Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Verbruik 1.4 Tjet
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
Juve
Ik ben sinds een maand de trotse bezitter van een zwarte Bravo 1.4 Tjet 150pk Edizione Prima. Prachtige auto, rijdt heerlijk. Waar ik minder over te spreken ben is het verbruik. Ik heb er nu 2100 km op zitten en het gemiddelde verbruik komt neer op 1 op 10,7 tot 1 op 11 waarbij ik vrij normaal rij (dus niet race). Volgens de boeken zou dit gemiddeld 1 op 14 moeten zijn.
Ik vraag me af of andere bravo bezitters dit ook hebben en of de bravo zuiniger wordt?

groet,
Juve
graaf
Ik heb de 1.4 T-jet 150pk sport, en het verbruik.. tsja .. hij drinkt aardig.
Gem. verbruik ligt bij mij rond de 9.8/10 l / 100km.

In de eerste maand ( 4 okt t/m 22 okt ) had ik een kleine 4000 km erop zitten, en ruim 370 liter benzine getankt. bloos.gif redface.gif
Psycho
die dingen slurpen dus aardig als ik het zo is hoor...
maar ja wat wil je dan ook he...
niet altijd de boekjes geloven... wink.gif
Rayman19876
Bij een nieuwe auto verbruikt hij in de eerste paar 1000 km toch iets meer als normaal. Dacht ik altijd te vernemen.
Brooklyn
Het is idd wat Fred zegt, nooit de brochure geloven. Een kleur kies je toch ook niet uit de folder maar van een staaltje of reallife. Het blijft een turboblok he...

Groetjes Rick
Visconti
Neem aan dat je bewust een "sport" uitvoering hebt gekozen wink.gif bij sportief rijgedrag (en die bravo 150pk wil super meekomen thumbsup.gif ) hoort meestal ook een wat hoger verbruik.

Ma goed, geen enkele fabrieksopgave van welk merk dan ook komt overeen met de realiteit.

In een labje worden de tests gedaan, onder ideale omstandigheden... die vind je in r/l niet....
tamael^
QUOTE (Visconti @ Nov 6 2007, 00:22) *
Neem aan dat je bewust een "sport" uitvoering hebt gekozen wink.gif bij sportief rijgedrag (en die bravo 150pk wil super meekomen thumbsup.gif ) hoort meestal ook een wat hoger verbruik.

Ma goed, geen enkele fabrieksopgave van welk merk dan ook komt overeen met de realiteit.

In een labje worden de tests gedaan, onder ideale omstandigheden... die vind je in r/l niet....

Ben ik het niet helemaal mee eens.

bij normaal rijden zat mijn 1.4 netjes op de 1 op 14 die voorgeschreven was. de Delta TD die ik nu rij doet zo ongeveer altijd 1 op 17 wat ook netjes voorgeschreven is. vermoed toch dat dingen zoals omgevings temperatuur en regio waar je rond rolt ook van invloed is.

in de randstad (omgeving zoetermeer) merk ik toch dat ik veel meer van stoplicht naar stoplicht rijd en dit is echt funnest voor me brandstof gebruik. neemt niet weg dat 1 op 11 wel een groot verschil is tegen de 1 op 14 in de boeken

tamael
Juve
Ik heb inderdaad bewust voor de 150 pk versie gekozen, dit nadat ik een testrit had gemaakt in zowel de 150pk versie als in de "gewone" versie. De gewone versie reed op zich prima maar volgens mij heeft die versie tijdens vakanties met 2 kinderen en een volgepakte auto net te weinig vermogen, zeker in de zuidelijke landen waar je dan steeds terug moet schakelen. Eigenlijk wilde ik gaan voor de tjet 120pk versie, maar ja, na de proefritten kon ik niet meer wachten ( biggrin.gif ) en uiteindelijk is het een schitterende auto die fantastisch rijdt.
Hiervoor had ik een Stilo MW 1.6 waarbij het verbruik schommelde tussen de 1 op 11,5 tot 12, als de bravo dit uiteindelijk ook haalt ben ik dik tevreden.
Ruudje
Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat de 1.4 t-jet met 150PK evenveel gebruikt als een 155PK sterke 5cyl 2.0.. Als ik gewoon normaal rij haal ik makkelijk 1 op 12 en ik heb nog nooit onzuiniger gereden dan 1 op 9.

