Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Motor komt niet op temperatuur tijdens rijden
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
bastaard
Beste mensen...

Ik heb mijn probleem al een keer eerder gelezen op dit forum dacht ik, maar ik kan het helaas niet terug vinden.
Als ik aan het rijden ben, dan komt mijn temperatuurmeter op het dashboard nooit tot aan het midden, wat volgens mij wel zou moeten. Als ik dan een tijdje stil sta (bijvoorbeeld in de file), dan komt de meter wel mooi tot aan het midden.

Nu gaat het mij om het volgende:
  • Wat is de oorzaak hiervan, of wat kan de oorzaak zijn?
  • Wat gaat het mij ongeveer kosten om het te laten maken, aangezien ik wil weten of het dat nog wel waard is om het te laten maken in verband met een andere auto volgend jaar (Stilo 3 deurs smile.gif)
  • Kan het kwaad als ik dit niet laat maken?
Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).

Edit: Ik heb een Bravo 1.4 SX
Psycho
mijne doet dit ook bijna nooit...
vooral in deze tijden weet ik zeker dat hij daar niet komt...
niets aan de zeis denk dat iedereen hier daar wel zo'n beetje last van heb...
zolang hij maar niet te warm word dan is het goed denk ik altijd maar...
FMC WEEKEND
het enige wat kan zijn is dat je thermostaat te vroeg open gaat maar dit heeft voorlopig geen nadelen voor de motor

je rijdt al met de kachel aan (neem ik aan )trekt een berg warmte weg uit het systeem en met deze kou is koeling geen probleem
meestal net op de middenlijn gaat de van aan en dan zakt de meter ook altijd iets

ik rij met een 1.6 en die staat meestal net onder de middenlijn .
NEO
Is inderdaad je thermostaat. Die blijft konstant open staan, dus koelt konstant je motor bij rijden en bij stilstand warmt hij pas op.
Zelfs met deze kou moet je temperatuurmeter makkelijk in het midden kunnen staan

En ja het is ZEER slecht voor je motor. Omdat je motorolie NOOIT op juiste temperatuur kan komen.
En als motorolie niet op temperatuur is, smeert deze niet je motor goed en dus hogere slijtage heeft.

Ik dacht ook altijd als de motor goed gekoeld werd is het niet zo slecht, als hij maar niet in het rood komt.
Maar zo werkt het echt niet. Je meter moet echt in het midden staan om je olie op temp te krijgen.
Als je motor olie op temperatuur is kun je pas hoge prestaties verwachten van je motor, anders niet.

Dus fred, even na laten kijken jongen

Voor een 1.4 zijn de kosten niet erg hoog
bastaard
Ok, bedankt allemaal. Ik zal zometeen eens langs de garage rijden om te kijken wat het me gaat kosten allemaal.
Het is namelijk niet zo dat hij nu met deze kou niet op de temperatuur komt, maar hij doet dat ook in de zomer.
bastaard
Trouwens...kan het zijn dat door mijn probleem het benzineverbruik ook een stuk hoger ligt? Ik heb nu 345 km gereden met 37 liter (vrijwel alleen snelweg), dus ongeveer 1:9,5 terwijl dat normaal ongeveer 1:12 is bij mij.
nelis d
JA KOMT DAARDOOR BIJ MIJ IS OOK STUK GAAAT HEM TUSSEN OUD EN NIEUW FF VERVANGEN yummie.gif
NEO
QUOTE (bastaard @ Dec 22 2007, 12:15) *
Trouwens...kan het zijn dat door mijn probleem het benzineverbruik ook een stuk hoger ligt? Ik heb nu 345 km gereden met 37 liter (vrijwel alleen snelweg), dus ongeveer 1:9,5 terwijl dat normaal ongeveer 1:12 is bij mij.

Absoluut.

