Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En toen plofte de Distributie.
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Schade
tamael^
Zoals Het topic al doet vermoeden heeft mijn bravotje een klein probleempje met distributie ontwikkeld.

Afgelopen week het gevoel dat mijn bravo niet helemaal 100 loopt. al best een tijdje aan het kijken wat er nu werkelijk aan de hand was maar zonder een oorzaak te vinden. afgelopen vrijdag heb ik de bestelde distributie en multi riem set opgehaald en thuis klaargelegd. dit moest gebeuren ivm het missen van historie en een gare rol in de multiriem.

vrijdag wou ik nog even snel wat ophalen en starte de auto dus iets gehaast. hij sloeg aan en stopte meteen. bij de 2e startpoging blokkeerde de hele motor. na veel gezoek toch nog een 3e startpoging gedaan en toen sloeg die wel aan als normaal. het enige wat verraade wat er gaande was was een hoog klinkend schurend geluid. auto dus meteen in de garage gezet en distributie uit elkaar gehaald.

wat bleek, de looprol van de distributie helemaal vastgelopen. riem was er nog niet afgelopen maar volgens mij wel verschoten.

schade was:

distributie set 103 euro netto.
Montage gereedschap krat bier

de montage zelf stelde niets voor maar om alles los te krijgen was een hele toer. niets wou los zoals het hoorde. heb een speciale dop en slagmoer sleutel moeten bij lenen om het zaakje los te krijgen. verder blijkt dat ik een afwijkend model auto heb waar op de krukas poulie rechtse draad is gebruik ipv de gebruikelijke linkse draad.

na montage leek alles goed en wel ... dus niet. auto loopt niet goed stationair. na een poosje zoeken dacht ik het gevondente hebben. bougie kabels defect. alle kabels weer in orde gemaakt en een 2e poging gehad. nog niet. dubbele controle op distributie liet zien dat die 1 tandje verkeerd stond. dit hersteld en weer geprobeerd. hij loopt een stuk beter maar stationair klinkt die gewoon kut.

maandag compressie meten en alles uitklokken om te zien hoe alles nu werkelijk staat.

Tot overmaat van ramp heeft de Delta een gescheurde brandstofleiding aan zijn injector. dus die staat ook stil totdat ik de brandstoflijnen binnen heb.

tamael
Rayman19876
Ow das niet zo best, dit gebeurde neem ik aan vlak voordat je daadwerkelijk de distributie wilde gaan vervangen?

Je komt er vast wel uit wat het is allemaal.

MVG Raymond
Bravo JTD 105 GT
Oei dat klinkt niet zo best. Ik hoop dat het niet een van de kleppen is die toch beschadigd is geraakt.

Suc6
tamael^
QUOTE (Bravo JTD 105 GT @ Apr 13 2008, 23:24) *
Oei dat klinkt niet zo best. Ik hoop dat het niet een van de kleppen is die toch beschadigd is geraakt.

Suc6

na veel gekloot en gemier nog een tegenslag gehad. bij het op het moment trekken van de krukas poulie hoorde ik een metalige ping. koppeling inwendig beschadigd geraakt. hij ontkoppelt nu ook niet meer.

Boel gaat de komende weken uit elkaar en dan is goed bekijken wat er aan schort. blok gaat de revisie is en de bak dacht ik ook maar eens nieuwe syngromessen. Mijn planning is om de motor inwendig aan te pakken zodat die iets gretiger word. mijn plannen zijn niets schokkends maar verwacht ook geen wonderen.

wish me luck. denk dat ik maar even een kapot getrapte lada ga kopen oid en dan de bravo helemaal in orde bouw.

tamael
lykel sok
nou ja veel geluk dan. Ben echt blij dat mijn bravo beter blijft rijden.
veel suc6 ermee
ZeroY
Damn ik lees het nu pas.... Dit suckt echt wel. Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat je straks van een fijne Bravo mag genieten.