In het begin gebruikt een nieuwe wagen altijd meer, dit vanwege de computer die zijn "draai" moet vinden. Ik geloof er ook heilig in dat zo'n auto de 1 op 14 wel haalt. Mijn vader haalt tegenwoordig ook 1 op 15á16 ALS hij normaal rijdt met zijn Grande Punto 1.4 8v.
Bravoure!
Het is altijd lastig te bepalen of het verbruik juist is. Dat hangt van zoveel factoren af. Zolang het niet buitensporig wordt zou ik mij er niet druk over maken.
Ik heb nu een aantal keer getankt met de Bravo 1.4 en komt op een gemiddelde van 8,2l/100km uit. Niet echt iets om enthousiast van te worden. Nu moet ik wel zeggen dat ik veel in de file sta en regelmatig moet stoppen en optrekken.
Ik tank altijd v-power van shell (moet van mijn werkgever!) maar merk weinig resultaat in het verbruik!
lykel sok
QUOTE (Bravoure! @ Nov 8 2007, 20:18) *
Het is altijd lastig te bepalen of het verbruik juist is. Dat hangt van zoveel factoren af. Zolang het niet buitensporig wordt zou ik mij er niet druk over maken.
Ik heb nu een aantal keer getankt met de Bravo 1.4 en komt op een gemiddelde van 8,2l/100km uit. Niet echt iets om enthousiast van te worden. Nu moet ik wel zeggen dat ik veel in de file sta en regelmatig moet stoppen en optrekken.
Ik tank altijd v-power van shell (moet van mijn werkgever!) maar merk weinig resultaat in het verbruik!

opzich redelijk netjes iets minder file rijden en je hebt de 1/14 emo.gif
bukkie
Jongens je moet eigenlijk de eerste 5000 km geen verbruik meten. Het blok moet zich zetten en alles moet nog loskomen. Verder is dit een geheel verkeerde periode van het jaar om te meten. We rijden vaak met lampen aan en ook andere electrische verbruikers staan vaak aan. Dit beinvloed het brandstofgebruik allemaal negatief en zo zal Jantje altijd redelijk zuinig rijden maar Pietje die niet harder rijd maar anders met zijn rechtervoet omgaat altijd onzuining.
Nee die cijfers uit het boekje gaan we waarschijnlijk geen van allen halen.
Gwboes
ik vind het nog een best netjes verbruik als je ziet dat onze demo 150 T-jet gemmideld 1 op 6 had redface.gif
maar je moet zoiezo (nu) het verbruik niet super serieus nemen zoals bukkie hierboven al verklaart.
Ironis
Dit is een hele lastige vind ik.. Bij mij verschilt het heel erg bij verschillende omstandigheden.
Als ik een tank lang geen file hoef te rijden en voornamelijk op de snelwegzit, 120 in de cruise control rijd ik met mijn 115pk diesel zo'n 1:16,5 (6:100km)

