gestart en doorlopen en dat zou de oplossing zijn.
Uiteraard ben ik benieuwd, ik laat het weten of dit de oplossing is.
Sidharta
Jun 25 2009, 08:54
dat zou wel een heel banale oplossing zijn... ben benieuwd...
Rickkie
Jun 26 2009, 11:29
Even een update:
helaas gisteravond weer hetzelfde euvel.
Vanmorgen ben ik naar een andere dealer gegaan, en gingen direct met mij een proefrit maken.
Gelukkig kwam het probleem voor tijdens het ritje en zij hebben geconstateerd:
- inlaatslang turbo zat los, waardoor deze valse lucht kon aanzuigen
- er zijn geen recente ECU updates uitgevoerd, zoals wel was vermeld.
Wat is er gedaan:
- alle slangen gecontroleerd + nieuwe slangenklemmen gemonteerd.
- luchtmassameter was erg vies, deze is schoongemaakt.
moet zeggen dat ie nu ook wel beter oppakt. Mocht ik nog problemen krijgen dan is het iets mechanisch.
Ik hou jullie op de hoogte of het nog voorkomt...
Sidharta
Jun 26 2009, 13:26
lijkt er idd al beter op...
en die andere dealer heeft dit niet opgemerkt...
Rickkie
Jun 28 2009, 10:00
QUOTE (Sidharta @ Jun 26 2009, 14:26)

en die andere dealer heeft dit niet opgemerkt...
Blijkbaar niet...
Sidharta
Jun 29 2009, 07:55
da's voor mij genoeg om daar dan niet meer binnen te springen...
Rickkie
Jul 1 2009, 09:27
Na weer een paar dagen te hebben gereden, zit het euvel er nog steeds in... helaas

Weliswaar in mindere maten, maar het is nog steeds niet goed. Volgende week woensdag gaat ie weer een dagje terug...zucht...
I'll keep you posted.
Sidharta
Jul 1 2009, 17:34
Blijkt precies een hadnekkig probleem idd.
Was het even weg en is het dan teruggekeerd, of was e geen verschil te merken?
Bij terugkeren zouden het weer scheurtjes in de slangen kunnen zijn. en dan zit je volgens mij met een druk-probleem.
anders, keep us posted idd.
Rickkie
Jul 1 2009, 17:39
het is eigenlijk niet anders geweest, echter komt het nu wel minder frequent voor...
Ik blijf erbij dat de turbo gewoon niet lekker is.
DaboyTommy
Jul 2 2009, 08:49
Misschien is die beschadigd bij het eruit klappen. Heb dit ook wel is bij anderen vernomen maar dit hoop ik niet voor je.
Ze moeten gewoon even de slangen controleren maar het is en blijft vervelend!
Keep us informed!
Sidharta
Jul 2 2009, 08:52
spreken we dan over afgebroken vinnen? of eerder de lager die klop heeft gekregen...
Rickkie
Jul 2 2009, 12:03
QUOTE (DaboyTommy @ Jul 2 2009, 09:49)

Misschien is die beschadigd bij het eruit klappen. Heb dit ook wel is bij anderen vernomen maar dit hoop ik niet voor je.
Ze moeten gewoon even de slangen controleren maar het is en blijft vervelend!
Keep us informed!
Gelukkig is het een lease auto
Maar dan nog, de auto zit nog volledig in de garantie en het moet opgelost worden.
na woensdag meer info!
DaboyTommy
Jul 2 2009, 17:27
Ik snapte dat de turbo klappen had gekregen (o.a. speling op de vinnen / gescheurd o.i.d.) en hier door niet meer de turbodruk kon leveren.
Maar hier zou ik niet van uit gaan dit is waarschijnlijk wel het laatste wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Het is inderdaad gewoon garantie werk dat scheelt :-)
Fluit de turbo ook erg bij de mensen met problemen?
Want bij de kleinste beschadiging aan de vinnen gaat een turbo al fluiten en een hard fluit geluid (harder dan goed lijkt) kan duiden op een kapotte turbo.
Turbo's fluiten altijd wel een beetje natuurlijk want lucht en een compressorwiel dat met 20.000 tpm ronddraait gaat al bij het kleinste vuiltje fluiten.
Rickkie
Jul 10 2009, 11:11
Daar ben ik weer met een update.
Afgelopen woensdagochtend de auto gebracht en er werd me verteld dat de ze EGR zouden reinigen. Mochten ze zelf het euvel niet merken met rijden, werd er verder geen tijd meer in gestoken..(!) Dus ik was benieuwd.
Eind van de dag kon ik de auto weer ophalen, 18 uur was ik daar en de verkopers zaten al te wachten op mijn komst zodat ze weg konden.
Ik start de auto... blijft het motorstoringslampje branden!

