Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bravo HGT spruitstuk
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Schade
Ebbie
Hallo,

Ik heb onlangs een Bravo HGT gekocht uit 1996 met bijna 2 ton op teller, heel mooi autootje, rijdt ook prima.

Zaterdag gekocht en woensdag reed ik over een klein hobbeltje, waardoor de carterpan openscheurde met als gevolg dat de voorpijp flinke deuken opliep en de katalysator flink werd beschadigd. Totale kostenpost: €1400,-

Tijdens de reparatie kwam Kwikfit erachter dat het spruitstuk lekt en dat kun je ook horen. Ik dus gevraagd hoe duur dat grapje is om deze te vervangen, komen ze op €430,-.

Nou heb ik ergens een spruitstuk kunnen vinden die ik voor een prikkie op de kop kan tikken, maar deze komt van een HGT uit 1997. Ik heb Fiat gevraagd of dit gaat passen. Tot nog toe geen antwoord op gekregen. Ik heb wel een beetje rondgeneusd en het lijkt me dat het moet passen aangezien de series(or whatsoever) lopen van 95-98 en 98-01(Correct me if i'm wrong).

Iemand die hier ervaring mee heeft of een antwoord op mijn vraag heeft?
Alvast bedankt.
BartR
Ik word altijd een beetje kriebelig als ik de naam Kwikfit hoor. Die proberen je altijd meer aan te smeren dan nodig is. Ze krijgen zelfs commissie op elke verkocht onderdeel.

Het spruitstuk zou gewoon moeten passen. Deze zijn voor zover ik weet gelijk. Is het niet gewoon de pakking die lekt (en je dus ook hoort). Of heb je zelf gezien dat het spruitstuk kapot is? Misschien een second opinion aanvragen voordat je van alles laat vervangen?

Groeten,

Bart
tamael^
QUOTE (BartR @ Nov 21 2008, 15:12) *
Ik word altijd een beetje kriebelig als ik de naam Kwikfit hoor. Die proberen je altijd meer aan te smeren dan nodig is. Ze krijgen zelfs commissie op elke verkocht onderdeel.

Het spruitstuk zou gewoon moeten passen. Deze zijn voor zover ik weet gelijk. Is het niet gewoon de pakking die lekt (en je dus ook hoort). Of heb je zelf gezien dat het spruitstuk kapot is? Misschien een second opinion aanvragen voordat je van alles laat vervangen?

Groeten,

Bart

nieuw spruitstuk kost mij 200 euro en montage is dacht ik bij de hgt in 1,5 uur gedaan. al moet de radiator wel even wijken om er goed bij te kunnen.

spruitstuk zou volgens Eper moeten gaan passen maar het is en blijft italiaans dus geef geen 100% garantie. maar weet je zeker dat het spruitstuk lek is en niet de voorpijp? die word meestal door die kullen onterecht spruitstuk genoemd wat betekent dat ze je 2x op die idiote kosten gaan jagen. want reeds gemonteerde delen nemen ze niet retour.

tamael

P.S. maar carterpan en kat vervangen 1400 euro? is er dan een gouden carterpan en hoogglans RVS onder gekomen of zo.
Dutch Dimension
Mijn collega had pas een kapotte carterpan op zn Alfa 146 (stukgereden op putdeksel).

Garage rekende 800 Euro!!!!!

Heb heb gezegt dat het belachelijk duur was ,want de carterpan was via Tyunder ongeveer 230 euro
Ebbie
QUOTE (tamael^ @ Nov 22 2008, 13:47) *
nieuw spruitstuk kost mij 200 euro en montage is dacht ik bij de hgt in 1,5 uur gedaan. al moet de radiator wel even wijken om er goed bij te kunnen.

spruitstuk zou volgens Eper moeten gaan passen maar het is en blijft italiaans dus geef geen 100% garantie. maar weet je zeker dat het spruitstuk lek is en niet de voorpijp? die word meestal door die kullen onterecht spruitstuk genoemd wat betekent dat ze je 2x op die idiote kosten gaan jagen. want reeds gemonteerde delen nemen ze niet retour.

tamael

P.S. maar carterpan en kat vervangen 1400 euro? is er dan een gouden carterpan en hoogglans RVS onder gekomen of zo.