Nu ik veel tussen Rotterdam en Den Haag cruise sta ik de helft van de tijd in de file, en rijd ik 1:14 (7,4:100km). Airco zorgt natuurlijk ook voor meer brandstofverbruik. Gemiddeld rijdt ik zo'n 750 - 800 km op een volle tank (50 liter) dus dat is ongeveer 1:15 / 1:16. Het heeft ook wel wat met mijn rijstijl te maken. Ik trek vaak door tot zo'n 3500 - 4000 toeren. Dit eist erg veel brandstof. Ik zal eens testen hoe mijn verbruik wordt als ik netjes aan de snelheid blijf rijden en vroeg schakel. Ik vermoed dat dit flink impact heeft smile.gif
Herman1958
Zoals enkelen van jullie misschien weten heb ik in het begin veel problemen ondervonden met met mijn nieuwe Bravo 1.4 T-Jet 120 pk. Zie topic elders in dit forum. Achteraf bezien hebben deze problemen wellicht ook te maken gehad met de kwaliteit van de getankte benzine. Op advies van de dealer en de technische dienst van de ANWB ben ik overgestapt op het tanken van benzine met octaangetal 98. Sindsdien heb ik geen enkel probleem meer ondervonden. Volgens de handleiding van de auto is benzine met een octaangetal van minimaal 95 noodzakelijk. Een hoger getal kan nooit kwaad, mits de benzine maar loodvrij is. DE auto rijdt merkbaar soepeler en veel zuiniger. Ik zat op een gemiddeld verbruik van 1:11,3 bij een rustige rijstijl. Het verbruik sinds ik ben overgestapt bedraagt gemiddeld 1:13,0.

Het gunstiger verbruik maakt het prijsverschil ruimschoots goed. Bovendien rijdt de auto veel fijner. Ik kan dus alleen maar aanraden om het eens te proberen.
Quintijn
Ik rij sinds een tijd ook de 1.4 t-jet 150pk uitvoering.

Normaliter gebruik ik zo'n 8.6 tot 9.6 liter op 100 km.

Sinds ik afgelopen zaterdag getankt heb ben ik voor de grap (en uit nieuwschrierigheid) eens begonnen met "het nieuwe rijden". Dit houd in: ver vooruit kijken en vroegtijdig schakelen en gas loslaten. Ik rij op dit moment 7.5 liter op 100km en merk nu al dat ik het met 1 tank een stuk langer vol hou.

Ik tank trouwens Shell V-power voor als dit nog iets uitmaakt.

Je kunt het echter geen rijden meer noemen....een bejaarde rijdt me bijna voorbij.
Gwboes
QUOTE (Quintijn @ Oct 2 2008, 10:54) *
Je kunt het echter geen rijden meer noemen....een bejaarde rijdt me bijna voorbij.

daarom doe ik het ook alleen maar als er geen kip op de weg is (nooit dus). hypocrite.gif

ps: nu ik me zo bedenk doe ik het wel vaker gezien ik (te) lang in de vijf blijf hangen. Meestal gaat het zo: 80 buiten de bebouwde kom, stationair in de vijf door het dorp (30-40 km/uur) en dan buiten het dorp weer langzaam optrekken in de 5 naar 80 yummie.gif.
the sidewinder
Ik heb dezelfde uitvoering als jou en ik kan het volgende opmerken:

De eerste duizenden kilometers loopt een auto altijd onzuiniger. Bij mij 1:10,5 tot 1:11 km/l.
Nu, na 15000 km. rijdt ik ± 1:13 km/lt.
Even over mijn rijstijl:
ik rijd 90% van alle kilometers snelweg zonder files (buiten de spits) en bijna altijd op de cruise control .
Daarnaast hou ik me aan de maximaal toegestane snelheid.

Af en toe trek ik hem eens flink door want ik heb niet voor niks een T-jet150pk.
Schakelen doe ik "normaal". Bij max. 3000 toeren naar een hogere versnelling.
Omdat de motor zo lekker soepel is en veel vermogen (Nm) heeft ben ik een wat ze "schakellui" noemen.

In zijn algemeenheid ben ik tevreden over het verbruik. Mijn Stilo Abarth 2.4. reed met dezelfde rijstijl 1: 11,2 km/lt. over 82000 km.
tamael^
QUOTE (the sidewinder @ Oct 2 2008, 18:21) *
Ik heb dezelfde uitvoering als jou en ik kan het volgende opmerken:

De eerste duizenden kilometers loopt een auto altijd onzuiniger. Bij mij 1:10,5 tot 1:11 km/l.
Nu, na 15000 km. rijdt ik ± 1:13 km/lt.
Even over mijn rijstijl:
ik rijd 90% van alle kilometers snelweg zonder files (buiten de spits) en bijna altijd op de cruise control .
Daarnaast hou ik me aan de maximaal toegestane snelheid.

