Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Diverse puntjes 2wkn oude Bravo Edizione Prima
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
martinus
Voor diegene die mij nog niet kennen, zie voorsteltopic ( zwarte 115pk Edizione Prima 17" B&M)

Er zijn mij in de 1e 1500km verschillende dingen opgevallen, graag wil ik die met jullie delen om te kijken of er herkenbare dingen tussen zitten.

Slecht starten.
Als de motor koud is, dan start de motor regelmatig de 1e keer niet, heel soms ook de 2e keer niet.
Ook als de motor wel aanslaat is dit met een geluid of het veel moeite kost.
Kan er iets verkeerd zijn in de afstelling? Ligt het aan mij, oftewel: moet je een paar seconden wachten tussen contact en starten.

B&M fouten.
Er zitten wat kleine bugs in B&M. Uiteraard is het helaas niet mogelijk om onder het rijden verschillende dingen te doen. Het lijkt mij volkomen veilig om d'.m.v. stembesturing een bestemming in te kunnen voeren.

Als ik een USB stick met MP3 erin heb zitten, dan werkt het menu niet meer ( het menu die te bedienen is met verstelknop koplampen) Hij piept wel, maar geen beeld tussen de tellers.

Mijn nokia werkt prima, helaas geen providernaam in beeld, maar mijn Qtek S100 is een drama. alleen bellen werkt goed shiny.gif

Verbruik/tankinhoud:
Ik maak me wat zorgen om het verbruik/tankinhoud. De 1e twee tanken waren uiteraard nog om in te rijden, nu 1500km gereden, maar volgens de boordcomputer blijft het gemiddelde verbruik steken op 1/14,5 en geloof me, ik ben dat ding rustig en vol liefde aan het inrijden! Is het misschien gecombineerd met het slechte starten iets met de motorafstelling?
Tevens als ik de tank leegrijd tot halverwege het rood, dus als de boardcomputer geen actieradius meer aan kan geven, dan gaat er maar 48 liter in de tank, terwijl er volgens autoweek toch een 58 liter tank onder moet hangen.
Alles bij elkaar kan ik dus nog geen 700km op een tank rijden, en dat met een diesel...

verlichting:
Iemand ervaring met inbouwen/laten inbouwen van xenon? Lijkt mij wel wat.

Tunen:
Iemand ervaring met tuning? Zie op de website van ziptuning dat uit die 1.9 bijna 150pk en 350nm gehaald kan worden!
kost alleen 500euro, dat is toch wel erg veel geld.
MikeBravo
Wel veel klachten hoor over de nieuwe bravo, ik bedenk me nog maar eens of ik deze wel haal of gewoon voor degelijke duitse kwaliteit ga
Ruudje
Ik zie maar weinig problemen hoor.. Wat kleine klachtjes en twee mensen met motorproblemen.
Nu zie je maar weer dat de vooroordelen sneller bevestigd worden dan bij een VAG oid...

Voor een Diesel moet je gewoon bij FIAT zijn want bijvoorbeeld die TDI'tjes maken echt een herrie.. Ze zijn net zo betrouwbaar en tuurlijk zijn er van beide maandagochtend modellen.

Oja en ja ik heb een nieuwe Volkswagen diesel gereden en ook de Fiat JTD, ik vind die snelle vooroordelen alleen zo vervelend.. Zo word de weg nooit echt opgevrolijkt met itialiaanse schone wink.gif

Overigens chippen is idd zo duur probeer anders Squadra dit is echt super goed en dezelfde prijs ongeveer. Je zal er iig geen spijt van krijgen alleen zou ik eerst je motorproblemen op laten lossen. Je hebt gewoon garantie dus naar die dealer met die kar!!
iBenshi
Slecht starten
Aan je post te zien neem ik aan dat je een diesel hebt. Je moet altijd (!!), warm of koud, een paar seconden wachten met het starten van de auto. Ik weet niet hoe je nu start maar met een diesel maak je eerst contact, wacht je totdat het meerendeel van de lampjes uit zijn gegaan en dan pas start je de motor. Benzine auto's kan je direct starten, diesels (wat voor merk dan ook) start je op de bovenstaande manier. Ik heb dezelfde motor als jij hebt (115pk diesel) en heb totaal geen startproblemen. Ook niet met -10 vorige week in Oostenrijk.

Blue&Me
Dat je beperkt ben in het gebruiken van Blue&Me tijdens het rijden is geen bug. Het is een veiligheidskeuze van Fiat. Verder kan je onder het rijden alleen geen nieuwe navigatiebestemming instellen of de instellingen van Blue&Me wijzigen. Voor de rest is alles gewoon mogelijk hoor.

Als ik een USB stick met MP3 erin heb zitten, dan werkt het menu niet meer ( het menu die te bedienen is met verstelknop koplampen) Hij piept wel, maar geen beeld tussen de tellers.

