Help - Search - Members - Calendar
Full Version: lichtschakelaar bravo 1.9 td
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
ambisteler
:idea: ff vraagje....mijn lichtschakelaar is waarschijnlijk niet goed want mijn dimlicht valt regelmatig uit maar mijn stadslicht reageert wel op inschakeling. misschien bij iemand bekend? of weet iemand of deze makkelijk zelf te vervangen is dan wel wat een schakelaar zou kosten?
eigenlijk zijn dit meer vragen dan één maar oke dan.....moet kunnen toch?!
alvast bedankt, Ambisteler
Slider
Zekeringen zijn allemaal wel oke?
ambisteler
jazeker........alle zekeringen gecheckt
evill bravo
al gekeken of de schakelaar geen breukjes of kale plekken vertonen of dat er zelfs een draadje los zit als je de kap achter het stuur los haalt
ambisteler
Ik heb de schakelaar nog niet helemaal los gehad maar de hendel zelf was wel los geraakt. Dus de draaihendel is wel goed maar ik kan niet goed zien hoe ik de schakelaar zelf los moet maken. Er zitten wel 2 schroefjes bij de schakelaar maar als je die losdraait dan gebeurt er nog weinig :cry: Ik vermoed dat er iets niet goed zit bij de bedrading naar de schakelaar toe maar dan moet ik wel de schakelaar los zien te krijgen.
evill bravo
lijkt me meer iets om naar een dealer mee te gaan aangezien een Italiaan veel electronica bevat dus daar wil je echt niet mee gaan klungelen.Voor de rest heb ik dit nog niet eerder meegemaakt bij iemand met een bravo/bravsa dus een echt goed antwoord zullen weinigen je hierop kunnen geven jammer genoeg. Voor de rest kun je natuurlijk met alle andere vragen en dingen hier terecht.

p.s Als je het probleem hebt gevonden of iets meer hebt ontdekt hou het forum dan aub op de hoogte zo kunnen wij een ander die dit probleem ook ondervind weer verder helpen.En je kunt sneeky die hier ook op het forum zit nog een pm sturen want die werkt namelijk zelf bij een fiat dealer biggrin.gif

Greetz evill bravo
ambisteler
Ok thnx alvast voor de antwoorden en ik zal sneeky ff onthouden voor evt. volgende vragen en/of noodgevallen :wink: Greetz......
SNEEKY
heb je al gekeken of de lampen wel goed zijn,soms als ze gesprongen zijn kunnen ze nog contact maken en branden,bij de minste trilling vallen ze dan uit :wink:
Slider
Pas wel op als je de schakelaars los gaat maken, ik heb het ooit eens bij een tempra en tipo gedaan en daar zaten allemaal veertjes in. Dus blokje open, BLOING alles schoot alle kanten op. :?
Dus doe het ergens waar je het nog terug kan vinden. smile.gif
(als het bij de Bravo ook zo zit... tenminste)
ambisteler
Ik ga ermee langs de dealer want het lijkt mij beter om er maar een nieuwe in te gooien want de verlichting is ERG belangrijk :idea: het gekke is dat de achterverlichting het wel altijd doet maar de dimlichten en grootlichten niet. de stadsverlichting doet het ook altijd. Ik heb de verlichting nu wel weer aangekregen maar ben bang dat deze heel snel weer uit gaat vallen. Allemaal bedankt voor de tips en ik laat het nog wel even weten wanneer het verholpen is en wat uiteindelijk de oorzaak is geweest. Groetjes....
evill bravo
sucses we horen het graag van je hoe dit allemaal is verlopen!!
ambisteler
Een nieuwe schakelaar bij de dealer is NIET grappig.
Dat zou mij €300,- gaan kosten en dat is best wel prijzig.
Ik ben eigenlijk benieuwd of je de schakelaar (het complete component dat aan de bovenkant over je stuurkolom loopt) los kunt schroeven zonder dat er belangrijke onderdelen uitschieten. (zoals Slider ook al vermeldde :wink: ) Het valt mij op dat als je bij de schakelaar bezig bent om je verlichting aan te krijgen dat er dan onderin bij de zekeringen een relais (weet niet welke maar hoor het wel) begint te tikken zodra je de bedrading iets aanraakt. Ook valt dan soms de blower en de ruitenwissers uit. Lekker vaag weer he :shock: .
SNEEKY
bij de bravo is het niet afzonderlijk de schakelaars van lichten of ruitenwissers,het gehele stuk moet vervangen worden,dus daarom zo prijzig :?
ambisteler
Ja inderdaard daar ben ik dus ook achter gekomen.
Maar Sneeky kun jij mij vertellen of ik zelf voorzichtig die eenheid los kan schroeven om te kijken of er iets simpels aan de hand is?
Het zijn toch een paar kleine schroefjes waarmee ie vast zit?
Alvast bedankt!
SNEEKY
je kan proberen maar ik denk dat de veertjes rond je hoofd gaan vliegen hoor,heb er zelf nog nooit een opengemaakt :?
maar volgens mij ligt het bij verbrande contacten ofso,dat heb ik ook al es gehad.

