Help - Search - Members - Calendar
Full Version: welke band
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Bansan
vraagje!

ik heb onder mijn bravo uit 2001 velgen zitte met de maten 6j 15 h2 - 40 .
op dit momet liggen er banden om met de maten 185 -55 - 15.
zou ik op deze velgen ook bandenmaat 195 - 50 -15 kunnen monteren en kan loser.gif ik bepalen tot welke maximale bandbreedte ik kan gaan??
Bravo JTD 105 GT
Hmmm Ik weet niet precie wat het breedste is wat je kan gaan??? Maar ik denk dat je banden leverancier je daar alles over kan vertellen ook de voor en tegens...

suc6
Gwboes
195/50 past zoiezo, is ook de meest gebruikte maat voor bravo's met die velgen omdat deze een stuk goedkoper zijn dan de 185/55.
Maar ik zie geen nut om nog breder te gaan op een 6j velg, wordt er denk ik niet mooier op.
Bansan
bedankt voor jullie reactie, ga het toch maar proberen
Flymo
Maat 195-50/15 past zeker, heb ik ook gedaan en ik heb hele goede ervaringen met de Bridgstone Turanza's en is echt een aanrader ! Ook de Dunlop Fast response banden zijn heel goed (heb ik achter), had wel veel balanceerlood nodig........
Persoonlijk geef ik toch de voorkeur voor de Bridestone's.
Houd wel rekening met een iets hoger benzineverbruik, omdat er meer rolweerstand ontstaat met een bredere dan de standaard band.
TIP: neem nooit banden met een V-profiel, is op den duur vragen om ellende. (ik spreek uit ervaring).
Mean Green
Op mijn Marea zitten banden van 195/55 VR 15. Hoe kan het dat op de Bravo een andere maat gebruikt wordt? Ik heb de indruk dat mijn banden wel de originele maat hebben. De versnellingsbakken enzo zijn toch gelijk tussen Marea en Bravo/a?

Gr,
Frank
Gwboes
QUOTE (Mean Green @ May 8 2008, 09:36) *
Op mijn Marea zitten banden van 195/55 VR 15. Hoe kan het dat op de Bravo een andere maat gebruikt wordt? Ik heb de indruk dat mijn banden wel de originele maat hebben. De versnellingsbakken enzo zijn toch gelijk tussen Marea en Bravo/a?

ja je hebt wel de originele maat die op een 5-cil marea horen, andere mareas met lm-velgen hebben 185/60 volgens mij. zitten hogere banden op dan de bravo/a omdat een marea toch wat meer op comfort is gericht.
Mean Green
QUOTE (Gwboes @ May 8 2008, 12:24) *
ja je hebt wel de originele maat die op een 5-cil marea horen, andere mareas met lm-velgen hebben 185/60 volgens mij. zitten hogere banden op dan de bravo/a omdat een marea toch wat meer op comfort is gericht.

Ik zie op Autoweek.nl inderdaad dat alleen de 5 cilinder deze maat standaard heeft. De rest heeft 185/65HR14. Dat is op stalen velgen volgens mij. Raar ook dat de 130 JTD op 195/60VR15 staat, terwijl de 125 JTD op 195/55VR15 staat. De Bravo HGT 155 heeft ook 195/55VR15 standaard.

Gr
Frank
Mean Green
QUOTE (Flymo @ May 8 2008, 08:31) *
TIP: neem nooit banden met een V-profiel, is op den duur vragen om ellende. (ik spreek uit ervaring).

Over wat voor ellende heb je het dan? Ben wel nieuwsgierig...

Gr,
Frank
tantobravo
idd ik zou het ook graag willen weten wat voor ellende je kan krijgen want heb namelijk zo'n banden

grtz
Dutch Dimension
Idem hier

Rijd al jaren op Toyo rond met het v-profiel
Psycho
idem hier toch wel...
tamael^
QUOTE (Psycho @ May 11 2008, 20:20) *
idem hier toch wel...

v profiel bij verkeerde uitlijning. is een nachtmerrie. verder kan ik me geen reden bedenken.

tamael
Flymo
QUOTE (Mean Green @ May 11 2008, 11:20) *
Over wat voor ellende heb je het dan? Ben wel nieuwsgierig...

Gr,
Frank

Banden met een V-profiel slijten ongelijk en geven een ongelijke sporing, met als gevolg het scheef trekken van het stuur naar 1 kant.
Bovendien scoren abnden met een V-profiel, voor wat betreft waterafvoer slechter, dan een recht profiel (blijkt ook uit internationale testen).
Dit is ook de mening van een zeer ervaren bandenexpert. De klanten vinden zo'n type band onder hun auto mooi staan (lekker boeiend), dus hebben ze deze ook vaak op voorraad. Klant is toch koning, toch?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.