Af en toe trek ik hem eens flink door want ik heb niet voor niks een T-jet150pk.
Schakelen doe ik "normaal". Bij max. 3000 toeren naar een hogere versnelling.
Omdat de motor zo lekker soepel is en veel vermogen (Nm) heeft ben ik een wat ze "schakellui" noemen.

In zijn algemeenheid ben ik tevreden over het verbruik. Mijn Stilo Abarth 2.4. reed met dezelfde rijstijl 1: 11,2 km/lt. over 82000 km.

heren, bedenk me net nog iets wat van erg belang is bij brandstofverbruik. AIRCO natuurlijk, die zijn we allemaal vergeten.

een airco verbruikt gemiddeld 15PK motor vermogen. dit betekend dus dat die continu harder moet werken. en natuurlijk meet de fabriekant met uitgeschakelde airco.

tamael
patrik
Ik heb nu ongeveer 5 weken mijn Edizione prima 120 pk T-jet.
Er staat nu bijna 3000 km op de teller. Ik zit nu op de 1;13 / 1;14. Volgens boekje zou het bijna 1;15 moeten zijn maar dat red ik niet.
Nu rij ik voor mijn werk kortere stukjes, dus zal hij weer iets meer gaan verbruiken denk ik.

Verders een prima auto. Erg fijn!!!

Groet Patrik
Harbrink1
Hallo,

Ik rij ook een fiat bravo 1.4 tjet 120 pk(Ik heb hem wel laten tunen).
Ik kom bij normaal rijgedrag op de snelweg rond de 1op 12.
Maak ik echt gebruik van de 150 pk die hij nu heeft kom ik niet boven de 1 0p 9.
Het verbruik valt mij dus echt tegen.
Gocool
Is het niet mogelijk om een LPG G3 of G4 installatie in te bouwen in deze wagens? Dan is dat gas in trappen lang niet meer erg smile.gif
Viper®
De Bravo is vrij nieuw, de motor volgens mij ook, dus er zullen niet heel veel ervaringen zijn met G3/G4 op lange termijn.

Volgens mij ligt het vaak aan een bepaald merk en model of LPG of het zonder veel problemen werkt.

Ik weet niet heel veel over de LPG techniek, maar volgens mij werkt dit niet zo heel lekker op turbo motoren. Naar mijn gevoel zal LPG op de 1.4 120/150 pk versies niet zo goed zijn, de standaard 90 pk zal geen probleem zijn.
potentielerijder
Het is mijn ervaring dat het verbruik gewoon voor het grootste gedeelte afhankelijk is van je rijstijl. Een gelijke rijstijl meer kilo's voortslepen is meer verbruik. Een gelijk aantal kilo's maar een vlottere rijstijl is gewoon meer verbruik.

Met m'n 2.0 FSI haalde ik op de extreem zuinige toer 1:18, met normaal verbruik 1:10,5 en met autobahngebruik 1:4,5
Met m'n squadra getunede 1.4 tjet 150 haal ik op de extreem zuinige toer 1:19, met normaal verbruik 1:11 en met autobahnverbruik 1:4,5

