Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Koelvloeistof raadsel ? Spoed wegens vakantie.
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
marea 2.0 20v
Hallo,

Moest gisteren onder de motorkap zijn zie ik tot mijn schrik, dat het reservoir van de koelvloeistof leeg is.
Niks aan de hand geen oplopende temperatuur fan slaat gewoon aan etc., bijgevuld kijk ik vanavond weer leeg.

Ik denk lekke koppakking echter;
Weer bijgevuld en motor een dik half uur laten draaien.

1 zie geen witte rook pluimen.
2 motor loopt stationair goed.
3 motor hooud niet intijdens het rijden.
4 de olie pijlstok eruit gehad geen hoger niveau of, als ik de vlam er onder hou geen geknetter dus geen water.
5 als de motor warm word loopt zelfs het niveau iets op in het reservoir.
6 Temperatuur meter blijft netsjes rond het midden hangen.

Heb de search functie al gebruikt, mogelijke oorzaken.

1 lekke pakking; kan dit gekontroleerd worden?
2 Thermostaat wat ik me niet voor kan stellen
3 Waterpomp ? hoe te kontroleren.
4 ?

Heb het idee dat na het afzetten van de motor dan pas de koelvloeistof verdwijnt, kan echter onder of rond het blok geen lekkage of natte plekken ontdekken. Help moet volgende week op vakantie lostrekken of niet die kop.
BartR
Kan misschien ook zo zijn dat je kachelradiateur lek is. Maar dat zou je in de auto goed moeten ruiken.
bartmk3
Zit er niet ergens een lek en pist het er aan de onderkant uit?
Mean Green
QUOTE (BartR @ Jul 9 2008, 08:17) *
Kan misschien ook zo zijn dat je kachelradiateur lek is. Maar dat zou je in de auto goed moeten ruiken.

Waar zit die kachelradiateur eigenlijk? Bij mij stinkt het ook (eventjes) als ik de kachel aandoe. Dit sinds er een nieuwe thermostaat is gemonteerd. Ik heb 'n 1.6 overigens.

Gr,
Frank
BartR
De kachelradiateur zit achterin je dashboard. Je kunt er vanonder je dashboardkastje bij. Maar als deze lek is dan zou de vloermat ook nat moeten zijn onder het dashboard.
marea 2.0 20v
Hmmm,

Snap het niet meer vandaag weer 20 km gereden en niets aan de hand zelf even de snelweg op geweest en flink doorgereden.
Even afwachten maar. hou jullie op de hoogte.

En nee mijn matten zijn niet nat en het stinkt ook niet in de auto, heb een paar weken geleden mijn tankje eraf gehad omdat er slick in zat, daarna alles weer gemonteerd en schoon koelwater bijgevuld.
Wellicht is het systeem gewoon wat leeg geweest, heb er toen verder niet meer op gelet.

worshippy.gif bidden en hopen dat er niets aan de hand is.
Mean Green
QUOTE (marea 2.0 20v @ Jul 9 2008, 17:20) *
Hmmm,

Snap het niet meer vandaag weer 20 km gereden en niets aan de hand zelf even de snelweg op geweest en flink doorgereden.
Even afwachten maar. hou jullie op de hoogte.

En nee mijn matten zijn niet nat en het stinkt ook niet in de auto, heb een paar weken geleden mijn tankje eraf gehad omdat er slick in zat, daarna alles weer gemonteerd en schoon koelwater bijgevuld.
Wellicht is het systeem gewoon wat leeg geweest, heb er toen verder niet meer op gelet.

worshippy.gif bidden en hopen dat er niets aan de hand is.

In elk geval maar even een tankje koelvloeistof meenemen op vakantie, al was het maar voor de gemoedsrust smile.gif

Gr,
Frank
kingyann
Heb het hier ook. Zitten volgens de garagist gatekes in mn blok vanachter (bizar want dan zouden die buizekes toch ook verweerd moeten zijn ofzo?) waar de vloeistof gewoon doorsijpelt. Hebben er nu een product in gekapt en het lekt niet meer merkbaar (niets onder de auto te zien van vlekken of whatsoever) maarik moet af en toe toch nog bijvullen...
tamael^
QUOTE (kingyann @ Jul 10 2008, 09:03) *
Heb het hier ook. Zitten volgens de garagist gatekes in mn blok vanachter (bizar want dan zouden die buizekes toch ook verweerd moeten zijn ofzo?) waar de vloeistof gewoon doorsijpelt. Hebben er nu een product in gekapt en het lekt niet meer merkbaar (niets onder de auto te zien van vlekken of whatsoever) maarik moet af en toe toch nog bijvullen...

potje lekdicht in knikkeren. als er een lek is gaat dit dicht. als je dan nog vloeistof verliest maar geen lek ziet moet je echt gaan denken aan een kapotte koppakking.

een defecte thermostaat herken je aan in de winter niet warm worden van de motor en in de zomer oververhitten.

tamael
DaDragon
heb 1 advies voor je:

Laat je systeem afpersen door de dealer.. Dan kunnen ze met lekspray zoeken waar het lekt.

