Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Inhouden marea 130jtd en injectielampje aan
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
cleomarea
Bij passeren van kleine oneffenheden op de snelweg dus plotselinge trillingen in de auto gaat mij Marea 130jtd stotteren. Toerental zakt terug zonder dat je de stand van je gaspedaal verandert. Ook gaat een aantal seconden later het controle-injectielampje aan. Na flink doortrappen op het gaspedaal en even hoge toeren draaien met de (koppeling ingetrapt) gaat het probleem uiteindelijk over, het lampje blijft wel aan todat er opnieuw gestart is, dan is het weer ge-reset blijkbaar.

Iemand ideeën????

Het lijkt wel een los contact (ivm die trilling in wegdek), of moet ik denken aan verstuivers of brandstofpomp?

alvast dank voor jullie reacties, Cleomarea
Mean Green
Het klinkt inderdaad eerder als een los of slecht contact. Het beste kun je de auto laten uitlezen op het moment dat het lampje nog brandt, dus meteen naar een garage rijden en de motor niet afzetten. Je hebt kans dat ze de storing dan kunnen uitlezen. Wellicht is het wel handig om dit eerst even te bespreken met je garage, zodat ze weten dat je een keer zomaar langs kunt komen. Succes!

Groeten,
Frank
tamael^
QUOTE (Mean Green @ Feb 8 2008, 22:45) *
Het klinkt inderdaad eerder als een los of slecht contact. Het beste kun je de auto laten uitlezen op het moment dat het lampje nog brandt, dus meteen naar een garage rijden en de motor niet afzetten. Je hebt kans dat ze de storing dan kunnen uitlezen. Wellicht is het wel handig om dit eerst even te bespreken met je garage, zodat ze weten dat je een keer zomaar langs kunt komen. Succes!

Groeten,
Frank

los contact in je lmm? eens controleren of dit het geval is. temperatuur sensor kan ook nog.dit is het eerste waar ik aan denk.

tamael
cleomarea
Thanx, de moeite waard om uit te uitproberen. Ik had toch al een nieuwe thermostaat klaarliggen om in te bouwen omdat ik vindt dat de motor te koud loopt, de temp sensor heeft daar volgens mij ook haar plekje. Schoonmaken-evt vervangen dus.
Laat de uitkomst nog wel weten.

QUOTE (tamael^ @ Feb 8 2008, 23:42) *
los contact in je lmm? eens controleren of dit het geval is. temperatuur sensor kan ook nog.dit is het eerste waar ik aan denk.

tamael
cleomarea
Het probleem nog wat duidelijker omschreven: door hobbel in de weg (ongeacht snelheid) gaat de motor direct in zijn stationair lopen, injectie controlelampje gaat direct aan. Het gaspedaal reageert in deze situatie niet meer tenzij je het meer dan drie-kwart (75%) naar beneden intrapt.... dan ineens kun je nog een beetje toeren draaien. Na een volgende hobbel in de weg reageert het gaspedaal weer normaal. Het injectiecontrolelampje blijft aan todat de motor een keer is uitgezet...
tamael^
QUOTE (cleomarea @ Feb 9 2008, 19:30) *
Het probleem nog wat duidelijker omschreven: door hobbel in de weg (ongeacht snelheid) gaat de motor direct in zijn stationair lopen, injectie controlelampje gaat direct aan. Het gaspedaal reageert in deze situatie niet meer tenzij je het meer dan drie-kwart (75%) naar beneden intrapt.... dan ineens kun je nog een beetje toeren draaien. Na een volgende hobbel in de weg reageert het gaspedaal weer normaal. Het injectiecontrolelampje blijft aan todat de motor een keer is uitgezet...

raar, dit is buiten mijn kennis. maar lijkt op een defect in je pedaal. nog nooit mee hoeven stoeien. aderbreuk gebeurt toch nog wel geregeld bij fiats dus dat ook even naa meten.

(je hebt electrisch gas dus vandaar dat je pedaal de oorzaak kan zijn.)

tamael
cleomarea
Tamael,

Vond op problemcar een Multipla 130jtd met exact hetzelfde probleem, tip van een professional was: gaspedaalsensor kapot of stekkerverbinging gaspedaalsensor onder dashboard doorsolderen.
Weet jij hoe dat ding eruit ziet en waar ik die moet zoeken bij de Marea 130jtd??
Alvast dank...
tamael^
QUOTE (cleomarea @ Feb 11 2008, 15:20) *
Tamael,

Vond op problemcar een Multipla 130jtd met exact hetzelfde probleem, tip van een professional was: gaspedaalsensor kapot of stekkerverbinging gaspedaalsensor onder dashboard doorsolderen.
Weet jij hoe dat ding eruit ziet en waar ik die moet zoeken bij de Marea 130jtd??
Alvast dank...

is een soort potmeter aan je pedaal. ga proberen vandaag een screencap te maken van hoe die er uit ziet.

tamael
cleomarea
Het schijnt een 6-polige stekker te zijn aan de ECU: WAAR ZIT DE ECU bij de 130jtd?

