Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hoe een versterker aansluiten?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Pestventje
Keb van de week een 2e hands versterker op de kop kunnen tikken. Tis een 900W, 4 kanaals versterker. Hier 2 foto's van de zij aanzichten van de versterker:

Omdat ik helemaal géén verstand ervan heb, hoop ik dat iemand mij kan en wil vertellen hoe ik deze versterker kan aansluiten. Ik kan het natuurlijk ook laten doen, maar ik wil het graag zelf leren.

Wat heb ik nodig, hoe kan ik dat het best doen, welk draadje moet waar aangesloten worden, waar moet ik opletten?

Als ik dat allemaal wist, maak ik er graag een how-to van.

Alle antwoorden en tips zijn welkom. Alvast bedankt!
SuBSonicK
Op je eeste foto zie je de 1e 3 aansluitingen.

GND= Massa.

Hier sluit je je massa kabel aan. Deze kabel moet je zo kort mogelijk houden en even dik als je voedings kabel. Het uiteinde sluit je aan op een massa punt. Dit MOET bloot staal zijn ergens op je carosserie.

REM= Remote.

Dit is je remote aansluiting. Hierop sluit je een kabel aan vanaf je radio. Die kabel geeft het signaal aan je versterker dat hij aan moet gaan. Op je radio zit een remote aansluiting.

+12v = Voeding.

Hierop sluit je een voedingskabel aan die naar je accu loopt. De dikte is afghankelijk van de belasting. Deze kabel moet je zekeren zo dicht mogelijk op de accu. Minimaal 50 ampere gebruiken. Zorg ervoor dat deze kabel niet langs je signaal kabel loopt van voor naar achter. Anders heb je kan op storingen.

De rest hoor je later FF verder werken lol.gif

Je hebt 4 kanalen beschikbaar op deze amp. Ieder kanaal kun je 1 speaker met aansturen. Je ziet ook bridged onder 2 kanalen staan. Je kunt dan 2 kanalen bruggen (bundelen) om zo meer watts op je speaker te krijgen.

FUSE= zekering.

Deze klapt er als het goed is uit bij overbelasting.

Foto 2 signaal kabel en filtering:

Op de eerste 4 pluggen kun je je signaalkabels vanaf je radio aansluiten. Dit zijn tulpenstekkers (beide kanten) Je gebruikt dus 2 pluggen per kabel. Je kunt hierdoor dus de kanalen appart filteren. Bespaar hier niet op! 20 euro per kabel (5mtr) is een minimum. Sowieso een tip: niet besparen op bekabeling!!!

Alle stelschroeven die volgens zijn voor de filtering van je kanalen. Zou je kanaal 1+2 bruggen, en daar een woofer op aansluiten stel je dit kanaal in (met knopje achteraan) op LP.

LP= Low pass alleen lage tonen.
HP= High pass alleen hoge tonen.
Flat is alle tonen.

Met de input level stelschroeven kun je kanalen harder en zachter laten spelen ten opzichte van elkaar.

Heb je nog vragen ?????

Als je zoekt op caraudio staat er een topic van mij in waar je kunt zien hoe je voeding zekert op je accu e.d.
SuBSonicK

Rood= voeding naar je accu
Blauw= massa naar massa punt
Geel= signaal kabel
Groen= remote kabel

Zoiets.
Pestventje
Kijk daar heb ik wat aan! Bedankt SuBSonicK voor de informatie! biggrin.gif
Nog een vraag:
Geeft het aansluiten problemen met de standaard radio die ik heb?
Keb namelijk uit een ander topic vernomen dat het aansluiten dan niet kan met tulpstekkertjes.
Oja, en waar kan ik het best die kabels kopen? En moet je dan nog letten op het merk?
pieter88
heb dat vroeger ook eens geprobeert met originele radio. is dikke smosboel. Gij hebt geen rca uitgangen op uwe standaard fiat radio. Dan moet ge die gaan aftakken van een box vanachter. Da geeft storingen dus ge moet ter ne filter tussenzetten. Is nen hoop ellende. Beter ne nieuwe radio kopen want das toch maar 4 maal 30 watt ofzo diee fiat radio.

Ik zeg het u, begint er niet aan!!! lol.gif lol.gif
SuBSonicK
Op de standaard radio zitten geen echt lijnuitgangen. Op mijn vorige (blaupunkt) radio zaten die ook niet. Ik heb dat toen kunnen oplossen door een plugje te kopen dat achterin de radio gestoken kan worden. Vanuit dit plugje lopen dan weer kabels die uitkomen in 2 tulpenstekkers, en een remote kabel.