Ik heb dit alleen als ik mn navigatie aan heb. Jij ook? Of ook als je navigatie niet aan hebt?

Verbruik/tankinhoud
Opzich is die 1/14.5 nog niet heel slecht. Dat gaat geleidelijk. Je gemiddelde neemt nu natuurlijk ook nog het verbruik van de eerste 1500 km in. Probeer eens je trip B te resetten en dan het gemiddelde in de gaten te houden. Mijn ervaring (met 6500 km) is dat het verbruik na 3000 km goed naar beneden gaat. Tip: rij hem zeker tot 2000 km goed in.

Wat je tank betreft: Fiat heeft een ruime marge extra brandstof ruimte in de tank. Ik rij nu gemiddeld 800 km op één tank. Misschien nog wel meer maar dat zal ik eens nakijken als ik net getankt heb. opzich is het best te doen dus.

@ MikeBravo: ik weet niet welke klachten je nog meer gehoord heb maar opzich denk ik dat Fiat met de Bravo een heel betrouwbare auto heeft gemaakt. Buiten wat kleine Blue&Me beperkingen zijn er niet echt grote problemen. Duitse degelijkheid is tegenwoordig ook niet heel veel meer waard. Ik ken aardig wat mensen met een VW Golf. Als ik zie hoeveel problemen VW met de Golf (ook de Transporter en Jetta trouwens) heeft, valt dat met die Duitse kwaliteit/degelijkheid wel mee.
martinus
QUOTE (MikeBravo @ Mar 14 2008, 16:22) *
Wel veel klachten hoor over de nieuwe bravo, ik bedenk me nog maar eens of ik deze wel haal of gewoon voor degelijke duitse kwaliteit ga

Ga 100% zeker voor de fiat! Is top auto! Alleen motor.

ibenshi:
Dank je voor je uitgebreide uitleg.

Ik dacht dat voorgloeien uit de tijd was, maar ik begrijp dat dit toch nog noodzakelijk is...
Dimocash
QUOTE (martinus @ Mar 14 2008, 15:03) *
Voor diegene die mij nog niet kennen, zie voorsteltopic ( zwarte 115pk Edizione Prima 17" B&M)

Er zijn mij in de 1e 1500km verschillende dingen opgevallen, graag wil ik die met jullie delen om te kijken of er herkenbare dingen tussen zitten.

Slecht starten.
Als de motor koud is, dan start de motor regelmatig de 1e keer niet, heel soms ook de 2e keer niet.
Ook als de motor wel aanslaat is dit met een geluid of het veel moeite kost.
Kan er iets verkeerd zijn in de afstelling? Ligt het aan mij, oftewel: moet je een paar seconden wachten tussen contact en starten.

B&M fouten.
Er zitten wat kleine bugs in B&M. Uiteraard is het helaas niet mogelijk om onder het rijden verschillende dingen te doen. Het lijkt mij volkomen veilig om d'.m.v. stembesturing een bestemming in te kunnen voeren.

Mijn nokia werkt prima, helaas geen providernaam in beeld, maar mijn Qtek S100 is een drama. alleen bellen werkt goed shiny.gif

Verbruik/tankinhoud:
Ik maak me wat zorgen om het verbruik/tankinhoud. De 1e twee tanken waren uiteraard nog om in te rijden, nu 1500km gereden, maar volgens de boordcomputer blijft het gemiddelde verbruik steken op 1/14,5 en geloof me, ik ben dat ding rustig en vol liefde aan het inrijden! Is het misschien gecombineerd met het slechte starten iets met de motorafstelling?
Tevens als ik de tank leegrijd tot halverwege het rood, dus als de boardcomputer geen actieradius meer aan kan geven, dan gaat er maar 48 liter in de tank, terwijl er volgens autoweek toch een 58 liter tank onder moet hangen.
Alles bij elkaar kan ik dus nog geen 700km op een tank rijden, en dat met een diesel...

verlichting:

Tunen:
Iemand ervaring met tuning? Zie op de website van ziptuning dat uit die 1.9 bijna 150pk en 350nm gehaald kan worden!
kost alleen 500euro, dat is toch wel erg veel geld.

om ff te antwoorden smile.gif

mij is verteld dat voordat ik de motor start ik eerst de sleutel een stuk moet omdraaien tot je een klik hoort.
dan wachten tot de tekens 1 voor 1 uitgaan op dashboard.
hierna doordraaien je motor starten.
doe ik dit niet, dan weigert hij soms te starten (had ik in het begin)
sinds ik dit doe heb ik nergens meer last van.

tijdens het rijden kan je geen bestemming invoeren, dat is helaas 'normaal'

providernaam heb ik ook niet het beeld en tja, ik zie het nut daarvan ook niet in.
Als er iemand belt zie ik WEL de naam (als het een bekend nr is) staan of anders het nummer.

