Rugnummer10
Mar 11 2008, 14:48
Beste Forumleden,
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat mijn koppelingspendaal de ene keer flink stroef naar beneden gaat, en de andere keer erg makkelijk. Kan dit duiden op een versleten koppeling? Of eventueel een kapot differentieel? (heb bij het schakelen van 3 naar 2 ook veel last vna tandjespoetsen boven de 2 duizend toeren.. Moet echt afremmen tot 2 duizend toeren om fatsoenlijk te kunnen terugschakelen.. Was volgens chef werkplaats bij de dealer iets met de synchromes ringen?)
Graag jullie reacties hierop!
tamael^
Mar 11 2008, 14:53
QUOTE (Rugnummer10 @ Mar 11 2008, 14:48)

Beste Forumleden,
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat mijn koppelingspendaal de ene keer flink stroef naar beneden gaat, en de andere keer erg makkelijk. Kan dit duiden op een versleten koppeling? Of eventueel een kapot differentieel? (heb bij het schakelen van 3 naar 2 ook veel last vna tandjespoetsen boven de 2 duizend toeren.. Moet echt afremmen tot 2 duizend toeren om fatsoenlijk te kunnen terugschakelen.. Was volgens chef werkplaats bij de dealer iets met de synchromes ringen?)
Graag jullie reacties hierop!
klinkt als een versleten drukgroep, hierdoor kan je bak ook beschadigd zijn. waarschijnelijk hoor je als die slecht gaat ook een knak voor onder de auto.
Als je de drukgroep helemaal ploft kan je geen meter meer verder en kan je een huisdeel van de bak beschadigen. even na laten kijken door iemand die er verstand van heeft is een goed idee.
tamael
Rugnummer10
Mar 11 2008, 16:12
ik hoor als ie slecht gaat eigenlijk helemaal niets. Heb net wel ff het forum afgespoord naar andere topics met hetzelfde probleem.. Kwam daar een post van Neo tegen, en daar stond in dat je als het goed is ook een knak voelt als het koppelingspendaal ingedrukt wordt.
Dit voorval heeft hij overigens al een hele tijd nu ik er over na denk (kraken van de versnellingsbak al vanaf het moment dat ik de auto kocht!) Hij is nog niet zo heel lang geleden APK gekeurd (september) inclusief grote beurt, en daar is niets opgemerkt over een versleten drukgroep oid.. Moet een versleten drukgroep niet worden opgemerkt tijdens de APK of grote beurt? of denk ik nu te simpel?
Ruudje
Mar 11 2008, 16:42
Grote beurt wel, APK niet.
tamael^
Mar 11 2008, 16:43
QUOTE (Rugnummer10 @ Mar 11 2008, 16:12)

ik hoor als ie slecht gaat eigenlijk helemaal niets. Heb net wel ff het forum afgespoord naar andere topics met hetzelfde probleem.. Kwam daar een post van Neo tegen, en daar stond in dat je als het goed is ook een knak voelt als het koppelingspendaal ingedrukt wordt.
Dit voorval heeft hij overigens al een hele tijd nu ik er over na denk (kraken van de versnellingsbak al vanaf het moment dat ik de auto kocht!) Hij is nog niet zo heel lang geleden APK gekeurd (september) inclusief grote beurt, en daar is niets opgemerkt over een versleten drukgroep oid.. Moet een versleten drukgroep niet worden opgemerkt tijdens de APK of grote beurt? of denk ik nu te simpel?
meestal niet. maatr dit lijkt mij wel sterk op een versleten drukgroep. het lijkt het er gewoon op dat de koppeling niet helemaal meer los komt. maarjah, het kan ook in de bak zitten maar dan kan je ook meteen de koppeling mee vervangen omdat de boel toch los is.
tamael
Rugnummer10
Mar 11 2008, 16:56
En als ik ermee naar de garage zou rijden, en zou vragen aan de chef werkplaats of hij eens kan kijken naar men koppelingspendaal of dat er iets mis mee is, dan kan hij me direct zeggen of de koppeling en drukgroep aan vervanging toe is? of kan ik het zelf ook nog aan iets controleren?
Rayman19876
Mar 11 2008, 20:05
QUOTE (Rugnummer10 @ Mar 11 2008, 16:56)