Succes :wink:

greetzzzz,Sneeky
NEO
Ik heb welleens met m'n vader meegemaakt dat bij zijn Fiat Bravo(heeft hij niet meer hoor)ook zijn lichten en ruiten wissers niet meer deden.Het probleem was bij het stuur geloof ik,er was kort sluiting ontstaan.Het enige wat ik je kan aanraden is zo snel mogelijk naar de dealer ermee,en die bedrading nakijken.

Succes

NEO
ambisteler
hoi Neo,

Bedankt voor je reply.
Het zit idd in de bedrading of in de schakelaar. Ik ben nu bezig om een nieuwe schakelaar te bemachtigen om hem dan zelf te monteren.
Groeten.....
Dannsky
Je bent niet de enige met dit probleem, heb het probleem al maanden en weet bij mij wel wat het is en denk daarom dat je hetzelfde hebt!
Als ik m'n lichten aan doe dan branden ze gewoon, maar als ik m'n knipperlicht ff gebruik dan gaan alleen m'n koplampen van stadslicht naar dimlicht, achter blijven ze gewoon branden! Als ik dan m'n linkerhendel waar dus m'n lichtschakelaar op zit, heel zachtjes omlaag duw (ofwel een klein tikje geef!) dan gaat m'n licht weer naar stadslicht!

Ben toen gaan vragen wat het kost om te laten maken, maar werd er niet vrolijk van, zoals je al zei zou het 300,- euro's kosten! Om die schakelaar te vervangen moet je dus alles vervangen rond je stuur, licht- ruitewisservoor, ruitewisserachter, knipperlicht en grootlichtschakelaar! Dit kost alleen al 198,- euro excl. btw! Dan moet ik, omdat ik een airbag heb, m'n stuur eraf halen en om m'n airbag weer aan te sluiten een nw draadje kopen van 34,- euro wxcl. btw! Dan komt er nog arbeidsloon uit, dus je raad het al, andere oplossing!!!

Nu heb ik bij mij, omdat ik de linkerhendel iets omlaag moest duwen, m'n linkerhendel op vast-grootlicht gezet (omlaag geduwd) en er dan wat karton tussen gestopt! Dan blijft ie automatisch iets lager zitten en blijven m'n lampen wel branden bij het gebruik van m'n knipperlichten! Kan nu niet met m'n grootlicht seinen, maar het scheelt me wel ff wat geld!

Weet niet of je nou hetzelfde hebt en anders kun je hier miss iets mee en kan je weer ff vooruit net zoals ik!?

