Help - Search - Members - Calendar
Full Version: bdp sensor
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
rich42
Hallo allemaal, ik ben nieuw op deze site en heb er al veel aan gehad.
Nou ben ik op zoek naar de bdp sensor van mijn fiat brava 1.4 12v maar ik kan hem met geen mogelijkheid vinden.
Weet iemand misschien waar ik hem kan vinden?
RadiuM
Hey,

ik was ff de search functie aan het gebruiken op 't forum en vond dit:

"BDP sensor vervangen kost bij de dealer ongeveer 70 euro"

dit is nog te overzien in mijn ogen,suc6!! thumbsup.gif

Groet:

Vinze
tamael^
QUOTE (RadiuM @ Oct 9 2007, 15:26) *
Hey,

ik was ff de search functie aan het gebruiken op 't forum en vond dit:

"BDP sensor vervangen kost bij de dealer ongeveer 70 euro"

dit is nog te overzien in mijn ogen,suc6!! thumbsup.gif

Groet:

Vinze

bdp sensor zit onderaan de motor bij de krukas. deze voeler kost 25 euro en is met 1 inbus boutje vast gezet. ongeveer 15 tot 30 minuten werk. fiat orgineel zal dit onderdeel uiteraard meer kosten vandaar het prijs verschil.

weet niet wat de klacht is maar een defecte bdp sensor kan je herkennen door aangaande rode lampjes en moeilijk of niet warm te starten. sensor wil ook wel eens bokken veroorzaken maar dat is bij de 1.4 toch eerder een bougie kabel.

tamael
Jan de Lang
Bij jouw motor zit die sensor enigszins verstopt aan de vliegwielzijde van het blok. Dat is rechts als je er voor staat.
Hij zit schuin achter en onder de bobineen het thermostaathuis. Je herkent hem meestal aan een haakse, rubber aansluiting. Trek het rubber iets terug dan zie je soms een deelbare stekkerverbinding, sosm een vaste aansluiting. De eigenlijke sensor is het lange, ronde deel dat aan of in het blok zit. Je kunt hem met draaiende motor doormeten en zonodig losnemen en vervangen door eentje uit een sloper. In de handel kost een goede nieuwe sensor bruto iets van 50-60 euro.
Er zijn overigens verschillende manieren van monteren van de sensor. Bij het naar buiten geplaatste type kun je bij controle of montage de juiste afstand tot een tand van het vliegwiel instellen (0.5 - 1.5 mm). In andere gevallen moet je met een dieptemaat het verschil in afstand van een rotortand en de lengte van de sensor bepalen (0.8 - 1,5 mm).
Jan de Lang
Voor alle duidelijkheid: met de afstand tot de rotor bedoel ik het speciale tandwiel dat naast het vliegwiel is gemonteerd.

Toen ik mijn reply nog aan het schrijven was, had je al een antwoord van Tamaêl binnen.
De door hem genoemde prijs voor een vervanger is zeker mogelijk. Ik koop zo'n sensor netto ook voor ca. drie tientjes. Die van Bosch kost bij de vakhandel bruto nieuw ca. 55 euro.
mac
QUOTE (Jan de Lang @ Oct 10 2007, 10:45) *
Voor alle duidelijkheid: met de afstand tot de rotor bedoel ik het speciale tandwiel dat naast het vliegwiel is gemonteerd.

Toen ik mijn reply nog aan het schrijven was, had je al een antwoord van Tamaêl binnen.
De door hem genoemde prijs voor een vervanger is zeker mogelijk. Ik koop zo'n sensor netto ook voor ca. drie tientjes. Die van Bosch kost bij de vakhandel bruto nieuw ca. 55 euro.

idd lekker zelf doen ;-)
tamael^
QUOTE (mac @ Oct 10 2007, 13:14) *
idd lekker zelf doen ;-)

heey geinig. bij mijn 1.4 zat die aan de krukas poulie.

weer wat geleerd.

tamael
Jan de Lang
Klopt. Die uitvoering met "rechtse" sensor is er ook. Ik had er zelf zo één.
Als Rich dezelfde heeft en mijn aanwijzingen volgt, is'ie volgend jaar nog aan het zoeken.
tamael^
QUOTE (Jan de Lang @ Oct 10 2007, 22:16) *
Klopt. Die uitvoering met "rechtse" sensor is er ook. Ik had er zelf zo één.
Als Rich dezelfde heeft en mijn aanwijzingen volgt, is'ie volgend jaar nog aan het zoeken.

lang leve de italiaan. puh2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.