Help - Search - Members - Calendar
Full Version: sneeuwkettingen mogelijk?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
bertjeh
Hallo,
Wat ik me afvraag is, of er sneeuwkettingen mogen op de 16 inch lichtmetalen velgen van de nieuwe Bravo 1.4 T-jet Edizione Prima. Ik verwacht deze auto half januari en wil er mee op wintersport.
Groet
Bert
Ruudje
Hey Bert,

Als je deze site bezoekt vind je een compacte oplossing die zeker weten zal passen. Ideaal voor lichtmetalen velgen want je beschadigd ze echt niet. Ik ga ze ook gebruiken op mijn (oud model) Bravo maar zelfde verhaal wink.gif . Succes!

Spike Spider

Grt Ruud
Alex9719
redface.gif

400 dollar voor een setje kettingen??

Poehee... Da's wel prijzig.

In de Fiatfolder staat alleen bij de 17" en 18" velgen de opmerking dat ze niet geschikt zijn voor sneeuwkettingen. De 16" zullen dus technisch gezien geen probleem moeten zijn.

Je krijgt je auto in januari en wordt geleverd op de "standaard" 16" lichtmetalen velgen, ik neem dus aan dat dit geen winterbanden zijn? Je weet dat je voor relatief weinig een setje winterbanden kunt huren? Het scheelt zo enorm veel. Met winterbanden kun je een stuk verder komen voordat je "echt" sneeuwkettingen nodig hebt dan met zomerbanden...
bertjeh
Hoi Ruud,
bedankt voor je reactie. Ik kende die spike spiders nog niet. Inderdaad een prijzige oplossing, zeker omdat ik er relatief weinig gebruik van zal maken. Ik ben op internet ook zgn autosocks tegengekomen, een soort hoezen die je om je band legt. Kosten zo'n 50 euro. Misschien is dat wat?
Groet
Bert

QUOTE (FCS @ Dec 8 2007, 23:42) *
Hey Bert,

Als je deze site bezoekt vind je een compacte oplossing die zeker weten zal passen. Ideaal voor lichtmetalen velgen want je beschadigd ze echt niet. Ik ga ze ook gebruiken op mijn (oud model) Bravo maar zelfde verhaal wink.gif . Succes!

Spike Spider

Grt Ruud
Ruudje
Voor mij lijkt het niet zo'n prijzige oplossing want schade van 400 euro is makkelijk gereden in de sneeuw. Kijk is op marktplaats daar hebben ze vaak setjes tekoop staan. Even kijken op de spike spider site kijken voor de maat en dan zoeken op Marktplaats.

Sneeuwkettingen leg je er niet perse onder waneer het weer het vraagt maar vaak zijn ze zelfs verplicht in bepaalde gebieden (der moet dan genoeg sneeuw liggen uiteraard maar dat is 9 van de 10 keer ook zo). Ik zou me iig een stuk veiliger voelen met deze dingen eronder ipv een zgn autosock (niet dat ik meteen zeg dat ze slecht zijn!!) maarja ik vind ze het meer dan waard zeker omdat je ze over kan nemen naar een andere auto gewoon even een andere adapter set kopen die 50 a 60 EUR kost.

WINTERBANDEN zijn sowieso verplicht als het sneeuwt in Duitsland en Oostenrijk en denk nou niet dat je het veel verder kan komen op winterbanden dan zomerbanden in een dik pak sneeuw. Het scheelt wel veel maar als het erg dik word moet je toch echt kettingen gebruiken.

Ik spreek uit ervaring en dit zijn dingen waar ik echt niet op zou willen besparen zeker gezien gebruikers gemak (echt binnen 30 sec. zitten die dingen erop) en grip die ook uitstekend is. De spullen zijn ook erg slijt vast waardoor ze lang meegaan.

Voor de rest normale kettingen vond ik altijd geklooi en zeker toen ik overgestapt ben op LM velgen voor de winter (Cinquecento, Bravo Trofeo en straks ook voor de HGT) ben ik op spike spider gekomen en nu wil ik echt niks anders meer. Dus voor normale kettingen of andere oplossingen kan ik geen gebruikers ervaringen en/of objectieve meningen met je delen.
bertjeh
Alax,
Ik neig ook naar winterbanden, ev. in combinatie met auto socks of die spike spiders (staan inderdaad op marktplaats alleen nog niet in de goede maat: 205-55-16).
Van winterbanden huren heb ik nog nooit gehoord; ik denk dat ik ze dan toch nog liever koop in combinatie met 2e hands velgen. Zelf wielen verwisselen en opslaan is voor mij geen probleem. Moeten die winterbanden dezelfde maat hebben (steek natuurlijk wel hetzelfde).
Groet
Bert

QUOTE (Alex9719 @ Dec 9 2007, 09:53) *
redface.gif

400 dollar voor een setje kettingen??

