Help - Search - Members - Calendar
Full Version: CCFL aansluiten
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Bravaabarth
Hoi allemaal,

ik heb me enkele CCFL kitjes aangeschaft en wilde graag weten welke draden ik moet gebruiken om electriciteit af te tappen, dus waar ergens moet ik de draden doorknippen en welke draden moet ik gebruiken voor + en - in de auto ?

Hier een pic van de ccfl:
[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=783[/img]

Greetz
Bravaabarth
oh ja, ik veronderstel dat ik de female molex zowieso mag verwijderen ?
Bravaabarth
niemand ?

zijn er geen electriciteitsmensen hier ???
evill bravo
sorry enkel alround Timmerman doe heel weinig met electriciteit!! :?
Bobi
WTF is een CCFL ?

gr. B
Bravaabarth
Cold Cathode Fluorescent Lamp

soort neon, maar geeft veel meer licht en gaat langer mee... niemand enig idee welke draden ik moet gebruiken ?

dan ga ik het gewoon uitproberen
MR. HGT
Volgens mij zijn deze lampjes voor de computer of heb ik het mis.
Bis
Besturingstechnicus ook goed? idd die ene stekker kan eraf. Van de andere wordt de rode ook niet gebruikt, dus die kan ook weg (aan de stekker zijde). Dan houden we geel en zwart over. Zwart lijk mij de - (is ie ook meestal) en de gele 12V+. (want meestal schakel je de + en niet de -) De zwarte is de min en de gele de +. Vergeet je niet om een zwevende zekering te plaatsen. Als dan je lampje op fikt is niet gelijk je hele Bravo/Brava weg.
Bravaabarth
QUOTE (MR. HGT)
Volgens mij zijn deze lampjes voor de <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=computer&v=55">computer</a> of heb ik het mis.

dat klopt, maar 12 V is 12 V, ik moet gewoon de draadjes anders aansluiten, omdat je in de auto geen Molex connectoren hebt....

maakt niet uit voor wat het is, de inverter en al is erbij...
Hyper
ze zijn inderdaad voor de pc.

je moet de rode en de zwarte hebben (de zwarte direct naast de rode)

de rest heppie niet nodig
Bis
Ik zou voor geel en zwart gaan!
Bravaabarth
euhm, waar ergens moet ik die zwevende zekering tussen plaatsen ?
Bis
Tussen de gele draad.
venz
Je moet het stuk waar de 2 PC connectors aanzitten eraf knippen. De gele en de zwarte die nu overblijven moet je hebben. Dit is de 12V die normaal van je PC voeding afkomt. De zwarte is massa en gaat direct naar de inverter. De gele is 12V en gaat via de schakelaar met de rode draad naar de inverter. Sluit dus de gele op de 12V boordspanning aan en de zwarte op massa. Het valt te adviseren om tussen de gele en je boorspanning een zekering te zetten. (Even in de documentatie of op de inverter kijken hoeveel stroom de inverter trekt) Het valt ook te adviseren om het geheel op de 12V van het contactslot te zetten en niet op de permanente 12V.

Let even op met de draden van de inverter naar de lamp, want dit is ongeveer 230V wisselspanning en is pijnlijk en mogelijk gevaarlijk!!!! Voor jullie slimmerikken het volgende: Dit is dan wel 230V wisselspanning maar niet die wisselspanning die uit het stopcontact komt (En ook niet die uit een inverter voor een Plastation 2 komt) De frequentie van de wisselspanning is meestal aanzienlijk hoger. Let hier dus even mee op voordat je slim denkt te zijn en gaat klussen!!!

veel succes en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Bis
idd. een iets uitgebreidere versie. Maar komt op hetzelfde neer! coool.gif
venz
Ik ben nog het volgende vergeten.

Aangezien dit een relatief hoge frequentie wisselspanning is en de kwaliteit van deze goedkope invertertjes vaak te wensen overlaat, kun je nog problemen verwachten in je auto. Ik zeg niet dat je problemen gaat krijgen, maar het kan gebeuren. Het probleem is namelijk het volgende: De inverter zet de gelijkspanning om in een wisselspanning door met een hoge frequentie de gelijkspanning aan en uit te schakelen en deze door een transformator naar een hogere spanning om te zetten. (Het is iets ingewikkelder als dit, maar ik wil het niet te moeilijk maken)

Het probleem dat hierbij optreedt noemt men een EMC probleem: (ElectroMagnetische Compatibiliteit) De inverter genereert straling welke andere electronische onderdelen beinvloedt. De relatief slechte kwaliteit van inverter genereert meer straling dan een betere kwaliteit inverter. Dit soort consumenten producten welke ingebouwd kunnen worden in bijv. PC's hoeven niet echt aan normen te voldoen waardoor het probleem alleen maar erger wordt. Nou kan je zeggen 'in mijn PC merk ik helemaal niets!'. Dit komt voornamelijk omdat een PC zelf al straalt als een gek en deze gemaakt is om sowieso niet veel last te hebben van andere stralingsbronnen omdat deze aanwezig zijn in/op ieder ding dat je inbouwt.

