Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Moeilijk schakelen
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Batman
Hee jongens,

Kheb een probleempje...
Als ik net weg rij met mijn auto schakeld zij formidabelalsof ik in een pakje boter zit te roeren, maar als ik een tijdje heb gereden begint ze steeds moeilijker te schakelen.

Ze wil bijvoorbeeld niet in een van de versnellingen vallen tenzij er flink kracht gezet word, dit gaat soms ook gepaard met wat knarstanden.

Wat kan dit zijn?

Bravo 1.2 16V
58000 km, nov 1999

Alvast Bedankt!
Triple B
is dit bij voor uit schakelen of is het bij het terug schakelen
Batman
Allebei, dus vooruit en achteruit schakelen...
madbull
De eerste twee versnellingen hebben dat bij mij. Komt ook wel vaker voor bij de Bravo

Je moet helemaal stil staan om terug 1 te gaan. Als dit niet lukt, even in neutraal zetten, koppeling op, en nogmaals proberen... Meestal werkt dit

Terug twee gaat wat beter als je de koppeling al wat vroeger intrapt, en bovendien zorgt dat je neit veel toeren maakt op het moment van overschakelen.

Wat de oorzaak van je probleem is weet ik niet, maar knarsetanden is nooit goed. Veel succes nog!
SNEEKY
misschien es proberen met ander vet op de bak te doen,kan zijn dat door de warmte die de bak ontwikkeld tijdens het rijden,de olie te dun wordt,waardoor ze de nodige smering niet meer heeft.
valt te proberen,

Greetzzzz,Sneek :wink:
Bis
Tis een 1.2 16v, die willen nog wel eens last hebben van kapotte synchromess ringen. Heb je het vooral als je met een wat hoger toerental terugschakeld van 3 naar 2? Typ in de search mode eens "synchromess" in, daar staat het een en ander over dat probleem. En slecht in z'n achteruit gaan, daar hebben alle fiat's last van. ff in z'n vrij zetten, koppeling op laten komen en dan nog eens proberen, of ff in z'n 2 zetten en dan nog eens proberen. In z'n een wil ook wel eens helpen. Als het nou de synchromess ringen zijn kan je naar je dealer gaan en zeggen dat dit een fiat kwaal is. Misschien doet ie het nog wel onder garantie en anders misschien voor een zacht prijsje. (de hele versnellingsbak moet er nl. uit voor dit klusje!)
Batman
Als ik er last van heb heb ik er goed last van... Dus ook als ik voor de stoplicht sta, ik krijg hem dan moeilijk in zijn 1e versnelling.

De koppeling pakt ook heel erg laag bij de grond kan dit het probleem zijn? Maar het lijkt me stug dat de koppelings platen versleten zijn.

Is er niet een koppelings kabel die opnieuw gespannen moet worden ofzo?

Kan dit bij en fiat?

Nogmaals als de auto een tijdje heeft gestaan (ik bedoel hiermee een paar uur stilgestaan) schakeld ze perfect, alleen na een een anderhalf uurtje rijden begint ze moeilijk te doen.
Weazel
heb hetzelfde probleem gehad. eerst de versnellingspedaal bijgeregeld want deze zou op de zelfde hoogte moeten staan als de rem. maar als hij nog onder garantie valt een voledig nieuwe versnellingsbak vragen (ijsen) want afstellen is meestal maar tijdelijk en dan is misschien uw garantie voorbij. als je geen garantie hebt zou ik hem toch eerst laten afstellen en het probleem tijdelijk uitstellen. want anders kosthet je wel veel geld. heb nu ook een nieuwe in bestelling onder garantie.
Batman
Oh ok, maar ligt het dan aan de versnellings bak(schakelbak) of aan de koppelingsset(koppelins pedaal, drukgroep etc.)
NEO
QUOTE (Batman)
Oh ok, maar ligt het dan aan de versnellings bak(schakelbak) of aan de koppelingsset(koppelins pedaal, drukgroep etc.)

