Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Wanneer moet de Distributie-riem vervangen worden ?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Pages: 1, 2
Mareaatje25
Riemen laten vervangen bij de fiat Dealer in Venlo. 700-800 euro voor de Marea 2.0 Hlx 5 cilinder. Hun konden het zonder de motor er geheel uit te halen. Laten alleen iets zakken om de problematisch bereikbare spanrol of zoiets te vernieuwen. Waterpomp was nog nooit nodig geweest volgens hun.

Basjeturbo
bij de 5 cylinder ALTIJD de waterpomp doen, doe je dit niet loop je hetzelfde risico als bij het niet vervangen van looprol en spanrol.
je loopt dus voor 80 euro besparing kans op grote schade.
fernando
Hoi hebben hier een marea 1.6 103pk benzine SX uit 1999. Leuke wagen waar goed te vreden over zijn. Alleen zit er al weer 56:000 Km op de distributie. Maar hij is pas 13 maand oud. Nu is mij vraag zou je met zo ding gewoon rijden tot de 60:000 Of kan je met zo jonge riem met veel zekerheid wel tot eind dit jaar rijden. Tot APK er op word vernieuwd. APK is al weer over 7 maand smile.gif
Gwboes
Ik heb nog even de laatste onderhoudslijst van de Marea erbij gepakt en daar staat voor de 1.6 gewoon 120.000km of 3 jaar. En ik neem aan dat je veel constante snelheden rijdt (gezien de kms in zo'n 'korte' tijd) en dan heeft de riem helemaal niet veel te lijden.
Ik zou hem er iig nog een jaartje op laten zitten (misschien wel even kijken bij de apk hoe de riem eruit ziet).
Ferry
QUOTE(Gwboes @ Feb 26 2012, 18:52) *
Ik heb nog even de laatste onderhoudslijst van de Marea erbij gepakt en daar staat voor de 1.6 gewoon 120.000km of 3 jaar. En ik neem aan dat je veel constante snelheden rijdt (gezien de kms in zo'n 'korte' tijd) en dan heeft de riem helemaal niet veel te lijden.
Ik zou hem er iig nog een jaartje op laten zitten (misschien wel even kijken bij de apk hoe de riem eruit ziet).

Geloof me, ga NIET gokken op die 120.000 KM. Dit heeft ooit op de eerste onderhoudsschema's van de Bravo/Brava/Marea gestaan, en daar is FIAT hard op teruggekomen. Mijn ouders hebben indertijd de ervaring gehad van een versleten distributieriem die volgens de dealer nog lang niet vervangen hoefde te worden (3 jaar 9 maanden oud) bij de door hun uitgevoerde grote beurt, met als gevolg een in elkaar gedraaid blok ...

er zijn hier veel mensen met veel verstand ervan, en die zullen echt állemaal zeggen : 60.000 Km / 3 jaar.
johan6671
Ik zou idd de 60.000 aanhouden. Een garage zal dit ook aanraden en ik weet uit ervaring dat het goedkoper is om te vervangen dan atlas die knap.de kosten dan zijn minimaal 1500 euro.kan je wel 3x distributie voor laten vervangen.
Gr johan.
Gwboes
QUOTE(Ferry @ Feb 27 2012, 00:00) *
en daar is FIAT hard op teruggekomen.

Maar blijkbaar niet hard genoeg om het te wijzigen in de onderhoudslijsten. Ook voor de andere 1.6en in de stilo,doblo,multipla, etc. staat gewoon 120.000.

Laat ik het wat genuanceerder zeggen dan:
Wil je echt geen risico lopen vervang je hem bij 60. Heb je een goed gevoel bij de vorige vervanging, zijn er A-merk onderdelen op gekomen en weet je dat jou rijstijl minder belastend is voor de riem (geen filerijden, niet veel hard optrekken, wel lange stukken op constante snelheid) zou je het wat langer kunnen gokken.
Psycho
Maar gokken is vaker dokken dan winst uitgekeerd krijgen...
Ik gok ook op dit moment maar dat komt omdat ik gewoon weet dat mijn auto nog geen 3000 km had gereden sinds de laatste distri wissel.
Ik heb alleen de riem vervangen en de rollen laten zitten.

Gewoon omdat ik er dan een goed gevoel bij had puh2.gif
fernando
Wat is een a merk voor een distrubudtie riem. ? En als ik zag paar weken terug onder de kap zijn de rolletjes mee gedaan. En de waterpomp ook schat ik zo. Het ziet er alle zo goed als nieuw nog uit. En Rijden gewoon meestal 120KMP ermee. En hard optrekken. Nahh niet echt af en toe wel beetje door trappen. Maar echt als gek optrekken nee. Verder is het vervangen toch niet gek door voor me want een vriend van me neef die een goede monteur is deed onze vorige auto ook voor een leuk prijsje.
fernando
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij ontvangt u onze offerte voor het vervangen van de distributieriem bij uw auto met kenteken XP-LR-13. Volgens onze gegevens is dit een FIAT MAREA 1.6 16V.

Inbegrepen in deze offerte:
Arbeidsloon
Kwaliteitsdistributieriem van het merk Gates
Kwaliteitsloop- en spanrollen van het merk SKF
Milieutoeslag
BTW

Offerteprijs: € 226,81.

Belangrijke informatie voor u als klant
Staat er bij: inbegrepen in deze offerte geen loop- en spanrollen vermeld, dan zijn deze niet in de prijs meeberekend. Dit zijn kosten die er nog bijkomen. Vraag aan onze monteur wat de bijkomende kosten hier van zijn!

Dikwijls dienen ook de balansas-riem, de multi V (rib) riemenset, de nok-nokkenasriemen, de waterpomp en het koelvloeistof vervangen te worden. Dit zijn kosten die er nog bijkomen, deze zijn niet in de offerte meeberekend. Wij adviseren u om bij onze monteur na te vragen wat de eventuele bijkomende kosten hiervan zijn.

Kwaliteitsonderdelen
In de prijsberekening zijn kwaliteitsonderdelen opgenomen van de grote onderdelenfabrikanten die ook aan de autoproducenten leveren. Op die manier bent u verzekerd van onderdelen van “originele kwaliteit”. Dit houdt in dat zij voldoen aan de eisen die de fabrikant van de auto daaraan stelt.

Met vriendelijke groet,

Is bij de garage waar we hem hebben gekocht denk dat als je die kleine dingen mee telt 350 kwijt bent ? Moet zeggen dat het eigenlijk niet de moeite is om daarop te besparen Als je er weer 60.000 allicht mee door kan. Maar zal binnenkort eerst is een onderhouds beurt laten doen bij de maat van me neef naar 14.000 eind maart mag die wel is weer wat verzorging smile.gif En nu hopen dat hij nog toppie in staat is want neem hem in zomer over van mij pa smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.