Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Helaas, de eerste Bravo 2007 met échte schade
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Schade
Ironis
Jaja, het is zo ver nopompom.gif

Gisteravond rond 22:00 reed ik op de A6 Joure - Almere.. even voorbij de Kethelbrug, bij de afslag Enkhuizen (afslag 11, hmp 86.5) was het dan zo ver. De eerste Bravo '07 van dit forum die een serieuze aanrijding heeft gehad.. en nog wel met een boot.

De situatie:
Ik cruisde lekker op 120, na een nare avond in het ziekenhuis, rustig naar huis. Er reed een auto voor me, op zo'n 150 meter afstand, ik zou al bijna gaan inhalen. Een andere auto haalde eerst mij en vervolgens de andere auto in. Plotseling remden beide auto's boven op het viaduct en gingen de vluchtstrook op. Mijn reactie is uiteraard remmen en naar links uitwijken. Vlak voor ik op de linkerbaan zat, lag er ineens een witte polyester boot (zo'n klein motorbootje) op de weg. Precies achter het hoogste punt van het viaduct. Een ruk aan het stuur mocht niet meer baten en een flinke klap was het gevolg.. Ik dus meteen achter die andere auto's stoppen en de schade opnemen. Het bleek dat er dus een boot van mijn voorgangers dak af was gelazerd. De dakdragers waren afgebroken en dus lag de boot op de weg. Politie erbij, rijkswaterstaat erbij om op te ruimen. Kortom: het duurde effe.

De schade:
Voorkant: onder de lamp aan de passagierskant dikke vette krassen.
Passagierskant: krassen van voor naar achteren, vooral vooraan, steeds minder naar achteren, maar wel een dikke kras langs de onderkant van de deuren en hier en daar op de deuren verspreid.
Velg: gaar. Flinke (diepe) krassen en beschadigingen (voor zover ik weet alleen rechtsvoor beschadigd).
Lamp aan de passagierskant: Ligt los. Het board er omheen is ontzet (staat een halve centimeter de wielkast in) waardoor de lamp los zit, maar stevig genoeg om nog mee te rijden (gelukkig zijn de lampen een paar centimeter verzonken in de body.
Geen glas of plastic gebroken (lamp / bermverlichting). Het beperkt zich gelukkig tot blikschade, diepe krassen en een gare velg. Geen persoonlijke schade behalve een flinke adrenalinestoot.

Er lijkt geen schade aan de as of de band te zijn. Ik kon zonder problemen weer thuis komen (geen trillingen in het stuur, geen afwijkende wegligging etc), dus dat was weer een geluk bij een ongeluk.

Ik ga vandaag het schadebedrijf bellen, welke me verder zal helpen met reparatie en vervangend vervoer.

Zonde voor mijn autootje.. Nog géén twee maanden oud frown.gif

De boot? Total Loss! Vol met gaten en daaromheen zwarte lak van mijn Bravo. De auto van de anderen is totaal niet beschadigd, althans, 's nachts niet zichtbaar.

Ik hoop dat ik nog wat foto's kan maken voor de auto wordt afgevoerd, dan zet ik ze even online (ook al zijn het foto's met mijn telefoon, sowiezo handig voor verzekering etc).

Ik hou jullie op de hoogte! smile.gif
Visconti
Damn, da's balen man frown.gif

succes met het herstel van je jonge bolide... altijd zonde dat er zulke situatie's
kunnen ontstaan.

Sterkte thumbsup.gif
tamael^
QUOTE (Visconti @ Sep 25 2007, 10:24) *
Damn, da's balen man frown.gif

succes met het herstel van je jonge bolide... altijd zonde dat er zulke situatie's
kunnen ontstaan.

Sterkte thumbsup.gif

vervelend, dit door onkundig monteren van materiaal. maar wees blij dat die gestopt is.

tamael
Ironis
QUOTE (tamael^ @ Sep 25 2007, 12:37) *
vervelend, dit door onkundig monteren van materiaal. maar wees blij dat die gestopt is.

tamael

Ik denk niet dat het onkundig monteren is geweest.
De dakdragers waren afgebroken. Ik vermoed dat er door het oprijden van de 'heuvel' ineens teveel wind onder de boot is gekomen, en met zijn lichte gewicht van 50 kg trekt de wind behoorlijk aan zo'n ding..
melee
zonde zeg!

