Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vraagje over het Olie lampje.
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Bravo JTD 105 GT
Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje over de auto van m'n vriendin. Een Fiat Punto 1.7 TD uit november 1997. Ik weet het het is geen bravo / brava of marea maar misschien kan iemand me toch even verder helpen.

Het probleem is het volgende: Als de auto gestart wordt gaat soms het olie lampje gelijk uit (niets aan de hand dus), Maar het gebeurt ook regelmatig dat dan het olielampje blijft branden en even later uit gaat. (varierend van 5 tot 30 seconde tijd voor het lampje uit gaat.)

Maar nu het echt vreemde. Soms als het olie lampje brand en je rijdt weg terwijl hij brand werkt de rembekrachtiger niet. Als dan het olie lampje uitgaat werkt ook de rembekrachtiger weer.

Wat heb ik tot nu toe gedaan. Als eerst natuurlijk het olie pijl gecontroleerd. Nu heb ik ook om er zeker van te zijn dat het niet de olie is de auto een beurt gegeven met een nieuw olie filter met dunnere olie gebruikt. (ook natuurlijk diesel en lucht filter). Ook heb ik de remvloeistof gecontroleerd of eze op pijl is. Ook hier kan ik niets vreemds ontdekken. En als deze te laag staat gaat volgens mij het handrem lampje branden ipv het olie lampje. toch?

Heeft iemand enig iedee waar ik dit zou moeten zoeken???

Alvast bedankt voor al jullie hulp.

Greetz.
tamael^
QUOTE (Bravo JTD 105 GT @ Jan 15 2008, 08:51) *
Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje over de auto van m'n vriendin. Een Fiat Punto 1.7 TD uit november 1997. Ik weet het het is geen bravo / brava of marea maar misschien kan iemand me toch even verder helpen.

Het probleem is het volgende: Als de auto gestart wordt gaat soms het olie lampje gelijk uit (niets aan de hand dus), Maar het gebeurt ook regelmatig dat dan het olielampje blijft branden en even later uit gaat. (varierend van 5 tot 30 seconde tijd voor het lampje uit gaat.)

Maar nu het echt vreemde. Soms als het olie lampje brand en je rijdt weg terwijl hij brand werkt de rembekrachtiger niet. Als dan het olie lampje uitgaat werkt ook de rembekrachtiger weer.

Wat heb ik tot nu toe gedaan. Als eerst natuurlijk het olie pijl gecontroleerd. Nu heb ik ook om er zeker van te zijn dat het niet de olie is de auto een beurt gegeven met een nieuw olie filter met dunnere olie gebruikt. (ook natuurlijk diesel en lucht filter). Ook heb ik de remvloeistof gecontroleerd of eze op pijl is. Ook hier kan ik niets vreemds ontdekken. En als deze te laag staat gaat volgens mij het handrem lampje branden ipv het olie lampje. toch?

Heeft iemand enig iedee waar ik dit zou moeten zoeken???

Alvast bedankt voor al jullie hulp.

Greetz.

versleten oliepomp, de olie word normaal omhoog gepomt en komt ook in je vacuum pomp van het remsysteem. deze moet nat zijn om te werken.

dus als er bovenin de motor onvoldoende olie druk is werkt je rembekrachiger ook niet. denk dat de krukasl algers wel genoeg olie krijgen maar doorrijden is zeker niet gezond.

tamael
Bravo JTD 105 GT
Hoi Tamael,

Oke dan.. Kan het dan ook zo zijn dat je dan zometeen helemaal niet meer kan remmen? En heeft iemand enig iedee wat zo een pomp vervangen kost?

Alvast bedankt

Greetz
tamael^
QUOTE (Bravo JTD 105 GT @ Jan 15 2008, 13:03) *
Hoi Tamael,

Oke dan.. Kan het dan ook zo zijn dat je dan zometeen helemaal niet meer kan remmen? En heeft iemand enig iedee wat zo een pomp vervangen kost?

Alvast bedankt

Greetz

Remmen kan altijd, het gaat alleen zwaar.

Maar nu over de olie pomp. een niet/slecht werkende oliepomp zal op de lange termijn je hele motorblok mollen. vervangen van de pomp kan zo 400 tot 500 gaan kosten als de garage het doet. (weet niet hoe goed ze de krukas los kunnen krijgen.)

tamael
Bravo JTD 105 GT
Hey Tamael,

Oke dan... Het is dus zaak zo snel mogelijk die pomp te vervangen als ik het goed begrijp. Nu gaat het olie lampje na een aantal sec (meestal of soms iets langer uit) dan neem ik aan dat de olie op dat moment wel hoog genoeg gepompt wordt en er dan niets aan de hand is met het blok verder.

Alvast bedankt.

Greetz.
tamael^
QUOTE (Bravo JTD 105 GT @ Jan 15 2008, 14:07) *
Hey Tamael,

Oke dan... Het is dus zaak zo snel mogelijk die pomp te vervangen als ik het goed begrijp. Nu gaat het olie lampje na een aantal sec (meestal of soms iets langer uit) dan neem ik aan dat de olie op dat moment wel hoog genoeg gepompt wordt en er dan niets aan de hand is met het blok verder.

Alvast bedankt.

Greetz.

een blok na weggevallen oliedruk vervangen kost al snel 1000 euro. denk dat je beter niet de gok kan nemen. (maar wie ben ik)

omdat je problemen met de rembekrachiger hebt. weet je gewoon haast zeker dat er een goede kans is dat een keer je olie druk wegvalt tijdens het rijden. ... de schade is dan niet te overzien. als je dan net lekker rond de 3000 toeren zit. komt turbo zonder smering terwijl hij 10000 toeren draait en heb je krukas lagers die ineens droog malen.

het is gewoon redelijk dodelijk voor je blok als dat gebeurd. je krijgt hem echt niet snel genoeg uit.

tamael
Bravo JTD 105 GT
Ok dat is duidelijke taal. Hey Thnx voor de hulp ik ga er zo snel mogelijk iets aan doen

Kan een slotje op wat mij betreft.

Greetz
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.