Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Erg slecht starten
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Dutch Dimension
Ik zal ff bij het begin beginnen.

Afgelopen December heb ik een ongeval gehad met mn dailyride (was een citroen ZX) ,deze is hierbij totallos gegaan.
Aangezien ik net een volle tank benzine had getankt heb ik die leeggepompt en in de Bravo gestopt (benzine is tenslotte erg duur)

En toen begon het gedonder
De motor van de Bravo ging steeds slechter lopen ,net of ie op 3 cilinder of minder liep
Ik dacht toen aan vuil in de brandstoftank ,dus wat benzine eruit gehaalt en de benzine filter vervangen
Dit werkte maar een 30 Km en toen was het weer gedonder.
Aangezien ik nog een stetje injectoren had liggen dacht ik dat het wel verstandig was deze te wisselen met degene die in de Bravo zaten.

Dat hielp super goed ,alleen de brandstofpomp werkte niet goed meer.
Na een 200 km gereden te hebben begon het blok echter weer slecht te lopen.
Meteen ook begaf de brandstofpomp het

Toen is de tank eronderuit gegaan en is er een nieuwe pomp geplaatst. (eerste week van Januari)
Dit hielp niet tegen het slecht lopen ,dus de injectors weer ongeruilt (zat roest op de injectors) met die oude die inmiddels gereviseerd en getest waren
Ook meteen de bougies en weer het brandstof filter vervangen.

Dit hielp nog niet helemaal
Na ff zoeken bleek toch 1 injector niet goed te zijn.
Heb toen de andere set injectors opgestuurt om te reviseren en te testen.

Van de week waren die weer terug ,dus die erin gezet
Het blok loopt nu weer redelijk als vanouds op 1 ding na

Je krijgt hem bijna niet gestart
Startmotor moet langdraaien en je moet gasgeven om hem te doen ontsteken.
Motor draait dan ff erg rot (als op 2 cilinders) om na wat gas geven te hebben weer goed te lopen.

Ik zelf heb geen idee meer wat het kan zijn ,en denk erover de wagen binnenkort naar de garage te brengen (iets wat ik niet snel doe aangezien ik weinig vertrouwen in bedrijven heb)

Heeft iemand hier enig idee wat het kan zijn of waar ik moet zoeken??
Het betreft een Fiat Bravo 1800 16V uit 1997 met 148.000 KM op de tellers

Alvast bedankt

wink.gif
Bravo JTD 105 GT
Oei dat klink niet zo best...
Ik heb het zelfde wel eens gehad met mijn vorige auto. Ondanks dat je de injectoren hebt vervangen zou ik toch ook even je slangen doorspuiten.

Bij mn vorige auto ook een keer gehad. Later bleek er wat smurrie in de leidingen te zitten. Ik weet niet of je dit zelf kan. Ik heb het toen laten doen. Bij mij heeft dat alles opgelost. (misschien eerst eens proberen met injectie reiniger in de tank misschien dat dit je leidingen ook al reinigt?)

Suc6
tamael^
QUOTE (Bravo JTD 105 GT @ Mar 2 2008, 22:22) *
Oei dat klink niet zo best...
Ik heb het zelfde wel eens gehad met mijn vorige auto. Ondanks dat je de injectoren hebt vervangen zou ik toch ook even je slangen doorspuiten.

Bij mn vorige auto ook een keer gehad. Later bleek er wat smurrie in de leidingen te zitten. Ik weet niet of je dit zelf kan. Ik heb het toen laten doen. Bij mij heeft dat alles opgelost. (misschien eerst eens proberen met injectie reiniger in de tank misschien dat dit je leidingen ook al reinigt?)

Suc6

let in een injector seal? zit namelijk aan lekkage te denken. meestal is dit te merken aan een verhoogd verbruik.

verder eens je brandstofdruk nameten om te zien of je regelaar nog wel werkt.

later in de week heb ik heb ik meer info over brandstof druk testen maar je kan zelf ook ff spitten in het garage handboek.

tamael
marea_weekend
Toevallig geen lekkende injector/injectoren?
Dat deze open blijven staan zodat ie eigenlijk staat te verzuipen als je start??