Het kan dus zijn dat je radio, mobiele telefoon, alarm systeem of andere electronische systemen(binnen de kooicontructie) raar kunnen gaan doen. Zeker als je de inverter of de lamp vlakbij een van deze dingen installeerd.

Probeer beide dus zoveel mogelijk hiervandaan te houden of leg ze vlak langs grote geaarde metalen vlakken.
Bravaabarth
hooola zekers !!

en ik ken zeker 100 mensen die ccfl's in hun wagen hebben, damm dit wist ik allemaal niet !! :shock:

dus ik kan het maar beter niet doen dan ???? :cry:
Bis
kippengaas wil wel eens helpen :wink:
venz
Ik heb niet gezegd dat je het niet moet doen.
Het zal wel meevallen.

Als je nou tochopeens problemen gaat krijgen met dingen in je auto, probeer dan eerst even de inverter korter bij de carosserie te plaatsen en zorg dat de aarde een goede, zo kort mogelijke, verbinding met het chassis/carosserie heeft.

Let gewoon even op wat je ermee doet. Zolang je zorgt dat er een groot aardvlak langs de kabels ligt zal de straling daar voor een gedeelte door geabsorbeerd worden(Dit zorgt voor een kortere retourleiding voor het elektronisch/magnetisch veld waardoor de straling lager wordt. Kippengaas eroverheen helpt maar zeer minimaal. Dit helpt alleen als het kippengaas ook geaard wordt(volledig rondom) en de mazen niet te groot zijn. Daarbij wordt het meerendeel van de straling veroorzaakt door de kabels en deze lopen gewoon door je kippengaas heen. De mazen mogen, theoretisch, niet groter zijn dan de golflengte van de maximale frequentie om effectief af te schermen. In de praktijk helpt je dat niet veel.

Ik heb als beroep het ontwerpen van electronica. Ik moet vaak veel moeite doen om te zorgen dat mijn ontwerpen blijven werken, ongeacht de omstandigheden. Je zou eens moeten weten hoeveel straling er in de lucht wordt gegooid door alle shit apparatuur die in de afgelopen 30 jaar is gemaakt. Misschien heb je wel eens gehoord van CE? Nou dit is een soort van Europese wet die vastlegt wie waarvoor aansprakelijk is. Als je je aan de richtlijnen(m.b.t. electronica) houdt die CE voorschrijft (Wat je als fabrikant wettelijk verplicht bent) zal je apparatuur geen last hebben van storingen van andere(oudere) apparatuur. Tevens zal jouw apparatuur geen storingen veroorzaken. Daarbij maak ik regelmatig medische electronica waarbij de eisen ook zeer hoog zijn.

In de autoindustrie zijn deze normen veel zwaarder. Om een indruk te geven....De norm waar autoelectronica aan moet voldoen is 10x meer straling dan gewone apparatuur. Dit geldt overigens alleen voor de elektronica van de auto zelf en niet voor radios, navigatiesystemen e.d. Dit is omdat je in de auto feitelijk in een soort kooi van faraday zit waardoor alle straling binnen deze kooi blijft waardoor deze groter is dan in de open lucht. De kooi houdt veel straling buiten, maar reflecteerd ook alle straling welke in de auto zelf gegenereerd wordt. Daarom is het gebruik van mobiele telefoons in een auto ook niet zo'n heel goed idee aangezien deze met het maximale vermogen moeten zenden om nog buiten de auto te kunnen komen met hun signaal.

Er is nog geen concreet bewijsmateriaal voor, maar er is ook niet zo heel veel serieus onderzoek naar gedaan. TNO heeft onderzoek gedaan naar de invloed van straling van GSM op de mens. Maar een GSM op maximaal vermogen laten zenden naast een biefstuk en vervolgens kijken of deze warmer wordt vindt ik geen serieus onderzoek. Veel moderne telefoons hebben echter een richtantenne welke de straling van je hoofd af richt. Dit helpt in de open lucht wel, maar in de auto bots die straling tegen de carosserie en komt weer vrolijk terug naar je hoofd ;-)

Nogmaals, maak je maar geen zorgen, want vaak valt het allemaal wel mee.
Bravaabarth
ok ik zal ze vandaag of morgen installeren, ik had eerder al 2 neon' van streetglow in de auto en heb er nooit problemen mee gehad, ook gewoon van de sigarettenaansteker afgetapt...

bedankt voor de zeer proffessionele uitleg biggrin.gif

Greetz,

BA
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.