Help - Search - Members - Calendar
Full Version: startprobleem fiat marea weekend '97
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
hoomer2410
hallo

ben in het bezit van een marea weekend '97

heb al een aardig lijstje van problemen weggewerkt met deze auto alleen nu het volgende waar ik niet zo 123 uit kom

als de motor koud is start deze auto perfect, zodra de auto op normale temp is start ie moeilijk (alsof de accu leeg is) zodra de auto echt warm is vanwege file rijden of lang stilstaan start ie helemaal niet meer (zoals accu dood) nu een paar weken later doet ie helemaal nix meer de auto start dus ook niet meer als ie koud is krijg alleen nog maar een tik. frown.gif heb de accu laten doormeten en die is gewoon goed kan ook haast nie anders want die is 3 maanden oud,

heb nu een 2ehand startmotor gekocht en ingebouwd start koud perfect warm weer hetzelfde prob

WIE HEEFT HIER ERVARING MEE? OF WEET EEN OPLOSSING????
WhiteWeekend
Hoi,

Ik denk een Bobine/Dynamo probleem...Of massa? Maar kan er natuurlijk harstikke naast zitten!! Tamael weet meestal we wat te doen..PM?
Succes...

Grtz Martin
hoomer2410
TNX MARTIN

W8 NOG FFIES WAT REACTIES AF
Mean Green
Ik zou het contactslot eens goed checken. Ik hoorde in de vakantie een verhaal van een 33-rijder, die stond met draaiende motor langs de Autostrada op een parkeerplaats, die had hetzelfde probleem als jij. Wat ze ooit bij mijn 33 hebben gedaan, en wat volgens de garage ook bij Fiats vaak voorkwam, is dat het contactslot niet genoeg stroom meer doorgaf, met name dus als hij warm is.

De garage had als oplossing een directe draad tussen startmotor en accu geplaatst die werd aangestuurd door een relais-tje die weer aan het contactslot hing. Voor een relais heb je namelijk veel minder stroom nodig. Het werkte perfect!

Succes ermee.

Gr,
Frank
Mean Green
ohw, misschien moet je hier ook even kijken .... ^^.gif
BartR
Misschien is de kabel tussen accu, dynamo en startmotor wel dusdanig ge-oxideerd dat deze bij warme motor slecht contact maakt. Ik heb vroeger wel eens een tipo gehad die ook met warme motor niet wilde starten (sloeg niet eens rond). Bleek het kleine stekkertje op de startmotor te zijn die de vanaf je contact komt.

Succes!

Bart
tamael^
QUOTE (BartR @ Jul 7 2008, 09:41) *
Misschien is de kabel tussen accu, dynamo en startmotor wel dusdanig ge-oxideerd dat deze bij warme motor slecht contact maakt. Ik heb vroeger wel eens een tipo gehad die ook met warme motor niet wilde starten (sloeg niet eens rond). Bleek het kleine stekkertje op de startmotor te zijn die de vanaf je contact komt.

Succes!

Bart

klinkt als een defect in je laadsysteem. accu is zeer zeker niet uit te sluiten met 1x simpel meten. dynamo is warm nameten of hij de laadSTROOM kan leveren. moet bij een niet volle accu minstens 35 A zijn. als die dit niet haalt is 9 van de 10 keer de dynamo die aan het klootviolen is.

tamael
hoomer2410
tnx gasten gaat hier ff mee knutselen

laat zeker ff weten of hier die oplossing tussenzit smile.gif
hoomer2410
ok heb ondertussen deze stappen gevolgd met weinig succes helaas hier het rijtje problemen die ik nu op dit moment ondervind :

1. als de motor warm is niet starten
2. als de motor warm is stationair onregelmatig loopt soms wel op tot 4000 toeren
3. als de motor warm is geweest en opnieuw start spontaan uitvallen
4. met airco aan valt het vermogen zo weg dat ik door een suzuki alto er wordt uitgetrokken [zeer vernederend]
5. de auto houdt van 0 t/m 3000 toeren heel erg in ook zonder airco daarna vliegt ie frown.gif

onderdelen vervangen/gereinigd :

startmotor
boegie's + kabels
bdp sensor
stappenmotor schoongemaakt
dikke pluskabel accu vervangen

iemand die nog tips heeft?

btw ik las op het forum dat je de ecu kan resetten als ik dit doe zou dit voor mij ook een optie kunnen zijn????

nu hoorde ik van aantal mensen dat me lamda sonde aan het kutten zou kunnen zijn is er hier iemand die dit zou kunnen onderbouwen??