Succes.
BravoUser
Waarschijnlijk een overbodige vraag....(omdat ik denk dat je wel zo slim bent..!!) yes_new.gif
Maar heb je wel een ECU-Reset gedaan na het vervangen van de Injectoren,Brandstofpomp,Brandstoffilter...????? confused.gif
Als je hem niet Reset...blijft er nl een foutcode bestaan die alles ont/bijregeld...!!!!

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

P.S Heb je de Lambda trouwens al gemeten..??!!?? kan het nl ook zijn.. idea.gif
Dutch Dimension
QUOTE (tamael^ @ Mar 3 2008, 12:42) *
let in een injector seal? zit namelijk aan lekkage te denken. meestal is dit te merken aan een verhoogd verbruik.

verder eens je brandstofdruk nameten om te zien of je regelaar nog wel werkt.

later in de week heb ik heb ik meer info over brandstof druk testen maar je kan zelf ook ff spitten in het garage handboek.

tamael

Hoe kan ik deze druk nameten??

QUOTE (marea_weekend @ Mar 3 2008, 13:01) *
Toevallig geen lekkende injector/injectoren?
Dat deze open blijven staan zodat ie eigenlijk staat te verzuipen als je start??

Succes.

Ze zouden daarop getest zijn toen ze gereviseerd zijn ,maar ja.........

QUOTE (BravoUser @ Mar 3 2008, 16:11) *
Waarschijnlijk een overbodige vraag....(omdat ik denk dat je wel zo slim bent..!!) yes_new.gif
Maar heb je wel een ECU-Reset gedaan na het vervangen van de Injectoren,Brandstofpomp,Brandstoffilter...????? confused.gif
Als je hem niet Reset...blijft er nl een foutcode bestaan die alles ont/bijregeld...!!!!

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

P.S Heb je de Lambda trouwens al gemeten..??!!?? kan het nl ook zijn.. idea.gif

Accu heeft eraf gelegen voor een week of wat lol.gif
Maar auto heeft nooit een storingindicatie via de ECU aangegeven confused.gif

Lamba heb ik niet gemeten ,zou niet weten waar die zit en wat ik eraan kan meten

Alles wat ik tot nu toe gemeten en getest heb is in ovelreg met een ANWB monteru geweest die af en toe eens langskomt
Verder ben ik een complete leek op motorisch vlak loser.gif

Van de week gaat ik bij mn spuiter langs voor wat spullen af te droppen en dan met hem eens overleggen smile.gif
tamael^
QUOTE (Dutch Dimension @ Mar 3 2008, 22:44) *
Hoe kan ik deze druk nameten??
Ze zouden daarop getest zijn toen ze gereviseerd zijn ,maar ja.........
Accu heeft eraf gelegen voor een week of wat lol.gif
Maar auto heeft nooit een storingindicatie via de ECU aangegeven confused.gif

Lamba heb ik niet gemeten ,zou niet weten waar die zit en wat ik eraan kan meten
Alles wat ik tot nu toe gemeten en getest heb is in ovelreg met een ANWB monteru geweest die af en toe eens langskomt
Verder ben ik een complete leek op motorisch vlak loser.gif

Van de week gaat ik bij mn spuiter langs voor wat spullen af te droppen en dan met hem eens overleggen smile.gif

Wat betreft brandstof druk. je hebt nodig. 1 druk klok 0 tot 10 bar. voor en na de meter een kraantje en aansluitingen voor op je ingaande kan van de gallerij.

eerst meet je je druk met alle kraantjes los. dit zou rond de 3 bar moeten zitten.

vervolgens knijp je de retour af en laat je het systeem op volle druk komen. dan sluit je de toevoer voor de meter. als alles goed dicht is zou de meter in 10 minuten niet meer als iets van 0,2 bar zakken. als die wel zakt heb je ergens een lek in je gallerij.

dit is uit de blote bol opgespuugd en kan fouten bevatten. ga het later in de week nakijken omdat ik er nu echt niet aan toe kom om de cd op te zoeken.

verder, lambda meten kan je goed zelf.

benodigdheden,

1 goede multimeter (geen 5 euro bak ding maar een digitale)
2 knopspelden.
een beetje zoekwerk naar de aansluit draad van je uitlaat voeler.