Ik had het ook met mijn auto. Bleek een lekje te zitten waar het uitdruppelde. Zodra de auto stilstaat of stationair loopt kan ik em rustig 15 minuten laten lopen zonder dat er maar 1 druppel uit is. Echter zodra het systeem iets druk opbouwd gaat het eruit.
Ik dacht: ach ik vul elke week wel wat bij.

Gevolg bij mij was:

Het gaatje was een grote scheur geworden tijdens het rijden. Daardoor geen koeling meer en was de hele kop naar de klote gegaan door de warmte.

Dus laat het afpersen en checken ! voor je verder van huis bent.
marea 2.0 20v
Goede tips jongens tamael en Dedragon juzus hoe verzin je die namen confused.gif maar in ieder geval bedankt, gaat na de vakantie gebeuren.
Als hij in de vakantie stuk loopt heb ik altijd nog de anwb, met internationale reis en krediet brief.
Moet er niet aan denken maar als het dan toch gebeurd, ben ik in ieder geval voorbereid.

Hou julllie op de hoogte nog een weekje geduld.
tamael^
QUOTE (DaDragon @ Jul 12 2008, 22:11) *
heb 1 advies voor je:

Laat je systeem afpersen door de dealer.. Dan kunnen ze met lekspray zoeken waar het lekt.
Ik had het ook met mijn auto. Bleek een lekje te zitten waar het uitdruppelde. Zodra de auto stilstaat of stationair loopt kan ik em rustig 15 minuten laten lopen zonder dat er maar 1 druppel uit is. Echter zodra het systeem iets druk opbouwd gaat het eruit.
Ik dacht: ach ik vul elke week wel wat bij.

Gevolg bij mij was:

Het gaatje was een grote scheur geworden tijdens het rijden. Daardoor geen koeling meer en was de hele kop naar de klote gegaan door de warmte.
Dus laat het afpersen en checken ! voor je verder van huis bent.

kan gebeuren, maar meestal rijd een blok met een klein scheurtje nog wel jaren als het lek dicht is met een potje. (als het niet met potje wil is het dus te erg en zal het echt een probleem geven.)

en de grootste fout die gemaakt word is bijvullen met water en er op door rijden. dit laat je scheur alleen maar uitroesten.

tamael
marea 2.0 20v
bonk.gif Oke op vakantie geweest 4000 km door Zweden gereden, lekkage vermoedelijk gevonden na eerste stop tankstation.
Ineens een plas rechts onder de auto het sijpelde eruit re boven de triangel, daar zit de waterpomop met de benodigde paar slangen, Ik heb een sterk vermoeden dat het daar wegkomt.

Ga in het weekeind weer cry.gif even sleutelen.
RemcoS
BEste,

net lid geworden van dit forum, tot mijn grote verbazing...forumonderwerp met precies mijn probleem!!

Koelvloeistof snel leeg... stinkende blazers...natte mat bij de bestuurder..

Afgelopen juli laten keuren en het probleem aangekaard, lag volgens de garage aan mijn voorruit. Affijn, nieuwe voorruit erin laten zetten, op vakantie gegaan (zonder auto), 3 weken later, eerste rondje en ja hoor weer druppels...

Hadden wel gezegd bij de garage dat men radiateur vervangen moest worden in de loop van de tijd..
Lekt bij de koppeling, ook geen lek kunnen vinden..

Kan het dan zijn dat mijn radiateur vervangen moet worden zoals ik het hier lees??

Gaarne antwoord, want heb voor volgende week een nieuwe afspraak gemaakt om te zoeken (alweer) naar het lek!!

groeten remco
tamael^
QUOTE (RemcoS @ Aug 13 2008, 20:16) *
BEste,

net lid geworden van dit forum, tot mijn grote verbazing...forumonderwerp met precies mijn probleem!!

Koelvloeistof snel leeg... stinkende blazers...natte mat bij de bestuurder..

Afgelopen juli laten keuren en het probleem aangekaard, lag volgens de garage aan mijn voorruit. Affijn, nieuwe voorruit erin laten zetten, op vakantie gegaan (zonder auto), 3 weken later, eerste rondje en ja hoor weer druppels...

Hadden wel gezegd bij de garage dat men radiateur vervangen moest worden in de loop van de tijd..
Lekt bij de koppeling, ook geen lek kunnen vinden..

Kan het dan zijn dat mijn radiateur vervangen moet worden zoals ik het hier lees??

Gaarne antwoord, want heb voor volgende week een nieuwe afspraak gemaakt om te zoeken (alweer) naar het lek!!

groeten remco

dit is een best ander probleem.

de radiator van je verwarming is lek. verwarming afkoppelen of radiator vervangen is je enige oplssing. de radiator van je verwarming zit achter je dashboard weggebouwd binnen je auto.

tamael
RemcoS
QUOTE (tamael^ @ Aug 13 2008, 21:37) *
dit is een best ander probleem.

de radiator van je verwarming is lek. verwarming afkoppelen of radiator vervangen is je enige oplssing. de radiator van je verwarming zit achter je dashboard weggebouwd binnen je auto.

tamael

sorry ik typte radiateur, maar bedoelde radiator inderdaad. (Men airco/ verwarming stinkt ook redelijk namelijk.)