En als ik ermee naar de garage zou rijden, en zou vragen aan de chef werkplaats of hij eens kan kijken naar men koppelingspendaal of dat er iets mis mee is, dan kan hij me direct zeggen of de koppeling en drukgroep aan vervanging toe is? of kan ik het zelf ook nog aan iets controleren?
Om je koppeling na te kijken, zal die toch egt je bak er af moeten halen dacht ik zo. Hij kan wel zelf proberen, en dan oordelen of die versleten is, of dat het iets anders is.
tamael^
Mar 11 2008, 21:40
ze zullen in de eerste instantie je koppeling gaan bekijken. de bak moet er dan idd af. wieweet dat de monteur op voorhand al weet wat er is. dat kan ik je niet vertellen.
tamael
Je druk groep is heel goed zelf te controleren.
Vaak is het zo dat je pendaal niet goed is af gesteld, en deze teveel opgeschroefd is waardoor je gemakkelijk door je groep heen drukt.
Dat opschroeven komt doordat je koppelingsmoment steeds dieper bij de bodem komt. Als je deze opnieuw afsteld ligt deze weer hoger wat betekent dat je ook verder je drukgroep intrapt.
Je moet wel even de tijd en rust nemen om het te merken en te voelen wat er juist bedoeld word.
Als je heel rustig je koppelingspendaal in trapt, en dan vlak bij de bodem komt (dus aan het eind) voel je aan je pendaal dat deze knakt en na die knak gaat de beweging van het pendaal vaak ook lichter dan voor die knak.
Dat poetsen van 2e naar 3e versnelling is idd versleten synchromess ringen.
Als je druk groep slecht kun je het beste alles laten reviseren.
Anders gewoon met beleid schakelen, even de tijd nemen en op gevoel schakelen.
Heb ik ook lang gedaan en het went en bespaard hogere slijtage
Rugnummer10
Mar 12 2008, 07:57
Dat op gevoel schakelen in verband met de synchromes ringen dat ben ik al gewend. Bij bochten, rotondes en dergelijken gewoon afremmen tot het toerental zakt onder der 2000, en daarna terugschakelen.. Gaat perfect, ook al is het wel eens vervelend

Wat je zegt over de drukgroep, daar kan ik wel een beetje bij in komen. Wanneer ik mijn koppelingspendaal indruk, gaat hij op het eind indd wat makkelijker naar beneden dan op het begin, echter is dat alleen maar wanneer hij stroef koppelt. Als hij gewoon normaal koppelt is het niet zo. Die knak zou ik zo 1,2,3 niet durven zeggen, en kan het ook niet uitproberen want ik zit in Rotterdam tot vrijdagavond en de auto staat gewoon in Zeeland.
Wanneer er inderdaad zon knak te voelen is op het eind, is het dan raadzaam om de drukgroep inclusief koppeling te laten vervangen? Of kan dat simpel verholpen worden door het pendaal wat te verstellen?
tamael^
Mar 12 2008, 09:28
QUOTE (Rugnummer10 @ Mar 12 2008, 07:57)

Dat op gevoel schakelen in verband met de synchromes ringen dat ben ik al gewend. Bij bochten, rotondes en dergelijken gewoon afremmen tot het toerental zakt onder der 2000, en daarna terugschakelen.. Gaat perfect, ook al is het wel eens vervelend

Wat je zegt over de drukgroep, daar kan ik wel een beetje bij in komen. Wanneer ik mijn koppelingspendaal indruk, gaat hij op het eind indd wat makkelijker naar beneden dan op het begin, echter is dat alleen maar wanneer hij stroef koppelt. Als hij gewoon normaal koppelt is het niet zo. Die knak zou ik zo 1,2,3 niet durven zeggen, en kan het ook niet uitproberen want ik zit in Rotterdam tot vrijdagavond en de auto staat gewoon in Zeeland.
Wanneer er inderdaad zon knak te voelen is op het eind, is het dan raadzaam om de drukgroep inclusief koppeling te laten vervangen? Of kan dat simpel verholpen worden door het pendaal wat te verstellen?
zwikkie vervangen is bij twijfel de beste oplossing. als het namelijk eenmaal los is kost het maar 100 euro meer om er een andere koppeling in te draaien.
tamael
Rugnummer10
Mar 12 2008, 11:48
Nou, als blijkt dat mijn drukgroep wel ver versleten is, was ik zeker van plan ook gelijk de koppeling te laten vervangen.
Dit zou waarschijnlijk voor 300 euro wel moeten lukken? Kan op het moment het geld wel beter gebruiken, maar als het moet dan moet het maar.. Wel beetje zonde van het geld als ik kijk naar het feit dat ik de auto nog maar 4 maanden zal gebruiken en daarna in de verkoop gooi... Maar ja
tamael^
Mar 12 2008, 13:16
QUOTE (Rugnummer10 @ Mar 12 2008, 11:48)