ook hoorde ik dat ik geen gasklephuis zou hebben klopt dat?

groeten een waanhopige marea rijder frown.gif
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Jul 31 2008, 23:05) *
ok heb ondertussen deze stappen gevolgd met weinig succes helaas hier het rijtje problemen die ik nu op dit moment ondervind :

1. als de motor warm is niet starten
2. als de motor warm is stationair onregelmatig loopt soms wel op tot 4000 toeren
3. als de motor warm is geweest en opnieuw start spontaan uitvallen
4. met airco aan valt het vermogen zo weg dat ik door een suzuki alto er wordt uitgetrokken [zeer vernederend]
5. de auto houdt van 0 t/m 3000 toeren heel erg in ook zonder airco daarna vliegt ie frown.gif

onderdelen vervangen/gereinigd :

startmotor
boegie's + kabels
bdp sensor
stappenmotor schoongemaakt
dikke pluskabel accu vervangen

iemand die nog tips heeft?

btw ik las op het forum dat je de ecu kan resetten als ik dit doe zou dit voor mij ook een optie kunnen zijn????

nu hoorde ik van aantal mensen dat me lamda sonde aan het kutten zou kunnen zijn is er hier iemand die dit zou kunnen onderbouwen??

ook hoorde ik dat ik geen gasklephuis zou hebben klopt dat?

groeten een waanhopige marea rijder frown.gif

laten we bij het begin beginnen. wat is de laadstroom bij een warme motor. als die warm niet wil starten wat doet dan de accu spanning tijdens de startpoging. dit 2x controleren. 1x op accu polen en 1x tussen plus van accu en chasis.

als je spanning zit te eikelen dan dan het net zo goed zijn dat je ecu nu ff de weg kwijt is. dit start probleem is dan ook de eerste die opgelost moet worden omdat ik vermoed dat de rest een gevolg is van het eerste.

tamael
hoomer2410
QUOTE (tamael^ @ Aug 3 2008, 13:21) *
laten we bij het begin beginnen. wat is de laadstroom bij een warme motor. als die warm niet wil starten wat doet dan de accu spanning tijdens de startpoging. dit 2x controleren. 1x op accu polen en 1x tussen plus van accu en chasis.

als je spanning zit te eikelen dan dan het net zo goed zijn dat je ecu nu ff de weg kwijt is. dit start probleem is dan ook de eerste die opgelost moet worden omdat ik vermoed dat de rest een gevolg is van het eerste.

tamael

ok, dan gaan we daar beginnen

wel heb ik vandaag ook nog ff naar de boegie's gekeken en die zijn roetzwart
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 3 2008, 19:56) *
ok, dan gaan we daar beginnen

wel heb ik vandaag ook nog ff naar de boegie's gekeken en die zijn roetzwart

hmmm, mengsel is dan zeker niet goed. maar zou je als je gaat meten de meetwaardes is willen geven? daar kan ik mee beginnen

tamael
hoomer2410
ok heb zojuist aanbod gekregen om ee opel vectra te kopen is eigenlijk een verleidelijk bod omdat ik ballen verstand heb van auto's en weinig zin heb om in deze auto nog geld te pompen dus by deze gaat ik hem nu in de verkoop hoek duwen smile.gif

hopen dat ik de centjes by elkaar kan krijgen om die vectra te kopen zodat ik van dit gezeik af ben wink.gif
marea_weekend
Jammer,

Als je hem nou eens naar een garage brengt en afspreekt dat ze tot b.v. €150 mogen gaan voor diagnose.
Het enigste wat je dan kwijt kunt zijn is €150 en misschien is daarmee het probleem wel gevonden/verholpen!!!
Ga nou niet meteen een auto verkopen omdat je het zelf niet binnen 2 dagen gevonden krijgt.
Wie weet wat je met die vectra of iets anders weer binnen haalt.
Een auto kopen kost 9 van de 10 keer meer geld dan je huidige te laten repareren.

i.i.g. succes, en geef niet te snel op.

Groeten Geert.

