Ondanks de gegevens in het onderhouds boekje, heeft Fiat ook zelf het advies aangepast naar:
Om de 3 jaar of om de 60.000kmomdat helaas ontelbare keren is gebleken dat de origineel opgegeven waardes niet gehaald werden.
Voor meer info over de kosten voor het vervangen daarvan, kun je uiteraard even de SEARCH functie gebruiken,
Waarschijnlijk kun je de meeste informatie wel in het Topic
Onderhoud vinden

De prijzen varieren namelijk nogal per motortype..
Zo zal het rond de € 250 zijn voor de wat kleinere motoren tot € 800 tot € 1000 voor de HGT
Mensen zijn welkom om in dit topic een prijsopgave te doen per motortype, maar hou het overzichtelijk

Ik of een andere moderator zal het dan verwerken in dit Topic

Niet twijfelen bij een distributie riem, beter voorkomen dan genezen
Dutch Dimension
Mar 2 2008, 23:29
Heb het toevalig afgelopen zomer laten doen bij mijn 1800 16V
Prijs die ik heb betaald:
Distruriem ,waterpomp ,spanrol : 194,93
Multiriem : 23,98
Koelvloeistof : 16,-
Arbeidsloon : 140
Totaal prijs : 374,91 ex btw (446,15 met btw)
Rayman19876
Mar 2 2008, 23:50
HGT Prijs, met nog wat andere dingen, maar dit was de complete rekening.
Werkplaatstarief - 586,50
Klein materiaal - 15,00
Distributieriem - 52,49
Spanrol - 77,98
Looprol - 33,54
Motorolie - 10,02
Oliefilter - 11,40
Ruitensproeierpomp - 14,68
Vulling ruitensproeier - 2,34
Milieuheffing - 1,83
Totaal - 1006,57
Hier zit ook nog tarief bij van het doormeten van mijn dynamo, en de stekkers vervangen achter mijn dashboard.
Secrifice
Mar 3 2008, 08:50
Ik heb nog 10000 KM te gaan en heb een mooi adresje kunnen regelen via hier. Gaat me 450 euri kosten dus dat is wel te doen
Gothax
Jun 24 2008, 21:27
net de distributieriem laten vervangen, kostte me € 272,-
incl. arbeid, riem en spanrollen. waterpomp niet gedaan omdat deze op de multiriem zit en omdat de waterpomp volgens de garage
nog best een tijd kan meegaan, alleen bij de japanse auto's waren de waterpompen echt een ramp volgens hem
trouwens, maakt het uit als je de d-riem wat later laat vervangen? bv. na 4 jaar als je na 3 jaar de 60.000 km nog niet hebt gehaald?
want de oude riem zat er al bijna 5 jaar op en had 55.000 erop zitten maar de riem zag er echt super uit! rubber niet eens hard geworden en er zaten geen scheurtjes in, zag er bijna uit als nieuw!
vinbrava
Jun 24 2008, 21:35
Ik zou voor dat geld geen risico nemen, je blok stuk laten lopen kost meer. Ik weet heus wel dat het best veel geld is om alleen je riem te laten vervangen. Maar onderhoud hoort er gewoon bij toch??
groet Vincent
Gwboes
Jun 24 2008, 22:36
inderdaad geen risico nemen.
er zijn mensen die 12 jaar met een riem doen en er zijn gevallen waar hij een paar maanden of kilometers overtijd al kapot springt.
MrTrofeo
Sep 10 2008, 12:07
ik 3 weken geleden me nieuwe auto opgehaald (bij een vriend van me)..
altijd bij de dealer in heemstede in onderhoud geweest.. zit ik van de week de boekjes door te neuzen.. huuh?? 2002 distributie vervangen bij 50000 km.. word dat niet eens tijd.. naja ik voor de zekerheid nog ff de dealer gebeld.. neej in 2002 voor t laatst gedaan... naja lekker handig.. waarvoor ga je naar een dealer als ze da soort shit tog niet bijhouden.. kon geen sorry vanaf..
naja ben maar naar me eigen garage gegaan.. 260 euro armer.. maar wel weer voor 3 jaar of 60000km onder de pannen:)
fiatmarea
Sep 15 2008, 19:14
Ik heb geluk gehad.
Fiat marea weekend 2.0 5cil hlx
kosten €300 incl
wel heeft de garage gevloekt op het het werk maar afspraak was afspraak.
dus vraag eerst een prijs opgave!!!
groet Tom.
pilot0311
Sep 19 2008, 20:07
Hallo,
Toch nog weer een vraag over wanneer te vervangen. Ik heb sinds afgelopen dinsdag mijn Bravo. De distributieriem is vervangen bij 164.000km. Nu staat hij op 226.000 km. Nu heb ik op het forum zitten lezen, en ik kom toch verschillende waarden tegen.
Geldt die 60.000km en/of 3 jaar ook voor mijn 1.9 TD100? Want ik las ook in een topic dat deze pas vervangen hoefde bij 100.000km.
Ik wil namelijk nog wel even kunnen genieten van mijn blokje, en niet over een week met een geknapte snaar staan