de inhoud van je tank
dit vind ik ook vreemd. ik rij in zn reserve, halverwege zn reserve zelfs en ik tank maar 48 liter.
ik heb hem 1x gereden tot de wijzer gelijk stond met de onderkant van het rode gedeelte en toen tankte ik 53 liter.
dat komt dus nog niet in de buurt van de 58 liter.
met mn golf5 had ik dit niet. hij had 55 literinhoud en als hij aangaf nog 10 km te kunnen rijden, dan tankte ik 53 liter.
ik zou maar zeggen, er is een ruimere marge.
iBenshi
Nope, voorgloeien moet nog steeds wink.gif
yuri
QUOTE (iBenshi @ Mar 14 2008, 17:22) *
Nope, voorgloeien moet nog steeds wink.gif

hij zou 'automatisch' moeten voorgloeien, maar aangezien het een ieniemienie moeite is om even 2 seconden te wachten bij het starten doe ik het gewoon iedere keer.
Alex9719
QUOTE (martinus @ Mar 14 2008, 15:03) *
verlichting:

Hou er rekening mee dat als je auto van ná 1 januari 2007 is, deze óók van automatische hoogteverstelling én koplampsproeiers moeten worden voorzien bij montage van xenon....
(is trouwens geen apk punt, maar wel bij algemene politiecontroles....)
tamael^
QUOTE (Alex9719 @ Mar 14 2008, 22:27) *
Hou er rekening mee dat als je auto van ná 1 januari 2007 is, deze óók van automatische hoogteverstelling én koplampsproeiers moeten worden voorzien bij montage van xenon....
(is trouwens geen apk punt, maar wel bij algemene politiecontroles....)

wat betreft de motor kwaliteit van fiat.

De enige zwakke motoren zijn van het oude model of geleende techniek. fiats eigen spull is vanaf 99 100% goed. het enige is dat men vergeet dat juiste olie en lief inrijden voor de eerste 3000 km een must is. als je de eerste 3000 niet lief bent voor een fiat ga je de rest van de tijd dat je met dat wagentje rest spijt hebben. er zijn hier al ik dacht 2 met motorproblemen waarvan enkelen hier het idee hebben dat ze er in het begin te ruig mee om zijn gegaan.

Gelukkis is de motor techniek van een fiat beter als vag. van alle nieuwe transporters die wij in de firma hebben mogen de helft binnen 3 maanden terug naar de garage om motor problemen. en we hebben er 2 die vanaf begin al gestress geven. vergeleken bij de nieuwe fiat toch wel erg slecht. ... en dan het olie zuipen van vag auto's. das gewoon niet normaal.

tamael
Gwboes
QUOTE (tamael^ @ Mar 14 2008, 22:42) *
wat betreft de motor kwaliteit van fiat.

De enige zwakke motoren zijn van het oude model of geleende techniek. fiats eigen spull is vanaf 99 100% goed. het enige is dat men vergeet dat juiste olie en lief inrijden voor de eerste 3000 km een must is. als je de eerste 3000 niet lief bent voor een fiat ga je de rest van de tijd dat je met dat wagentje rest spijt hebben. er zijn hier al ik dacht 2 met motorproblemen waarvan enkelen hier het idee hebben dat ze er in het begin te ruig mee om zijn gegaan.

Gelukkis is de motor techniek van een fiat beter als vag. van alle nieuwe transporters die wij in de firma hebben mogen de helft binnen 3 maanden terug naar de garage om motor problemen. en we hebben er 2 die vanaf begin al gestress geven. vergeleken bij de nieuwe fiat toch wel erg slecht. ... en dan het olie zuipen van vag auto's. das gewoon niet normaal.

tamael

Er is 1 groot probleem met moderne diesels: ze vervuilen (te) snel. En dit is niet een fiat kwaal of zo, ik heb gehoord dat bijna elk merk er last van heeft. Dus als je altijd nog voor de 2000 toeren opschakelt heb je grote kans dat je binnenkort bij de garage staat met een verstopt inlaatspruitstuk of uitlaat/roetfilter.

