Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stuurt raar naar vervangen draagarm
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
heavyboy
Ik heb sinds een maand of twee een fiat marea weekend 16 1.6v.

Mijn draagarm rubbers waren versleten, en nu heb ik die vervangen. (Alleen rechterkant)
Naar het vervangen van de draagarm staat mijn wiel ineens naar binnen toe.
Gebropeerd dit een te verhelpen doorde stuur kogel in te draaien zodat het wiel recht onder de auto komt (dit aardig gelukt)
Gaan rijden en nu stuurt de auto vrij raar ineens.
Het lijkt zo op het oog dat de kant waar het draagarm is vervagen het wiel iets verder onder de auto staat (mischien gezichtbedrog)
Maar het tijdens het sturen zie je de auto aan een kant omhoog of omlaag gaan licht er aan welke kant je opstuurt.

Is er iemand die ook zo iets heeft mee gemaakt of weet hoe dit komt ??

Alvst bedankt voor de moeite.

Henk.
fixxerr1
Ik heb het ook eens meegemaakt.. Weet niet hoe het komt maar wel hoe het op te lossen is.

Oplossing: uit laten lijnen bij de garage.

Ik heb m'n fuseekogel maandag laten vervangen en daardoor is er ook het 1 en ander scheef komen te staan.
In iedergeval staat m'n stuur uit het midden en heb ik op 1 of andere manier totaal geen wegligging meer.
Laat hem morgen even uitlijnen en dan is als het goed is alles weer op en top thumbsup.gif

Gr, Fixxerr
heavyboy
Bedankt voor je reactie fixxerr,

Klopt mijn stuur staat ook uit het midden, en er is geen wegligging meer.

Dit alles is dus gewoon een kwestie van laten uitlijnen.

Dan moeten we dat maar eens gaan proberen.

Gr,
Heavyboy
heavyboy
Ik lees net een ander berichtje in dit forum en wel het volgende:

Fuse eerst losmaken dan stuur en stabilisator los maken. Samenstel van de veerpoot delen.
Draagarm los halen.

Nu de nieuwe draagarm plaatsen dan fuse vast zetten en vervolgens de rest weer monteren.

Nou is mijn vraag moet dit ook zo gebeuren ?

Mij is opgevalen dat ze alleen de draagarm en fuse hebben losgemaakt en vervolgens de nieuwe hebben geplaatst,
fuse vast en klaar.

Heb zelf eens de stuurkogel ingedraaid om het wiel recht onder de auto te krijgen.
Nu reageerd hij al wat beter, maar is nog niet goed. Nu kan de stuurkogel bijna niet meer verder indraaien, klopt dit wel ?

Gr,

Heavyboy
Mean Green
Volgens mij ben je behoorlijk gevaarlijk bezig door zo te 'klussen' aan de wielophanging! Laat dit beter over aan de experts, voor je eigen veiligheid (en die van anderen)!!

Gr,
Frank
fixxerr1
Volgens mij ook.. Laat het inderdaad over aan de experts en laat hem gewoon uitlijnen zonder die apparatuur krijg je die wielen toch nooit gelijk en zal je dus altijd wat blijven voelen. Daarbij zullen ze er niet zo gek lang mee bezig zijn en hoef je volgens mij ook geen dikke rekening te verwachten.

Gr, Fixxerr
tamael^
QUOTE (fixxerr1 @ Aug 7 2008, 19:47) *
Volgens mij ook.. Laat het inderdaad over aan de experts en laat hem gewoon uitlijnen zonder die apparatuur krijg je die wielen toch nooit gelijk en zal je dus altijd wat blijven voelen. Daarbij zullen ze er niet zo gek lang mee bezig zijn en hoef je volgens mij ook geen dikke rekening te verwachten.

Gr, Fixxerr

je hebt of een verkeerde draagarm gemonteerd of je hebt de boel verkeerd gemonteerd.

dit is mij nog nooit overkomen. en volgens mijhoeft stuurstang hiervoor ook niet los.

wat wel vaak gebeurt is dat de stuurkogel kapot word gemept als er geen deel gereedschap word gebruikt. dit geeft ook rare zaken tot gevolg.

tamael
marea_weekend
Uit laten uitlijnen!
Je zegt zelf dat je aan de stuurkogel hebt gedraaid. Nooit zomaar doen! Zeker niet als voor het te vervangen onderdeel je wiel wel recht stond.
Of verkeerd onderdeel gemonteerd of toch iets fout gedaan.
Met het vervangen van je draagarm verzet je ip niet iets wat veel met je uitlijning te maken heeft.
Maar als je de auto laat uitlijnen dan zien ze wel of het allemaal goed zit of niet.
Uitlijnen zelf duurt maar ongeveer 30 minuten.

Succes,

Geert.
heavyboy
Net terug vanuit Frankrijk met de Fiat.

Iets meer dan 2000 Kilometer mee gereden.
Alles goed goed verlopen.

Wat was nou het probleem, de draagarm was net een ander halve centimeter korter dan de originele die er onder vandaan kwam.
Net over het hoofd gezien zoon die mijn steeds om me heen liep en niet goed opgelet.
De draagarm terug gebracht voor een andere, kreeg de info dat er twee types op konden zitten maar de andere natuurlijk niet op vooorraad 3 dagen nog voor de vakantie zal je net zien geen goede draagarm te vinden natuurlijk.
Andere automaterialen zaak die had er wel een op voorraad en die vertelde mijn dat er maar een type op kon zitten ??????

Gekontroleerd en ja de goede eronder gezet, uit laten lijnen en perfect..

Nu weer een vrolijke fiat rijder.

Bedankt voor de hulp en info aan iedereen die wilde helpen.

Gr,

Heavyboy
tamael^
QUOTE (heavyboy @ Aug 24 2008, 23:23) *
Net terug vanuit Frankrijk met de Fiat.

Iets meer dan 2000 Kilometer mee gereden.
Alles goed goed verlopen.

Wat was nou het probleem, de draagarm was net een ander halve centimeter korter dan de originele die er onder vandaan kwam.
Net over het hoofd gezien zoon die mijn steeds om me heen liep en niet goed opgelet.
De draagarm terug gebracht voor een andere, kreeg de info dat er twee types op konden zitten maar de andere natuurlijk niet op vooorraad 3 dagen nog voor de vakantie zal je net zien geen goede draagarm te vinden natuurlijk.
Andere automaterialen zaak die had er wel een op voorraad en die vertelde mijn dat er maar een type op kon zitten ??????

Gekontroleerd en ja de goede eronder gezet, uit laten lijnen en perfect..

Nu weer een vrolijke fiat rijder.

Bedankt voor de hulp en info aan iedereen die wilde helpen.

Gr,

Heavyboy

daarom meteen de goeden bestellen. besparen en de goedkoopste zooi monteren geeft deze shit. helaas doen ook handelaren dit. met wij als slachtoffers.

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.