.
Groeten,
Ricardo
tamael^
Sep 19 2008, 20:56
Mijn info is dat diesels toch echt 90.000 of 4 jaar mogen. maar jah ook mijn info kan outdated zijn.
tamael
pilot0311
Sep 20 2008, 13:15
Is er iemand anders die weet of dat inderdaad om de 90.000km moet of om de 60.000km bij een 1.9 TD100??
tamael^
Sep 20 2008, 14:51
QUOTE (pilot0311 @ Sep 20 2008, 14:15)

Is er iemand anders die weet of dat inderdaad om de 90.000km moet of om de 60.000km bij een 1.9 TD100??
maandag doe ik navraag. kan daar vandaag niet terecht. iig heb ik wel een fiat memo van de benzine modellen maar van de diesels heb ik er geen kunnen vinden in mijn klappers.
tamael
pilot0311
Sep 20 2008, 16:17
Alvast heel erg bedankt!!!! Voor nu een fijn weekend!!
Groeten,
Ricardo
Ik heb dat bij 90.000 km laten doen bij Profile (ex-Fiat dealer) in Nootdorp, perfect !
tamael^
Sep 24 2008, 16:59
QUOTE (Flymo @ Sep 23 2008, 15:50)

Ik heb dat bij 90.000 km laten doen bij Profile (ex-Fiat dealer) in Nootdorp, perfect !
advies van de experts bij de diesels is 80.000 km. dit omdat spanrollen nog wel is willen tegen stribbelen.
tamael

Laat ook gelijk de lagers en spanrollen vervangen,bij mijn 1600 16v 30000km geleden alleen de riem vervangen want de rest was nog niet nodig (volgens de garage)
Nu is er een lager kapot gedraaid met als gevolg.........kleppen krom dus dure revisie!!!
Bespaar dus daar niet op en laat alles vervangen,is iets duurder maar bespaard veel ellende!
tamael^
Nov 8 2008, 19:01
QUOTE (bart72 @ Nov 8 2008, 11:24)

Laat ook gelijk de lagers en spanrollen vervangen,bij mijn 1600 16v 30000km geleden alleen de riem vervangen want de rest was nog niet nodig (volgens de garage)
Nu is er een lager kapot gedraaid met als gevolg.........kleppen krom dus dure revisie!!!
Bespaar dus daar niet op en laat alles vervangen,is iets duurder maar bespaard veel ellende!