Hopen dat het snel allemaal in orde komt. zobieso wel benieuwd naar de fotos van de schade.
ge0rgiie
Foto's? Ben benieuwd.
jackal
QUOTE (ge0rgiie @ Sep 25 2007, 14:58) *
Foto's? Ben benieuwd.

Ik wens hem veel succes met herstel van de schade, is altijd klote bij een nieuwe auto gelijk schade.
Maar gelukkig is er geen lichamelijk letsel.

gr. jackal
FMC WEEKEND
so dan heb jij weer eerst het 1 en dan het ander erna pffffffffffftttttt moet er niet aan denken

maar alles zal netjes hersteld worden denk ik ben je ook gelijk van je krasjes af waar je je al een tijdje aan ergerde

heb dit zelf ook een keertje gezien met een skibox op een audi was gewoon een veertje geworden met een flinke rukwind vreemd dat zoiets niet beter getest wordt
RARARA
ja echt zonde, succes met het schade herstel !
Dutch Dimension
Damn das al snel

Suc6 met het herstel

nosmile.gif
Ironis
Mja, 't is eens wat anders dan een blok hout op de weg wink.gif

Hier overigens een van de online nieuwsberichten:
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/09...op_a6.html#more
Mijn leeftijd klopt alleen niet frown.gif

Goed, ben vandaag bij het schadebedrijf geweest. Er wordt een nieuwe velg besteld bij Fiat, omdat deze dusdanig beschadigd is dat 'ie in de schade meegenomen gaat worden (kan niet met spuiten netjes worden afgewerkt, aluminiumschilfers en splinters hangen eraan).
Verder wordt alles gespoten (kap om lamp, rechterflank, passagiersdeur en deur achter), in ieder geval een nieuwe koplamp rechtsvoor, deze hangt los en alle bevestigingen zijn afgebroken (blijft wel zitten, dus kan rijden). Verder misschien de kap om de lamp vernieuwen, deze is ontzet, maar of dit vervangen moet worden weet ik niet zeker.

Volgende week dinsdag wegbrengen, dus kan nog een fotootje tikken voor die tijd.. Daarna is 'ie weer zo goed als nieuw! cheer.gif
tamael^
QUOTE (Ironis @ Sep 25 2007, 21:14) *
Mja, 't is eens wat anders dan een blok hout op de weg wink.gif

Hier overigens een van de online nieuwsberichten:
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/09...op_a6.html#more
Mijn leeftijd klopt alleen niet frown.gif

Goed, ben vandaag bij het schadebedrijf geweest. Er wordt een nieuwe velg besteld bij Fiat, omdat deze dusdanig beschadigd is dat 'ie in de schade meegenomen gaat worden (kan niet met spuiten netjes worden afgewerkt, aluminiumschilfers en splinters hangen eraan).
Verder wordt alles gespoten (kap om lamp, rechterflank, passagiersdeur en deur achter), in ieder geval een nieuwe koplamp rechtsvoor, deze hangt los en alle bevestigingen zijn afgebroken (blijft wel zitten, dus kan rijden). Verder misschien de kap om de lamp vernieuwen, deze is ontzet, maar of dit vervangen moet worden weet ik niet zeker.

Volgende week dinsdag wegbrengen, dus kan nog een fotootje tikken voor die tijd.. Daarna is 'ie weer zo goed als nieuw! cheer.gif

tjah en toch hoor je ook daar op te letten als je iets op je auto knupt. hoort iig in de handleiding van de dragers te staan. het is namelijk erg amerikaans dat alle gevaren er ook in moeten staan. wat dus hier ook haast altijd in staat.

tamael
Danny
klote voor je, gelukkig makkelijk verzekeringswerk.
trouwens wel grappige reacties op nieuwsnieuws.nl
succes met het herstel
Ironis
De foto's zijn gemaakt en staan in onderstaand topic:

http://www.fiatbravoclub.nl/forum/index.php?showtopic=11207
Ironis
FIXED! cheer.gif cheerlie-ud.gif cheer.gif

Gisteren de auto opgehaald, mooi gepoetst en uitgezogen.. Perfect!
Er is alleen nog een probleempje: de bumper / motorkap zijn niet goed afgesteld. Hierdoor heb ik 1cm+ ruimte er tussen, dit wordt opgelost zodra de velg binnen is en er onder wordt gezet..