Poehee... Da's wel prijzig.

In de Fiatfolder staat alleen bij de 17" en 18" velgen de opmerking dat ze niet geschikt zijn voor sneeuwkettingen. De 16" zullen dus technisch gezien geen probleem moeten zijn.

Je krijgt je auto in januari en wordt geleverd op de "standaard" 16" lichtmetalen velgen, ik neem dus aan dat dit geen winterbanden zijn? Je weet dat je voor relatief weinig een setje winterbanden kunt huren? Het scheelt zo enorm veel. Met winterbanden kun je een stuk verder komen voordat je "echt" sneeuwkettingen nodig hebt dan met zomerbanden...
Alex9719
@bertjeh;
Ik krijg mijn auto (ook) ergens in januari geleverd, maar ga dit "jaar" niet op wintersport (net een huis gekocht).
Ik heb er geen winterbanden bij geleased omdat dit véél geld is en je 1 setje banden krijgt die ze om de "orginele" velgen leggen. Dus zou ik nog steeds geen sneeuwkettingen kunnen leggen.
Ik heb ervoor gekozen om zelf een setje 16" stalen velgen met winterbanden te regelen omdat ik dan zélf kan bepalen wanneer ze eronder gaan en wanneer ze eronderuit kunnen. En ik ben geen fan van banden wisselen op de "orginele" velg.

Een autosok is absoluut niet te vergelijken met sneeuwkettingen. Volgens mij is deze in Oostenrijk zelfs verboden. Misschien dat 'ie in Nederland wel handig kan zijn (met die ene dag sneeuw per jaar ^^.gif )

In tegenstelling wat FCS beweert zijn winterbanden in Duitsland/Oostenrijk NIET verplicht. Je moet alleen je auto aan de winterse omstandigheden hebben aangepast. Dit kan concreet betekenen dat je winterbanden NODIG hebt, maar ze zijn NIET verplicht.

Ik vind het een kromme vergelijking, sneeuwkettingen van 400 dollar (plus verzendkosten, douanekosten e.d.) met schade van dezelfde omvang?
Met een beetje inventiviteit kun je "standaard" sneeuwkettingen toch voorzien van "beschermend" materiaal zodat je velgen niet beschadigen...

Trouwens... sneeuw... pekel... ijs.... je lichtmetalen velgen beschadigen toch wel.... met of zonder sneeuwkettingen....
(daarom.. of een "extra" setje lichtmetaal, of een setje stalen velgen... het hoeft allemaal niet duur te zijn, een setje stalen velgen kun je al voor rond de 50~75 euro vinden, een setje lichtmetaal wellicht al voor 125~150 euro.....)
bertjeh
QUOTE (Alex9719 @ Dec 9 2007, 21:21) *
@bertjeh;
Ik krijg mijn auto (ook) ergens in januari geleverd, maar ga dit "jaar" niet op wintersport (net een huis gekocht).
Ik heb er geen winterbanden bij geleased omdat dit véél geld is en je 1 setje banden krijgt die ze om de "orginele" velgen leggen. Dus zou ik nog steeds geen sneeuwkettingen kunnen leggen.
Ik heb ervoor gekozen om zelf een setje 16" stalen velgen met winterbanden te regelen omdat ik dan zélf kan bepalen wanneer ze eronder gaan en wanneer ze eronderuit kunnen. En ik ben geen fan van banden wisselen op de "orginele" velg.

Een autosok is absoluut niet te vergelijken met sneeuwkettingen. Volgens mij is deze in Oostenrijk zelfs verboden. Misschien dat 'ie in Nederland wel handig kan zijn (met die ene dag sneeuw per jaar ^^.gif )

In tegenstelling wat FCS beweert zijn winterbanden in Duitsland/Oostenrijk NIET verplicht. Je moet alleen je auto aan de winterse omstandigheden hebben aangepast. Dit kan concreet betekenen dat je winterbanden NODIG hebt, maar ze zijn NIET verplicht.

Ik vind het een kromme vergelijking, sneeuwkettingen van 400 dollar (plus verzendkosten, douanekosten e.d.) met schade van dezelfde omvang?
Met een beetje inventiviteit kun je "standaard" sneeuwkettingen toch voorzien van "beschermend" materiaal zodat je velgen niet beschadigen...

Trouwens... sneeuw... pekel... ijs.... je lichtmetalen velgen beschadigen toch wel.... met of zonder sneeuwkettingen....
(daarom.. of een "extra" setje lichtmetaal, of een setje stalen velgen... het hoeft allemaal niet duur te zijn, een setje stalen velgen kun je al voor rond de 50~75 euro vinden, een setje lichtmetaal wellicht al voor 125~150 euro.....)

