Help - Search - Members - Calendar
Full Version: hangen in de bochten
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Algemeen > Algemeen
Peer
hey gasten !
Ik heb een vraag over mijn wegligging.
In mijn Bravo TD 75 hel ik vreselijk over in de bochten en dat probleem heb ik nooit in mijn Seicento gehad.
Onder de Seic had ik 14" Abarth hangen met Pirelli's en die heb ik nu er ook onder zitten.
Vering en dergelijken zijn standaard.
Nou is zo'n TD al behoorlijk zwaar in de neus, dus ik verwachtte al wat te duiken, maar het wordt nu wat gortig.
Kan iemand me wat advies geven over een makkelijke c.q. goedkope oplossing ? Graag ook met wat technische uitleg want ik ben een ramp met auto's tot op heden en leer graag bij.

Grtz , Peer
TheLizard
verlagen lijkt me een goede optie
die van mij ligt nu ook als een dijk in de bochten
je levert er wel wat comfort voor in maar je krijgt er ook veel voor terug

en het staat meteen nog mooier ook

de dure (wel beste) manier: nieuwe dempers en veren (heb zelf voor 525 euro een complete set van Apex eronder)

de goedkopere manier: alleen veren, ben je denk ik zo'n 250 euro kwijt
The Master
Je kan een paar dingen doen, en het beste resultaat is om ze allemaal te doen (lig je gelijk als een blok op de weg :wink: )

Wat je eerst kan doen:
Verlagen. Dit houd in, dat je je bestaande veren vervangt door andere veren die 3cm korter zijn. Maar omdat ze korter zijn, staan ze dus ook strakker afgesteld. Als ze strakker staan afgesteld, zal de auto minder gauw naar voren duiken, of van links naar rechts overhellen. Ziet je auto er verlaagd anders uit? Ja, zeker... Een stuk 'strakker'.
Als jij nu naar je auto kijkt, zie je dat er tussen je bovenste gedeelte van de band, en je wielkas (waarin je wiel zit zeg maar) daar heb je een hoogte verschil van circa 5-6cm... Dit lijkt niet zo heel veel, maar als je hem dus 3-4cm verlaagd, is die ruimte heel wat kleiner. Hierdoor lig je strakker op de weg, maar op comfort ga je wel iets achteruit. (wie mooi wil zijn moet pijn lijden biggrin.gif ) Maar nog zeer goed mee te rijden! Dis alleen met VEREN trouwens. Kosten, € 100 - € 300 (neem wel goed merk..)
Ook kan je dan gelijk je schokdempers door andere laten vervangen... Deze zijn wel iets sportiever afgesteld, maar als ze (bijna) vervangen moeten worden, is t zeker een aanrader! Dit is echter wel wat duurder... € 500-700 zoiets...

Grotere maat banden icm velgen. Voor droog weer geldt; de meer rubber op het asfalt, de meer grip je hebt. Maar ook tegen het overhellen hebt het... Denk het maar ff heel grof in... Wanneer ga je meer overhangen... Bij een band van 10cm breed, of bij een band van 30cm breed??? Uiteraard is 30cm het lekkerste daarvoor, maar 30cm past nooit onder een bravo. De meest normale brede maat voor de bravo is 205 (mm) breed. Dit kan zowel met een 16" velg (205/45/16) als met een 17" velg (205/40/17).
Waarom zou je 17" nemen ipv 16? 17" is groter, dus minder hoogte van de band is minder, dus meer velg, ziet er beter (persoonlijk) uit... Ook geldt hier, de dunner de band, de meer grip. Wel geldt weer, hoe grotere velg, hoe minder comfort... Maar 17" is ook nogsteeds te doen smile.gif (ps, als je extreem wilt... 18" past ook :wink: ) (17" INCL nieuwe velgen, € 800 - zo duur je maar wilt smile.gif)

!!! Bedenk wel dat je velgen en banden je feitenlijk als enigste op de weg houden. Zodra je hier geen goede kwaliteit heb, gaat eigenlijk je complete auto in kwaliteit achteruit... Bespaar zeker niet op banden....
(indicatie; 1 Toyo Proxes T1-s kost rond de € 130 euro, een Dunlop S9000 (ook een zeer goede) is meestal een tikkie duurder (€140...)

