Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Auto zuiniger door ECU reset
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Giuseppe
Hallo fiat vrienden ;

Ik heb eergisteren mijn ecu gereset volgens het engelse bravo forum.
45 min. tot ongeveer een uur de minpool eraf gehad,daarna minpool erop en dan 5 stationair draaien,daarna gaan rijden op de snelweg .
Ik rijdt normaal driehonderd kilometer per dag op LPG ,en ik zag bij aankomst thuis dat ik twee stipjes gas over had sm_gabber.gif na 300 km,normaal is dit krap 1 stipje (bij de zelfde rijstijl).
Gastank gaat ongeveer 35 liter in.
Kan het zijn dat de reset daartoe heeft bijgedragen of is dit toeval......?

ciao
tamael^
QUOTE (Giuseppe @ Jul 26 2008, 22:42) *
Hallo fiat vrienden ;

Ik heb eergisteren mijn ecu gereset volgens het engelse bravo forum.
45 min. tot ongeveer een uur de minpool eraf gehad,daarna minpool erop en dan 5 stationair draaien,daarna gaan rijden op de snelweg .
Ik rijdt normaal driehonderd kilometer per dag op LPG ,en ik zag bij aankomst thuis dat ik twee stipjes gas over had sm_gabber.gif na 300 km,normaal is dit krap 1 stipje (bij de zelfde rijstijl).
Gastank gaat ongeveer 35 liter in.
Kan het zijn dat de reset daartoe heeft bijgedragen of is dit toeval......?

ciao

zeker kan dit. als de auto verkeerd is ingeleerd heb je verkeerd inspuitgedrag. de 1.6 is daar oa heel erg gevoelig voor. het kan echt nuttig zijn bij ieder onerhoud de accu ff los te gooien.

tamael
Airman
Hallo,

Mijn 1.6 16v rijd ook heel erg alsof ie half verzuipt en
drinkt heel veel, ik rij gewoon op bezine.

Hoe kan ik het beste de ECU resetten?

Groeten,
Ron
tamael^
QUOTE (Airman @ Jul 27 2008, 01:21) *
Hallo,

Mijn 1.6 16v rijd ook heel erg alsof ie half verzuipt en
drinkt heel veel, ik rij gewoon op bezine.

Hoe kan ik het beste de ECU resetten?

Groeten,
Ron

motor warm laten worden tot fan aan slaat dan auto stop zetten en voor minimaal 10 minuten de massa van de accu los maken.

tamael
Airman
Hoe bedoel je de massa losmaken? je bedoelt de min pool?

En hoelang moe je die los hebben? En daarna 5 min laten draaien?

Ik ben geen monteur ik weet het puh2.gif

Bedankt,
Ron
tamael^
QUOTE (Airman @ Jul 28 2008, 09:43) *
Hoe bedoel je de massa losmaken? je bedoelt de min pool?

En hoelang moe je die los hebben? En daarna 5 min laten draaien?

Ik ben geen monteur ik weet het puh2.gif

Bedankt,
Ron

idd de minpool, dit voor een minuut of 10 is goed. en dan rustig warm laten worden en rustig in rijden.

tamael
Mean Green
Op de Engelse site staat dat je minimaal een uur je accu los moet gooien. Wat klopt er nu?

Gr,
Frank
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Jul 28 2008, 16:11) *
Op de Engelse site staat dat je minimaal een uur je accu los moet gooien. Wat klopt er nu?

Gr,
Frank

mijn ervaring is dat 10 minutjes en meestal al 5 genoeg is. ik heb er wat ervaring mee.

tamael
patje75
Nu heb ik pas mijn inspuiters vervangen en bougies, en de auto rijdt nu 1 op 13 ipv 1 op 12, zou dit door het zogenaamde resetten, nog zuiniger kunnen of is dit het.

En wat gebeurt er dan precies met het resetten.
Ruudje
Het resetten zorgt ervoor dat jou auto opnieuw gaat leren. Als dit in het verleden slecht is geleerd zal je een grote verbetering merken bij het gebruik van de auto.
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ Jul 28 2008, 16:18) *
mijn ervaring is dat 10 minutjes en meestal al 5 genoeg is. ik heb er wat ervaring mee.

tamael

Hoi Tamãel,

Hoe merk je dat dan dat het na zo'n korte tijd ook al werkt? Helaas komt er geen melding op het display van de kmteller ofzo...