Als dit er voor Blaupunkt radio's is lijkt me dit ook te kunnen bij de standaard Fiat radio. Wel raad ik je aan een andere headunit (radio) te kopen. Ik heb 1 dag met die radio rond gereden, en er komt echt SLECHT geluid uit. De standaard boxen klonken stukken beter met een andere radio.

Kabels kun je practisch overal krijgen. Prijzen verschillen wel veel.

http://www.icefactory.nl/
http://www.carstation.nl/

Deze 2 zitten in Almere dat ik weet. Prijzen weet ik zo niet. Op www.rondevries.nl kun je zien wat ongeveer de gemiddelde prijs is, en daarmee vergelijken.

Merk doet er niet heel veel toe als het maar geen rotzooi is. Zorg dat de kabels afgeschermd zijn. That's it.
pieter88
Ik heb eens goed nagedacht... :wink:

DA gaat NIET (ma echt helemaal niet)

Als ik mijn spullement helemaal open zette viel mijne radio uit. Die standaard radio kan dat niet trekken, signaal te zwak. Woofer ging beetje, hoge tonen niet.

Heb zolang zitten kloten omdat ik pas de cd lader gekocht had voor 300 euro. Pas daarna had ik in de mot da er geen rca uitgangen waren. :?
Pestventje
Conclusie is dus: een andere radio kopen.
Met een nieuwe heb ik dus betere kwaliteit en minder geklooi met (verloop)stekkertjes.
Alleen keb een Nokia autotelefoon die aangesloten zit op de radio. Dat wil ik wel graag zo houden, want dat werkt heel mooi zo.

Als het met een plugje ertussen kan en de boel dan wel goed werkt, zou dat mooi zijn.
The Master
Ff onderbreken...

Ik hier heb een ORGINELE fiat radio wel aan me versterker... Dus het is zeker wel mogelijk....

(ps, dat zat er al in toen ik m kocht, heb dus verder ook geen id hoe t is aangesloten :oops: maar, t dan dus zeker wel)
SuBSonicK
Volgens mij moet het ook gewoon kunnen op de manier waarop ik het over had.

Dat je radio dan niet goed zou werken lijkt mij niet te kunnen. Als je preouts (lijn uitgangen) geen 4 volt zijn is minder maar niet noodzakelijk.

Je blijft wel zitten met de qualiteit. Als het apparaat wat je geluid produceerd al niet veel soeps is kun je je afvragen hoe de rest zal klinken. Moet er wel bij zeggen dat ik er 1 dag mee gereden heb (originele radio), en dus geen expert ben op dit gebied.
Pestventje
Ik zal m'n radio wel een keer loshalen en dan een foto maken van de achterkant. Dan kan één van jullie mij vast wel vertellen of het dan wel of niet mogelijk is.
pieter88
gaat altijd. Kunt dan signaal pakken van een van de kabels die eruit komt. Als ge nen andere radio koopt is er altijd een uitgang voorzien voor een carkit. Zit er tegenwoordig standaard op.
SuBSonicK
Heb even voor je gekeken. Onderstaande is wat je nodig hebt. Te bestellen op www.conrad.nl. Niet aansluiten op je speakers kabels zoals eerder genoemd !!!

Je hebt ze ook met 4 uitgangen. Succes!
Pestventje
Niet aansluiten op je speakers kabels zoals eerder genoemd !!!

Dus aansluiten op m'n versterker?

P.S. Heb je ook msn, is wat makkelijker als ik je ff wat wil vragen.
SuBSonicK
Heb je een PM gestuurd voor msn adres.

En nee dit kabeltje sluit je niet aan op je versterker maar op je radio.
Monstra16v
is dat geen line in voor op je cdwisselaar uitgang te zetten want dat zal niet gaan werken.. dat is voor dvd spelers etc aan te sluiten
SuBSonicK
Ik heb exact zo'n zelfde kabel gebruikt om in de ISO connector te pluggen die over is. Niet de ISO connetor voor je speakers, en ook niet voor de power van je cd-speler. Je houd er 1 over. Daar zitten aan 2 kanten pinnen waar dit kabeltje aan 1 kant op past. Tulpenstekker eraan en knallen maar.

Ik heb het zo werkend gehad dus ik zou weten waarom het hem niet zou lukken. Moet er wel bij zeggen dat ik de kabel niet bij Conrad vandaan heb, en een Blaupunkt radio had. Dit moet echter niks uit maken.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.