zucht... kon nog net een verkoper aan z'n jas trekken. Kreeg de mededeling dat ik em maar moest laten staan.
De volgende dag werd ik gebeld: de turbo druk sensor had het begeven en is vervangen en de EGR is ook helemaal gereinigd.
Gisteravond kon ik de bravo weer ophalen.. de eerste indruk is goed. Hij pakt weer lekker op en de (tussen)acceleratie is ook weer lekker snel.
Maar toch voelde ik weer die kleine 'hik' (na +/- 100km).. weliswaar minder heftig, maar toch.
Ik ga komende week eerst goed (test)rijden voordat ik aangeef of het opgelost is.
I'll keep you posted... Again
Rickkie
Jul 13 2009, 09:23
Helaas.... zoals ik het donderdagavond al voelde, zaterdag was het weer bal. een keer of 5. Elke keer tussen de 2000-2500 rpm. Echter vanmorgen liep de bravo weer als een gek, zonder horten en stoten... wordt er een beetje gek van.
Ga straks maar weer bellen.
Sidharta
Jul 14 2009, 10:00
was het zaterdag bij jullie vochtig weer?
of toch aan de droge kant?
Rickkie
Jul 14 2009, 13:26
QUOTE (Sidharta @ Jul 14 2009, 11:00)

was het zaterdag bij jullie vochtig weer?
of toch aan de droge kant?
Het was de hele dag mooi weer..
Christiaan
Jul 25 2009, 18:57
Die "hik", merk je die in alle versnellingen, of enkel bij vertrekken (1ste)?
Rickkie
Jul 26 2009, 10:21
QUOTE (Christiaan @ Jul 25 2009, 19:57)

Die "hik", merk je die in alle versnellingen, of enkel bij vertrekken (1ste)?
voornamelijk 1ste en 2de versnelling.
Voordat de luchtmassa meter en EGR zijn schoongemaakt gebeurde het ook wel eens in andere versnellingen.
1.9JTD
Jul 26 2009, 13:05
Met mijn 1.9 JTD uit 1999 voel ik in de 4e en 5e versnelling bij ongeveer 2700 toeren een heel klein dipje. Maar dat is zo klein dat een passagier dat niet eens merkt.
Verder haal ik in de 1e versnelling niet echt hoge toeren. Wanneer ik snel op wil trekken, maak ik gebruik van het koppel in de 2e en 3e versnelling. In de 3e versnelling trek ik vervolgens door naar een hoog toerental.
Vriendelijke groet.
QUOTE (Rickkie @ Jul 26 2009, 11:21)

voornamelijk 1ste en 2de versnelling.
Voordat de luchtmassa meter en EGR zijn schoongemaakt gebeurde het ook wel eens in andere versnellingen.
Ik heb zo'n beetje de helft maar gelezen, wel een vreemd probleem overigens.
Ik had hier een klein vraagje over om het geheel te bergijpen.
Als je dan de bravo voor het eerst start en weg rijd, rijd je dan rustig weg zonder dat de turbo inslaat of slaat deze eigenlijk altijd in tijdens het rijden?
Rickkie
Jul 27 2009, 17:08
QUOTE (NEO @ Jul 26 2009, 14:18)

Ik heb zo'n beetje de helft maar gelezen, wel een vreemd probleem overigens.
Ik had hier een klein vraagje over om het geheel te bergijpen.
Als je dan de bravo voor het eerst start en weg rijd, rijd je dan rustig weg zonder dat de turbo inslaat of slaat deze eigenlijk altijd in tijdens het rijden?
Ik rij als ie koud is altijd rustig... maar de turbo komt over het algemeen zo rond de 1800 rpm in.
Het gekke is, hetzelfde gevoel geeft auto ook wanneer ik bijvoorbeeld aan het accelereren ben en vanuit een laag toerental, 1400 bijvoorbeeld en bij 2000 rpm het gas loslaat. maar dat gebeurd ook niet altijd.. Wel is het zo, als het is voorgekomen, pakt de auto wel weer traag op daarna. net of de turbo pas bij 2200 rpm erin komt.
ik weet het, het klinkt allemaal erg vaag... maar ik kan het ook niet altijd reproduceren
1.9JTD
Jul 27 2009, 22:53
Waar ik ook nog aan dacht is het EGR systeem. Deze recirculeert een deel van de uitlaatgassen terug de luchtinlaat in om NOx te verminderen. Bij het bepalen hoeveel er wordt gerecirculeerd, wordt er ook gebruik gemaakt van een drukmeter(geen idee waar die zit). Deze zorgt er voor dat er minder uitlaatgassen terug worden geleid wanneer je op grotere hoogte bent in de bergen. Dus wanneer deze sensor een te hoge luchtdruk doorgeeft, worden er meer uitlaatgassen terug de cilinders in gestuurd wat leidt tot verlies in vermogen. Wellicht dat er iets met die druksensor is.
Puur theorie hoor. Maar 't is maar een idee.
Groet.
Rickkie
Jul 28 2009, 10:08
QUOTE (1.9JTD @ Jul 27 2009, 23:53)

Waar ik ook nog aan dacht is het EGR systeem. Deze recirculeert een deel van de uitlaatgassen terug de luchtinlaat in om NOx te verminderen. Bij het bepalen hoeveel er wordt gerecirculeerd, wordt er ook gebruik gemaakt van een drukmeter(geen idee waar die zit). Deze zorgt er voor dat er minder uitlaatgassen terug worden geleid wanneer je op grotere hoogte bent in de bergen. Dus wanneer deze sensor een te hoge luchtdruk doorgeeft, worden er meer uitlaatgassen terug de cilinders in gestuurd wat leidt tot verlies in vermogen. Wellicht dat er iets met die druksensor is.
Puur theorie hoor. Maar 't is maar een idee.
Groet.
Ik snap jou gedachte. Echter zou het zo moeten zijn dat er dan een foutcode uit moet komen, oftewel dat het storingslampje gaat branden. Maar dat gebeurd nooit!
Het vervelende is dat de dealer er niet te veel tijd aan wil spenderen (ivm te claimen uren tbv garantie) maar ja, hij is nog steeds niet goed...
mijn voordeel is dat het een lease auto betreft, dus als ik over een maand nog geen reactie heb op het rapport wat naar de importeur is gestuurd, ga ik de LM nog maar een keer inschakelen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.