Gr,
Frank
Snowboardfreak
wat is nou het beste om te doen?
auto warm laten lopen en dan zodra de fen aansluit de auto uitzetten en minpool eraf en dan 10 minuten wachten en vervolgens alles aansluiten en rustig gaan rijden?

zou wel is een keertje nodig zijn bij mijn auto (A).. tis een 1.2 die ongeveer 1 op 10/12 rijd door de stad (en dan rijd ik rustig).. moet wel zeggen dat ik toen ik net de auto had ik niet de rustigste rijder ben geweest en wel lekker van doortrappen hield. hypocrite.gif

maar die tijd is gekomen en weer gegaan de benzine wordt nu zo duur dat het niet meer leuk is loser.gif

greats Robert
melee
Het klink allemaal positief maar wat is de kans dan dat de auto na resetten verkeerd inleest?? (als dit tenminste kan?)
BeHa
Ja, dat vraag ik me ook wel af. Mijn auto heeft voorheen niet zo vaak zo hard en lang gereden als ik nu met hem doe. Dus opnieuw laten wennen, of hoe het ook genoemd mag worden, zou een uitkomst voor mij zijn. Zeker met het verbruik van de 1.4 op dit moment!
tamael^
QUOTE (BeHa @ Jul 28 2008, 19:26) *
Ja, dat vraag ik me ook wel af. Mijn auto heeft voorheen niet zo vaak zo hard en lang gereden als ik nu met hem doe. Dus opnieuw laten wennen, of hoe het ook genoemd mag worden, zou een uitkomst voor mij zijn. Zeker met het verbruik van de 1.4 op dit moment!

eventuele fout gedrag wat die in veloop van tijd heeft opgepakt raakt die weer kwijt. niet zozeer het inleren zit het genot in maar meer in dat die het foute kwijt is. het is soms net windows. zonder reboot slipt het vol.

en voor de mensen die afvragen hoe ik kan zien dat een auto in aan het leren is. dat kan ik via het lambda signaal. die kan ik de referentie waarde zien zoeken. vandaar dat rustig is inrijden belangrijk is na reset omdat die dan zijn nulpunt opzoekt en vandaar uit opnieuw de slijtage van de uitlaatgas voeler zal berekenen.

tamael
Giuseppe
Hallo allemaal,heb even gewacht met het noemen van getallen na mijn ECU reset......
Waarschijnlijk dankzij de reset rij ik met de Marea Weekend 1.6 16v op G3 1:12-12,5 op dit moment op benzine heb ik dit niet geprobeerd ,let wel ..de motor heeft 256000 Km gedraaid ....,ga nog een poging doen om dit te verbeteren met mijn rechtervoet shiny.gif
Ik merk tevens dat de auto soepeler rijdt en dat is weer mooi meegenomen..........

Ciao....

QUOTE (tamael^ @ Jul 26 2008, 22:50) *
zeker kan dit. als de auto verkeerd is ingeleerd heb je verkeerd inspuitgedrag. de 1.6 is daar oa heel erg gevoelig voor. het kan echt nuttig zijn bij ieder onerhoud de accu ff los te gooien.

tamael
BeHa
En hoveel km´s duurt dat inrijden? Wat is de gemiddelde snelheid die je dan meot aanhouden, heb hier namelijk neit zoveel verstand van maar het klinkt interessant.
tamael^
QUOTE (BeHa @ Jul 29 2008, 18:09) *
En hoveel km´s duurt dat inrijden? Wat is de gemiddelde snelheid die je dan meot aanhouden, heb hier namelijk neit zoveel verstand van maar het klinkt interessant.

20 km ongeveer en dan is het de bedoeling niet boven de 3500 toeren te komen de eerste 5 km. vor de rest niet vol gas en ook niet abrubt het gas indrukken tijdens die eerste 20 km.

dit is ook weer mijn ervaring voor het beste resultaat.

tamael
krillmen
ik heb net 20 min de min pool eraf gehad, maar word dan niet je dag kilometerteller gereset en radio zenders verwijderd overigens niet de orginele radio.
Giuseppe
Hallo...

De dagteller wordt wel gereset .......
De zenders weet ik niet ,zou je even moeten proberen vrees ik .......
Ga ook nog even de luchttemperatuursensor reinigen (die in het kunstof inlaattraject zit als ik het goed heb).
Misschien dat dit bijdraagt aan een goed verbruik......