je voeler heeft 4 draden, 2 witten, 1 grijze en 1 zwarte. tussen grijs en zwart moet je in aangesloten toestand een voltage zien van 200 tot 600 mv. dit pendelt zeer snel dus als de meter traag is krijg je een gemiddelde van ongeveer 400 tot 500 mv.

hangt die continu rond de 700 kan je er van uit gaan dat je een defecte injector of map hebt. de motor verzuipt dan bijna continu. heb je geen aflezing is je voeler meestal defect. is de aflezing te laag dan heb je vaak een lekje in je inlaat spruitstuk maar dan zou die ook ral moeten lopen.

je kan de knopspelden in de stekker steken om af te takken en zo je meter goed te bevestigen.

Wat mij ook nog te binnen schiet is je koude start voeler. dit is een temperatuur zender die in je (meestal inlaat spruitstuk) motor zit om de ecu de motor temperatuur door te geven. dit is erg belangrijk voor je start. afwijking hier kan ploffen, en het hobbelig lopen van de motor als gevolg geven. ecu hoeft dit nog nieteens als fout te zien.

en verder ken ik de 1.8 niet goed genoeg.

tamael
Dutch Dimension
Kijk met deze info kan ik mischien (mits ik op tijd van mn werk ben) morgen nog een beetje klooten

Hartelijk dank thumbsup.gif

p.s heb vandaag ook een afspraak gemaakt bij mn spuiter (is eigenlijk automonteur) ,die gaat er ook nog naar kijken vanaf donderdag
RARARA
Je kan hem ook best een keer naar "mijn" monteur brengen idea.gif

Die is zeker wel te vertrouwen wink.gif
Dutch Dimension
Nou daarnet nog een beetje een en ander doorgemeten
Lambdasonde gaf een erg hoge waarde aan ,dus dat moest dan wel toch een injector zijn

Aantal van de gereviseerde geprobeerd en heb nu 4 goede erin zitten
Motor slaat meteen aan nu shiny.gif

Helemaal zuiver loopt het blok echter nog niet ,maar dr zit dan ook bijna geen brandstof in de tank loser.gif

Komende weekend zal ik dr wel eens een stuk mee gaan rijden en dan zien wel wel of ze beter gaat lopen

Iedereen (en vooral Tameal )super bedankt voor de tips thumbsup.gif thumbsup.gif
tamael^
QUOTE (Dutch Dimension @ Mar 5 2008, 23:14) *
Nou daarnet nog een beetje een en ander doorgemeten
Lambdasonde gaf een erg hoge waarde aan ,dus dat moest dan wel toch een injector zijn

Aantal van de gereviseerde geprobeerd en heb nu 4 goede erin zitten
Motor slaat meteen aan nu shiny.gif

Helemaal zuiver loopt het blok echter nog niet ,maar dr zit dan ook bijna geen brandstof in de tank loser.gif

Komende weekend zal ik dr wel eens een stuk mee gaan rijden en dan zien wel wel of ze beter gaat lopen

Iedereen (en vooral Tameal )super bedankt voor de tips thumbsup.gif thumbsup.gif

En dat word dan een kwartje. hypocrite.gif of een keer een biertje als we elkaar tegen komen.

tamael

P.S. auto heeft een poosje nodig om zich weer goed af te stellen. maar verder zou ik het revisie bedrijf eens aanschrijven. de injectoren waren afgetest en toch niet goed. lijkt mij niet de bedoeling.
Dutch Dimension
Uiteraard krijg je van mn wel ene biertje hoor widegrin.gif

Het reviseren van de injectoren is via een bedrijf gegaan waar ene goede kennis werkt ,dus ga het er zeker met hem over hebben wink.gif
Dutch Dimension
Nou we hebben er ff van kunnen genieten.

Nu start ze weer slecht en loopt ook voor geen meter .

FF uitgezocht of de benzinepomp mischien niet verkeerd geleverd is ,maar de nrs kloppen.

Durf geen nieuwe injectors erin te zetten omdat ik bang ben dat die ook naar de kloten gaan.