Verbreden. Weer ff een simpel voorbeeld... Stel je wielen liggen 1 meter uit elkaar, of ze liggen 3 meter uit elkaar.... Ook hier geld, des te breder, des te betere wegligging. Je doet dit, door 'spacers' achter je velgen te plaatsen waardoor deze (circa) 2 cm 'naar buiten' staan... Dit doe je aan 2 kanten, dus al 4 cm breder... Maar in de praktijk is dit TE veel moeite voor te weinig resultaat... Tis meer voor de looks.. Kosten, € 50 - € 100 zoiets...

Veerpootbrug. Dit is ff heel simpel gezegd, een buis van de ene kant van je auto, naar de andere kant. Deze verbind de ene kant van de auto naar de andere. Hierdoor kan de auto zeg maar minder makkelijk overhellen omdat die buis hem probeert recht te houden. Gebruik de SEARCH butten (bovenin) eens, en typ daar veerpootbrug in, dan zie je vanzelf een aantal pics van hoe dat eruit ziet. Kosten, € 100-150...

Was m wel zo'n beetje smile.gif
Peer
QUOTE (The Master)
Was m wel zo'n beetje  :)

Kijk : aan jullie antwoorden heb ik wat.
Ik ga eens naar alle opties kijken.

Veerpootbrug was me al aangeboden voor een klein prijsje (getrashte Bravo op het kerkhof met nog 3of 4 goede onderdelen).
Verlagen staat me op zich wel aan, dus dat is ook zeker een optie.
Hmmm... spacers ... makkelijke manier om die barthjes van mij toch nog een beetje uit te laten komen. Maareeh ... hoe zit dat met veiligheid en keuringen en zo ?
Groter maatje velg was ik al naar aan het shoppen : Brock B1 16/9 met Toyo's staat op de verlanglijst maar mijn budget is op dit moment echt bagger.

Ik moet goed in de gaten houden dat het comfortabel blijft aangezien ik 200km per dag rij. En dat elke dag van het jaar.
Dus wegligging tegen comfort strepen vereist wat vooronderzoek.

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte en als er iets veranderd zullen daar de nodige pics bij komen !

Verder nog iemand suggesties of aanmerkingen ?
TheLizard
ik heb er zelf nu 17 inch onder zitten en 4 cm verlaagd,
moet zeggen ,dan hou je niet veel comfort over

het diuken had ik ook veel last van (ook een zware dieselmotor) maar daar ben ik nu wel grotendeel vanaf
biggrin.gif biggrin.gif

heb wel vaak gehoord dat met spacers ertussen de wiellagers het wel erg zwaar krijgen en zodoende erg aan slijtage onderhevig zijn
The Master
QUOTE (Peer)

Ja, ga de 24ste mee naar Ital fest, en dan kan je wel ff stukkie meerijden. Dan weet je gelijk hoe 17" en -4cm voelt smile.gif

Want met 200km per dag dag, zou ik een optie zoals spacers NIET doen eigenlijk... :roll: Da's dan TE gevoelig voor slijtage enzo... Ik met me 100km per WEEK kan t nog wel doen biggrin.gif

Die veerpootbrug zou ik zeker doen als ik jou was, en zeker omdat je m voor een klein prijsje kan krijgen... :wink:
BELLEZZA ITALIANA
@peer als ik jouw verhaal zo lees dat dat hellen/duiken van je wagen erger wordt, dan is dat een teken dat je schokdempers slecht zijn duz vervangen

@lizard jouw verhaal klopt, je wiellagers worden zekers zwaarder belast
zie het maar als een hefboom: hoe langer de boom hoe makkelijker de kracht te vergroten is. Dus als je je wielen naar buiten brengt dan wordt de normale kracht die de wielen leveren zeker een x aantal keer groter.
En daar is een lager niet echt op berekent
The Master
QUOTE (BRAVAR1)
@peer als ik jouw verhaal zo lees dat dat hellen/duiken van je wagen erger wordt, dan is dat een teken dat je schokdempers slecht zijn duz vervangen