Alex,
denk inderdaad toch snel stalen velgen aan te schaffen. Weet jij daar een maat van, of heb ik genoeg aan de bandenmaat?
groet
Bert
Alex9719
Oef...
Ik ben van plan om via de dealer waar ik het onderhoud wil laten doen een setje 16" te scoren.....

Ik kies zelf voor 205 brede banden (ipv zomerbanden 225), dit is ongeveer 8J, misschien is een 7,5J "beter"
Steek is volgens mij 4x98 (helaas)

Mijn bandenmaat gaat 205/55R16 worden omdat dit redelijk overeenkomt met de 225/45R17 zomerbanden.

Bewust een maatje smaller omdat dit meer grip oplevert (zelfde druk, kleiner oppervlak)

Als je via een "bandenboer" een setje stalen velgen wil aanschaffen, dan volstaat het roepen van de bandenmaat en het type auto (ivm de steek), dat de ET waarde redelijk overeenkomt is mooi meegenomen, maar niet wereldschokkend. (vind ik zelf)

Ik weet niet of je een particuliere rijder bent, of (ook) een leaserijder, maar je kunt het "altijd" proberen bij de dealer (net als ik) Er zullen genoeg auto's op standaard 16" staal worden geleverd die pas bij de dealer worden voorzien van lichtmetalen velgen.....

Ik ga mijn banden via autobandenmarkt.nl kopen en kan ze bij een goede vriend op z'n werk om de wielen heen laten vouwen. (scheelt toch weer, hahaha)
Ruudje
QUOTE (Alex9719 @ Dec 9 2007, 21:21) *
@bertjeh;
Ik heb ervoor gekozen om zelf een setje 16" stalen velgen met winterbanden te regelen omdat ik dan zélf kan bepalen wanneer ze eronder gaan en wanneer ze eronderuit kunnen. En ik ben geen fan van banden wisselen op de "orginele" velg. Een autosok is absoluut niet te vergelijken met sneeuwkettingen. Volgens mij is deze in Oostenrijk zelfs verboden. Misschien dat 'ie in Nederland wel handig kan zijn (met die ene dag sneeuw per jaar ^^.gif )

Spreek je nou uit ervaring of denk je dit nou maar? Bij een setje stalen velgen kan je inderdaad normale kettingen nemen maar bij lichtmetalen velgen zou ik toch echt voor deze set gaan. Dan maak ik de vergelijking van de kosten van een setje lichtmetalen velgen als je die beschadigd! Ik weet niet wat jij doet op wintersport maar ik heb mijn lichtmetalen velgen nog nooit beschadigd op wintersport.

Winterbanden zijn wel verplicht in Duitsland denk nou maar niet dat dit onwaar is! Waneer je in Duitsland rijdt in de sneeuw zonder winterbanden en je krijgt een ongeluk ben je NIET verzekerd. Ook als je toevallig door de Polizei aangehouden word kan je een prent verwachten met verdere gevolgen. Je auto moet inderdaad klaar zijn voor winterse omstandigheden en dat betekend zodra er sneeuw ligt MOET je winterbanden hebben. Dit is de nieuwe regelgeving.

Tevens zijn de Spike Spider kettingen te vinden op Marktplaats voor een aantrekkelijke prijs en waar de hell komt dit vandaan: 400 dollar (plus verzendkosten, douanekosten e.d.). Er zijn ook gewoon nederlandse dealers te vinden en dan kom je op zo'n 325 a 350 euro inclusief alles. Wat ik hier iig uit opmaak is dat jij nooit met lichtmetalen velgen in de sneeuw hebt gereden want ik weet niet hou je je lichtmetalen velgen wil beschadigen in de sneeuw met normaal rijden.

Bottom line... Get your facts right. Ik geef aan dat het mij wel waard is en dat mijn motivatie is dat bij mij iig 500 euro schade zo gereden is in de sneeuw (alleen al als ik naar mijn velgen kijk laat staan een deukje). Overigens ik laat mijn vakantie dan ook niet verpesten door een deukje en dat heeft voor mij ook weer veel waarde. Een setje metalen voor 50-70 euro vind ik appart want mijn vader heeft zijn metalen velgen voor de Grande Punto voor 150euro verkocht 15 inch zonder wieldoppen en/of banden.

