QUOTE (Alex9719 @ Dec 9 2007, 21:21)

@bertjeh;
Ik krijg mijn auto (ook) ergens in januari geleverd, maar ga dit "jaar" niet op wintersport (net een huis gekocht).
Ik heb er geen winterbanden bij geleased omdat dit véél geld is en je 1 setje banden krijgt die ze om de "orginele" velgen leggen. Dus zou ik nog steeds geen sneeuwkettingen kunnen leggen.
Ik heb ervoor gekozen om zelf een setje 16" stalen velgen met winterbanden te regelen omdat ik dan zélf kan bepalen wanneer ze eronder gaan en wanneer ze eronderuit kunnen. En ik ben geen fan van banden wisselen op de "orginele" velg. Een autosok is absoluut niet te vergelijken met sneeuwkettingen. Volgens mij is deze in Oostenrijk zelfs verboden. Misschien dat 'ie in Nederland wel handig kan zijn (met die ene dag sneeuw per jaar

)
In tegenstelling wat FCS beweert zijn winterbanden in Duitsland/Oostenrijk NIET verplicht. Je moet alleen je auto aan de winterse omstandigheden hebben aangepast. Dit kan concreet betekenen dat je winterbanden NODIG hebt, maar ze zijn NIET verplicht.
Ik vind het een kromme vergelijking, sneeuwkettingen van 400 dollar (plus verzendkosten, douanekosten e.d.) met schade van dezelfde omvang?
Met een beetje inventiviteit kun je "standaard" sneeuwkettingen toch voorzien van "beschermend" materiaal zodat je velgen niet beschadigen...
Trouwens... sneeuw... pekel... ijs.... je lichtmetalen velgen beschadigen toch wel.... met of zonder sneeuwkettingen....
(daarom.. of een "extra" setje lichtmetaal, of een setje stalen velgen... het hoeft allemaal niet duur te zijn, een setje stalen velgen kun je al voor rond de 50~75 euro vinden, een setje lichtmetaal wellicht al voor 125~150 euro.....)
Spreek je nou uit ervaring of denk je dit nou maar? Bij een setje stalen velgen kan je inderdaad normale kettingen nemen maar bij lichtmetalen velgen zou ik toch echt voor deze set gaan. Dan maak ik de vergelijking van de kosten van een setje lichtmetalen velgen als je die beschadigd! Ik weet niet wat jij doet op wintersport maar ik heb mijn lichtmetalen velgen nog nooit beschadigd op wintersport.
Winterbanden zijn wel verplicht in Duitsland denk nou maar niet dat dit onwaar is! Waneer je in Duitsland rijdt in de sneeuw zonder winterbanden en je krijgt een ongeluk ben je NIET verzekerd. Ook als je toevallig door de Polizei aangehouden word kan je een prent verwachten met verdere gevolgen. Je auto moet inderdaad klaar zijn voor winterse omstandigheden en dat betekend zodra er sneeuw ligt
MOET je winterbanden hebben. Dit is de nieuwe regelgeving.
Tevens zijn de Spike Spider kettingen te vinden op Marktplaats voor een aantrekkelijke prijs en waar de hell komt dit vandaan:
400 dollar (plus verzendkosten, douanekosten e.d.). Er zijn ook gewoon nederlandse dealers te vinden en dan kom je op zo'n 325 a 350 euro inclusief alles. Wat ik hier iig uit opmaak is dat jij nooit met lichtmetalen velgen in de sneeuw hebt gereden want ik weet niet hou je je lichtmetalen velgen wil beschadigen in de sneeuw met normaal rijden.
Bottom line... Get your facts right. Ik geef aan dat het mij wel waard is en dat mijn motivatie is dat bij mij iig 500 euro schade zo gereden is in de sneeuw (alleen al als ik naar mijn velgen kijk laat staan een deukje). Overigens ik laat mijn vakantie dan ook niet verpesten door een deukje en dat heeft voor mij ook weer veel waarde. Een setje metalen voor 50-70 euro vind ik appart want mijn vader heeft zijn metalen velgen voor de Grande Punto voor 150euro verkocht 15 inch zonder wieldoppen en/of banden.
QUOTE (bertjeh @ Dec 9 2007, 21:38)

Alex,
denk inderdaad toch snel stalen velgen aan te schaffen. Weet jij daar een maat van, of heb ik genoeg aan de bandenmaat?
groet
Bert
Gewoon 16 inch nemen en dan de velg breedte 7J hier kan je dan 205/60/16 omheen doen (volgens mij zit dat zo bij de nieuwe Bravo). De nieuwe Fiat Bravo heeft gewoon steek
4x100 de ET waarde weet ik niet maar fabrieksaf bestaan er 16 inch metalen velgen voor de nieuwe Bravo dus misschien heeft iemand al nieuwe velgen gekocht en zijn setje tekoop gezet op Marktplaats.
QUOTE (Alex9719 @ Dec 9 2007, 22:00)

Oef...
Ik ben van plan om via de dealer waar ik het onderhoud wil laten doen een setje 16" te scoren.....
Ik kies zelf voor 205 brede banden (ipv zomerbanden 225), dit is ongeveer 8J, misschien is een 7,5J "beter"
Steek is volgens mij 4x98 (helaas)
Mijn bandenmaat gaat 205/55R16 worden omdat dit redelijk overeenkomt met de 225/45R17 zomerbanden.
Bewust een maatje smaller omdat dit meer grip oplevert (zelfde druk, kleiner oppervlak)
Als je via een "bandenboer" een setje stalen velgen wil aanschaffen, dan volstaat het roepen van de bandenmaat en het type auto (ivm de steek), dat de ET waarde redelijk overeenkomt is mooi meegenomen, maar niet wereldschokkend. (vind ik zelf). Ik weet niet of je een particuliere rijder bent, of (ook) een leaserijder, maar je kunt het "altijd" proberen bij de dealer (net als ik) Er zullen genoeg auto's op standaard 16" staal worden geleverd die pas bij de dealer worden voorzien van lichtmetalen velgen.....
Ik ga mijn banden via autobandenmarkt.nl kopen en kan ze bij een goede vriend op z'n werk om de wielen heen laten vouwen. (scheelt toch weer, hahaha)
De steek van de nieuwe Bravo is dus 4x100.... 205 breede banden op een 8J velg? Dat word inderdaad vouwen... Ik zou dus voor 7J gaan en MAXIMAAL 7,5J. Wat wel waar is is dat je beter smallere banden kan nemen in de sneeuw.
Voor banden zou ik kijken bij
Bandenwinkel.nl de Nederlandse versie van Autobandenmarkt met dezelfde dealers als dat autobandenmarkt biedt. (Soms een paar EUR goedkoper maar daar hoef je het dus niet voor te doen

). Site vind ik gewoon wat beter en makkelijker in elkaar zitten. Tevens als er wat met de levering is kan je makkelijk iemand bellen ipv dat je moeilijk met Duitser moet communiceren die amper nederlands spreken/schrijven (heb ik een keer gehad bij autobandenmarkt).
Alex val mijn standpunt niet aan maar maak eerst zelf een goed standpunt met een basis zodat onze MENINGEN vergeleken kunnen worden door de topicstarter waarna hij zelf mag beslissen. Dat doe je zelf nu al voor hem terwijl je geeneens als je feiten op een rijtje hebt.
Van ANWB site:
Regels en aansprakelijkheid bij ongevallen
19-12-2006
Het niet gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden kan in het buitenland reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen. Reden daarvoor is dat het verkeer in gevaar wordt gebracht omdat men met zomerbanden minder grip op de weg heeft en de remweg onnodig lang is.BRON