dat raden wij van het forum altijd aan. maar dan ook echt altijd.
tamael
EdSpoor
May 3 2009, 11:04
Het kan ook nooit kwaad om even info te vragen bij www.mijngarage.nl. Doen ze het in ieder geval voor een vaste prijs. Op grond van de offerte was ik voor mijn Marea 75tD € 900,- kwijt voor een complete koppelingsrevisie en het vervangen van de distributieriem met alle 'toeters en bellen'. Komt hooguit nog een paar euri's fooi bij.....
Ik heb vandaag gebelt met de Fiat Sevice Lijn 08000998880 over de intervaltijd om de distributieriem te vervangen voor de 1.6 16 V motoren en kreeg als antwoord: Voor alle Fiat motoren met dubbele nokkenas is dit om de 120000km of 36 maanden.
Mijn Marea 1.6 heb ik die nu 30000km geleden laten doen.
Mijn Palio 1.6 heb ik altijd om de 100000 km laten doen en dat was dan elke 4 jaar,maar tegenwoordig rij ik daar nog maar max 6000 km per jaar mee dus wordt dat straks om de 4 jaar voor mij.
Ik weet dat Fiat eerder 120000km aanhield en dat is later weer terug gedraaid naar 60000km of 90000km en nu dan weer 120000km
En uiteraart met span en looprol erbij,maar dat moge duidelijk zijn.
tamael^
Aug 17 2009, 09:20
QUOTE (thei @ Aug 17 2009, 09:50)

Ik heb vandaag gebelt met de Fiat Sevice Lijn 08000998880 over de intervaltijd om de distributieriem te vervangen voor de 1.6 16 V motoren en kreeg als antwoord: Voor alle Fiat motoren met dubbele nokkenas is dit om de 120000km of 36 maanden.
Mijn Marea 1.6 heb ik die nu 30000km geleden laten doen.
Mijn Palio 1.6 heb ik altijd om de 100000 km laten doen en dat was dan elke 4 jaar,maar tegenwoordig rij ik daar nog maar max 6000 km per jaar mee dus wordt dat straks om de 4 jaar voor mij.
Ik weet dat Fiat eerder 120000km aanhield en dat is later weer terug gedraaid naar 60000km of 90000km en nu dan weer 120000km
En uiteraart met span en looprol erbij,maar dat moge duidelijk zijn.
niet boven de 90.000 laten komen. bij geen een type. geeft alleen maar koppijn. zowel letterlijk als figuurlijk.
tamael
Mijn Palio is door ruzie met mijn dealer altijd bij een Duitse dealer onderhouden en daar heeft men altijd 120.000km aangehouden.Zelf heb ik dan aangegeven om de hele set bij 100.000km maar te vervangen en is al 2x goed gegaan
Moet zeggen dat die riemen er na 100.000km nog goed uitzagen,denk eerder dat de problemen bij de tijdslimiet liggen als die sterk over schreden wordt.
tamael^
Aug 17 2009, 13:32
QUOTE (thei @ Aug 17 2009, 14:02)

Mijn Palio is door ruzie met mijn dealer altijd bij een Duitse dealer onderhouden en daar heeft men altijd 120.000km aangehouden.Zelf heb ik dan aangegeven om de hele set bij 100.000km maar te vervangen en is al 2x goed gegaan
Moet zeggen dat die riemen er na 100.000km nog goed uitzagen,denk eerder dat de problemen bij de tijdslimiet liggen als die sterk over schreden wordt.
hahaha, denk het niet. eerder aan zaken zoals spanning en temperatuur. standaard maak ik wat gaten in de kappen voor betere koeling en denk dat meer dealers dat doen. vooral in dld is de informatie naar dealers veel beter als hier.
de adviezen van alle fiat experts blijven 60.000 tot 90.000. die hebben namelijk voor de rest puntgave riemen zien knappen. al is het wel goede handel voor hun als de riemen knappen. (de riemen bij vervangne worden toch niet bij hun bestled dus daar verdienen ze ook nog is niets aan.)
tamael
Deefkeleefke
Sep 24 2009, 12:44
Heb mij afgelopen weekend en Marea Weekend 2.0 HLX gekocht, helaas kan ik nergens iets vinden mbt vervanging distributieriem, maar voorkomen is beter dan.......
Ik heb net even contact gehad met de Fiat Dealer hier "om de hoek" en de vervanging van mijn distributieriem incl spanrollen kwam op 455,- (excl BTW), best wel netjes als je ziet dat ik via www.mijndealer.nl meer dan 700,- kwijt was.
al met al dus toch een nette prijs denk ik, of kan het nog goedkoper ?
ps ik zal mij binnekort ook even voorstellen op dit forum, maar wilde dit wel even kwijt
tamael^
Sep 24 2009, 15:44
QUOTE (Deefkeleefke @ Sep 24 2009, 13:44)

