Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 1.4 klinkt niet zoals het hoort
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
madbull
Probleempje: het betreft:

Model: 1.4 12v
KM stand: 69.000km
Probleem:

Wanneer de motor net gestart wordt rammelt de uitlaat nogal hevig op gas intrappen. Dit wordt beter naarmate de temperatuur van de motor stijgt. Ook valt het me op dat het stationair toerental van 800-1200 naar 1200-1500 is gestegen. Kracht van de motor is niet afgenomen. Het probleem ligt vooraan in de uitlaatlijn, of aan de motor.

Kan een gaatje in de uitlaat/loszittende uitlaat het toerental beinvloeden? En kan het zo zijn dat een gaatje/loszittende uitlaat minder rammelt bij hogere snelheden (misschien omdat het toerental minder snel stijgt?)

Tis niet bijster hinderlijk allemaal, maar hoop wel dat iemand weet wat het is, of het schadelijk is.

Merci,
Mark
RARARA
Ik heb hetzelfde probleem :? , althans:
Af en toe, als ik de motor heb gestart, begint ook mijn uitlaat te klapperen en houd mijn motor in als ik optrek in mijn 1.
Het is alleen de eerste paar meters, als de motor op temperatuur begint te komen is het over.
Ik ben idd wel benieuwd wat de oorzaak kan zijn ???

Het is een beetje het geluid/gevoel alsof je je koppeling loslaat terwijl je in een versnelling zit, alleen dan langer.
BELLEZZA ITALIANA
maakt jullie uitlaat ook een zwaarder geluid :?: :?:

heb nm. bij een vorige wagen ook gehad en toen waren de dempers helemaal verrot.
er zaten dus losse schotjes ed. in, die als de lijn koud is gaan rammelen en naarmate die warmer werd zette de losse deeltjes zich uit en zitten dan meestal weer klem

maar knoop me er niet op vast :oops:
madbull
Bedankt voor de raad, maar ik denk niet dat het een rotte demper kan zijn. Deze zit er net een half jaar onder...

Edit: en wat nadere inspectie doet vermoeden dat het uit het spruitstuk komt
BELLEZZA ITALIANA
uit het spruitstuk :?: :? :?: frown.gif :?: :?

nu haak ik af :oops:
ben dan wel benieuwd wat dat is dan :wink:
Monstra16v
weet pre cies wat dit is

na mijn einddemper gemaakt te hebben had ik een hard geluid onder bij het spuirtstuk vandaan.

het was het flexibele stuk wat tussen het spruitstuk en de kat zit

daar zat bij mijn een scheurtje in dit zie je niet goed omdat er een mantel omheen zit vervanging kost +_ 200 euro

bij mijn steeg me toerental ook.

en het werd minder als de moter warm werd omdat het dan weer samen trekt

ps waxht er niet te lang meej bij mij duurde dit een dag toen brak die door en dan heb je geen kracht meer over en maakt die een onwijs hard geluid echt eng.

Dit gebeurt zo snel omdat dat stuk het kantelen van de moter tegenhoud op de uitlaat dit stuk is dus de hele tijd in beweging.
madbull
QUOTE (Monstra16v)
het was het flexibele stuk wat tussen het spruitstuk  en de kat zit

bij mijn steeg me toerental ook.

ps waxht er niet te lang meej bij mij duurde dit een dag toen brak die door en dan heb je geen kracht meer over en maakt die een onwijs hard geluid echt eng.

Mjah, nu houdt ie het toerental weer wel normaal :? Het lijkt trouwens meer bovenin het spruitstuk te zijn. Daarbij heeft ie het al een weekje ofzo.

Zolang het toerental normaal blijft en de klachten enkel een halve minuut na de start duren, ga ik er niets aan laten doen denk ik zo... Ik weet wel dat dit niet het slimst is, maar die kosten elke keer! :?
RARARA
Gebeurt het bij jou dan elke keer als je de motor start dan ???

Bij mij maar een enkele keer, als het koud is geweest ofzo.
madbull
Zo klinkt het inderdaad, zo'n roffel alsof ie koud is. Alsof de uitlaat wat los zit, ook..

Maar het tikken is flink geminderd, stationair hoor je het veel minder. Toerental blijft nu normaal. Alleen de eerste minuut bij een keer kickdown "hapt" ie naar lucht en ratelt ie tussen de 2500 en 3000.. Volgende keer wat 98 tanken en kijken of ie wat lekkerder draait, misschien is ie wat vuil ofzo..

Mark
NEO
Hallo lui.

Ik heb ook zo'n brandende vraag.Als ik een tijdje niet heb gereden(paar dagen)en ik start mijn auto,maakt hij behoorlijk wat toeren(ook bij een lekker warm weertje).De toeren lopen dan op naar zeker 3000 rpm.
Zelfs mijn vorige auto had dit niet,zijn er meer mensen met zo'n zelfde
accefietje.

Ook raad ik de meeste aan om de eerste kilometertjes ff rustig te doen met de motor,de auto geeft nog niet de maximale prestaties en is ook bovendien slecht voor jullie motor om meten na de start met een koude motor voledige prestaties te vragen,de slijtages worden veel hoger als de motoren niet op bedrijfstemperatuur is.En kan je veel sneller problemen van je motor verwachten.

Groeten NEO
SNEEKY
bij de 1.4 kan voorkomen dat de uitlaat een beetje scheurt net onder het spruitstuk daar waar de lambda-sonde is ingeschroeft.
Vervangen is niet nodig,kan best gelast worden :wink:
madbull
en nu klinkt ze weer als vruuuger, een zeer klein rammeltje nog (niet eens te horen als de radio draait.. Lang leve de instant-away fiatkwaaltjes :wink:

iedereen bedankt voor de hulp, er ken een slotje op
graaf
eventjes een subtiele kick aan dit topic.
en een asociale opening van het slotje... biggrin.gif

Ik heb deze "tik" ook in mijn 1.4.
Bij het startten .. getik als ie stationair loopt, in het begin wat piepend geluid bij wegrijden.
Naarmate de auto warmer word ( onderdelen zetten uit bij warmte ? ) is het minder.

Volgens 1e anwb meneer was het lekke uitlaat toen ie het geluid hoorde van me motor ( toen m'n accu het begeven had )
Volgens KwikFit aapje was het een kapotte klep toen ie het geluid hoorde van me motor ( toen ik nieuwe accu erin liet zetten )
Volgens 2e anwb meneer was het lek spruitstuk toen ie het geluid hoorde van me motor ( toen m'n startmotor het begeven had )

Hij staat nu stil ivm die kapotte startmotor..
Maar dit kan dus aardig hoog in de kosten gaan lopen...?
graaf
Iemand die wat foto's heeft van de 1.4 motor / spruitstuk e.d.
Dat ik ff kan gaan zoeken dit weekend om te checken wat / waar het psies zit.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.