QUOTE (bertjeh @ Dec 9 2007, 21:38) *
Alex,
denk inderdaad toch snel stalen velgen aan te schaffen. Weet jij daar een maat van, of heb ik genoeg aan de bandenmaat?
groet
Bert

Gewoon 16 inch nemen en dan de velg breedte 7J hier kan je dan 205/60/16 omheen doen (volgens mij zit dat zo bij de nieuwe Bravo). De nieuwe Fiat Bravo heeft gewoon steek 4x100 de ET waarde weet ik niet maar fabrieksaf bestaan er 16 inch metalen velgen voor de nieuwe Bravo dus misschien heeft iemand al nieuwe velgen gekocht en zijn setje tekoop gezet op Marktplaats.

QUOTE (Alex9719 @ Dec 9 2007, 22:00) *
Oef...
Ik ben van plan om via de dealer waar ik het onderhoud wil laten doen een setje 16" te scoren.....
Ik kies zelf voor 205 brede banden (ipv zomerbanden 225), dit is ongeveer 8J, misschien is een 7,5J "beter"
Steek is volgens mij 4x98 (helaas)
Mijn bandenmaat gaat 205/55R16 worden omdat dit redelijk overeenkomt met de 225/45R17 zomerbanden.
Bewust een maatje smaller omdat dit meer grip oplevert (zelfde druk, kleiner oppervlak)
Als je via een "bandenboer" een setje stalen velgen wil aanschaffen, dan volstaat het roepen van de bandenmaat en het type auto (ivm de steek), dat de ET waarde redelijk overeenkomt is mooi meegenomen, maar niet wereldschokkend. (vind ik zelf). Ik weet niet of je een particuliere rijder bent, of (ook) een leaserijder, maar je kunt het "altijd" proberen bij de dealer (net als ik) Er zullen genoeg auto's op standaard 16" staal worden geleverd die pas bij de dealer worden voorzien van lichtmetalen velgen.....
Ik ga mijn banden via autobandenmarkt.nl kopen en kan ze bij een goede vriend op z'n werk om de wielen heen laten vouwen. (scheelt toch weer, hahaha)

De steek van de nieuwe Bravo is dus 4x100.... 205 breede banden op een 8J velg? Dat word inderdaad vouwen... Ik zou dus voor 7J gaan en MAXIMAAL 7,5J. Wat wel waar is is dat je beter smallere banden kan nemen in de sneeuw.

Voor banden zou ik kijken bij Bandenwinkel.nl de Nederlandse versie van Autobandenmarkt met dezelfde dealers als dat autobandenmarkt biedt. (Soms een paar EUR goedkoper maar daar hoef je het dus niet voor te doen puh2.gif ). Site vind ik gewoon wat beter en makkelijker in elkaar zitten. Tevens als er wat met de levering is kan je makkelijk iemand bellen ipv dat je moeilijk met Duitser moet communiceren die amper nederlands spreken/schrijven (heb ik een keer gehad bij autobandenmarkt).

Alex val mijn standpunt niet aan maar maak eerst zelf een goed standpunt met een basis zodat onze MENINGEN vergeleken kunnen worden door de topicstarter waarna hij zelf mag beslissen. Dat doe je zelf nu al voor hem terwijl je geeneens als je feiten op een rijtje hebt.

Van ANWB site:
Regels en aansprakelijkheid bij ongevallen
19-12-2006
Het niet gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden kan in het buitenland reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen. Reden daarvoor is dat het verkeer in gevaar wordt gebracht omdat men met zomerbanden minder grip op de weg heeft en de remweg onnodig lang is.

BRON
BravoUser
Wil hier ff op inhaken.....als het mag.
Als je ANWB-Lid bent...hebben ze nu een winterbanden actie..
4 halen 3 betalen...bij Euromaster Tyrecenter op vertoon van je ANWB-Pas.. idea.gif

Doe er je voordeel mee..zou ik zeggen.
--=KLIK=--

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
Ruudje
QUOTE (BravoUser @ Dec 10 2007, 09:25) *
Wil hier ff op inhaken.....als het mag.
Als je ANWB-Lid bent...hebben ze nu een winterbanden actie..
4 halen 3 betalen...bij Euromaster Tyrecenter op vertoon van je ANWB-Pas.. idea.gif

Doe er je voordeel mee..zou ik zeggen.
--=KLIK=--

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

Jou commentaar en/of toevoegingen zijn altijd gewenst wink.gif .
bertjeh
beste forumleden,
wat een stortvloed aan adviezen. Ben hartstikke thumbsup.gif met dit actieve forum. Heb nog een week of vijf voor het zover is en kan dus op mijn gemak rondsnuffelen op internet en op marktplaats. Alvast bedankt voor jullie goede raad.
Groet
Bert
Alex9719
@FCS; heb ik op je piemel gestaan ofzo??