Nou, als blijkt dat mijn drukgroep wel ver versleten is, was ik zeker van plan ook gelijk de koppeling te laten vervangen.
Dit zou waarschijnlijk voor 300 euro wel moeten lukken? Kan op het moment het geld wel beter gebruiken, maar als het moet dan moet het maar.. Wel beetje zonde van het geld als ik kijk naar het feit dat ik de auto nog maar 4 maanden zal gebruiken en daarna in de verkoop gooi... Maar ja
300 is een redelijke schatting ben ik bang.
tamael
Rugnummer10
Mar 12 2008, 13:24
het zal dus naar alle waarschijnlijkheid hoger uitvallen? Najah wat moet, dat moet.. Het is niet anders!
Rayman19876
Mar 12 2008, 22:55
Over koppelen gesproken. Ik heb even opgelet bij mij. Als ik mijn koppeling in druk is er niets aan de hand, gewoon soepel en gelijkmatig. Maar als ik mijn koppeling los laat voel ik net iets voor de helft, een klik. En hij piept als ik hem weer omhoog laat. Is dit dan ook een begin van slijtage?
tamael^
Mar 13 2008, 01:18
QUOTE (Rayman19876 @ Mar 12 2008, 22:55)

Over koppelen gesproken. Ik heb even opgelet bij mij. Als ik mijn koppeling in druk is er niets aan de hand, gewoon soepel en gelijkmatig. Maar als ik mijn koppeling los laat voel ik net iets voor de helft, een klik. En hij piept als ik hem weer omhoog laat. Is dit dan ook een begin van slijtage?
begin van einde. 1 of 2 vingers zijn al afgeknapt en die schieten weer langs het druklager. ziet er naar uit dat je binnenkort je koppeling kan vervangen. wieweet een tip. als de motor er uit is voor je koppeling kan je de riem ook vervangen als die al een tijd heeft gezeten. (meer als 30.000 km.) de meerprijs is dan niet zo hoog namelijk.
tamael
Rayman19876
Mar 14 2008, 00:17
QUOTE (tamael^ @ Mar 13 2008, 01:18)

begin van einde. 1 of 2 vingers zijn al afgeknapt en die schieten weer langs het druklager. ziet er naar uit dat je binnenkort je koppeling kan vervangen. wieweet een tip. als de motor er uit is voor je koppeling kan je de riem ook vervangen als die al een tijd heeft gezeten. (meer als 30.000 km.) de meerprijs is dan niet zo hoog namelijk.
tamael
Das een nadeel voor mij, zoweel me bak (voor lek) En me motor (voor distributie) zijn er al eens afgeweest. Had alleen toen de centen niet om dat er ook nog eens bij te doen. Wist het wel. Maar dit komt me waarschijnlijk tegen iets van de 300 eu aan te zitten denk ik.
Als dat zo is, is het om moedeloos van te worden... Hoeveel dure reparaties kun je hebben..

MVG Raymond
P.s Het kan dus zijn dat ik binnenkort miss wel een keertje langs de weg sta
tamael^
Mar 14 2008, 00:33
QUOTE (Rayman19876 @ Mar 14 2008, 00:17)

Das een nadeel voor mij, zoweel me bak (voor lek) En me motor (voor distributie) zijn er al eens afgeweest. Had alleen toen de centen niet om dat er ook nog eens bij te doen. Wist het wel. Maar dit komt me waarschijnlijk tegen iets van de 300 eu aan te zitten denk ik.
Als dat zo is, is het om moedeloos van te worden... Hoeveel dure reparaties kun je hebben..

MVG Raymond
P.s Het kan dus zijn dat ik binnenkort miss wel een keertje langs de weg sta
jup, en dat je dan weer een kapotte prise as en prise as dichting hebt. dit is namelijk de oorzaak van de kapotte dichting.
tamael
Rayman19876
Mar 14 2008, 01:09
Of nog steeds een kappotte priceas keering.
Achja, me rekening is nu toch al geplunderd. En heb nog een rekening lopen bij de garage, dus kan dit er ook nog wel bij. Betaal et toch in termijnen.
Rayman19876
Mar 18 2008, 20:25
@Tamael, ik heb ook dat hij bij een bepaald toerental een beetje trilt/hobbelt. Geloof dat jij zij dat dat ook door de koppeling kon komen?
tamael^
Mar 18 2008, 22:55
QUOTE (Rayman19876 @ Mar 18 2008, 20:25)