Ik kan niet zien dat het spruitstuk lek is. Ik moest nog naar de Fiat-garage voor de beugel onder de carterpan (bij Kwikfit(Emmen) zeiden ze dat ze bij Fiat niet wisten waar ze het over hadden, wb het onderdeel bonk.gif). Deze heren konden mij vertellen dat het spruitstuk inderdaad gaat passen. Maar volgens hun was deze niet lek (ze keken terwijl de motor niet draaide). Ik heb inmiddels het spruitstuk al besteld (koste mij 43 euro). Mocht ie wat dat betreft alsnog niet door de APK komen, heb ik in ieder geval 1 op voorraad (anders verpats ik em meteen weer).

P.S.: Het is het vervangen van de carterpan, de kat én de voorpijp. Samen met olie, pakkingen en werkplaatstarief kwam dat precies op 1362,50 (omdat die beugel er nog opgezet moest worden heb ik er voor het gemak 1400 van gemaakt). Ik had verder ook weinig keus voor een garage, omdat de kwikfit zo goed als naast mijn werkgever zit, waar het ongeluk gebeurde.
Ebbie
Update: als gevolg van dat mijn motor een paar seconden zonder olie heeft gedraaid, is nou de hele motor aan gort. Dit kwam omdat er gruis in het olie terecht is gekomen, hierdoor sleten diverse onderdelen in de motor. cry.gif Fiat zei ook dat je dan nog maar een paar duizend kilometer kunt rijden en dan is het over. Fiat zei ook dat het de auto niet waard is om er een nieuwe motor in te knutselen.

Ik heb momenteel een auto in Duitsland gevonden waarvan de motor wel goed is, maar wat andere onderdelen niet. Deze kost 750 euro. Nou zit ik te bedenken of het nu waard is om de motor en wat andere onderdelen van deze auto over te zetten in/op mijn HGT-tje.
Iemand hier ervaring mee, of mij hierover kan adviseren?
tamael^
QUOTE (Ebbie @ Dec 4 2008, 17:21) *
Update: als gevolg van dat mijn motor een paar seconden zonder olie heeft gedraaid, is nou de hele motor aan gort. Dit kwam omdat er gruis in het olie terecht is gekomen, hierdoor sleten diverse onderdelen in de motor. cry.gif Fiat zei ook dat je dan nog maar een paar duizend kilometer kunt rijden en dan is het over. Fiat zei ook dat het de auto niet waard is om er een nieuwe motor in te knutselen.

Ik heb momenteel een auto in Duitsland gevonden waarvan de motor wel goed is, maar wat andere onderdelen niet. Deze kost 750 euro. Nou zit ik te bedenken of het nu waard is om de motor en wat andere onderdelen van deze auto over te zetten in/op mijn HGT-tje.
Iemand hier ervaring mee, of mij hierover kan adviseren?

als de motor nog redelijk loopt zonder tikken en knakken raad ik je aan niet verder te rijden en is bij geuzendam voor revisie offerte te vragen. wieweet dat zij goedkoper je motor in bijna nieuw staat kunnen brengen.

boel werk, maar als je de ruimte hebt en zelf sleuteld kan het echt wel lonend zijn. mits het een ok motor is. ikzelf heb meer zoiets van laat een expert zoals geuzendam de motor maar reviseren. dan weet ik tenminste dat het goed is.

tip is dan wel om meteen het beetje extra te slikken van een nieuwe koppeling, waterpomp en distributie. dan ben je daar ook voor de komende tijd af.

tamael
Ebbie
QUOTE (tamael^ @ Dec 4 2008, 23:00) *
als de motor nog redelijk loopt zonder tikken en knakken raad ik je aan niet verder te rijden en is bij geuzendam voor revisie offerte te vragen. wieweet dat zij goedkoper je motor in bijna nieuw staat kunnen brengen.

boel werk, maar als je de ruimte hebt en zelf sleuteld kan het echt wel lonend zijn. mits het een ok motor is. ikzelf heb meer zoiets van laat een expert zoals geuzendam de motor maar reviseren. dan weet ik tenminste dat het goed is.

tip is dan wel om meteen het beetje extra te slikken van een nieuwe koppeling, waterpomp en distributie. dan ben je daar ook voor de komende tijd af.