, iemand?
BravoUser
QUOTE (cleomarea @ Feb 20 2008, 09:47) *
Het schijnt een 6-polige stekker te zijn aan de ECU: WAAR ZIT DE ECU bij de 130jtd?

, iemand?

Iig onder de motorkap..
Weet zo ff niet waar ie bij een diesel precies zit...
Maar bij de benzine motoren zit ie rechts naast het motorblok...vertikaal/staand gemonteerd...vierkante doos met L/B van +- 15 bij 15 cm...en 2,5 cm dik ongeveer.

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
tamael^
erm, als het goed is kan die rechts onder het handschoenen vakje zitten. de benzine motoren hebben hem onder de kap hangen.

maar dat weet ik niet 100% zeker.

tamael
cleomarea
QUOTE (tamael^ @ Feb 20 2008, 12:24) *
erm, als het goed is kan die rechts onder het handschoenen vakje zitten. de benzine motoren hebben hem onder de kap hangen.

maar dat weet ik niet 100% zeker.

tamael

Onder het motto: "probleem opgelost" is het natuurlijk altijd handig om ook de uitkomst hier maar te vermelden, daar worden anderen vast ook weer wijzer van...

ECU bij 130 JTD zit i.d.d. onder het handschoenekastje achter een grijze plastic kap die met 2 moertjes (geloof) M10 vast zit. Er zitten 5 meerpolige stekkers met klemsysteempjes op aangesloten met zeer veel kabeltjes eraan: alles losgehaald want weet echt niet welke kabel van de gaspedaal sensor afkomt... Alles flink ingespoten met contactspray en weer aangesloten. Nadien GEEN last meer gehad van wat voor storing dan ook...kan dus zeggen dat het probleem verholpen is!!
De hele operatie kost je +- een kwartiertje en is wellicht bij anderen een mogelijke oplossing voor meerdere (onverklaarbare) (injectie)storingen waarbij het injectiecontrolelampje gaat branden en/of de motor onregelmatig loopt: slechte kontakten?? wie zal het zeggen, kleine moeite om dit fenomeen iig bij voorbaat uit te sluiten.

Groeten Cleomarea
tamael^
QUOTE (cleomarea @ Feb 27 2008, 20:07) *
Onder het motto: "probleem opgelost" is het natuurlijk altijd handig om ook de uitkomst hier maar te vermelden, daar worden anderen vast ook weer wijzer van...

ECU bij 130 JTD zit i.d.d. onder het handschoenekastje achter een grijze plastic kap die met 2 moertjes (geloof) M10 vast zit. Er zitten 5 meerpolige stekkers met klemsysteempjes op aangesloten met zeer veel kabeltjes eraan: alles losgehaald want weet echt niet welke kabel van de gaspedaal sensor afkomt... Alles flink ingespoten met contactspray en weer aangesloten. Nadien GEEN last meer gehad van wat voor storing dan ook...kan dus zeggen dat het probleem verholpen is!!
De hele operatie kost je +- een kwartiertje en is wellicht bij anderen een mogelijke oplossing voor meerdere (onverklaarbare) (injectie)storingen waarbij het injectiecontrolelampje gaat branden en/of de motor onregelmatig loopt: slechte kontakten?? wie zal het zeggen, kleine moeite om dit fenomeen iig bij voorbaat uit te sluiten.

Groeten Cleomarea

:-) bedankt voor de bevestiging. maar idd is het bij potentiometers goed moegelijk dat je slecht contact hebt. er is maar 1 oplossing en dat is goede contact spray gebruiken. Dus voor de hobby toppers onder ons. DIT IS GEEN WD-40. wd-40 zal op termijn de problemen nog veel erger maken. dit omdat het chemische stoffen bevat die de silver/goud laag aantast die op de stekkers zitten. en dan niet alleen in de stekker maar ook de ecu kant. hiermee zie ik in mijn werk vrij veel storingen.

Moraal van het verhaal. alle stekkers inspuiten met een goed contact spray zal echt veel storingen oplossen. (wel eerst loshalen he)

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.