en over het olieverbruik bij vag motoren kan ik ook over meepraten, ik heb regelmatig met rijles dat het oliepijl lampje gaat branden, maar na het in en uit halen van de pijlstok kun je weer een 100 km of zo frusty.gif
la bella italia
Voor het voorgloeien is er zelfs een speciaal lampje: Een gele in de vorm van een spiraal. Als die uit gaat kun je de sleutel door draaien en de motor starten.
Morgoth
Ik ben nu bijna twee maanden een Bravo 150pk JTDm Editione Prima met Blue &Me en heb er intussen bijna 10.000 kilometer mee gereden. Ik heb echter maar een oordeel: HULDE!. De auto bevalt mij super goed. Motorisch meer dan uitstekend, start prima na voorgloeien maar ook zonder voorgloeien start hij wel. Echt stil is hij niet, mijn Chevy Van is stiller. Maar rumoerig is hij ook lang niet. Snel is hij ook. 210 op de teller in duitsland.
Een nadeel heeft ie wel. Dat is dat Blue & Me navigatiesysteem. De telefoon en MP3 functie doen het prima maar die navigatie is enorm omslachtig, traag en bedieningsonvriendelijk. Je moet stilstaan om hem te programmeren. En dat duurt heel lang, vooral omdat "ze" na alle commando's vraagt of je het wel zeker weet. Ik heb nu een Tomtommetje op het luchtrooster zitten en dat is natuurlijk zonde van de centen. Maar voor de rest: TOP!
ReNeski
QUOTE (Morgoth @ Apr 4 2008, 15:30) *
Ik ben nu bijna twee maanden een Bravo 150pk JTDm Editione Prima met Blue &Me en heb er intussen bijna 10.000 kilometer mee gereden. Ik heb echter maar een oordeel: HULDE!. De auto bevalt mij super goed. Motorisch meer dan uitstekend, start prima na voorgloeien maar ook zonder voorgloeien start hij wel. Echt stil is hij niet, mijn Chevy Van is stiller. Maar rumoerig is hij ook lang niet. Snel is hij ook. 210 op de teller in duitsland.
Een nadeel heeft ie wel. Dat is dat Blue & Me navigatiesysteem. De telefoon en MP3 functie doen het prima maar die navigatie is enorm omslachtig, traag en bedieningsonvriendelijk. Je moet stilstaan om hem te programmeren. En dat duurt heel lang, vooral omdat "ze" na alle commando's vraagt of je het wel zeker weet. Ik heb nu een Tomtommetje op het luchtrooster zitten en dat is natuurlijk zonde van de centen. Maar voor de rest: TOP!

als ik al die signalen hoor dan ben ik blij dat ik het navigatie niet heb genomen en gewoon vertrouwd met mn MDA met stomstom kan navigeren.
ik heb al zitten kijken naar de bevestigingsmogelijkheden maar kon zo snel nergens een roosterclip vinden zoals jij die beschrijft, welk merk heb jij er 1 gevonden?

btw check http://www.brodit.com/ voor 2 andere mooie mogelijkheden zonder schroeven of boren in je dashboard (goh lijkt bijna of ik reclama aan t maken ben puh2.gif)
Thargor
QUOTE (ReNeski @ Apr 5 2008, 00:08) *
als ik al die signalen hoor dan ben ik blij dat ik het navigatie niet heb genomen en gewoon vertrouwd met mn MDA met stomstom kan navigeren.
ik heb al zitten kijken naar de bevestigingsmogelijkheden maar kon zo snel nergens een roosterclip vinden zoals jij die beschrijft, welk merk heb jij er 1 gevonden?

btw check http://www.brodit.com/ voor 2 andere mooie mogelijkheden zonder schroeven of boren in je dashboard (goh lijkt bijna of ik reclama aan t maken ben puh2.gif)

ik heb de mijne hier vandaan.
Freakies
Nog even wat info over mijn verbruik.
Ik heb een Bravo 1.9 Multijet 150 pk, zondag 20 april krijgt "ze" een taartje met 1 kaarsje...
Ik rij dagelijks van Utrecht naar Eindhoven (dus als je een rode bravo langs ziet komen op de A2 dan ben ik dat) en 's avonds weer terug.
Heb nu zo'n 44.000 km op de teller staan en m'n gemiddelde verbruik is net geen 1 op 16 en dat is met een "sportieve" rijstijl.
Op een tank rij ik 700-750 km en dat is totdat ik de melding krijg "Tanken a.u.b."

Ik hoop dat jou verbruikt inmiddels wat beter is dan de eerste 1500 km...
Cyrus
Dat niet willen starten heb ik vroeger ook al aan de hand gehad.
De reden hiervan:
- niet wachten tot het voorgloei lampje uit is.
- Te snel je sleutel los laten wanneer de startmotor ronddraait.

Als je hem wil starten gaat dat gepaard met een rare 'slag' vind ik. Dat heeft ie altijd al gehad.
In zwitserland startte ie zelfs bij -15 graden.

Mijn gemiddeldeverbruik stond op 14 liter per 100km (1/7,1), toen ik hem ging afhalen.
Dat is natuurlijk snel gezakt.
Het verbruik schommelt nu tussen 6 en 6,2 liter per 100km (1/16) voor mijn 115pk diesel.

Nieuw material moet altijd een beetje tijd hebben om zich aan te passen smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.