Beetje jammer om iemand zo ver in de grond proberen te trappen;

Winterbanden zijn wel verplicht in Duitsland denk nou maar niet dat dit onwaar is! Waneer je in Duitsland rijdt in de sneeuw zonder winterbanden en je krijgt een ongeluk ben je NIET verzekerd. Ook als je toevallig door de Polizei aangehouden word kan je een prent verwachten met verdere gevolgen. Je auto moet inderdaad klaar zijn voor winterse omstandigheden en dat betekend zodra er sneeuw ligt MOET je winterbanden hebben. Dit is de nieuwe regelgeving.

Winterse omstandigheden en sneeuw zijn NIET onlosmakelijk aan elkaar verbonden..... JA, je moet je auto geschikt hebben voor winterse omstandigheden en ALS ER SNEEUW LIGT moet je winterbanden hebben..... Maar niet in iedere winter ligt er sneeuw (helaas)

Spreek je nou uit ervaring of denk je dit nou maar? Bij een setje stalen velgen kan je inderdaad normale kettingen nemen maar bij lichtmetalen velgen zou ik toch echt voor deze set gaan. Dan maak ik de vergelijking van de kosten van een setje lichtmetalen velgen als je die beschadigd! Ik weet niet wat jij doet op wintersport maar ik heb mijn lichtmetalen velgen nog nooit beschadigd op wintersport.

Nee, jij wast je velgen elke week om de pekel weg te spoelen.... Ik heb mijn velgen ook nog nooit beschadigd tijdens wintersport... maar dat Lichtmetalen velgen niet van winter houden lijkt me duidelijk....
Dat was namelijk precies wat ik bedoelde....

400 dollar (plus verzendkosten, douanekosten e.d.).

http://www.spikes-spiders.com/catalog/view/category/?id=648

En aangezien de US buiten de EU valt zit je nog met invoerheffingen....
Als je ze goedkoper kunt vinden op marktplaats, of bij nederlandse leveranciers, link dan daarheen......

Bottom line... Get your facts right. Ik geef aan dat het mij wel waard is en dat mijn motivatie is dat bij mij iig 500 euro schade zo gereden is in de sneeuw (alleen al als ik naar mijn velgen kijk laat staan een deukje). Overigens ik laat mijn vakantie dan ook niet verpesten door een deukje en dat heeft voor mij ook weer veel waarde. Een setje metalen voor 50-70 euro vind ik appart want mijn vader heeft zijn metalen velgen voor de Grande Punto voor 150euro verkocht 15 inch zonder wieldoppen en/of banden.

Ik heb voor de auto van m'n vriendin 4 stalen velgen (14") gekocht voor 50 euro.... Tuurlijk.. nu kunnen we gaan discussiëren over de grootte van de velg, maar daar ga ik niet in mee....

Gewoon 16 inch nemen en dan de velg breedte 7J hier kan je dan 205/60/16 omheen doen (volgens mij zit dat zo bij de nieuwe Bravo). De nieuwe Fiat Bravo heeft gewoon steek 4x100 de ET waarde weet ik niet maar fabrieksaf bestaan er 16 inch metalen velgen voor de nieuwe Bravo dus misschien heeft iemand al nieuwe velgen gekocht en zijn setje tekoop gezet op Marktplaats.

Zoveel woorden om precies te zeggen wat ik al gezegd had.... Het enige wat ik niet wist is dat de nieuwe Bravo 4x100 heeft als steek. Hiervoor dus ook mijn hartelijke dank. Op zich ook wel erg prettig, want dat maakt de "grabbelton" om velgen in te zoeken wat groter....

De steek van de nieuwe Bravo is dus 4x100.... 205 breede banden op een 8J velg? Dat word inderdaad vouwen... Ik zou dus voor 7J gaan en MAXIMAAL 7,5J. Wat wel waar is is dat je beter smallere banden kan nemen in de sneeuw.

Ok, een 8J is misschien wat breed (even een "simpele"rekenfout gemaakt door simpelweg de bandbreedte door het aantal inches te delen, zonder de 2x 1/2 inch aan beide kanten eraf te halen, kom je inderdaad uit op 7J

Alex val mijn standpunt niet aan maar maak eerst zelf een goed standpunt met een basis zodat onze MENINGEN vergeleken kunnen worden door de topicstarter waarna hij zelf mag beslissen. Dat doe je zelf nu al voor hem terwijl je geeneens als je feiten op een rijtje hebt.

Van ANWB site:
Regels en aansprakelijkheid bij ongevallen
19-12-2006
Het niet gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden kan in het buitenland reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen. Reden daarvoor is dat het verkeer in gevaar wordt gebracht omdat men met zomerbanden minder grip op de weg heeft en de remweg onnodig lang is.