tamael

Motor draait nog wel, maar er rammelt iets met regelmaat, lijkt iets met de lagers te zijn. Denk dat revisie me meer gaat kosten dan dat ik die auto die ik op het oog heb op ga halen. Het is alleen een pokke-eind rijden 650km (heen). Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd met de vraag of de motor ok is. Als antwoord heb ik gekregen: motor ist in sehr guten zustand. Zegge dat ophalen van die auto 200 euro gaat kosten, zit ik op 950 euro (en heb ik 2 HGT's puh2.gif), mits je heenrijdt in een diesel.
Een knutselruimte valt wel te regelen en vervoer van en naar mijn werk wordt ook al geregeld, dus wat dat betreft ook tijd genoeg.
Ebbie
Na anderhalve maand vond ik het wel weer eens tijd voor een update aangezien ik momenteel ook weer bezig ben met mijn HGT.
Ik heb in Den Haag eenzelfde motorblok gehaald voor € 800,- met 132.000 km erop (=65.000 minder dan mijn huidige/oude). Ik heb een distributieset aangeschaft + olie voor +/- € 325,-

Na lang zoeken heb ik eindelijk een werkplaats/garagebox kunnen regelen, maar dan wel inclusief monteur. Daarvoor heb ik em 3 weken onbeheerd achtergelaten op een redelijk verlaten industrieterrein. Het blijkt dat het blok er aan de onderkant uit moet. Eerst leek het er ook op dat de subframes verwijderd zouden moeten worden, maar als je alles rond het blok weghaalt, kun je met een beetje draaien deze zonder demontage er wel uithalen.

Het nieuwe blok is er 1 uit (eind) 98. Hier zat dus ook nog airco op en op het oude niet, dus moest er van het oude blok wat onderdelen overgezet worden naar het nieuwe blok.

Rond het blok redelijk gedemonteerd

Demontage van het blok

Blok gedemonteerd

Zwart gat

Oud(links) vs. 'Nieuw'

View van de ondekant

Er zijn genoeg mensen die me voor gek verklaren dat ik hier nog geld insteek. Behalve dat ik graag een HGT wil is het ook een beetje een principe-kwestie van dat ik die auto nog maar 1 maand in gebruik heb, terwijl ik em al 3 maand in bezit heb. Ik kan eigenlijk ook niet wachten om mijn gaspedaal weer nut te geven.
Gwboes
QUOTE (Ebbie @ Jan 28 2009, 13:39) *
Er zijn genoeg mensen die me voor gek verklaren dat ik hier nog geld insteek.

Het is idd niet erg slim om te doen, maar ik weet zeker dat ik hetzelfde had gedaan hypocrite.gif .

Ik vindt het vooral gewaagd om niet precies dezelfde motor erin te zetten, je gaat nu van een mk1 met 135 naar een mk2 met 155 pk, je hebt best kans dat je nog meer tegenkomt vooral op het elektronische gebied.

Ik wens je iig veel succes. thumbsup.gif .

groeten,
Rik.
Ebbie
QUOTE (Gwboes @ Jan 28 2009, 14:06) *
Het is idd niet erg slim om te doen, maar ik weet zeker dat ik hetzelfde had gedaan hypocrite.gif .

Ik vindt het vooral gewaagd om niet precies dezelfde motor erin te zetten, je gaat nu van een mk1 met 135 naar een mk2 met 155 pk, je hebt best kans dat je nog meer tegenkomt vooral op het elektronische gebied.

Ik wens je iig veel succes. thumbsup.gif .

groeten,
Rik.

Het zijn beide mk1-blokken, dezelfde motorcode, met 147 pk. Ondanks dat zitten er toch nog minimale verschillen tussen, waarvan 2 ontdekt. Mijn oude blok is van 96 en het nieuwe blok is van bj 98, in gebruik genomen in 99.

Desalniettemin bedankt voor 't support shiny.gif
Logan
Wauw zeer moedig!!! En veel succes ermee smile.gif

en...leuke foto's wink.gif
GeMiNi
Ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten met mijn bravo 1600, ik had alleen iets meer ruimte om te sleutelen maar heb er uiteindelijk toch een nieuw blok in gezet. Was wel veel, maar wel werk. Succes ermee, pak meteen ook ff je koppelingsplaten en toebehoren mee, die is bij de oude kilometerstand niet zo heel best meer denk ik. Stel dat ie over 3 maanden kapot gaat dan sla je jezelf voor je hoofd dat je het toen gedaan toen de boel los lag.
Basjeturbo
waarom is het normaal dat iemand 1000 euro uitgeeft voor setje velgen/banden maar is het gekken werk om een reparatie van 1000 euro te doen aan de auto.?