QUOTE (hoomer2410 @ Aug 4 2008, 19:44) *
ok heb zojuist aanbod gekregen om ee opel vectra te kopen is eigenlijk een verleidelijk bod omdat ik ballen verstand heb van auto's en weinig zin heb om in deze auto nog geld te pompen dus by deze gaat ik hem nu in de verkoop hoek duwen smile.gif

hopen dat ik de centjes by elkaar kan krijgen om die vectra te kopen zodat ik van dit gezeik af ben wink.gif
hoomer2410
dat is hem juist het probleem marea_weekend dat ding is naar een garage geweest : schoones die zou de motor vervangen + goedlopend afleveren kijk naar me sommetje :

fiat gekocht in 2007 voor 2000,- reedt heerlijk totdat er een hoop getik etc ect kwam bleek nokkenas kop etc etc beschadigd reparatie kosten +- 1000 eurie, dan ga je wikken en wegen wat ga je doen heb de motor ingevoerd bij partfinder.nl en kreeg een aantal mails van demontage/garage bedrijven
die deze motor te koop hadden OA: fiat schoones (ja je weet wel die 2 eerlijke gasten frown.gif ) by hun zou de motor 700 eurie kosten en evt inbouwen zou voor 900 euro kunnen gebeuren dit dus ook gelijk gedaan sinds dat ik een n00b ben met motor's

vervolgens bleek ook de koppeling versleten te zijn ook daar laten vervangen voor 200 eurie extra dus ineens 1100 euro vind ik helemaal geen prob als de auto daarna dan ook weer goed zou rijden

2 weken totaal zijn ze bezig geweest met mijn marea omdat er een aantal "vage" problemen waren die ze niet opgelost kregen
uiteindelijk werdt ik dan gebeld de marea zou klaar zijn en de problemen verholpen

ik de volgende dag de marea opgehaald en op het eerste gezicht reed ie heerlijk erg gevoelig maar dacht dat het misschien van de nieuwe koppeling kwam ook vond ik de motor erg schudden als ie stationair draaide

ik dus een week later +- 2000 KM later toch maar even gebeld met schoones over deze vage toestand, toen kreeg ik al gelijk te horen dat de 3 maanden garantie die ik had alleen op de motor was en niet op de onderdelen die eraan of ernaast zaten ok garantie op de uitlaat enz enz ok begrijp ik heeft nix met de motor te maken.
maar hun moeten naar mijn mening wel zorgen dat de motor gewoon goed en soepel loopt toch???

toch nog maar een x gebeld en kon toen toch wel langskomen zodat ze er nog eens naar konden kijken heb ik dus ook gedaan.
toen het belletje van schoones hij had hem nagekeken en alles was gewoon goed kon niks vinden en het kon geen kwaad

ik vervolgens de auto weer opgehaald en sindsdien nix meer dan gezeik gezeik gezeik OA :

airco aan auto slaat uit
sputteren, schudden etc etc
knallen uit de uitlaat

vervolgens ook nog eens naast de 1100 euro ook nog eens 300 eurie aan sensors, injectie cleaners etc etc uitgegeven dus hy heeft me nu ruim 3400 euro gekost en elke euro die ik er nu nog aan uitgeef is me gewoon te veel

voel me gewoon genaaid door fiat schoones en mezelf dat ik erin ben getrapt frown.gif

voor dit alles had ik al plannen voor een nieuwe fiat maar ben nu wel heel erg aan het twijfelen of ik ook nog een ouder model fiat zal kopen. dat vind ik best jammer want vind het stuk voor stuk allemaal mooie bakken ( vorige week nog staan kwijlen bij de nieuwe bravo DAMN die is GEIL)

naja dat was mijn verhaaltje weer smile.gif
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 4 2008, 21:16) *
dat is hem juist het probleem marea_weekend dat ding is naar een garage geweest : schoones die zou de motor vervangen + goedlopend afleveren kijk naar me sommetje :

fiat gekocht in 2007 voor 2000,- reedt heerlijk totdat er een hoop getik etc ect kwam bleek nokkenas kop etc etc beschadigd reparatie kosten +- 1000 eurie, dan ga je wikken en wegen wat ga je doen heb de motor ingevoerd bij partfinder.nl en kreeg een aantal mails van demontage/garage bedrijven
die deze motor te koop hadden OA: fiat schoones (ja je weet wel die 2 eerlijke gasten frown.gif ) by hun zou de motor 700 eurie kosten en evt inbouwen zou voor 900 euro kunnen gebeuren dit dus ook gelijk gedaan sinds dat ik een n00b ben met motor's

vervolgens bleek ook de koppeling versleten te zijn ook daar laten vervangen voor 200 eurie extra dus ineens 1100 euro vind ik helemaal geen prob als de auto daarna dan ook weer goed zou rijden

