Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 197 € voor een achterruitewissermotor is toch wel erg veel ?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
evertjan
of niet ? ik heb het idee dat ik flink ben afgezet door de fiat garage, heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik heb een Marea Weekend 1.9 TD. Achterruitewisser heeft het langzaam begeven, eerst heel langzaam en op een gegeven moment helemaal niks meer. Ben eerst naar wat slopen geweest maar heb niks kunnen vinden. Uiteindelijk maar 1 besteld bij de Dealer en die vroeg 197 € !! nog een geluk dat ik hem zelf kan in en uit monteren anders was er min. nogeens 50 € bijgekomen.... Zijn zulke kapotte motortjes nog ergens te repareren of kan ik hem gewoon weggooien ? Nu alleen nog mijn probleem mijn mijn sproeier vanachter: als ik sproei hoor ik wel geluid onder mijn motorkap alleen er komt geen water vanachter.... Nu wil ik de "bekleding"van de motorkap eens loshalen om eens te kijken of ik het probleem kan vinden maar ik weet niet hoe ik die los kan krijgen zonder dat dit beschadigd want ik wil deze wel gewoon weer terug onder de kap. Heeft iemand nog tips voor mij ?
SNEEKY
sproeier voor-en achteraan is een verschillende leiding,dus onder de motorkapbekleding zal je niets vinden
je moet es kijken als je voor je wagen staat,aan de kant van je reservoir van de sproeiers,zie je een zwarte en een witte darm lopen,de zwarte is voor vooraan dacht ik en de witte voor achter,en in die zit een klein zwart klepje,dat zal volgens mij verstopt zitten :wink:
Padlarf
Geen idee of dat te duur is....

Wat betreft die achterruitensproeier aldus Engels forum:

Loose Pipe
Most common cause of this is the pipe that carries the water has come off the pipe at the nozzle. Fiat will charge £30 to fix this as it is not covered by warranty. Take off the rear panel, re-fix the pipe and secure with glue. See the picture sequence below.

1. Undo the 4 retaining screws

2. Carefully prize the panel off. The white prong things are clips, each one of these is in a plastic shroud but will comeout.

3. Undo the 10mm wiper blade retaining nut.

4. Undo the three 5mm Allen bolts that hold the wiper motor.

5. When the unit is free it is obvious where the feed plugs in...

6...so plug it in. You can add a little glue to help prevent it again.[/img]

Suc6!
SNEEKY
en voor de ruitenwissermotor,die kost hier in België zelfs 207,95 euro's,idd veel geld,maar wat was er aan? hing ie gewoon vast ofsow,want dan kan je 'm herstellen
Bravaabarth
Gewoon eraf halen die wisser, heb je voor niks nodig !
Padlarf
QUOTE (Bravaabarth)
Gewoon eraf halen die wisser, heb je voor niks nodig !

euh hij heb er net 1 gekocht voor bijna 200 euries.... Denk nie dat ie m dan in ze schuur laat liggen.... :?
evertjan
eraf halen is inderdaad geen optie want dan had ik net zo goed geen nieuwe motor hoeven kopen ! Is echt wel nodig met slecht weer, als ik geen achterruitewisser heb zie ik naar achter bijna niks als het zwaar regent dus...
maar nog even over die sproeier, ik dacht dat ik gelezen had dat de verdeling van het water naar achter en voor onder de motorkapbekleding zat, dit klopt dus niet bergrijp ik ? en hoe kom in erachter waar dat zwarte onderdeeltje zit in die witte darm ??
en nog even over die oplossing in het engels met foto's: dat klopt toch ook niet bij mij want mijn sproeier zit op het raam, bovenaan links en heeft toch niets te maken met de ruitewisser dus ik zie even niet waarom ik die er dan weer af zou moeten halen ???