Heb mij afgelopen weekend en Marea Weekend 2.0 HLX gekocht, helaas kan ik nergens iets vinden mbt vervanging distributieriem, maar voorkomen is beter dan.......
Ik heb net even contact gehad met de Fiat Dealer hier "om de hoek" en de vervanging van mijn distributieriem incl spanrollen kwam op 455,- (excl BTW), best wel netjes als je ziet dat ik via www.mijndealer.nl meer dan 700,- kwijt was.
al met al dus toch een nette prijs denk ik, of kan het nog goedkoper ?
ps ik zal mij binnekort ook even voorstellen op dit forum, maar wilde dit wel even kwijt

oude delen mee laten doen. vloeistof hoeft dan niet.
Dit omdat hier al veel vaker mee bedonderd is. als ze de pomp niet doen heb je over een jaar meer elende dan jij aan geld over hebt.
Even voor jou idee, vervangen moet worden:
snaar, spanrol, looprol, waterpomp en koelvloeistof.
tamael
Mean Green
Oct 26 2009, 16:14
QUOTE (tamael^ @ Sep 24 2008, 17:59)

advies van de experts bij de diesels is 80.000 km. dit omdat spanrollen nog wel is willen tegen stribbelen.
tamael
Hoi Tamael,
Geldt dit ook voor de JTD's ? En om de hoeveel jaar moeten ze dan? Ook 3 jaar zoals bij benzine, of 4 jaar? Geldt dit ook voor de andere JTD's (110/115/140pk voor de Stilo en de Alfa's)?
Alvast hartelijk dank.
Gr,
Frank
Gwboes
Oct 26 2009, 17:20
De multijets zijn 150.000 of 36 maanden
de normale jtd's 120.000 of 36 maanden
volgens de checklist van de stilo
Mean Green
Oct 26 2009, 17:47
QUOTE (Gwboes @ Oct 26 2009, 18:20)

De multijets zijn 150.000 of 36 maanden
de normale jtd's 120.000 of 36 maanden
volgens de checklist van de stilo
Hmm, ik had gehoopt dat het iets langer zou zijn, als ik volgend jaar aan de (waarschijnlijk Alfa) JTD ga dan ben ik dus nog steeds om de 3 jaar aan de beurt. Nou ja, het scheelt wel iets want nu is 60.000 km al binnen 2,5 jaar bereikt...
Ik heb bij mijn bravo pas het geheel vervangen (waterpomp, spanrol en beide riemen) maar hetgene wat er van afkwam was nog een kunstof spanrol en een waterpomp met een kunstof schoep, zijn dit niet hele oude versies van de spanrol/waterpomp ?
Tjeerd.
tamael^
Dec 22 2009, 15:22
QUOTE (WORP3 @ Dec 22 2009, 11:46)

Ik heb bij mijn bravo pas het geheel vervangen (waterpomp, spanrol en beide riemen) maar hetgene wat er van afkwam was nog een kunstof spanrol en een waterpomp met een kunstof schoep, zijn dit niet hele oude versies van de spanrol/waterpomp ?
Tjeerd.
komt ze door elkaar tegen. afhankelijk van fabrikant.
tamael
shooter
Feb 19 2011, 05:09
goeiendag
ben opzoek naar een schema van de repairs van alle tandwielen van een distriebutieririem van een fiat bravo 1800cc 16v
heeft iemand deze op mail en kan mij die even doorgeven
mercie