Als dit zo is, dan zou ik zeker voor t setje gaan wat The Lizard ook heeft, veren + schokdempers... De apexi schokdempers zullen veel beter zijn dan de standaard dingen... En ik denk zelfs, dat je met alleen veren nog minder comfort heb, dan als je veren + schokdempers doet... smile.gif
Slider
Ik had kapotte voorschokbrekers. Maar omdat ik Eibach veren heb, merkte ik daar weinig van. Ik kan me voorstellen dat met de gewone veren het wel degelijk uit maakt. Mijn kapotte schokbrekers waren net fietspompen, zo zacht. Dus daar zou ik dan ook maar eens naar laten kijken. In ieder geval succes ermee.
TheLizard
voor de keuze voor alleen veren of een complete set is het ook wel belangrijk hoeveel km's je huidige schokbrekers al zijn meegegaan.

bij mij was dit ruim 200000 km dus als ik alleen veren zou doen was het waarschijnlijk erg snel gebeurt met de schokbrekers zodat die even later toch weer vervangen zouden moeten worden.
Peer
Ik zit nu te kijken naar die spoorverbreders : iemand praktijk ervaring met die dingen ?
Maten, resultaat .... foto's .. ?
Ik denk niet dat dat het gaat worden, maar ik probeer echt het fijne van alles te weten te komen. Heb zelfs al een installatiegidsje op het net gevonden die me al wat duidelijkheid gaf.

Ik heb gisteren ook even de kans gehad om mijn veren te zien en m'n schokdempers en die waren nog in goede staat.
Zijn de standaard weke dingen van FIAT. Hmmm ... ik heb kriebel in de portemonee ...

QUOTE (The Master)
Ja, ga de 24ste mee naar Ital fest, en dan kan je wel ff stukkie meerijden. Dan weet je gelijk hoe 17" en -4cm voelt smile.gif

Nou ... dat lijkt me nog niet eens zo gek. En tegen die tijd heb ik al iets kunnen doen aan m'n bak dus dan ziet ie er wel redelijk acceptabel uit.
TheLizard
QUOTE (The Master)
QUOTE (Peer)

Want met 200km per dag dag, zou ik een optie zoals spacers NIET doen eigenlijk... :roll: Da's dan TE gevoelig voor slijtage enzo... Ik met me 100km per WEEK kan t nog wel doen biggrin.gif

Die veerpootbrug zou ik zeker doen als ik jou was, en zeker omdat je m voor een klein prijsje kan krijgen... :wink:

gewoon niergordel om dan is er niks aan de hand
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
The Master
QUOTE (Peer)
En tegen die tijd heb ik al iets kunnen doen aan m'n bak dus dan ziet ie er wel redelijk acceptabel uit.

Je hebt een bravo, dus is al redelijk acceptabel :wink:

Maar wat The Lizard zegt is ook een goed idee! Ff 2 Sparco kuipstoelen, 4 punts-gordels en zelf zit je als een blok in je auto! coool.gif
Bobi
QUOTE (Peer)
Ik zit nu te kijken naar die spoorverbreders : iemand praktijk ervaring met die dingen ?
Maten, resultaat .... foto's ..  

Forumlid Sin heeft volgens mij ervaring met spacers/spoorverbreders

ik zou persoonlijk voor 16" gaan, aangezien het comfort en de prijs van 16" banden is stukken goedkoper dan 17" (en die zal je wel vaak gaan vervangen als je 200 km per dag doet)

Gr. Bob
Slider
QUOTE (TD-Abarth)
QUOTE (Peer)
Maten, resultaat .... foto's ..  

Forumlid Sin heeft volgens mij ervaring met spacers/spoorverbreders

ik zou persoonlijk voor 16" gaan, aangezien het comfort en de prijs van 16" banden is stukken goedkoper dan 17" (en die zal je wel vaak gaan vervangen als je 200 km per dag doet)