Ik hoor het wel en iedereen alvast bedankt !!
Bravaabarth
als je een beetje kunt autorijden kan je perfect parkeren met behulp van je buitenspiegels, en heb je dus je achterruit helemaal niet nodig, maar bon...

het is niet zeker dat er een aansluiting is voor je ruitenwisservloeistof achteraan. Bij mij lag de darm er wel maar was niet aangesloten...
Slider
Ik heb het zelfde probleem als de topicstarter. Heb het ook nagevraagd bij de dealer. Zou ongeveer in de zelfde prijs categorie komen. Belachelijke prijzen!. Ik ga hem binnenkort zelf wel open maken en kijken wat ik er aan kan doen.
RARARA
Zonde dat je niet eerder dit Forum hebt geraadpleegd, Ik heb er namelijk nog 1 in de aanbieding :wink:
bravo tijntje
Ik heb dus hetzelfde probleem met mijn bravo gehad. Mijn motortje kostte iets in de 140 euries frown.gif Ook veel te duur als je kijkt wat je ervoor krijgt. Maar het is helaas zo.

Het 2e probleem wat je hebt is waarschijnlijk het slangetje achterin je kofferdeksel. Bij mij was het slangetje losgeschoten. Ik sproeide...... hoorde geluid..... hoorde het water lopen..... en na wat onderzoewk bleek dus dat het slangetje wat aan het motortje zit losgeschoten te zijn. Effe vastgemaakt en daarna geen problemen meer gehad.

Wel vind ik dat de achterruitensproeier niet veel kracht heeft om het hele raam te besproeien.

ik dacht 146 euries incl. montage. redface.gif
Het motortje heb ik nog ergens in de schuur liggen. Wel defect, maar is waarschijnlijk wel te maken.

TIP: neem altijd de oude onderdelen mee naar huis. En voor de mensen die hun garage niet vertrouwen?? Vantevoren zeggen dat je de vervangen onderdelen nog even wil bekijken. Kennen ze je wat moeilijker besodemieteren. :roll:

Greets,,

Martijn.
Weazel
@bravotijntje: je kan toch moeilijk aan de garage gaan vragen of je de slechte olie en oude remmen mee naar huis moogt nemen. :roll: :? :roll:
Bobi
QUOTE (Weazel)
@bravotijntje: je kan toch moeilijk aan de garage gaan vragen of je de slechte olie en oude remmen mee naar huis moogt nemen.  :roll:  :?  :roll:

waarom niet? anders moet je er toch ook verwijderingsbijdrage over betalen?
evertjan
QUOTE (Slider)
Ik heb het zelfde probleem als de topicstarter. Heb het ook nagevraagd bij de dealer. Zou ongeveer in de zelfde prijs categorie komen. Belachelijke prijzen!. Ik ga hem binnenkort zelf wel open maken en kijken wat ik er aan kan doen.

als het gelukt is laat ff weten dan !!

nog iemand tips voor mijn sproeier vanachter op mijn ruit ??
Weekend2.4TDS125
Bij mij bij aanschaf hetzelfde probleem. Wissertje deed het niet en sproeien hetzelfde (wel geluid geen water). Verkoper heeft het motortje gereviseerd want nieuwe was volgens hem bijna niet te krijgen (maar vertrouwen doe ik hem toch niet) en wat de sproeier betreft... In de slang naar achter moet een terugslagklepje zitten. Die heeft de gewoonte op een gegeven moment te blokkeren. Gewoon er tussen uit halen want de pomp die het water transporteert is krachtig genoeg. Het duurt een tel of twee langer voor je water krijgt maar daar is mee te leven.

Succes
Glen
ik heb ook eens last gehad van n trage ruitewisser. Effe naar men dealer en op 30 minuten was het geflikt. "Dit komt wel meer voor bij de bravo" zei hij, "er komt wel eens water binnen langs hier" Even uit elkaar gehaald, gesmeerd, nieuwe rondellen en mn ruitenwisser ging als een gek over en weer biggrin.gif .
200€? Nah! Gratuit.
Slider
QUOTE (Glen)
nieuwe rondellen...
Nieuwe watte? En welke Fiat dealer was dat? smile.gif
Glen
rondellen, tja hoe vertaal ik dat? ringetjes rond de as?
Fiat garage in HECHTEL (baan op Leopolsburg)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.