2 weken totaal zijn ze bezig geweest met mijn marea omdat er een aantal "vage" problemen waren die ze niet opgelost kregen
uiteindelijk werdt ik dan gebeld de marea zou klaar zijn en de problemen verholpen

ik de volgende dag de marea opgehaald en op het eerste gezicht reed ie heerlijk erg gevoelig maar dacht dat het misschien van de nieuwe koppeling kwam ook vond ik de motor erg schudden als ie stationair draaide

ik dus een week later +- 2000 KM later toch maar even gebeld met schoones over deze vage toestand, toen kreeg ik al gelijk te horen dat de 3 maanden garantie die ik had alleen op de motor was en niet op de onderdelen die eraan of ernaast zaten ok garantie op de uitlaat enz enz ok begrijp ik heeft nix met de motor te maken.
maar hun moeten naar mijn mening wel zorgen dat de motor gewoon goed en soepel loopt toch???

toch nog maar een x gebeld en kon toen toch wel langskomen zodat ze er nog eens naar konden kijken heb ik dus ook gedaan.
toen het belletje van schoones hij had hem nagekeken en alles was gewoon goed kon niks vinden en het kon geen kwaad

ik vervolgens de auto weer opgehaald en sindsdien nix meer dan gezeik gezeik gezeik OA :

airco aan auto slaat uit
sputteren, schudden etc etc
knallen uit de uitlaat

vervolgens ook nog eens naast de 1100 euro ook nog eens 300 eurie aan sensors, injectie cleaners etc etc uitgegeven dus hy heeft me nu ruim 3400 euro gekost en elke euro die ik er nu nog aan uitgeef is me gewoon te veel

voel me gewoon genaaid door fiat schoones en mezelf dat ik erin ben getrapt frown.gif

voor dit alles had ik al plannen voor een nieuwe fiat maar ben nu wel heel erg aan het twijfelen of ik ook nog een ouder model fiat zal kopen. dat vind ik best jammer want vind het stuk voor stuk allemaal mooie bakken ( vorige week nog staan kwijlen bij de nieuwe bravo DAMN die is GEIL)

naja dat was mijn verhaaltje weer smile.gif

waar woon je, nu ik het hele verhaal bij elkaar lees vermoed ik dat je motor niet goed is en maar op 3 van de 4 cilinders loopt. (kop defect?) vermoed dat de distributie niet goed is ingesteld namelijk. kan zijn dat de kop nog heel is maar bij een 1.6 moet je al snel voor niet goed sluitende kleppen gaan vrezen.

als je niet te ver weg woont kan ik altijd een compressie en electronica meting doen.

dit is kost je niets alleen het benzine van het heen en weer rijden. bij eventuele uit te voeren reparaties komen we er ter plaatse wel uit.

lees alleen over het motortype heen. kan ik daar ff wat meer rekening houden.

tamael
hoomer2410
hey tamael ik woon in dordrecht/zuid holland weet nie waar jij vandaan komt

iig bedankt voor je reactie smile.gif
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 4 2008, 22:41) *
hey tamael ik woon in dordrecht/zuid holland weet nie waar jij vandaan komt

iig bedankt voor je reactie smile.gif

volgend weekeinde ben ik ff in zoetermeer. wil gerust ff wat meenemen.

tamael
hoomer2410
hihihi ben er best voor in alleen weet ik niet of die auto zoetemeer wel haalt wink.gif
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 5 2008, 15:14) *
hihihi ben er best voor in alleen weet ik niet of die auto zoetemeer wel haalt wink.gif

heb zelf ook een auto hoor

komt wel goed. pm anders ff de details.

tamael
hoomer2410
je hebt een berichtje wink.gif
hoomer2410
tamael???????
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 7 2008, 08:05) *
tamael???????

gezien en ging je vanavond bellen na het eten. voor zaterdag middag.

tamael
hoomer2410
super smile.gif
hoomer2410
nou alle credits aan tamael die mijn autootje gefixt heeft bleek een losse slang te zijn van de map sensor lullig maar waar smile.gif

bij deze tamael nogmaals super bedankt smile.gif smile.gif
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 9 2008, 18:05) *
nou alle credits aan tamael die mijn autootje gefixt heeft bleek een losse slang te zijn van de map sensor lullig maar waar smile.gif

bij deze tamael nogmaals super bedankt smile.gif smile.gif

geen dank. het hoort er bij.

tamael
hoomer2410
ok fun vanavond probleem lijkt langzaam weer terug te komen moest vanvond ff weg start die bak en viel me gelijk op dat ie stationair weer niet helemaal lekker liep (liep op tot 2000 toeren en weer terug naar 100 toeren enz enz) als ik beetje gas geef en loslaat valt ie bijna stil haperen/bokken in 2e versnelling

tis allemaal nog minimaal maar zo begon het hiervoor ook frown.gif gelijk dat slangetje gecontroleerd maar die zat goed vast helaas tamael jij nog opties ??
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 14 2008, 22:05) *
ok fun vanavond probleem lijkt langzaam weer terug te komen moest vanvond ff weg start die bak en viel me gelijk op dat ie stationair weer niet helemaal lekker liep (liep op tot 2000 toeren en weer terug naar 100 toeren enz enz) als ik beetje gas geef en loslaat valt ie bijna stil haperen/bokken in 2e versnelling

tis allemaal nog minimaal maar zo begon het hiervoor ook frown.gif gelijk dat slangetje gecontroleerd maar die zat goed vast helaas tamael jij nog opties ??