Omdat je motor niet warmer word, blijft je ecu ook je autochoke aansturen.
Kijk maar eens als je op de snelweg zit, naar je toeren teller. Als je dan 120 ofzo rijd, laat je gas los en houd je koppeling ingedrukt.
Dan zou je stationair toerental moeten hebben van 800 à 900 RPM, maar bij jou ligt deze bij 1500 RPM.
Dus door je autochoke krijg je teveel benzine, en hoger verbruik.
Aan de andere hand is het zo dat jou motor simpelwijze is getuned puh2.gif.
En je zelfs harder kan rijden dan ze opgeven in de specificatie puh2.gif maar dat is niet zo goed natuurlijk.
bastaard
Ghehe, kan ik zeggen dat m'n motor getuned is bij een eventuele verkoop biggrin.gif

Maar goed, bedankt (wederom) voor jullie antwoorden...van de garage komt vandaag niet zoveel meer, maar ik denk er steeds meer over om hem te gaan verkopen, omdat ik ook nog steeds dit probleem heb en volgens mij gaat dat me aardig wat kosten.
cleomarea
Heb ik ook gehad. Koude motor, meer verbruik.
Nieuwe thermostaat kost denk ik ca. 5 tot 6 tientjes, als ie een beetje te bereiken is zet je hem er zo zelf in.
Groeten cleomarea
Psycho
QUOTE (NEO @ Dec 22 2007, 11:08) *
Dus fred, even na laten kijken jongen

de motor gaat in het voorjaar zoiezo onder het mes dus check het gelijk ff...
denk dat jij genoeg weet Sebas wink.gif en FMC weekend toch wel puh2.gif
Roos
Thermostaat voor een brava 1,4 koste 4 jaar geleden 50 euro. Dit is incl huis en pakking/ o ring.

Bij Preuninger Delft vroegen ze 175 euro ervoor. Dat is incl BTW.

Het het uiteindelijk door mijn pa laten doen. Was een 20 minuten om hem te wisselen. Maar mijn pa
was wat eigenwijs en kregen hem dus eerst niet goed ontlucht. Nadat hij binnen koffie gehad had. En
ik hem wijs had gemaakt hoe het moest was dat ook binnen 10 minuten gefixed.

Dus als je niet eigenwijs bent en de handleiding volgt voor het ontluchten is het een half uur werk
tamael^
QUOTE (Psycho @ Dec 22 2007, 17:17) *
de motor gaat in het voorjaar zoiezo onder het mes dus check het gelijk ff...
denk dat jij genoeg weet Sebas wink.gif en FMC weekend toch wel puh2.gif

... is een 1.4? ... waar dit om gaat.

Stappenmotor eens laten controleren is een must als je wegvallende rembekrachtiging hebt. gasklep huis eens reinigen wil ook veel helpen.

bij een 1.4 kan ik binnen een half uur een thermostaat vervangen en ook iets van een half uur met de gasklep dus dan zal dat wel mee vallen.

Thermostaat zou ik zeer zeker asap vervangen. (je hebt met dit weer al schade als er 15w40 olie gebruikt is.) de olie is met deze temperaturen veel dikker en smeert je nokkenas niet goed meer. dit merk je aan gerammel als de motor koud is.

tamael
bastaard
Ok bedankt...en waar moet ik dan aan denken qua kosten (stappenmotor + gaskleppenhuis) als ik dit laat doen bij een garage (niet merkdealer).
tamael^
QUOTE (bastaard @ Dec 22 2007, 18:53) *
Ok bedankt...en waar moet ik dan aan denken qua kosten (stappenmotor + gaskleppenhuis) als ik dit laat doen bij een garage (niet merkdealer).

stappenmotor ongeveer 25 euro, schoonmaken is een half uur tot uur werk. jan je zelfs zelf als je niet te haastig doet.

weet iemand of er een howto van is?

tamael
mooikarretje
ja dat is de termostaat heb die van mij deze week laten vervangen wat dat heeft gekost weet ik niet
omdat ik gelijk maar een apk heb laten doen
(ook nog een steekproef frown.gif gehad ) waarbij die vend de witte zij knippers afkeurde
en nog een rubberje vond wat naar zijn mening te veel versleten was
Mean Green
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 1600 Marea. De temperatuurmeter komt maar tot 1/4 als het koud is buiten. Maar de kachel is wel loeiheet! Dan kan de motor toch niet koud zijn? Als ik de kachel uitzet loopt de meter langzaam op richting 1/2. Heb hem al bij 2 garages laten checken en die zeggen allebei dat er niets aan de hand is. Op dat moment vroor het echter niet maar was het ongeveer 5 boven nul.

Ik twijfel nu al zolang dat ik er ook over denk om die verrekte thermostaat dan toch maar te laten vervangen. Weet iemand wat deze kost voor de 1600 (met airco) ? En hoeveel werk is het (voor een monteur)?

Groeten en bedankt alvast,

Frank
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.