Ciao Ciao worshippy.gif

QUOTE (krillmen @ Jul 29 2008, 22:32) *
ik heb net 20 min de min pool eraf gehad, maar word dan niet je dag kilometerteller gereset en radio zenders verwijderd overigens niet de orginele radio.
krillmen
accu is los geweest maar dagteller staat nog steeds op de gerden kmstand en zenders zijn nog intact
tamael^
QUOTE (krillmen @ Jul 29 2008, 23:14) *
accu is los geweest maar dagteller staat nog steeds op de gerden kmstand en zenders zijn nog intact

kan ik had een tellerbak al een jaar in huis waar de dagteller nog steeds op tijd stond. radio doet er 30 seconden over om alles kwijt te raken. soms langer. ben niet bekend met fiat radio's

tamael
krillmen
tis geen orginele radio maar een sony explode.
is de ecu nu wel gereset dan???
accu is 20 minuten los geweest
bartmk3
Ik heb van de week ook mijn ecu gereset, 45 min de minpool los en dan 5 minuten inrijden (niet in zn achteruit zetten gedurende die tijd!) en dan motor afzetten en dan opnieuw starten. Dan isie opnieuw ingeleerd. Bij mij scheelt het best veel qua rijden; eerst hield te auto nogal in als-ie koud was, maar nu rijdtie mooi soepel!
Jasper
QUOTE (bartmk3 @ Aug 24 2008, 21:28) *
Ik heb van de week ook mijn ecu gereset, 45 min de minpool los en dan 5 minuten inrijden (niet in zn achteruit zetten gedurende die tijd!) en dan motor afzetten en dan opnieuw starten. Dan isie opnieuw ingeleerd. Bij mij scheelt het best veel qua rijden; eerst hield te auto nogal in als-ie koud was, maar nu rijdtie mooi soepel!

Ik haal deze eventjes omhoog. Als mijn Bravo stationair loopt ruikt het buiten heel erg naar benzine, en het verbruik is ook fors (9,1L op 100km). Ik heb nu 15 min de min los liggen.

Je schrijft dat hij niet in de achteruit mag bij het inrijden.. Ik moet echter wel achteruit het oprit af emo.gif . Is dat een probleem voor goed inleren?
Mean Green
QUOTE (Jasper @ Feb 11 2010, 14:59) *
Ik haal deze eventjes omhoog. Als mijn Bravo stationair loopt ruikt het buiten heel erg naar benzine, en het verbruik is ook fors (9,1L op 100km). Ik heb nu 15 min de min los liggen.

Je schrijft dat hij niet in de achteruit mag bij het inrijden.. Ik moet echter wel achteruit het oprit af emo.gif . Is dat een probleem voor goed inleren?

Gewoon even duwen toch?
Jasper
QUOTE (Mean Green @ Feb 11 2010, 13:50) *
Gewoon even duwen toch?

Kan! smile.gif

Ik heb hem gewoon achteruit gereden, ik kan mij niet voorstellen dat dat van grote invloed is op het inleren. Verder heb ik 30 km, voornamelijk provinciale weg gereden met twee stoplichten en een keer een 50 zone. Dat was het.

Ik vind nu dat de auto veel mooi stationair loopt. Voorheen rook hij erg naar benzine als hij even stil stond, dat is nu weg.

Nou maar eens kijken of ook het verbruik wat minder is. Volgens het boekje zou je een gecombineerd verbruik van 7,5L kunnen halen (Wat ik hier ook enige forumdeelnemers zie doen) dus ik ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk verbruik zal worden na het inleren.
WORP3
QUOTE (Jasper @ Feb 11 2010, 14:04) *
Kan! smile.gif

Ik heb hem gewoon achteruit gereden, ik kan mij niet voorstellen dat dat van grote invloed is op het inleren. Verder heb ik 30 km, voornamelijk provinciale weg gereden met twee stoplichten en een keer een 50 zone. Dat was het.

Ik vind nu dat de auto veel mooi stationair loopt. Voorheen rook hij erg naar benzine als hij even stil stond, dat is nu weg.

Nou maar eens kijken of ook het verbruik wat minder is. Volgens het boekje zou je een gecombineerd verbruik van 7,5L kunnen halen (Wat ik hier ook enige forumdeelnemers zie doen) dus ik ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk verbruik zal worden na het inleren.

Inleren kan je ook doen om de motor een x aantal minuten op een x toerental houden daarna hetzelfde op een ander toerental. de tijd en toeren zou ik even moeten opzoeken in het handboek !

Tjeerd.
Eddos
Daar ben ik wel benieuwd naar Tjeerd, doe ik die van mij ook eens smile.gif
Shaun81
Ik heb mijn ECU proberen te resetten door 15 minuten de -pool van de accu te halen. Toen ik hem er weer opzette en mijn auto aanzette bleef ik bij 800 toeren en was mijn dagkilometerteller op 0 gesprongen. Ik neem aan dat mijn ecu nu niet gereset is toch?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.