Help - Search - Members - Calendar
Full Version: nieuw kabeltje voor claxon
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
mannid
hallo, ik wil een nieuwe draadje leggen voor mijn claxon maar moet daar een relais of zekering tussen want ga buitenom mijn zekeringkast?

gr dennis
DaDragon
QUOTE (mannid @ May 25 2008, 17:15) *
hallo, ik wil een nieuwe draadje leggen voor mijn claxon maar moet daar een relais of zekering tussen want ga buitenom mijn zekeringkast?

gr dennis

Als je buiten je zekeringskast gaat, is het verstandig om wel een zekering te plaatsen. Kijk wel even hoeveel ampere de standaard zekering is voor een claxon.
Een relais heb je niet echt perse nodig. Er gaan geen grote stromen door de draad. (althans. als je een normale claxon neemt)
tamael^
QUOTE (DaDragon @ May 25 2008, 18:20) *
Als je buiten je zekeringskast gaat, is het verstandig om wel een zekering te plaatsen. Kijk wel even hoeveel ampere de standaard zekering is voor een claxon.
Een relais heb je niet echt perse nodig. Er gaan geen grote stromen door de draad. (althans. als je een normale claxon neemt)

als je een nieuwe draad vanaf de accu legt zeker een relais en zekering plaatsen. de knop op het stuur is alleen voor stuurstroom. als je die direct er aan knupt kan het schakel contact in je stuur uitbranden. met alle gevolgen. ...

tamael
DaDragon
QUOTE (tamael^ @ May 25 2008, 23:43) *
als je een nieuwe draad vanaf de accu legt zeker een relais en zekering plaatsen. de knop op het stuur is alleen voor stuurstroom. als je die direct er aan knupt kan het schakel contact in je stuur uitbranden. met alle gevolgen. ...

tamael

Een claxon vraagt in de regel ongeveer 1 Ampere. Dus dat is dus 12 watt.
gewoon 2,5 mm2 kabel kan makkelijk 16 ampere aan (en 230 volt). Uitbranden zal dus niet zo makkelijk gaan.

Wat wel zo is, is dat het makkelijker is om direct een relais neer te leggen. Als je dan toch nieuwe draden moet gaan trekken trek er dan gewoon 2 bij.
mannid
ok bedankt voor de rexaties.
dus ik ga een kabeltje van de plus naar een relais, dan zekering, dan naar stuur en dan naar claxon?

of doe ik dat met de massa kabel?

mvg dennis
tamael^
QUOTE (mannid @ May 26 2008, 21:12) *
ok bedankt voor de rexaties.
dus ik ga een kabeltje van de plus naar een relais, dan zekering, dan naar stuur en dan naar claxon?

of doe ik dat met de massa kabel?

mvg dennis

een dubbele hoorn van de fiats trekken 20 watt elk. dus dat is 4 ampere totaal. de schakelaar in het stuur mag net 0,5 ampere schakelen. dat ontkoppeld dat relais net.

1,0 of 1,5 MM2 is meer als voldoende voor dit nut.

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.