Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Koeling Fiat Marea 1.6 16v
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Giuseppe
Hallo allemaal;

Ik heb de volgende vraag over mijn marea weekend 1.6 16v op LPG G3

Is het normaal dat na een snelwegrit van 1.5 uur met normale snelheid de koelvin na het afzetten van de motor nog draait.Ik heb weinig vermogen gevraagd tijdens de rit en heb tussendoor +/- 1 minuut 170 gereden.
Misschien dat er onder jullie enige 16v rijders zijn ,al dan niet op LPG die deze ervaring ook hebben /hebben gehad.
Hij verbruikt geen koelvloeistof! De temperatuur staat altijd in het midden tijdens het rijden,wel slaat de vin vroeg aan ,dat merk ik bij het rijden in de file.
tamael^
QUOTE (Giuseppe @ May 15 2008, 18:45) *
Hallo allemaal;

Ik heb de volgende vraag over mijn marea weekend 1.6 16v op LPG G3

Is het normaal dat na een snelwegrit van 1.5 uur met normale snelheid de koelvin na het afzetten van de motor nog draait.Ik heb weinig vermogen gevraagd tijdens de rit en heb tussendoor +/- 1 minuut 170 gereden.
Misschien dat er onder jullie enige 16v rijders zijn ,al dan niet op LPG die deze ervaring ook hebben /hebben gehad.
Hij verbruikt geen koelvloeistof! De temperatuur staat altijd in het midden tijdens het rijden,wel slaat de vin vroeg aan ,dat merk ik bij het rijden in de file.

is helemaal goed. lpg word nu eenmaal veel heter als je rustig rijd. fiats koelen haast altijd na als je hem stil zet.

tamael
Giuseppe
QUOTE (tamael^ @ May 15 2008, 18:48) *
is helemaal goed. lpg word nu eenmaal veel heter als je rustig rijd. fiats koelen haast altijd na als je hem stil zet.

tamael

Ok thanks tamael,was al bang dat er iets motorisch zat aan te komen..... bloos.gif
Mean Green
Bij mij draait de fan niet na als ik het contact uitzet. Volgens mijn garage hoort dat ook zo. Wie heeft er gelijk?

Gr,
Frank
tamael^
QUOTE (Mean Green @ May 16 2008, 21:33) *
Bij mij draait de fan niet na als ik het contact uitzet. Volgens mijn garage hoort dat ook zo. Wie heeft er gelijk?

Gr,
Frank

bij de meeste fiats op gas gebeurt dat omdat de motor meer warmte ontwikkeld vandaar. de koeler zal vooral nu wel na moeten gaan draaien. anders wieweet thermostaat niet helemaal 100. of jij mikt het stoppen precies tussen de koelbeurten in.

ikzelf het het is bij een tipo gehad. die besloot 5 minuten na stopzetten om na te gaan koelen. en ik was daar dus aan het werk. ... dag poetsdoek.

tamael
Mean Green
QUOTE (tamael^ @ May 16 2008, 22:41) *
bij de meeste fiats op gas gebeurt dat omdat de motor meer warmte ontwikkeld vandaar. de koeler zal vooral nu wel na moeten gaan draaien. anders wieweet thermostaat niet helemaal 100. of jij mikt het stoppen precies tussen de koelbeurten in.

ikzelf het het is bij een tipo gehad. die besloot 5 minuten na stopzetten om na te gaan koelen. en ik was daar dus aan het werk. ... dag poetsdoek.

tamael

Ja, mijn ouders hebben ook 8 jaar een Tipo gehad, een 1.6 i.e. AGT uit 1990. Daarin heb ik mijn eerste rij-ervaringen opgedaan (rijbewijs in 1991 gehaald). Eigenlijk was het best een fijne auto! Maar daar draaide de fan na het uitzetten van het contact ook altijd nog even door. Ik zei laatst tegen mijn monteur / garagist dat het eigenlijk best een goed idee was, maar hij vond van niet: "Het enige dat hij dan afkoelt is de radiateur, want de waterpomp staat toch stil". Ohja, had ik even niet aan gedacht... wink.gif

Gr,
Frank
Rayman19876
Als mijn motor temp precies in het midden staat, laat ik em altijd nog ff draaien tot de fan aan slaat, dit doet ie bij mij meestal als hij 1 streepje boven het midden komt. Als ie onder het midden staat, wat ook geregeld nog gebeurt, zet ik em gewoon uit, heb in dat geval ook nog nooit gemerkt dat me fan aanslaat.