slangetje naar je drukregelaar gescheurd? je hebt ergens een vacuum lek dat weet ik nu wel. anders is de slang die met een bocht naar je veer poot loopt afkoppelen en dicht maken. (de kant naar de motor moet dicht.) deze wil ook wel is het zelfde veroorzaken.

jet je ook ff zou moeten doen is motor warm laten lopen en dan de accu ff afkoppelen. hij is nu ingeleerd op een compleet verkeerde manier.

tamael
hoomer2410
k tnx tamael voor je snelle reactie ga morgen gelijk ff kijken smile.gif
hoomer2410
gekeken gedaan stotteren is eigenlijk wel weg alleen blijft ie helemaal nie stationair draaien zodra ik geen gas geef valt ie gewoon gelijk stil heb de accu - losgehaald 30 min gewacht daarna 40 KM gereden rond de 3000 toeren max daarna niet beter geworden frown.gif

nu was ik nog op zoek naar de slang die je bedoelt die naar de veerpoot loopt lopen 2 dikke slangen bedoel je die? misschien heb je er een foto van ?
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 15 2008, 20:43) *
gekeken gedaan stotteren is eigenlijk wel weg alleen blijft ie helemaal nie stationair draaien zodra ik geen gas geef valt ie gewoon gelijk stil heb de accu - losgehaald 30 min gewacht daarna 40 KM gereden rond de 3000 toeren max daarna niet beter geworden frown.gif

nu was ik nog op zoek naar de slang die je bedoelt die naar de veerpoot loopt lopen 2 dikke slangen bedoel je die? misschien heb je er een foto van ?

ff zien, is de blauwe slang die in een zwarte 90 graden bocht gaat. mijne heeft die helemaal niet meer dus kan geen foto maken.

wat hebben die mensen in gods naam zitten vern@%ken. motor wissel is in ....'s naam niet moeilijk. mocht je rijdbare auto hebben is een zaterdag richting mij komen? anders moet je ff wachten want ik moet binnenkort wel ergens in het westen zijn om wieweet een auto op te halen.

tamael
hoomer2410
heb de slang nu losgemaakt en ff een schroef in de zwarte slang gedraaid om hem af te sluiten tot nu toe loopt ie weer goed confused.gif dus ff het weekend weer afw8ten

btw waar dient die slang eigenlijk voor bonk.gif bonk.gif loser.gif
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 16 2008, 17:04) *
heb de slang nu losgemaakt en ff een schroef in de zwarte slang gedraaid om hem af te sluiten tot nu toe loopt ie weer goed confused.gif dus ff het weekend weer afw8ten

btw waar dient die slang eigenlijk voor bonk.gif bonk.gif loser.gif

de oorzaak van je probleem zit bij die pakking van de benzine tank. die slang is de zogeheten damp retour. die zorgt voor het afzuigen van de benzine damp. (vacuum trekken van tank.) doordat de tank ergens lek is krijgt dat systeem veel te veel benzine damp binnen en gaat je motor raar lopen.

lek moet je wel opzoeken maar die damp retour zou ik mooi afdoppen en weghalen. heeft alleen nut voor mileu eis.

tamael
hoomer2410
ok das duidelijke taal smile.gif euhm afdoppen kan geen kwaad ivm apk keuring omdat het voor een mileu eis is ?
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 16 2008, 19:32) *
ok das duidelijke taal smile.gif euhm afdoppen kan geen kwaad ivm apk keuring omdat het voor een mileu eis is ?

juist beter bij apk, motor regelt beter in en zal heel iets meer vermogen krijgen omdat die niet die vervuilde damp moet verbranden.

tamael
hoomer2410
tamael waar kan ik die pakking ergens vinden, zit die tank ergens onder me achterbank ofsow???
tamael^
QUOTE (hoomer2410 @ Aug 17 2008, 21:35) *
tamael waar kan ik die pakking ergens vinden, zit die tank ergens onder me achterbank ofsow???

vanuit je achterbak kan je bij een dop daar zit die pakking tussen. daar lekt die ergens. vandaar ook die stank.

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.