FCS, ik val je standpunt niet aan, ik "vecht" alleen tegen de wijdverspreide mening dat winterbanden verplicht zouden zijn... dit valt namelijk in dezelfde categorie dat de "gemiddelde" nederlander denkt dat 'ie in duitsland VERPLICHT een brandstoftankje met z'n eigen brandstof moet meenemen.... is ook lariekoek... het is namelijk VERBODEN om zonder brandstof langs de snelweg stil te staan...

Begrijp je mijn uitgangspunt?

En voor de topicstarter, ik hoop dat je je realiseert dat ik je zeker niet mijn mening wil(de) opdringen, maar dat ik je omschreven heb "wat ik zou doen"..... doe er je voordeel mee.....

En.... zonder sarcastisch te worden, FCS, bedankt voor het scherp zijn.
Ironis
Wat een commotie puh2.gif

Ik zit zelf met het zelfde probleem. Ik overweeg nu dan ook om een stalen setje met winterbanden te nemen voor de winterperiode. Koop wat leue dekseltjes en 't ziet er nog wel goed uit.

Ik heb zelf het probleem dat bij 17" bandjes er geen kettingen onder kúnnen. Te weinig ruimte in de wielkast door remsystemen e.d. die in de weg gaan zitten. De dealer heeft mij ook op de spikes-spiders gewezen, echter, let wel op dat deze niet overal worden erkend als sneeuwkettingen. Het komt je dan in oostenrijk ook duur te staan als je tegen een vervelende Polizei aanloopt, want ze mogen je bekeuren als je geen gewone kettingen kan aanleggen en met deze spikes aan je slofjes rijdt. Althans, dat was de stand van zaken in juli. Doe hier dus goed onderzoek naar voor je ze klakkeloos aanschaft en alsnog op je bestemming aan komt met een minder vrolijk makende boete...

Let goed op wat waar gezien wordt als sneeuwketting en wat niet. Neem vooral ook winterbanden, daar bereik je vaak al erg veel dorpjes in de sneeuw mee heb ik me laten vertellen, dan hoef je geen kettingkjes te dragen. Ook een leuk alternatief zijn 'wintersokken'. Een soort hoezen die je om je wiel heen legt. Niet zo goed als kettingen, maar beter dan winterbanden en erg makkelijk om te leggen.
Freakies
Hallo. ben nieuw hier...

Ik heb zelf dit weekend 16inch stalen wielen met winterbanden gekocht en laten monteren (staat toch wel een stuk minder dan m'n normale sloffen).
Ik ga in februari op wintersport naar Frankrijk en dan ben je toch echt verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben.
en uit mijn ervaring kan je ze ook maar beter bij je hebben (ga naar Val Thorens en dat ligt op 2300m en de weg ernaartoe kan behoorlijk besneeuwt zijn).
Op mijn Bravo heb ik normaal gesproken de 18inch velgen zitten, maar daar kunnen zoals hier al geschreven staat geen sneeuwkettingen omheen.

Heb ook nog even naar die "Spikes" gekeken, maar ik kon nergens lezen of ze ook geaccepteerd worden als "sneeuwkettingen".
Toch maar het zekere voor het onzekere genomen.
RoelS
*schop*

[het is al een oud topic]

Ik sta voor een dilemma m.b.t. het zoeken van een 2e hands bravo.

Graag wil ik er één aan gaan schaffen met de zilver/alu kleurige 17" of 18" velgen. Maar als fervent skier ga ik elk jaar op wintersport en dan moet ik wel sneeuwkettingen kunnen leggen. Zoals ik uit dit 2 jaar oude topic begrijp, is het bij de 17" en 18" velgen niet mogelijk om gewone sneeuwkettingen te monteren vanwege ruimtegebrek in de wielkasten. Het is me echter niet duidelijk of die "spikes spiders sneeuwkettingen" wel i.c.m. de 17" of 18" wielen passen. Kan dat?
Of zijn er mensen die nog andere gebruiken met de grotere velgen? Want zoals ik het las kan het zijn dat de politie dergelijk sneeuwkettingen niet goed vindt in de alpen landen.