Maar licht zoiets dan aan de termostaat of aan de temperatuurmeter van de motor.
Mean Green
Ik had ook een temperatuurmeter die vaak te weinig aanwees, maar sinds ik 2 maanden terug een nieuwe thermostaat heb gekregen staat hij altijd snaarstrak in het midden, of het nu (bijna) vriest of met die hitte laatst. Dus ik vrees dat die van jou niet helemaal fris meer is ...

Gr,
Frank
Rayman19876
Zou kunnen, hij komt bij mij alleen in het midden als ik ga langzaam rijd, dus veel optrekken en stoppen, ook met stationair draaien komt hij in het midden. Als ik constant op de snelweg rijd komt hij niet verder als 2 streepjes onder het midden. Maar een thermostaat is weer wat duurder volgens mij, als de temperatuursensor.

Laat dat wel even zitten, aangezien ik net in de afgelopen 3 maanden, mijn distributieriem (1006Eu) en mijn rembekrachtiger (800Eu) heb laten vervangen. Zolang die nog op het midden komt vind ik et goed.
Giuseppe
Hallo...

De temperatuurmeter van mijn marea staat eigenlijk altijd in het midden ,of ik nu in de file rijdt of gewoon 120 op de snelweg.
Wil morgen even kijken naar een "kouder"type bougie van Bosch. Heb er nu NGK inzitten.
Deze heeft een betere warmteafvoer en 0,9 mm elektrodeafstand,misschien rijdt de auto er beter op.

Ciao

QUOTE (Mean Green @ May 18 2008, 22:29) *
Ik had ook een temperatuurmeter die vaak te weinig aanwees, maar sinds ik 2 maanden terug een nieuwe thermostaat heb gekregen staat hij altijd snaarstrak in het midden, of het nu (bijna) vriest of met die hitte laatst. Dus ik vrees dat die van jou niet helemaal fris meer is ...

Gr,
Frank
Mean Green
QUOTE (Giuseppe @ May 19 2008, 19:11) *
Hallo...

De temperatuurmeter van mijn marea staat eigenlijk altijd in het midden ,of ik nu in de file rijdt of gewoon 120 op de snelweg.
Wil morgen even kijken naar een "kouder"type bougie van Bosch. Heb er nu NGK inzitten.
Deze heeft een betere warmteafvoer en 0,9 mm elektrodeafstand,misschien rijdt de auto er beter op.

Ciao

Zover gaat mijn kennis niet, je zou dit kunnen overleggen met een 'gasboer' die er verstand van heeft.

Succes!

Gr,
Frank
Bartjuhhh
QUOTE (Rayman19876 @ May 18 2008, 23:56) *
Zou kunnen, hij komt bij mij alleen in het midden als ik ga langzaam rijd, dus veel optrekken en stoppen, ook met stationair draaien komt hij in het midden. Als ik constant op de snelweg rijd komt hij niet verder als 2 streepjes onder het midden. Maar een thermostaat is weer wat duurder volgens mij, als de temperatuursensor.

Laat dat wel even zitten, aangezien ik net in de afgelopen 3 maanden, mijn distributieriem (1006Eu) en mijn rembekrachtiger (800Eu) heb laten vervangen. Zolang die nog op het midden komt vind ik et goed.

Dat heb ik dus ook als ik idd hard rij snelweg of 80 komt ie niet verder dan 2 streepjes als ik stil sta komt ie in het midden idd..prcies het zelfde
Mean Green
QUOTE (Bartjuhhh @ May 19 2008, 21:19) *
Dat heb ik dus ook als ik idd hard rij snelweg of 80 komt ie niet verder dan 2 streepjes als ik stil sta komt ie in het midden idd..prcies het zelfde

Zoals al vaker verkondigd hier op het forum: Dan is je thermostaat echt kapot. Ik heb er 3 jaar mee rondgereden en hem 2 maanden terug eindelijk laten vervangen, daarna een wereld van verschil! Meter altijd strak in het midden, als het buiten warm of koud is, of je rijdt of stilstaat.

Gr,
Frank
tamael^
QUOTE (Giuseppe @ May 19 2008, 19:11) *
Hallo...

Ciao

niet met warmtegraad gaan kloten. zeker niet bij lpg. gewoon zelfde warmte graad houden maar de bosch super 4 zijn wel prettigere bougies als de ngk's is mijn ervaring. (of gevoel, het is maar hoe je het bekijkt.)

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.