Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Centreerringen
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
SynPower
Hallo allemaal,

Vroeg me toch af hoe het zit met jullie velgen. Der rijden hier mensen rond met veeeeel extremere velgen dan ik.
Maar ik hoor nooit echt klachten over een trillend stuur of iets dergelijks.

Als ik op de snelweg zit verandert mun auto gewoon in een 5-persoons trilplaat. Kan bijna mun eigen rijdende sportschool beginnen lol
Het is echt niet normaal ! Het stuur moet ik gewoon los in mijn handen laten anders is er geen houden aan. Gaat gruwelijk snel van links naar rechts.

Het lijkt soms minder te worden als ik de wielen een keer loshaal en weer vastzet. Misschien net wat andere montage i.v.m. de schuifbouten ? Geen idee.
Bij de KwikFit zeiden ze dat dit veel voorkomt en het gevolg is van een andere et waarde.
Aangezien daar weinig aan valt te veranderen, stelde ze dan ook voor om stalen centreerringen te laten maken omdat de plastic ringen te veel speling zouden geven wat alle trillingen zou veroorzaken.

Maar is er iemand hier die stalen centreerringen heeft laten maken misschien ?

Ik ben er echt klaar mee, als ik geen oplossing vindt gaan ze op marktplaats. Helaas, maar dit is echt geen rijden zo ! confused.gif

Ik hoop dat iemand raad voor me heeft.

Groeten,

Louis
RARARA
Wat een laf advies, kunstof centreer ringen zijn beter dan stalen idea.gif
Dat door oxidatie en alle gevolgen daar weer van.

Klinkt eerder als een gebrek aan centreer ringen / kromme velg(en).
evt. gecupte banden, maar de Bravo/a, Marea hebben daar niet zo'n last van, misschien hebben de velgen eerst op een andere auto gezeten ?

Wat voor velgen/banden heb je nu ?
heb je die nieuw of 2e hands gekocht ?
en welke ET waarde en naafdiameter hebben ze ?

Dat van de ET waarde is ook larie koek, tuurlijk het beinvloed het rijgedrag wel een beetje, maar zeker niet met de symptomen die jij beschrijft !
tamael^
QUOTE (RARARA @ Aug 11 2008, 22:44) *
Wat een laf advies, kunstof centreer ringen zijn beter dan stalen idea.gif
Dat door oxidatie en alle gevolgen daar weer van.

Klinkt eerder als een gebrek aan centreer ringen / kromme velg(en).
evt. gecupte banden, maar de Bravo/a, Marea hebben daar niet zo'n last van, misschien hebben de velgen eerst op een andere auto gezeten ?

Wat voor velgen/banden heb je nu ?
heb je die nieuw of 2e hands gekocht ?
en welke ET waarde en naafdiameter hebben ze ?
Dat van de ET waarde is ook larie koek, tuurlijk het beinvloed het rijgedrag wel een beetje, maar zeker niet met de symptomen die jij beschrijft !

klinkt als een probleem in je velg zelf. dacht me te herineren dat raptor zelfde problemen had en dat uiteindelijk anders balanceren en precieser balanceren geholpen heeft.

dacht dat de loodjes toen te ver naar binnen zaten en ook nog is een aantal grammen uit balans.

tamael
SynPower
Hey thnx voor de reacties al ! geweldig biggrin.gif

Nou het zijn Borbets, T-design, 17inch. Et waarde is 35 geloof ik.
De banden waren nog hartstikke goed. Nu nog. Geen aparte slijtage ofzo.
Deze zijn het: KLIK !

Ze komen onder een golf 3 vandaan als ik het goed heb.
Heb ze er bij Siba bandenservice onder laten zetten met nieuwe kunststof centreerringen en nieuwe slotbouten.
Ook meteen opnieuw gebalanceerd. Maar niet uitgelijnd ofzo. Dat hoeft toch niet hoop ik ?

Een velg was idd krom, maar die is keurig gericht bij de velgendokter. Daar heb ik wel vertrouwen in.
Heb het probleem daar dan ook nog niet in gezocht.

Maar het blijft raar. Het begint zo vanaf een km of 110 per uur. Dan gaat het stuur gigantisch schudden. Bijna eng gewoon.
Wordt alleen maar erger als ik harder ga rijden.

Toch nog maar eens naar laten kijken dan. Maar wat voor soort garage zou hier dan echt goed advies voor hebben ?
Bij kwikfit wordt ik ook niet veel wijzer dan. En Siba heeft mijn vertrouwen dan ook wel een beetje beschaamd. Terwijl ik altijd erg tevreden was.

Iig wel erg jammer, want ze staan kei mooi onder mun bravaatje smile.gif
RARARA
Wielen balanceren is een moment opname ook he idea.gif
als je sindsdien 1 of meerdere keren met redelijke vaart een stoepje of zoiets bent opgeschoten, kan het al weer zijn dat je onbalans hebt in je wielen.
Ook wil wel eens voorkomen dat idd of verkeerd lood is geplakt, of dat er een stukje af is gevallen.

Borbets zijn iig degelijke kwaliteit velgen, maar leeftijd speelt natuurlijk ook een rol idea.gif
Banden kunnen er nog super uit zien, maar als je onregelmatig zijn afgesleten dan kunnen ze lawaai maken
Maar aangezien je aangeeft dat je pas (tril)problemen krijgt bij een bepaalde snelheid, zal het ws een onbalans in je wiel cq uitlijning zijn idea.gif

Probeer eens de wielen van voor naar achteren te wisselen ?
kijken of het verschil maakt ?
BravoUser
.
RARARA
Naar mijn mening geldt die theorie alleen in extreme voorbeelden idea.gif

Als je veranderd van standaard ET waarde 45 en je gaat naar ET 32, zeg ik ja op je verhaal, maar zolang idd je velgen goed gebalanceerd zijn en banden in orde zijn, dan maakt het niet noemenswaardig veel verschil uit of je +- 3 waardes verschilt van origineel idea.gif (bijv. 38 -> 35)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.