Indien het allemaal niet mogelijk is moet je wel naar kleinere velgen indien je op wintersport gaat en dat zou ik liever niet doen. In de wintermaanden rij ik met mijn huidige auto namelijk altijd zo'n 4 maanden lang op winterbanden. Ik heb nu 2 sets stalen velgen; één met zomer en één winterbanden. I.v.m. de prijs van de LM velgen wil ik graag de banden telkens over laten leggen. Of is dat niet aan te raden omdat de velgen dan telkens wat beschadigd worden?
Psycho
ik wissel op mijn alfa ook gewoon de banden van de velg enz...
geen probleem en als ze je velgen beschadigen zijn het tobberts...
DaboyTommy
Ik heb ook 17" onder mijn bravo liggen en heb een setje Autosocks (http://www.auto-sock.nl/N_frame.html?http://www.auto-sock.nl/N_xp_1.html).
Zijn snel en makkelijk te monteren en worden toegestaan in de sneeuwlanden (tevens TÜV getest!).
Ik ben zelf ook fervent skiliefhebber maar heb in de jaren dat wij al met de auto gaan (toch al zo'n 16 - 17 jaar) pas hooguit 5 keer meegemaakt dat je ze echt nodig hebt.
Helemaal als je winterbanden er onder laat leggen wordt het nog veel minder dat je ze nodig hebt en verder kan rijden zonder sneeuwkettingen.
En het mooie het beschadigd geheel je velgen e.d. niet :-) Dat is toch wel uiterst belangrijk al zeg ik zelf ;-)
RoelS
Die autosocks ken ik, heb overwogen om die ook voor mijn huidige auto te kopen. Heb mensen gesproken die ze hebben gebruikt en zij waren er zeer enthousiast over. Voor zover ik weet zijn de autosocks echter niet voldoende als er een kettingplicht van kracht is. Lees er ook niks over op hun website, dus het lijkt me niet dat ze dan toegestaan zijn.

Via google kom ik op deze website terecht: http://www.autoweetjes.com/sneeuwkettingen...s-Autosock.html

Daar staat dus dat de autosock niet voldoende is, maar misschien is dat inmiddels verouderd...

Je zult het maar mee maken dat het hondenweer is onderweg je mag niet doorrijden van de politie omdat ze een kettingplicht instellen. Op de doorgaande wegen / snelwegen is dat slechts zeer zelden, maar op een bergpas komt dat toch regelmatig voor. Dan is het toch vervelend als je een tijd moet wachten omdat je met je autosockjes niet verder mag terwijl het wellicht ook met die dingen goed mogelijk zou zijn.

Spikes spider

Volgens de ANWB site (acht ik betrouwbaar) is de Spikes Spider in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk wel toegestaan als er een sneeuwkettingplicht van kracht is. In Zwitserland is de Spikes Spider niet, maar de Spikes Spider Sport wel toegestaan! Daarom even hieronder netjes de berichten van de website vermeld. Bij Italië staat er niks bij, dan heb ik de belangrijkste skilanden wel gehad dacht ik zo.
Link verstopt achter de landnaam.

Duitsland en Frankrijk
Spikes-spider
- De Spikes-spider is wettelijk niet gelijkgesteld aan sneeuwkettingen, maar wordt in de praktijk wel als zodanig geaccepteerd.
- In Duitsland wordt de Spikes-spider ook niet beschouwd als een spijkerband.
- De Spikes-spider is toegestaan op de openbare weg, maar er geldt een maximumsnelheid van 50 km/h en er mag geen schade aan het wegdek worden toegebracht.

Bij Frankrijk staat alleen de eerste regel vermeld.

Oostenrijk
Spikes-spider
- Zowel Spikes-spider als Spikes-spider Sport worden wettelijk gelijkgesteld aan sneeuwkettingen.

Zwitserland
Spikes-spider
- De Spikes-spider wordt niet gezien als een sneeuwketting. Als sneeuwkettingen verplicht zijn, volstaat daarom het gebruik van een Spikes-spider niet.
- Een Spikes-spider Sport wordt wel gezien als een sneeuwketting.
- Het gebruik van een Spikes-spider Sport is toegestaan, mits daarmee geen schade wordt toegebracht aan het wegdek.
- Als u met gepaste snelheid rijdt, is de Spikes-spider Sport overal toegestaan.
- De maximumsnelheid voor het rijden met de Spikes-spider Sport is niet wettelijk vastgesteld.
- U mag de Spikes-spider Sport ook op autosnelwegen gebruiken.

Daarom zou ik dan graag zo'n set Spikes Spider (sport) aanschaffen, maar weet ik nog steeds niet zeker bij welke velgen dat dit mogelijk is. Gezien het bericht van Ironis:

QUOTE (Ironis @ Dec 17 2007, 08:47) *
Ik heb zelf het probleem dat bij 17" bandjes er geen kettingen onder kúnnen. Te weinig ruimte in de wielkast door remsystemen e.d. die in de weg gaan zitten. De dealer heeft mij ook op de spikes-spiders gewezen, echter, let wel op dat deze niet overal worden erkend als sneeuwkettingen.

lijkt het wel te kunnen bij de 17" velgen. Maakt het dan nog wat uit welke banden je erop hebt liggen?
En hoe zit het met de 18"
Christiaan
QUOTE (Alex9719 @ Dec 11 2007, 00:05) *
Zoveel woorden om precies te zeggen wat ik al gezegd had.... Het enige wat ik niet wist is dat de nieuwe Bravo 4x100 heeft als steek. Hiervoor dus ook mijn hartelijke dank. Op zich ook wel erg prettig, want dat maakt de "grabbelton" om velgen in te zoeken wat groter....