@Tamael, ik heb ook dat hij bij een bepaald toerental een beetje trilt/hobbelt. Geloof dat jij zij dat dat ook door de koppeling kon komen?
hoeft niet per see maar kan gebeuren bij een probleem met je vliegwiel maar ook doodgewone resonantie. als die gewoon iets rammelt dan is meestal normaal maar als die gaat schudden en trillen in de pook zul je eens verder moeten kijken
kan er niet in kijken dus hoeft niets aan de hand te zijn.
tamael
Rayman19876
Mar 19 2008, 00:38
Owkay, het is meer de wagen die schud, niet specifiek de pook. Die blijft (nog) netjes stil, wel wat speling(minimaal) maar als ik een koude start maak, heb ik nog wel eens last van ''tandjes poetsen'' zoals jullie dat zo mooi noemen, maar als de bravo warm is, dan schakeld ie prima. Zal het de 21ste als die uitgelezen wordt, wel ff laten nachecken door de monteur.
MVG Raymond
Airman
May 26 2008, 09:48
Hallo,
Ik heb ook last van tandjes poetsen als ik naar z'n achteruit wil.
Ten zij de motor nog koud is dan gaat het goed en soepel.
Het is echt alleen in z'n achteruit en verdere versnellingen doen het gewoon goed.
Heb 'm wel s een keer na laten kijken en hij zei dat ik later me koppeling moet gaan vervangen
omdat me drukgroep niet meer lekker is,
en dat als je de koppeling in drukt op het laatst wat zwaarder gaat en dat is ook wel zo lichtelijk dan.
Maar ik voel geen klik of dat ik ergens doorheen druk!?
Duss... wat is het? had ook gelezen ergens dat het gewoon je synchroon ringen zijn?!? (ik weet nie hoe
je het tikt) of een te dikke bak olie!? dat het aan elkaar blijft plakken zoiets.
Hopelijk hebben jullie antwoorden.
Gr, Ron
tamael^
May 26 2008, 11:36
QUOTE (Airman @ May 26 2008, 10:48)

Hallo,
Ik heb ook last van tandjes poetsen als ik naar z'n achteruit wil.
Ten zij de motor nog koud is dan gaat het goed en soepel.
Het is echt alleen in z'n achteruit en verdere versnellingen doen het gewoon goed.
Heb 'm wel s een keer na laten kijken en hij zei dat ik later me koppeling moet gaan vervangen
omdat me drukgroep niet meer lekker is,
en dat als je de koppeling in drukt op het laatst wat zwaarder gaat en dat is ook wel zo lichtelijk dan.
Maar ik voel geen klik of dat ik ergens doorheen druk!?
Duss... wat is het? had ook gelezen ergens dat het gewoon je synchroon ringen zijn?!? (ik weet nie hoe
je het tikt) of een te dikke bak olie!? dat het aan elkaar blijft plakken zoiets.
Hopelijk hebben jullie antwoorden.
Gr, Ron
achteruit is een schuivend tandwiel met rechte vertanding. deze heeft niets te maken met bakolie of syngroonmesh. als die warm tandjes poetst en je auto staat stil ga er dan van uit dat je drukgroep bijna aan zn einde is. als je met rollende auto wil schakelen gaat dat vaak ook niet. dit is iets van fiat door de bouw van de bak. dit is gedaan om te voorkomen dat je hem rijdend in de achteruit zet.
tamael
Airman
May 26 2008, 11:44
Oke dan bedankt,
En hoe duur gaat dan ongv kosten dan? en kan ik dan ook meteen de
koppeling vervangen of niet?
Gr,
Ron
tamael^
May 26 2008, 14:26
QUOTE (Airman @ May 26 2008, 12:44)

Oke dan bedankt,
En hoe duur gaat dan ongv kosten dan? en kan ik dan ook meteen de
koppeling vervangen of niet?
Gr,
Ron
dacht ongeveer 400 euro maar dat weet ik niet zeker. ik doe dat soort dingen zelf.
tamael
Airman
May 26 2008, 14:47
Ah oke,
Nja helaas kan ik dat niet zelf.
Nog een vraagje, hoelang denk je dat ik daarmee nog kan rond rijden?
Bedankt,
Ron
tamael^
May 27 2008, 18:49
QUOTE (Airman @ May 26 2008, 15:47)

Ah oke,
Nja helaas kan ik dat niet zelf.
Nog een vraagje, hoelang denk je dat ik daarmee nog kan rond rijden?
Bedankt,
Ron
kan jaren, maar kan ook met 2 weken bekeken zijn. koffie dik kijken noemt men dat.
tamael
rickreus33
Oct 5 2008, 11:57
Beste, Lezer
Ik heb een brava 1.6 16v 1998 mijn koppeling was ook versleten ook laten vervangen. Wat een verschil is dat het rijd weer als nieuw ik was 650,- euro kwijt.
Groetjes Rick
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.