Als je het zelf wilt moet je het gewoon doen simpel zat, snappen sommige mensen toch niet. Ik heb ook een boel geld in de auto gestopt die je er nooit uit haalt met verkoop. Maar ja heb de auto voor fun en rijden niet voor verkoop. gaat mijn HGT blok kapot wil ik hem voorzien van 20vt van de coupe.

succes
Ebbie
@ Basjeturbo

Ik ben het opzich wel met je eens wat het eerste betreft, maar ik heb momenteel al aan € 3000,- euro aan schade opgelopen, terwijl de auto zelf mij € 2000,- heeft gekost en dat is waar veel mensen over vallen.

Ook ik heb mijn auto deels voor fun en het was ook de bedoeling geld te steken in het uitbouwen ervan. Dit zal sowieso nog wel een jaartje op zich laten wachten en dan ligt het er ook nog aan hoeveel ik terugkrijg van mijn schadeclaim.

Update:
Ondertussen kan ik jullie vertellen dat ie weer rijdt en verder ook geen gekke geluiden ofzo. Alleen de 1 zegt dat ik eerst voorzichtig aan moet doen en de ander zegt dat ik het blok meteen los moet trappen. Nou is het wel een meerderheid die zegt dat ik em meteen los moet trappen, maar ik ben sinds het ongelukje wel een stuk voorzichtiger geworden. Het is nu ook nog afwachten wat de APK met zich meebrengt, behalve afkeuring van mistlampen en de 2 banden vóór.
tamael^
QUOTE (Ebbie @ Feb 2 2009, 15:57) *
@ Basjeturbo

Ik ben het opzich wel met je eens wat het eerste betreft, maar ik heb momenteel al aan € 3000,- euro aan schade opgelopen, terwijl de auto zelf mij € 2000,- heeft gekost en dat is waar veel mensen over vallen.

Ook ik heb mijn auto deels voor fun en het was ook de bedoeling geld te steken in het uitbouwen ervan. Dit zal sowieso nog wel een jaartje op zich laten wachten en dan ligt het er ook nog aan hoeveel ik terugkrijg van mijn schadeclaim.

Update:
Ondertussen kan ik jullie vertellen dat ie weer rijdt en verder ook geen gekke geluiden ofzo. Alleen de 1 zegt dat ik eerst voorzichtig aan moet doen en de ander zegt dat ik het blok meteen los moet trappen. Nou is het wel een meerderheid die zegt dat ik em meteen los moet trappen, maar ik ben sinds het ongelukje wel een stuk voorzichtiger geworden. Het is nu ook nog afwachten wat de APK met zich meebrengt, behalve afkeuring van mistlampen en de 2 banden vóór.

als het een gereviseerde motor is de eerste 1000 km als een oud wijf rijden, dan 4000 wel vlot maar niet volgas en hoog in toeren. bij 5000 olie verversen en dan rijden als normaal. dit scheelt je veel in klachten en olie verbruik.

ook rustig warm worden is belangrijk hiervoor.

een 2ehands blok kan als normaal gereden worden.

tamael
Ebbie
Update:
Ondertussen van een vakantie op Tenerife genoten en ik ben een keuring verder.

Auto gekeurd bij Fiat Beilen en afgekeurd op 6 punten:
Binnenspiegel ontbreekt (had ik eruit gekopt, maar is inmiddels weer aanwezig.)
Koplamp linksvoor stuk (naar mijn weten werkt alleen het motortje omhoog/omlaag niet)
Mistlampen, glas gebroken (nieuwe zijn al in bestelling bij sloop)
Band linksvoor versleten (rechtsvoor advies)
Handrem rechtsachter werkt niet.
Aandrijfashoes versleten/gescheurd.

Verder nog advies voor:
Beide remschijven voor.
Fuseekogel rechtsvoor heeft speling.

Inmiddels zijn dit dus 5 punten, dit worden 4 nadat ik de mistlampen vervangen heb, de rest denk ik bij Fiat te laten vervangen/repareren.

De adviezen pak ik de komende maanden wel op.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.