Hmmm, ik heb ook een bravo, en was aan het zoeken naar een stalen velg als reserve wiel, maar ook ik was ervan overtuigd dat de steek 4x98 is, en dat je 4x100 alleen kan monteren met speciale bouten of een adapter. Dus ik zou voor je gaat grabbelen dit zeker nog eens na kijken! Ik ga eens ff zoeken in de boekjes..

edit: in het meer dan 200 pagina tellende instructieboekje staat dus niks over de steek, ik ga nog ff verder zoeken.
ik zag trouwens op www.onlinevelgen.nl wel 4x98 bij de nieuwe bravo staan, maar weet niet hoe betrouwbaar hun gegevens zijn.
RoelS
Inderdaad Christiaan, volgens een post op het forum van grandepuntoclub.nl is het ook 4x98. Niemand die zegt dat het anders is, alleen maar bevestigingen.

De post die jij quote is overigens al wel bijna 2 jaar oud. Hoop niet dat mijn sneeuwkettingen vraag op de vorige pagina daarmee ondergesneeuwd, uhh, in de vergetelheid raakt.
BravoUser
QUOTE (RoelS @ Oct 3 2009, 20:33) *
*schop*

[het is al een oud topic]

Ik sta voor een dilemma m.b.t. het zoeken van een 2e hands bravo.

Graag wil ik er één aan gaan schaffen met de zilver/alu kleurige 17" of 18" velgen. Maar als fervent skier ga ik elk jaar op wintersport en dan moet ik wel sneeuwkettingen kunnen leggen. Zoals ik uit dit 2 jaar oude topic begrijp, is het bij de 17" en 18" velgen niet mogelijk om gewone sneeuwkettingen te monteren vanwege ruimtegebrek in de wielkasten. Het is me echter niet duidelijk of die "spikes spiders sneeuwkettingen" wel i.c.m. de 17" of 18" wielen passen. Kan dat?
Of zijn er mensen die nog andere gebruiken met de grotere velgen? Want zoals ik het las kan het zijn dat de politie dergelijk sneeuwkettingen niet goed vindt in de alpen landen.

Indien het allemaal niet mogelijk is moet je wel naar kleinere velgen indien je op wintersport gaat en dat zou ik liever niet doen. In de wintermaanden rij ik met mijn huidige auto namelijk altijd zo'n 4 maanden lang op winterbanden. Ik heb nu 2 sets stalen velgen; één met zomer en één winterbanden. I.v.m. de prijs van de LM velgen wil ik graag de banden telkens over laten leggen. Of is dat niet aan te raden omdat de velgen dan telkens wat beschadigd worden?

Ja, dat kan..

Mijn vader heeft ook al een aantal jaar Spike Spider's op 255-40-19.!!

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
RoelS
QUOTE (BravoUser @ Oct 12 2009, 12:04) *
Ja, dat kan..

Mijn vader heeft ook al een aantal jaar Spike Spider's op 255-40-19.!!

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

Ik geloof best dat ze daar op passen, maar ook op een Bravo 2007 type?
De ene auto is de andere niet natuurlijk.
BravoUser
QUOTE (RoelS @ Oct 12 2009, 19:39) *
Ik geloof best dat ze daar op passen, maar ook op een Bravo 2007 type?
De ene auto is de andere niet natuurlijk.

Ook op een Bravo 2007 zullen de Spike Spider's passen zowel 17" als 18"....!!
Waarom.???

Omdat de Spike Spider's zoals mijn vader ze heeft...niet de gehele wiel/band combinatie omsluiten.(zoals sneeuwkettingen dus wel doen..en dan wellicht remmen en of schokbrekers in de weg kunnen zitten.)
Ze eindigen +- 1cm voor het einde achterkant/binnenkant loopvlak van de band.(dus komen niet tussen binnenkant wiel / en carosserie... zoals sneeuwkettingen dus wel doen.)

Beetje moeilijk uitleggen zo..(weet het ff niet anders te beschrijven..) wellicht kan ik binnenkort een foto plaatsen ter verduidelijking.

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
RoelS
Ik heb via de website van een leverancier een filmpje bekeken. Daarop is goed te zien hoe het werkt. Ik snap het principe en waarom het bij zowat alle auto's te monteren is.
Waar ik mijn twijfels over had bij een Bravo i.c.m. 17" of 18" velgen is de wielkast. Misschien dat die zo dichtbij zou komen dat je bij een flinke hobbel de wielkast zou beschadigen. Lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij de auto verlaagd zou zijn, maar toch...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.