Binnen redelijke grenzen verschilt de weerstand van de motor niet zo heel veel, het gewicht van de auto ook niet en de luchtweerstand ook niet, dus je verbruik is voornamelijk gewoon een functie van de hoeveelheid kW's die je gemiddeld van je motortje vraagt. Dus als er geen technische gebreken zijn en je vindt het verbruik veel te hoog, ga rustiger rijden wink.gif
Spaansie
Heb mijn 1.4 sport een week of 3 terug gechipt naar 185pk, en moet zeggen dat het lijkt alsof ik iets zuiniger rij. Ik mag graag even snel wegtrekken met de extra trekkracht die ik nu heb (290nm), maar haal toch zo gemiddeld ongeveer 1:13...Daarvoor kwam ik meestal net tot 1:12.
Echter als ik m echt intrap (elke keer) dan kom ik tot 1:10 ongeveer. Volgens mij is je verbruik gewoon een functie van 'hoe diep je je rechtervoet naar beneden trapt'.
RoberT-jet
Mijn 120 T-jet heeft nu een 800km op de teller in ik zit op een gemiddelde van 1:8,5. Ik begon bij een verbruik van 1:6,6 (!) dus het wordt al beter.
Viper®
QUOTE (Spaansie @ Sep 24 2009, 22:40) *
Heb mijn 1.4 sport een week of 3 terug gechipt naar 185pk, en moet zeggen dat het lijkt alsof ik iets zuiniger rij. Ik mag graag even snel wegtrekken met de extra trekkracht die ik nu heb (290nm), maar haal toch zo gemiddeld ongeveer 1:13...Daarvoor kwam ik meestal net tot 1:12.
Echter als ik m echt intrap (elke keer) dan kom ik tot 1:10 ongeveer. Volgens mij is je verbruik gewoon een functie van 'hoe diep je je rechtervoet naar beneden trapt'.

Dat kan ik wel beamen, ik zit meestal inderdaad op de 1 op 10 gemiddeld. Ik rij dan wel veel snelweg en ik kom nog wel eens in Duitsland (topsnelheid).
Vanmorgen net gekeken en het is nu 1 op 11.6, veel file is best zuinig, meestal stapvoets rijden met weinig vol gas

Overigens klopt het inderdaad dat een gechipte auto zuiniger rijdt, zolang je maar precies hetzelfde rijdt als daarvoor. Echter wat je vaak doet is nog harder rijden of vol gas geven waarbij je uiteraard nu meer vermogen hebt dus gewoon meer brandstof verbruikt.

QUOTE (RoberT-jet @ Sep 25 2009, 10:11) *
Mijn 120 T-jet heeft nu een 800km op de teller in ik zit op een gemiddelde van 1:8,5. Ik begon bij een verbruik van 1:6,6 (!) dus het wordt al beter.

Als je verbruik echt 1 op 6,6 was zou ik langs de garage gaan, dan lijkt het wel of die niet goed afgesteld is oid.
Wat ook nog zou kunnen, standaard geeft de boordcomputer aantal liters per 100 km aan, dus bijvoorbeeld in jou geval: 6,6 l/100km = 1 op 15.

Overigens heeft je auto pas 800 km gelopen. De eerste kilometers zou ik vrij rustig rijden en hoge toeren en vol gas vermijden. Als je dit ook doet lijkt het me bijna onmogelijk dat je 1 op 8,5 rijdt, laat staan 6,6.
Ik zeg niet dat ik je niet geloof of dat het aan jou ligt, ik denk dat navraag bij de garage misschien wel handig is, of even controleren met de gereden kilometers + tanken of het echt klopt.

Verder klopt het inderdaad dat je verbruik totaal afhangt van je rijgedrag en een zuinige auto is maar de helft van de besparing.
Wat veel brandstof kost is het vol gas geven, laat schakelen en hard rijden.
RoberT-jet
Nee, mijn metertje geeft echt kilometers per liter. De eerste tank was gemiddeld 1 liter op 6,6km. De tweede tank gemiddeld 1 op 8,5. Nu ben ik net aan de derde tank begonnen en zit ik al (met enige moeite) op 9,7. Dat zijn vrijwel allemaal binnendoor kilometers en ik doe het (voor mijn doen) rustig aan gezien de maagdelijk kilometerstand. Het is een lease-auto dus het verbruik raakt mij niet persoonlijk, bovendien heb ik de Bravo niet gekocht om als Prius te gebruiken...
bartjemla
Ik heb sinds een maand een Bravo Corporate Tjet 150 pk.
Verbruik valt me ook tegen:
In de stad 1:10, bij 120 kmh 1:12, bij 140 kmh 1:10.

