Zoals Het topic al doet vermoeden heeft mijn bravotje een klein probleempje met distributie ontwikkeld.
Afgelopen week het gevoel dat mijn bravo niet helemaal 100 loopt. al best een tijdje aan het kijken wat er nu werkelijk aan de hand was maar zonder een oorzaak te vinden. afgelopen vrijdag heb ik de bestelde distributie en multi riem set opgehaald en thuis klaargelegd. dit moest gebeuren ivm het missen van historie en een gare rol in de multiriem.
vrijdag wou ik nog even snel wat ophalen en starte de auto dus iets gehaast. hij sloeg aan en stopte meteen. bij de 2e startpoging blokkeerde de hele motor. na veel gezoek toch nog een 3e startpoging gedaan en toen sloeg die wel aan als normaal. het enige wat verraade wat er gaande was was een hoog klinkend schurend geluid. auto dus meteen in de garage gezet en distributie uit elkaar gehaald.
wat bleek, de looprol van de distributie helemaal vastgelopen. riem was er nog niet afgelopen maar volgens mij wel verschoten.
schade was:
distributie set 103 euro netto.
Montage gereedschap krat bier
de montage zelf stelde niets voor maar om alles los te krijgen was een hele toer. niets wou los zoals het hoorde. heb een speciale dop en slagmoer sleutel moeten bij lenen om het zaakje los te krijgen. verder blijkt dat ik een afwijkend model auto heb waar op de krukas poulie rechtse draad is gebruik ipv de gebruikelijke linkse draad.
na montage leek alles goed en wel ... dus niet. auto loopt niet goed stationair. na een poosje zoeken dacht ik het gevondente hebben. bougie kabels defect. alle kabels weer in orde gemaakt en een 2e poging gehad. nog niet. dubbele controle op distributie liet zien dat die 1 tandje verkeerd stond. dit hersteld en weer geprobeerd. hij loopt een stuk beter maar stationair klinkt die gewoon kut.
maandag compressie meten en alles uitklokken om te zien hoe alles nu werkelijk staat.
Tot overmaat van ramp heeft de Delta een gescheurde brandstofleiding aan zijn injector. dus die staat ook stil totdat ik de brandstoflijnen binnen heb.
tamael