Hey kerel,ook mijn auto heeft hier problemen van gehad.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat de Fiat Bravo's/Brava,s
beschikken over een regelbare kopellingspendaal.
Dat gaat tegenwoordig niet meer met kabels maar met een zelf stellend
schroefdraad en een moertje onder de motorkap.Het is namelijk
mogelijk door trillingen van de moter dat dat moertje van die koppeling
los begint te draaien,waardoor je punt van aantrekking van de motor
steeds lager begint te liggen,en daardoor steeds moeilijker een vrije
slag krijgt.
Deze moertje gewoon weer terug draaien zover je wilt,maakt echt niet
uit hoever kan allemaal geen kwaad.
Dan raad ik je aan om zo'n zelfde moertje erbij aan te draaien.
Deze moet je dan er tegen aan vastdraaien(borgen)zodat hij niet
meer kan los draaien,dat heb ik ook gedaan.
Als je er niet HEEL gauw wat aan doet kan je je druk groep verrot rijden,wat bij mij is gebeurd.Laat eventueel wat vreemde dingen dat je eraan gemerkt hebt ook weten aan de garage,zoals bij het in trappen van je koppelingspendaal dat je geen vreemde tikken voelt of hoort,maak ze goed duidelijk,schrijf het des noods op.
Ik had HEEL veel mzzl gehad,ik was net op tijd,ik had echt niet langer moeten blijven rijden toen.Bij was de druk groep helemaal op,en had bijna m'n hele versnellingsbak aan gort gereden.

Groeten NEO
Batman
Hee Neo tnx voor je reply,

Kun je me ook vertellen waar dit moertje zich bevind, dan kan ik er snel werk van maken...
NEO
QUOTE (Batman)
Hee Neo tnx voor je reply,

Kun je me ook vertellen waar dit moertje zich bevind, dan kan ik er snel werk van maken...

Hey man,tuurlijk.
Dit moertje bevindt zich als het goed is rechts van je motor.
Hij zit halve wege je motor,het is een klein schroefdraad pen
met een moertje erop met daar achter een houder van je koppeling.
Je kunt hem zo zien zitten als je een beetje diep naar beneden kijkt.

Als je hem niet kunt vinden,kan er verschil van motor zijn.
bijvoorbeeld tussen 1.4 of 1.8 motoren.
Vind je hem wel vergeet hem niet te borgen dat moertje

Groeten NEO
SNEEKY
zie wel dat je je koppelingspedaal niet verder aanspant als dat ie gelijk staat met je rempedaal,als ie hoger komt is het ook niet best :wink:
bravapower
ik had dus hetzelfde probleem met mn brava en had ook eerst het pedaal bijgesteld,maar na een tijdje begon het weer toen naar de fiat dealer gegaan en na laten kijken.
die kwamen tot de ontdekking dat de drukgroep nagenoeg weg was.
ik heb de koppeling en de drukgroep laten vernieuwen en nu is het probleem perfect verholpen.
de monteur bij de fiatgarage zei trouwens ook nog dat de drukgroep een kwaal is van de brava's en de bravo's.
dus ik zou hem zeker eens na laten kijken want anders word het een duur verhaal ben ik bang.

Edit by Slider: Dubbelpost verwijderd. aub maar 1 x op reply klikken.
Batman
Kun je me vertellen hoe lang het duurde voordat het kwaaltje weer begon?
NEO
QUOTE (Batman)
Kun je me vertellen hoe lang het duurde voordat het kwaaltje weer begon?

Dat merk je gauw genoeg maat.
Maar inderdaad,Het kan inderdaad je druk groep zijn.
Bij mij was hij ook inderdaad bijna door die drukgroep.
Ik kan je nog wel iets anders vertellen van een versleten drukgroep.
Dat is als je stil staat of tijdens het rijden en je drukt je koppelinspendaal in,en als je op het eind bent of vlak bij de bodem voel je een ssort tik of een korte weerstand die meteen weer los laat.(bijvoorbeeld als je een gewone schrijf pen langzaam de knop indrukt en dan op het laatst moment tikt hij door.Zoiets)
Beter kan ik je niet uit leggen.

Groeten NEO
Batman
Hmm ok, ik heb hem afgesteld. Hij doet het nou perfect en ik hoop dat het in mijn geval niet de drukgroep is. In iedergeval voel ik geen tik aan het eind, wel hoor ik de pedaal tegen het plastic beschermplaatje tikken op de bodem.

We zullen zien, ik hou jullie op de hoogte, zoniet langleve de verstelbare koppeling.

hardstikke bedankt voor de reply-tjes
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.