Enne.. Voortaan ga ik 'm goed wassen wink.gif
Ironis
Pff, wat een gedoe! Nog steeds niet klaar met de schade.
Na een aantal keren terug te zijn geweest voor een kromme bumper, die 15mm van de motorkap staat, hebben ze geprobeerd de bumper beter te bevestigen, wat elke keer na een week weer niet goed was.

Toevallig deze week bij de dealer geweest voor een terugroepactie en zijn mening gevraagd. Hij gaf meteen aan dat er een nieuwe bumper op moet. De oude (beschadigde) bumper was niet meer goed te krijgen, krijg dus waarschijnlijk alsnog een nieuwe bumper en dus weer 100% gefixed dan!

Nog 4 weekjes wachten smile.gif
ZeroY
QUOTE (Ironis @ Jun 18 2008, 21:47) *
Pff, wat een gedoe! Nog steeds niet klaar met de schade.
Na een aantal keren terug te zijn geweest voor een kromme bumper, die 15mm van de motorkap staat, hebben ze geprobeerd de bumper beter te bevestigen, wat elke keer na een week weer niet goed was.

Toevallig deze week bij de dealer geweest voor een terugroepactie en zijn mening gevraagd. Hij gaf meteen aan dat er een nieuwe bumper op moet. De oude (beschadigde) bumper was niet meer goed te krijgen, krijg dus waarschijnlijk alsnog een nieuwe bumper en dus weer 100% gefixed dan!

Nog 4 weekjes wachten smile.gif

Gelukkig, fijn om te horen smile.gif

Zonde van je mooie Bravo toen ik het las maar nu weer als nieuw cheerlie-ud.gif
Ironis
QUOTE (ZeroY @ Jun 19 2008, 16:42) *
Gelukkig, fijn om te horen smile.gif

Zonde van je mooie Bravo toen ik het las maar nu weer als nieuw cheerlie-ud.gif

En hij staat weer bij ASN Rotterdam-Zuid. Zelf beweren ze dat het raar is dat de bumper zo krom is, "want ze hebben hem er niet afgehaald, dus dat kan niet". Ik uitleggen dat ik met een gangetje van 80 - 100 km/h tegen een boot aan ben geknald, dus dat de bumper echt wel krom trekt door zo'n klap, komt de monteur met 'ja, maar hij is er niet afgeweest, dus dat is raar'.
Ik denk dat het tegendeel waar is. Ze hebben hem er natuurlijk wel af gehad, want er zijn vast koppelstukken afgebroken geweest. Ook is uit de foto's te zien dat de bumper aan de rechterkant naar achteren (bijna onder het zijpaneel) was gedrukt. Ook kon ik zien, toen ik de motorkap open had om te kijken wat er mis was, dat de bevestigingspunten, die net onder de motorkap zitten, verschoven waten (een rand zonder vuiligheid aan de onderkand van de plastic clips).

Ik heb ze verteld dat de dealer zei dat de bumper krom was, dus daardoor van de kap af gaat staan. Hij zou contact opnemen met de dealer en bij hem verhaal halen.

Wat een gedoe. Als het in één keer goed gerepareerd wordt, prima, maar als er iets mis is, helpen ze je echt niet meer verder!
marcelvg
dus na bijna een jaar nog steeds aan het kl&*^&te met de dealer over een bumper
Ironis
QUOTE (marcelvg @ Jul 16 2008, 10:08) *
dus na bijna een jaar nog steeds aan het kl&*^&te met de dealer over een bumper

Niet met de dealer, maar met het schadebedrijf. De dealer heeft al aangeboden om op kosten van het schadebedrijf de bumper te vervangen (andere oplossing is volgens hen niet haalbaar), maar daar wil het schadebedrijf natuurlijk niet aan..
Gwboes
Ze hadden hem beter direct kunnen vervangen want zo'n bumper kost hun maar +- 163 euro incl. (40% korting wat normaal is bij b2b). Ik denk dat het nu op de langere termijn meer gaat kosten.
Ironis
Ben ook nog neit klaar. 5000 km verder en het gefluit is weer terug.. Leasemaatschappij zit er aan te denken om de dealer in te schakelen, en het schadebedrijf door te geven wat ze niet goed doen, of als het schadebedrijf het niet alsnog kan fixen dan de dealer maar laten fixen..
Blijft irritant, dat gefluit, vooral met dat stormachtige herfstweer, wordt het alleen maar erger van..
FMC WEEKEND
ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt

verder geen gekke schade's meer opgelopen (sorry kon het effe niet laten haha ouwe botenkopper lol.giflol.giflol.gif)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.