Is het mischien mogelijk dat de benzine druk te hoog is??
lionheart
De pomp kan als het goed is niet meer dan 3bar geven. Alsje denk dat hij teveel druk geeft moet je dat na laten kijken. Maar ik kom morgenavond wel ff kijken en vooral luisteren.
tamael^
QUOTE (black scorpion @ Mar 10 2008, 22:36) *
De pomp kan als het goed is niet meer dan 3bar geven. Alsje denk dat hij teveel druk geeft moet je dat na laten kijken. Maar ik kom morgenavond wel ff kijken en vooral luisteren.

brandstof druk meten is je enige oplossing. een extra filter plaatsen is ook een goede optie. het systeem spoelen zal ook is een goed idee zijn.

verder je lambda weer is meten kan je weer een idee krijgen wat er nu weer speelt. wieweet toch map sensor.

tamael.
Dutch Dimension
Gisteravond met de man waar ik mn garage van huur (werkt bij de ANWB) nog eens gekeken naar de Bravo.

Hebben onderandere de compressie gemeten (deze lag bij alle 4 op 14 Bar)

Verder onderzoek wees uit dat het toch waarschijnlijk de injectoren zijn die kapot zijn (omdat het probleem verplaatsbaar is)
Ook hebben we de injectierials eraf gehaald en helemaal gereinigd

Injectors zijn van de week al met spoed besteld en zouden voor de 20ste afgeleverd moeten worden door de Firma Tuynder thumbsup.gif

Als ik wat meer weet laat ik het jullie weten
Angie
Jeeeeeetje wat een gedoe zeg, en dat alleen maar omdat je benzine overgehevelt heb ...

Zou er in die benzine toch niet iets van vuil hebben gezeten of zo dat je nu mee je tank in heb gemietert.
Kweet nie, ben vrouw , blond en beetje autoleek . Maar dat weet je zelf ook wel wink.gif
Dutch Dimension
QUOTE (Angie @ Mar 15 2008, 17:02) *
Jeeeeeetje wat een gedoe zeg, en dat alleen maar omdat je benzine overgehevelt heb ...

Zou er in die benzine toch niet iets van vuil hebben gezeten of zo dat je nu mee je tank in heb gemietert.
Kweet nie, ben vrouw , blond en beetje autoleek . Maar dat weet je zelf ook wel wink.gif

Onderzoek naar de benzine die we uit de tank terug gehaald hebben heeft uitgewezen dat er idd vuil en water in hebben gezeten

Hierdoor is dus de brandstofpomp en alle injectoren stuk gegaan ,en hopelijk verder niks duh.gif
RARARA
Ligt Bergen op Zoom in Zeeland ? puh2.gif

Wat een drama heb je gekregen door € 50,= aan benzine te bewaren.... frusty.gif sadley.gif nopompom.gif

Het zit je ff niet mee m8..
tamael^
QUOTE (RARARA @ Mar 16 2008, 15:54) *
Ligt Bergen op Zoom in Zeeland ? puh2.gif
Wat een drama heb je gekregen door € 50,= aan benzine te bewaren.... frusty.gif sadley.gif nopompom.gif

Het zit je ff niet mee m8..

Let wel op dat idd je drukregelaar ook kapot kan zijn gegaan. dan kan die pieken boven de 4 bar. dit kan je injectoren klem duwen. eens drukmeter geeft uitsluitsel.

tamael
Dutch Dimension
Als die drukregelaar stuk is kan ie dan de inejctoren opblazen??
tamael^
QUOTE (Dutch Dimension @ Mar 17 2008, 17:23) *
Als die drukregelaar stuk is kan ie dan de inejctoren opblazen??

soms wel, kunnen ze namelijk open blijven staan. maar dan doen ze het na een tijdje meestal wel weer. (als ze schoon zijn.)

tamael

P.S. je kan de druk zo meten met een klokje van 10 euro. dat kan je bij de cv handel ophalen.
Dutch Dimension
Nou vandaag zijn er 4 injectoren bezorgt door de firma Tuynder (spoedbestelling) ,ben weer 510 euro lichter bonk.gif

Heb ze meteen gemonteerd ,en het blok loopt weer zoals vroeger
Ik houd het de komende tijd zeker nog ff in gaten .

Hartelijk voor alle info thumbsup.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.