Succes ermee!!!
ambisteler
ppffffff Dannsky....ik ben gelukkig niet de enige!!! biggrin.gif
Geintje.....Maar jouw probleem met de verlichting is niet hetzelfde als die van mij. Als (ja ..ALS...) mijn verlichting brand dan kan ik gewoon mijn knipperlichten gebruiken zonder dat er iets veranderd aan mijn licht. Het probleem bij mij is meer dat ik de verlichting soms helemaal niet aan krijg,op mijn stadslicht na dan.Het heeft bij mij echt te maken met verbrande en of versleten contacten zoals ook al meerdere mensen in dit forum duidelijk hebben gemaakt. Ik heb op dit moment een nieuwe schakelaar (complete unit) voor € 50,- kunnen bemachtigen dus dat scheelt dan weer iets en ook een monteur die hem kan vervangen. Ik weet alleen niet wat jij bedoeld met een nieuw draadje voor de airbag. Ik wil de schakelaar vervangen want ik ga 's ochtends om 06:00 uur van huis en ik vind het belangrijk dat alles goed werkt. Aangezien ik dan ook pas elke dag om 17:00 uur thuis ben heb ik alleen in het weekend tijd om iets te gaan repareren.Het probleem is alleen dat het zoveel geld moet kosten voor een relatief klein onderdeel van de auto frown.gif . In ieder geval bedankt voor je berichtje en ik laat het hier ook nog even weten wanneer ik de schakelaar vervangen heb en misschien kan ik er ook nog foto's van maken zodat we naderhand kunnen zien hoe de schakelaar in elkaar zit en hoe het misschien is ontstaan.
Dannsky
Ik was bij Fiat Dingen geweest in Oerle (Veldhoven) en die monteur daar, zei dat ik dan meteen een of ander draadje erbij moest kopen, omdat m'n airbag dan los is geweest! Weet het ook niet precies, miss weet Maxxen er meer van, want die werkt daar?
Maar ben maar blij als ie dalik is gemaakt bij jou, want dan ben je er goedkoop vanaf gekomen!!!
Succes met je reparatie!!!
ambisteler
Hehe....ik heb de lichtschakelaar vervangen! Die schakelaar die ik gekocht had voor € 50,- was de goede en het plaatsen was relatief gemakkelijk.
[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=969[/img]
Eerst + pool van de accu gehaald, daarna de airbag losgedraaid (2 inbusboutjes aan de achterkant van het stuur) en toen voorzichtig de gele plug achter de airbag losgeklikt om zodoende de airbag geheel los te hebben van het stuur. Vervolgens het stuur losgedraaid met moer 24 mm. Hierna kon ik gemakkelijk de schakelaar losdraaien van de stuuras door de inbusbout los te draaien die aan de onderkant van de schakelaar zat. (zie foto schakelaar achterkant)
[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=970[/img]
Hierna kon ik alle stekkertjes voorzichtig losklikken zodat ik de gehele schakelaar in mijn handen had. Hierdoor kon ik zien dat er een contactje in de schakelaar zat die een beetje verbrand was (en iets geoxideerd). (zie foto "verbrand contactje)
[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=971[/img]
Jammer genoeg bleek ook dat er een "schuifklemmetje" in het stekkertje dat zich achter de draaischakelaar bevind ingebrand was en hierdoor maakte de schakelaar soms geen contact of zorgde het juist voor (kort)sluiting. Dit was lastig want ik had geen nieuw stekkertje dus toen moest ik voor nood zelf een "schuifklemmetje" in het stekkertje monteren zodat de draden in het stekkertje allemaal goed contact maakte. Het klinkt misschien een beetje verwarrend maar het komt er op neer dat de schakelaar nu weer goed werkt en dat het € 50,- heeft gekost ipv. de € 300,- die de dealer er voor vraagt! Ja daar ben ik wel blij mee!
Alleen nog even een vraagje aan jullie (misschien wel een goede vraag voor (SNEEKY :wink: ).....Nadat alles weer gemonteerd was en de accu werd aangesloten bleef mijn airbag lampje branden. Moet de auto nu weer gereset worden door de dealer of kan ik dit ook zelf verhelpen want de dealer rekent gelijk weer € 36,- voor zoiets lulligs (in mijn ogen). De auto is al wel gereset want de accu is langer dan 45 minuten losgeweest en mijn digitale dagteller ston ook weer op 0 en mijn klokje was ook op 00:00 uur.
Groeten,
Ambisteler..... Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's maar ik heb ze gemaakt met de webcam omdat ik geen digitale camera heb :?
The Master
Netjes beschreven... Ik plaats m ook ff bij de HOW TO smile.gif

En jou vraag is beantwoord denk ik... Kan topic dicht?
SNEEKY
nice work man,kan het zelf niet beter :wink:
SNEEKY
en idd,de fout moet door de dealer terug gereset worden maar rekend die daar zoveel voor aan? :evil:
fucking veel geld zeg,ik doe die dinge voor niets,gratis,voor 5 minuten werk nemen ze je wel erg in de zeik jonge. hebbie de schakelaar geprobeerd zonder je airbag aan te sluiten misschien?
Slider
Knap werk. Lijkt me best eng om aan zo'n "geladen" airbag te sleutelen. :shock:
Succes met het lampje.
Cobra
knap werk kerel zou er zelf niet durven aan werken
succes voor terug in elkaar te zetten
groeten den cobra lol.gif
ambisteler
Thnx for alle replies.
Ben blij dat het weer werkt.
SNEEKY ik heb idd de schakelaar getest zonder dat de airbag aangesloten was. Was dat niet verstandig? Ik deed dat omdat ik anders het geheel weer los moest maken als de schakelaar het niet zou doen. Dus het resetten van de auto is 5 min. werk? Kan ik die storing niet zelf verhelpen als ik de accu en airbag weer langer dan 45 min. loskoppel en daarna de airbag weer opnieuw monteer en dan pas de accu aansluit en verder geen andere schakelaars aanzet tijdens dit gebeuren? Ik moet hem waarschijnlijk toch nog een keer loshalen omdat mijn stuur niet helemaal recht staat. (kwam ik vandaag achter)
Groeten.....

Ps. The Master: als ik hier antwoord op heb gekregen mag je wat mij betreft een slotje plaatsen hoor lol.gif
SNEEKY
neej,zo gaat de fout er niet uit,je moet em bij de dealer laten wissen :?

kutlampies
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.