Ik verwacht, gezien jouw kennis en kunnen, dat het zeker goed komt.
GeMiNi
Tamael, bij jou zit het ook niet mee. Maar als ik zo je verhaal lees dan heb jij het gereedschap om de nokkenassen te blokkeren en zo de boel op tijd te zetten? Ik zou wel eens een middagje sleutelen/gezelligheid met je willen plannen. Wil ff kijken naar mijn bravo, dan meteen ff bijpraten want wij praten alleen via het forum. biggrin.gif
tamael^
QUOTE (GeMiNi @ Apr 16 2008, 13:15) *
Tamael, bij jou zit het ook niet mee. Maar als ik zo je verhaal lees dan heb jij het gereedschap om de nokkenassen te blokkeren en zo de boel op tijd te zetten? Ik zou wel eens een middagje sleutelen/gezelligheid met je willen plannen. Wil ff kijken naar mijn bravo, dan meteen ff bijpraten want wij praten alleen via het forum. biggrin.gif

hahaha, ik leen/huur mijn gereedschap ook maar via geuzendam. zij helpen mij ook met wat er mis kan zijn. het enige lichtpuntje bij mij is wel dat ik de auto voor wijnig gekocht heb omdat ik van deze problemen was uitgegaan gezien de autokennis van verkopende partij.

wat doet jouwne nu exact stationair niet goed? start die overslaand en dan overslaan in golven en dan in toeren een stuk beter maar veel te veel brandstof verbruik? dus even goed lopen en even slechtstationair en traag met zuipen tijdens het rijden? althans dat dacht ik zo uit mijn bol.

bovenstaande is echt een symptoom van verloren compressie. vandaar dat ik ook mijn klepjes mag nalopen.

dus even wat ik tot op heden heb gedaan.

alles tot op de graad nauwkeurig uitgeklokt. motor staat echt op TDC. nokkenassen zijn op lijn en fase sensor ook in lijn. compressie was niet veel aan te zen maar met gasklep dicht wel wat verschil. 1 cylinder geeft meer aan als die zou moeten. dit lijkt op een heel iets kromme klep waardoor die wel valse lucht in laat maar minder uit. koppeling blijkt een geknapte veer te hebben. deze was dus al zwak en als dit was gebeurd onder het rijden had die alles aan puin geholpen. zaakje gaat volgende week uit elkaar en dan gaan we zien wat we kunnen redden van de bestaande motor en bak.

tamael
SNEEKY
Als je de calleergereedschappen op nokkenassen hebt gezet achteraan, zet dan de beide poelies los, die kunnen beetje verdraaien om de spanning van de riem en perfecte timing op te vangen.
zet pas na aanspannen van de distributiespanner de poelies vast.
normaal moet hij dan mooi gaan draaien.
Heb er mij ooit es gek naar gezocht nadat de klant zelf D-riem vervangen had en de klacht ook een onregelmatig stationair toerental was.

greetzzz, sneek
tamael^
QUOTE (SNEEKY @ Apr 30 2008, 13:28) *
Als je de calleergereedschappen op nokkenassen hebt gezet achteraan, zet dan de beide poelies los, die kunnen beetje verdraaien om de spanning van de riem en perfecte timing op te vangen.
zet pas na aanspannen van de distributiespanner de poelies vast.
normaal moet hij dan mooi gaan draaien.
Heb er mij ooit es gek naar gezocht nadat de klant zelf D-riem vervangen had en de klacht ook een onregelmatig stationair toerental was.

greetzzz, sneek

idd, maar het onregelmatig stationair heeft bij mijne een andere reden. ... namelijk een paar honderd gram onbalans in de koppeling. dit ff afwachten en dan verder zoeken. compressie en timing is iig 100% in orde.

en idd moet je die gereedschappen wel hebben bij vervangen van de snaar.

tamael
SNEEKY
de koppeling mag normaal geen invloed hebben op stationair toerental,dit voel je normaal niet aan de motor.
Al meerdere gehad waarbij alles in puin lag en toch draaide de motor goed.

Hoop dat alles vlug goed komt.
greetz
tamael^
QUOTE (SNEEKY @ Apr 30 2008, 16:24) *
de koppeling mag normaal geen invloed hebben op stationair toerental,dit voel je normaal niet aan de motor.
Al meerdere gehad waarbij alles in puin lag en toch draaide de motor goed.