Gr. Bob
Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden... smile.gif
En een klein beetje pijn is toch ook wel fijn? smile.gif
Tartarus
spoorverbreders heb ik ook zitten
vooraan van 0.8 cm en achter van 2.0 cm met 17 inch velgen + pirelli 205/40/17 banden + eibach veren van - 3.5 cm
in het begin reed ik zonder die spoorverbreders en toen had ik nergens last van ( had toen ook + 250 kg aan muziek mee dus achter was hij nog een stuk lager dan 3.5 cm )
pas toen ik die spoorverbreders geplaatst had had ik last in de achter kassen heb deze toen laten uitschijven + bump stops dat waren rubberen blokken die tussen de veer en de schokdempers komt zodat als de wagen een diepe neerwaartse beweging maakt dat deze tegenwerken zodat de wielen niet tegen de kas van de wagen wrijft
maar nu sinds mijn muziek uit m'n wagen is heb ik die bump stops er ook uitgehaald en nu slepen de wielen niet in de kas van de wagen
vooraan heb ik nergens last van
wat de wegligging betreft kan ik niet zeggen dat het beter is maar de combinatie van alles maakt dit zeker goed
dus spoorverbreders + verlagen + brede banden + veerpootbrug
bij die laatste ( veerpootbrug ) merk je wel zeker een duidelijk verschil bij hoge snelheid in een bocht
ik kan wel zeggen dat mijn wagen met dit alles zeker een hele goeie wegligging heeft
heb dit al uitgetest met een collega die heeft een peug 206 gti en in de zelfde bocht kon hij 140 en ik kon er 175
+ in een andere bocht als het nat ligt kan ik er 190 doen en dan verschuift de wagen gewoon naar het andere vak van de baan maar de wagen helt bijna niets over
ben zeker heeeeeel tevreden van deze veranderingen en zou het zeker iedereen aanraden om dit ook te doen

ps : ik heb een hgt dus weet niet of dit verschillend is met de andere versies
The Master
QUOTE (bpm)
bij die laatste ( veerpootbrug ) merk je wel zeker een duidelijk verschil bij hoge snelheid in een bocht

Ja, bij lage snelheiden zal die niet gauw overhellen denk ik :wink:

@ peer, vraag gewoon die zaterdag in Belgie of je met een paar mensen ff klein ritje mag maken... Denk niet dat iemand daar problemen mee heeft... Ik iig niet, zolang er maar geen 50 mensen komen zoiets :wink:
Tartarus
QUOTE (The Master)
QUOTE (bpm)

Ja, bij lage snelheiden zal die niet gauw overhellen denk ik :wink:

@ peer, vraag gewoon die zaterdag in Belgie of je met een paar mensen ff klein ritje mag maken... Denk niet dat iemand daar problemen mee heeft... Ik iig niet, zolang er maar geen 50 mensen komen zoiets :wink:

ja maar bij hoge snelheid bedoel ik heeeele hoge snelheid je kan in een bocht gaan aan 150 maar je kan er ook ingaan aan 180 en dat is dan hoge snelhied bij mij maar dat zul je wel merken binnenkort ( hoop ik ) wat ik bedoel met hoge snelheid :wink:
MR. HGT
Dus het wordt op de meeting wie zo hard mogenlijk de bocht door fluit lol.gif Zonder brokken natuurlijk :oops:
Peer
Euh ... had ik al gezegd dat het bij 50 al scheef gaat ?
Een flinke bocht met 120 nemen begin ik al bijna niet meer aan ...

Net me bakkie weer bij de garage vandaan gehaald : kapotte Temp-sensor en 2 nieuwe handvaten. Ze hadden helaas geen marea handvaten op voorraad. Hoe dan ook, ze hebben m'n veren en schokdempers nagekeken en kwamen tot de brilliante conclusie dat ze standaard Fiat zijn. Toen ik vroeg of er wat mee mis was : Neuh ... misschien wat vies.
@#$@#%^#$^!@#$^#$^ klote garage !!!!
En dat noemt zichzelf FIAT-dealer !
het is dat ik 2 jaar garantie op m'n wagen heb ...

Hoe dan ook ... eerst maar flink wat ritjes maken met andere bravofielen en dan een goeie conclusie trekken wat ik zelf ga doen.

het wordt trouwens Italfest voor mij ...
De 12de ga ik niet redden vanwege een verplichte zakenreis naar Geneve waar ik de rotklus bij heb gekregen. Uren voorbereiden en dat alles in een uurtje er doorheen jassen. " Jippie"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.