Mijn zoon had een eerdere Marea 1.6 sedan aan ons neefje verkocht,vlak nadat mijn zoon de disriem+span+looprol had laten vervangen,deze gaf nu na 57000km en 27 maanden de geest,dus kopreviesie enz
Kosten van de kop zullen meevallen aangezien hij ook nog een Palio 1.6 met kapotte disriem heeft staan en hier een andere motor ingebouwd gaat worden,dit na een aantal maanden niet luisteren naar mij,had hem aangeraden meteen na aankoop om deze te vervangen omdat de geschiedenis niet te achterhalen viel en de multieriemen er ook al niet erg fris meer uitzagen.....bekende verhaal van komt wel tot het dus te laat was.
Vandaag de foto gezien van de disriem die 57000km geleden vervangen is en de nieuwe disriem,ja dan kan ik me voorstellen dat deze een kort leven beschoren was,die riem is zeker de helft smaller dan de nieuwe riem.
killertom
Apr 27 2011, 00:17
Mn bravo 1.4 wordt morgen opgehaald door de garage voor apk beurt en had gevraagd of die de distributie riem kon vervangen deze vertelde mij dat een distributie riem alleen maar in een diesel zat en niet in een benzine zit. en zei dat in een benzine alleen een multiriem zit klopt dit? Want wil wel zeker zijn dat de goeie riem vervangen wordt en niet over 1 week met een vastgelopen motor zit.
QUOTE(killertom @ Apr 27 2011, 01:17)

Mn bravo 1.4 wordt morgen opgehaald door de garage voor apk beurt en had gevraagd of die de distributie riem kon vervangen deze vertelde mij dat een distributie riem alleen maar in een diesel zat en niet in een benzine zit. en zei dat in een benzine alleen een multiriem zit klopt dit? Want wil wel zeker zijn dat de goeie riem vervangen wordt en niet over 1 week met een vastgelopen motor zit.
Onzin, ook een 1.4 heeft gewoon een distributieriem, dus de garage waar jij je auto gekocht hebt liegt tegen je !
Peter1988
Apr 27 2011, 13:36
Wat Ferry zegt. Beetje rare garage is het dan..
THUNDERBOX
Apr 27 2011, 15:01
QUOTE (Peter1988 @ Apr 27 2011, 14:36)

Wat Ferry zegt. Beetje rare garage is het dan..

Zo dan, dat was voor mij meteen "Okee bedankt, doei tot nooit."
Zulke grappen kan ik echt niet waarderen, een garage die zoiets beweert..
dan ben je er toch totaal niet gerust meer op dat ze verder wel verstand van zaken hebben?
Dutch Dimension
Apr 27 2011, 15:48
Lekkere garage
Brooklyn
Apr 27 2011, 15:55
Heel snel een andere garage zoeken, komt nooit goed!
killertom
Apr 27 2011, 21:31
Het is een kennis van ons die het voor een habbekrats doet:P
Mijn vader had het nog is gevraagd en hij had verkeerd begrepen blijkbaar ofzo

maar ja hij heeft er wel voor gezorgd dat mn autotje door de APK is gekomen

Hij zei dat ik maar een afspraak moest maken en dat hij de driem ging vervangen
Peter1988
Apr 27 2011, 21:53
Weet je zeker dat hij niet per ongeluk een verkeerd onderdeel verwijderd?

Wat valt er verkeerd te begrijpen aan een distributieriem denk ik dan....
Mr. Ike
Apr 28 2011, 07:42
Iemand een goed adresje om de D-riem+looprollen+v-snaren+waterpomp te laten vervangen in de omgeving Enschede of Oldenzaal? Of garages die ik beter kan vermijden? Ik heb geen idee wanneer de d-riem voor het laatst is vervangen, voor kilometers hoeft het nog lang niet, maar heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze riem er al sinds 2004 op zit. De v-snaren voor de stuurbekrachtiging en de waterpomp zijn iig niet in al te beste staat meer en beginnen af en toe te zingen bij stationair draaien. Heb als student een nogal beperkt budget dus liefts niet te prijzig