Hoop dat alles vlug goed komt.
greetz

het onbalans is vermoedelijk het probleem. anders een electrische storing. want alles staat echt goed op tijd. dit is ondertussen wel 3x gecontroleerd.

heb nu alles klaarstaan voor demontage en ga daar hopelijk morgen aan beginnen. heb iig alles wat toch al niet goed zat uit elkaar en ga zo verder afbouwen en van voor tot achteren de auto weer opbouwen zoals het hoort.

begin het wel een beetje zat te worden om ongeveer 90% van het werk overnieuw te doen omdat dit niet goed is uitgevoerd, vandaar dat er zoveel vloeistof lekkages zijn.

tamael
tamael^
QUOTE (tamael^ @ Apr 30 2008, 17:38) *
het onbalans is vermoedelijk het probleem. anders een electrische storing. want alles staat echt goed op tijd. dit is ondertussen wel 3x gecontroleerd.

heb nu alles klaarstaan voor demontage en ga daar hopelijk morgen aan beginnen. heb iig alles wat toch al niet goed zat uit elkaar en ga zo verder afbouwen en van voor tot achteren de auto weer opbouwen zoals het hoort.

begin het wel een beetje zat te worden om ongeveer 90% van het werk overnieuw te doen omdat dit niet goed is uitgevoerd, vandaar dat er zoveel vloeistof lekkages zijn.

tamael

ff een idee van de status van de auto.

gok maar wat er allemaal staat te gebeuren.

tamael
FMC WEEKEND
torretje gaat eruit ????
tamael^
QUOTE (FMC WEEKEND @ Apr 30 2008, 21:37) *
torretje gaat eruit ????

heb nog eea aan foto's.

Koppeling was helemaal gaar. tot op de klinknagels versleten en ongeveer alle veren waren helemaal geknapt. die stukjes veer hadden zich vastgevreten in de drukgroep en plaat. al was die plaat ook ongeveer helemaal op. druklager was ook aan puin en was gewoon binnenkort tijdens rijden geploft..

ik wou we eerst een 2e hands setje in monteren van geuzendam omdat ik toch uitgebreide plannen heb met de auto. maar bij het ophalen van de onderdelen vanmorgen bleek dat ze door dringende omstandigheden gesloten waren. heb nu een nieuwe orginele valeo gemonteerd en alles hangt nu weer netjes op zijn plek. spruitstukken zijn ondertussen wel bijna gepolijst (van binnen waar het voor het vermogen beter is) en die gaan er vanaaf ook weer op.

kortom als alles goed is is er morgenavond weer een rollende bravo voor mij beschikbaar.

tamael
tamael^
QUOTE (tamael^ @ May 3 2008, 20:35) *
heb nog eea aan foto's.

Koppeling was helemaal gaar. tot op de klinknagels versleten en ongeveer alle veren waren helemaal geknapt. die stukjes veer hadden zich vastgevreten in de drukgroep en plaat. al was die plaat ook ongeveer helemaal op. druklager was ook aan puin en was gewoon binnenkort tijdens rijden geploft..

ik wou we eerst een 2e hands setje in monteren van geuzendam omdat ik toch uitgebreide plannen heb met de auto. maar bij het ophalen van de onderdelen vanmorgen bleek dat ze door dringende omstandigheden gesloten waren. heb nu een nieuwe orginele valeo gemonteerd en alles hangt nu weer netjes op zijn plek. spruitstukken zijn ondertussen wel bijna gepolijst (van binnen waar het voor het vermogen beter is) en die gaan er vanaaf ook weer op.

kortom als alles goed is is er morgenavond weer een rollende bravo voor mij beschikbaar.

tamael

heb nooit een update geplaatst. motor bleek idd beschadigd te zijn. maar dan niet door distributie. de electronica was dusdanig over de zijk dat die zich heel verkeerd had ingeleerd. dit zamen met iets compressie lekkende inlaat kleppen gaf verrot lopen.

motor is helemaal gereiseerd en draait weer heerlijk.

tamael
lauwed
QUOTE (tamael^ @ Aug 25 2008, 21:34) *
heb nooit een update geplaatst. motor bleek idd beschadigd te zijn. maar dan niet door distributie. de electronica was dusdanig over de zijk dat die zich heel verkeerd had ingeleerd. dit zamen met iets compressie lekkende inlaat kleppen gaf verrot lopen.

motor is helemaal gereiseerd en draait weer heerlijk.

tamael

Hoe is het op gelost dan door het gewoon uit te lezen en nieuwe kleppen te monteren ? ik heb namelijk ook last van een niet lekker stationair lopende bravo die zo nu en dan eens uitvalt, en een geratel in mn vernsellingsbak als ik de koppeling los laat in de vrij. oh ja en de electronica waarvan was eigenlijk over de zijk ?

mvg

Lauwe Douwe
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.