Dus als ik men radiator van de verwarming vervang, zou dit probleem (dus stinkende verwarming, en lekkage bij koppeling) verholpen zijn. Zoals het probleem klinkt uiteraard...kan het niet zeker weten vanaf zon forum:P

Weet iemand wat deze dingen ongeveer kosten?En of dit veel werk is?!
GeMiNi
kachelradiateur vervangen is heel veel werk. de gewone radiateur valt wel mee en is zeker goed te doen. Heb de mijne vorig jaar gedaan.
tamael^
QUOTE (GeMiNi @ Aug 15 2008, 01:08) *
kachelradiateur vervangen is heel veel werk. de gewone radiateur valt wel mee en is zeker goed te doen. Heb de mijne vorig jaar gedaan.

de radiator zelf zal ongeveer op 120 euro nieuw zitten. daar komt nog ongeveer 8 uur werk voor montage bij. je hele dashboard zal aan de kanten moeten als ik me niet vergis.

tamael
marea 2.0 20v
Nou eindelijke weer even tijd gehad om te sleutelen, thermostaat verwijderd pakking was verrot, scheur in de slang net onder de slangklem niet over de lengte, maar de scheur liep met de slangklem mee te strak aangedraaid geweest vrees ik.
Verder ondekte ik dat het afdichtingsrubbertje die normaal de klep afsluit los was, deze heb ik uit eindelijk maar verwijderd, dit omdat er geen nieuwe thermostaat op voorraad was en ik de auto nodig heb.

Volgende week dus even weer een nieuwe thermostaat ophalen en een nieuwe slang. bonk.gif
Rayman19876
QUOTE (tamael^ @ Jul 10 2008, 15:26) *
potje lekdicht in knikkeren. als er een lek is gaat dit dicht. als je dan nog vloeistof verliest maar geen lek ziet moet je echt gaan denken aan een kapotte koppakking.

een defecte thermostaat herken je aan in de winter niet warm worden van de motor en in de zomer oververhitten.

tamael

Dit herken ik zeer zeker, ik heb verder geen last van lekkage van koelvloeistof. Al lijkt het alsof hij met koude motor weer behoorlijk leeg is, met warme motor zit mijn reservoir gewoon vol. Mijn auto warmt op het moment inderdaad zeer moeizaam op, en in het 10-15 min ritje naar mijn werk haalt hij met moeite meestal iets meer als een kwart. In de zomer heb ik er minder last van, omdat het dan gemiddeld warmer is, maar ook als het buiten warm is, haalt hij meestal het midden niet. Als ik op een warme dag dan wat langer stil sta voor het stoplicht, loopt de temperatuur op tot 2 streepjes boven het midden, waarna mijn ''van'' aanslaat en hij weer wat afkoelt.
Mijn verwarming doet het verder prima, en wordt goed warm. Ook al heeft ie er wel moeite mee mijn gecondenseerde ramen schoon te krijgen. De monteur merkte bij de vorige reparatie op dat mijn radiator ook binnenkort aan vervanging toe is, maar ik heb toch ook het idee dat de thermostaat niet helemaal goed meer is.

En als het klopt wat tamael zegt, dan is het inderdaad mijn thermostaat.

Bedankt voor alle info

MVG Raymond
marea 2.0 20v
QUOTE (Rayman19876 @ Oct 7 2008, 23:28) *
Dit herken ik zeer zeker, ik heb verder geen last van lekkage van koelvloeistof. Al lijkt het alsof hij met koude motor weer behoorlijk leeg is, met warme motor zit mijn reservoir gewoon vol. Mijn auto warmt op het moment inderdaad zeer moeizaam op, en in het 10-15 min ritje naar mijn werk haalt hij met moeite meestal iets meer als een kwart. In de zomer heb ik er minder last van, omdat het dan gemiddeld warmer is, maar ook als het buiten warm is, haalt hij meestal het midden niet. Als ik op een warme dag dan wat langer stil sta voor het stoplicht, loopt de temperatuur op tot 2 streepjes boven het midden, waarna mijn ''van'' aanslaat en hij weer wat afkoelt.
Mijn verwarming doet het verder prima, en wordt goed warm. Ook al heeft ie er wel moeite mee mijn gecondenseerde ramen schoon te krijgen. De monteur merkte bij de vorige reparatie op dat mijn radiator ook binnenkort aan vervanging toe is, maar ik heb toch ook het idee dat de thermostaat niet helemaal goed meer is.

En als het klopt wat tamael zegt, dan is het inderdaad mijn thermostaat.

Bedankt voor alle info

MVG Raymond

Ja zoals gezegd en in de p.m. verstuurd inderdaad vermoedelijk de thermostaat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.