(Ik weet het, niet echt de juiste combo. Goedkoop is meestal duurkoop)
killertom
Apr 28 2011, 14:05
Het lag aan mijn vader
die had die riemen door elkaar gehaald. VADERS... wat moet je ermee:P
Nee maar de multiriem en de D-riem zijn vervangen beurtje gehad remmen gefixed en hij heeft weer apk heeft me intotaal 400 euro gekost vind ik reuze mee vallen!
Peter1988
Apr 28 2011, 17:05
QUOTE (Mr. Ike @ Apr 28 2011, 08:42)

Iemand een goed adresje om de D-riem+looprollen+v-snaren+waterpomp te laten vervangen in de omgeving Enschede of Oldenzaal? Of garages die ik beter kan vermijden? Ik heb geen idee wanneer de d-riem voor het laatst is vervangen, voor kilometers hoeft het nog lang niet, maar heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze riem er al sinds 2004 op zit. De v-snaren voor de stuurbekrachtiging en de waterpomp zijn iig niet in al te beste staat meer en beginnen af en toe te zingen bij stationair draaien. Heb als student een nogal beperkt budget dus liefts niet te prijzig

(Ik weet het, niet echt de juiste combo. Goedkoop is meestal duurkoop)
Ik ben wel eens bij Peterman (of iets dergelijks) in Enschede geweest. Is wel Fiat Dealer, maar wel monteurs met verstand van zaken. Had toen maar een klein iets en dat werd gratis verholpen. Dus service is er ook! Verder ken ik daar niet veel, woon aan de andere kant van Nederland

Succes!
Peter1988
Apr 28 2011, 17:06
QUOTE (killertom @ Apr 28 2011, 15:05)

Het lag aan mijn vader
die had die riemen door elkaar gehaald. VADERS... wat moet je ermee:P
Nee maar de multiriem en de D-riem zijn vervangen beurtje gehad remmen gefixed en hij heeft weer apk heeft me intotaal 400 euro gekost vind ik reuze mee vallen!
Oh voor 400 euro valt het dan best wel mee. Dan kan je iedergeval weer lekker rond blijven rijden
En goeie actie van je pa

haha, nouja kan gebeuren.
Veel plezier weer met je auto
Kachelhout
Jul 19 2011, 07:43
Eén dezer dagen wil ik de distributieriem van mijn Marea 1.6 laten vervangen. Is het noodzakelijk om ook de waterpomp en looprollen direct mee te laten vervangen? Is het verder ook nog verstandig door dit bij een dealer te laten doen?
QUOTE (Kachelhout @ Jul 19 2011, 08:43)

Eén dezer dagen wil ik de distributieriem van mijn Marea 1.6 laten vervangen. Is het noodzakelijk om ook de waterpomp en looprollen direct mee te laten vervangen? Is het verder ook nog verstandig door dit bij een dealer te laten doen?
Ja, ook waterpomp en looprollen. Als één van deze zaken niet goed meer zijn, moet alles weer los!
'k Weet niet hoe handig je bent en wat voor gereedschap je hebt, maar de distributie is het enige wat ik laat doen... Niet omdat ik het niet zou kunnen, maar als het fout gaat kun je terugvallen op de garage...
Gwboes
Jul 19 2011, 16:31
Waterpomp hoeft bij een 1.6 niet, zit niet bij de distributieriem op. Loop en spanrollen natuurlijk wel, die gaan zelfs eerder kapot dan de riem zelf.
Kachelhout
Jul 20 2011, 07:43
Bedankt voor de reacties. Gisteren nog gebeld met de Fiat dealer in Zwolle (waar ze tot mijn verbasing zeiden dat de distributieriem gewoon 120.000 km mee kan). Kosten zijn minimaal €400,- (excl. waterpomp). Laat het denk ik toch maar doen door mijn eigen garage.
Brooklyn
Jul 20 2011, 15:55
QUOTE(Kachelhout @ Jul 20 2011, 08:43)

Gisteren nog gebeld met de Fiat dealer in Zwolle (waar ze tot mijn verbasing zeiden dat de distributieriem gewoon 120.000 km mee kan).
Dat is bijzonder, maar ja als ze ook de garantie geven...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.