Dit weekend 600 km. gereden, netjes aan de maximum snelheid gehouden, 95% autoweg, verbruik 1:11,7.
Vind ik slecht voor een moderne auto, ook al is het een 150 pk.
Heb me laten vertellen door een techneut dat het door de geringe cilinderinhoud komt, dan is het lastiger om de temperatuur van de motor onder controle te krijgen en wordt het benzine/luchtmengsel rijker gemaakt.
Ruudje
Ik rij bij 120/130 continu met af en toe uitspatingen naar 140/160 gemiddeld 1 op 12 a 1 op 13.
Wat ik merk is wanneer je rustig accelereert dit zeer positief is voor het gebruik.

Maar wat er gezegd word klopt helemaal. Vermogen kost nou eenmaal benzine zeker waneer je het veel aanspreekt. Ookal is het een kleine motor dat vermogen komt niet uit de lucht vallen. Als ik kijk in vergelijking met mijn HGT (155pk) dan kan ik nu harder rijden (HGT gemiddeld 110/120 voor 1 op 10 a 1 op 11) en toch minder verbruiken.

Sowieso ben je in de winter onzuiniger omdat er dan meer vermogen geleverd word door de koudere lucht.
RoberT-jet
QUOTE (Ruudje @ Mar 1 2010, 15:37) *
Ik rij bij 120/130 continu met af en toe uitspatingen naar 140/160 gemiddeld 1 op 12 a 1 op 13.
Wat ik merk is wanneer je rustig accelereert dit zeer positief is voor het gebruik.

Maar wat er gezegd word klopt helemaal. Vermogen kost nou eenmaal benzine zeker waneer je het veel aanspreekt. Ookal is het een kleine motor dat vermogen komt niet uit de lucht vallen. Als ik kijk in vergelijking met mijn HGT (155pk) dan kan ik nu harder rijden (HGT gemiddeld 110/120 voor 1 op 10 a 1 op 11) en toch minder verbruiken.

Sowieso ben je in de winter onzuiniger omdat er dan meer vermogen geleverd word door de koudere lucht.

Ik heb nu bijna 8.000 km op de 120 Tjet, het beste dat ik voor mekaar heb gekregen over een hele tank is 1 op 9,7. Normaal gesproken zit ik rond de 1 op 9. Dat is voornamelijk te wijten aan korte ritten, veel files, maar ook bij langere ritten vind ik het verbruik (1 op 11) bij gemiddeld 130 eigenlijk belachelijk hoog. Nu is het lease, dus niet direct een financieel probleem, maar ik moet wel veel te vaak tanken!
Viper®
ik haal gemiddeld 1 op 10/11 met een 150 pk tjet chip

vol gas duitsland = 1 op 4/5

Volgens mij hebben mensen hier te vaak het gaspedaal volledig ingetrapt wink.gif
Rayman19876
Merk het met mijn hgt ook, is dan wel oude model bravo. Maar na de revisie is hij iets minder zuinig dan daarvoor. Komt voorral omdat de motor nu beter loopt, en dus ook wat meer vermogen heeft. Ga je dat aanspreken, dan merk je dat zeker in het verbruik.
Spaansie
Ik hou precies bij wat ik gemiddeld verbruik per maand. Ik wil geregeld nog wel eens snel optrekken, maar doe ook geregeld aan het 'nieuwe rijden', een beetje mix. Sta nooit in de file, en geregeld afstanden waarbij de motor goed warm is (>50km). De auto heeft inmiddels alweer 37000km op de teller.
Ik rij de afgelopen 6 maanden gemiddeld 1:13 met mijn T-jet sport (gechipt naar 185pk)
Zijn er nog anderen die zo'n gemiddelde halen, of blijft het overal lager hangen?
Ruudje
Ik rij op dit moment 1 op 14,2 Moet wel gezegd worden dat dit gebeurt wanneer ik volgens ecoDrive rij ;-)
Heb er trouwens 18 inch onder zitten, met mijn 16 inch kan ik zuiniger rijden.

Gewoon standaard 150pk
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.