Gisteravond rond 22:00 reed ik op de A6 Joure - Almere.. even voorbij de Kethelbrug, bij de afslag Enkhuizen (afslag 11, hmp 86.5) was het dan zo ver. De eerste Bravo '07 van dit forum die een serieuze aanrijding heeft gehad.. en nog wel met een boot.
De situatie:
Ik cruisde lekker op 120, na een nare avond in het ziekenhuis, rustig naar huis. Er reed een auto voor me, op zo'n 150 meter afstand, ik zou al bijna gaan inhalen. Een andere auto haalde eerst mij en vervolgens de andere auto in. Plotseling remden beide auto's boven op het viaduct en gingen de vluchtstrook op. Mijn reactie is uiteraard remmen en naar links uitwijken. Vlak voor ik op de linkerbaan zat, lag er ineens een witte polyester boot (zo'n klein motorbootje) op de weg. Precies achter het hoogste punt van het viaduct. Een ruk aan het stuur mocht niet meer baten en een flinke klap was het gevolg.. Ik dus meteen achter die andere auto's stoppen en de schade opnemen. Het bleek dat er dus een boot van mijn voorgangers dak af was gelazerd. De dakdragers waren afgebroken en dus lag de boot op de weg. Politie erbij, rijkswaterstaat erbij om op te ruimen. Kortom: het duurde effe.
De schade:
Voorkant: onder de lamp aan de passagierskant dikke vette krassen.
Passagierskant: krassen van voor naar achteren, vooral vooraan, steeds minder naar achteren, maar wel een dikke kras langs de onderkant van de deuren en hier en daar op de deuren verspreid.
Velg: gaar. Flinke (diepe) krassen en beschadigingen (voor zover ik weet alleen rechtsvoor beschadigd).
Lamp aan de passagierskant: Ligt los. Het board er omheen is ontzet (staat een halve centimeter de wielkast in) waardoor de lamp los zit, maar stevig genoeg om nog mee te rijden (gelukkig zijn de lampen een paar centimeter verzonken in de body.
Geen glas of plastic gebroken (lamp / bermverlichting). Het beperkt zich gelukkig tot blikschade, diepe krassen en een gare velg. Geen persoonlijke schade behalve een flinke adrenalinestoot.
Er lijkt geen schade aan de as of de band te zijn. Ik kon zonder problemen weer thuis komen (geen trillingen in het stuur, geen afwijkende wegligging etc), dus dat was weer een geluk bij een ongeluk.
Ik ga vandaag het schadebedrijf bellen, welke me verder zal helpen met reparatie en vervangend vervoer.
Zonde voor mijn autootje.. Nog géén twee maanden oud
De boot? Total Loss! Vol met gaten en daaromheen zwarte lak van mijn Bravo. De auto van de anderen is totaal niet beschadigd, althans, 's nachts niet zichtbaar.
Ik hoop dat ik nog wat foto's kan maken voor de auto wordt afgevoerd, dan zet ik ze even online (ook al zijn het foto's met mijn telefoon, sowiezo handig voor verzekering etc).
Ik hou jullie op de hoogte!