Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Welke banden
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Guz
Hoi
ik heb 16" velgen van OZ type F1 plus in de maat 71/2 Jx16 ET37
Mijn vraag is welke maat banden kan ik hier probleemloos onder mijn Brava 1.6 zetten? :?: :?: :?:
Bobi
ik denk dat 195/45/16 mooi zal staan, niet zo breed maar je ziet dan wel mooi de rand van de velg (wel oppassen met parkeren dan)

205/45/16 is een vaker gebruikte maat denk ik, en 215/45/16 zal tevens ook passen, deze zijn dus respectievelijk 205 en 215 mm breed

de smaak is aan jezelf, of je dus breed wilt gaan of de velg mooi wilt laten zien!

greets Bob
LaTiNa
QUOTE (Guz)
Hoi
Mijn vraag is welke maat banden kan ik hier probleemloos onder mijn Brava 1.6 zetten? :?:  :?:  :?:

Ik heb oz zie foto avatar en heb 205/45/16 er onderzitten. Ik wilde aanvankelijk 215 breed nemen maar ik kreeg toen te horen dat de banden dan zouden kunnen gaan aanlopen als de auto redelijk vol beladen zou zijn. Dat was balen aangezien de 215 maat GOEDKOPER was dan de 205. Of dat aanlopen zo erg is weet ik niet. Mijn vriendje is ook tegen het advies van de dealer van 215 naar 235 gegaan en heeft er alleen last van als er 2 of 3 man achterin zitten. En dan nog, dan komt de band tegen de wielkast aan? Is dat zo erg?

Let wel op: je gaat er in bepaalde aspecten op achteruit:
- meer kans op aquaplanning
- enorm veel meer last van spoorvorming (al hangt dat ook af van het merk band)
- comfort

gr
I
Guz
oke :idea: maar hoe zit het met de omtrek van de banden
De aangegeven maten die jullie opgeven zijn allemaal in de hoogte 45%.
Dan is de omtrek ook toch verschillend :?:
De velgen die ik heb is 71/2 J breed en ik denk dat met 195ers
de velg wel erg naar buiten steekt.
Misschien dat dan voor de 215 ga.Zal de bandenboer ook eens vragen.
LaTiNa
QUOTE (Guz)
oke :idea:  maar hoe zit het met de omtrek van de banden 
De aangegeven maten die jullie opgeven zijn allemaal in de hoogte 45%.
Dan is de omtrek ook toch verschillend :?: 
De velgen die ik heb is 71/2 J breed en ik denk dat met 195ers
de velg wel erg naar buiten steekt.
Misschien dat dan voor de 215 ga.Zal de bandenboer ook eens vragen.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Hier kun je het zelf uitrekenen :wink:
Guz
kom uit op 215/40-16
Bobi
de hoogte van de band is afhankelijk van de breedte

dat wil zeggen dat als een band 195/45/16 is, dat de hoogte (wang) van de band 45% van 195 mm is (87,75mm)

band van 215/45/16 zou een wang hebben van 96,75 mm

dus hoe breder de band, hoe hoger de wang word, des te groter word de omtrek van je banden

16 inch is 406.4 mm + 87,75mm (x2, wang zit boven en onder natuurlijk)
is 581.9 mm met 195/45/16

16 inch is 406.4 mm + 2 x 96,75 mm is 599.9 mm met 215/45/16

je kan ook voor 195/40/16 banden gaan, maar die zijn volgens mij heeeel duur!

greets Bob
marcelv8
Heeft er hier ook iemand ervaring met stikstof banden??
zag net een advertentie staan van "de egel banden" dat ze autobanden met stikstof vullen:

Stickstof is veiliger en economischer. Uw band blijft op spanning en gaat ongeveer 20% langer mee.
neonlight
klopt wel,wat je zag staan.
stikstof is minder gevoelig voor uitzetting door warmte.
als je je band koud op druk brengt,zal deze tijdens het rijden warmer worden,
en dus uitzetten,de druk word iets hoger.
met stikstof ga je dit probleem grotendeels tegen.
nadeel is wel dat,mocht je je banden bij willen vullen,je weer afhankelijk bent van een garage met de mogelijkheid om stikstof te vullen.
of de band 20% meer levensduur krijgt lijkt me sterk.
misschien dat iemand daar iets van weet?
neonlight
QUOTE (Guz)
Hoi
Mijn vraag is welke maat banden kan ik hier probleemloos onder mijn Brava 1.6 zetten? :?:  :?:  :?:

je vorige velgen waren ook wel mooi anders biggrin.gif
The Master
QUOTE (neonlight)

Da's waarschijnlijk gebaseerd op t feit, dat de band met stikstof beter in vorm blijft. De band zonder stikstof word nl harder of zachter, en dan rijd je niet optimaal (voor je banden, en brandstof... meer wrijving op t wegdek). Maar ik denk, dat de kosten voor het stikstof enzo toch hoger zijn dan je bandenslijtage... Want om nu continu naar de dealer te gaan voor je banden spanning... :? :? :?

Ik doe t gewoon zonder biggrin.gif
neonlight
is ook wel zo verstandig,vind een 20% verminderde slijtage wel erg positief,kan dus voortaan 50.000 op een setje ipv 40.
als dat nou eens zo was,heb wel een flesje stikstof achter in mijn bedrijfsauto staan :wink:
Guz
QUOTE (neonlight)
QUOTE (Guz)
Hoi

je vorige velgen waren ook wel mooi anders biggrin.gif

Vond ik ook maar ja je wilt wel eens weer wat anders.
Hammer rijdt er nu mee rond met zijn Marea
Guz
Met welke merk banden rijden jullie en wat zijn de ervaringen? biggrin.gif
neonlight
Vond ik ook maar ja je wilt wel eens weer wat anders.
Hammer rijdt er nu mee rond met zijn Marea

heb ze gezien,ja,ziet er strak uit

ik heb er nu 2 soorten onder zitten,3x dunlop 185/55/r15 sp sport 2000 en 1 nokian 185/55/r15.
dit is gekomen na een klapband op de stoeprand,de nokian heeft zat profiel,de dunlops 0,5 en 1 mm :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

weet het,toettoet needs new rubber lol.gif lol.gif lol.gif lol.gif lol.gif
Dutch Dimension
Ik heb 195/50 15 inch Minerva s ( B keus van Michelin)
marcelv8
en 1 nokian 185/55/r15.

Tevreden met deze band??

volgens die advertentie zijn dit namelijk de TOP kwaliteitsbanden uit Finland..
Bobi
hehe zonder gein, deze banden worden geproduceerd door de zelfde matschappij als die de telefoontjes maakt, hier waren ze dus ooit eens mee begonnen, en het schijnen idd hele goede banden te zijn

betreft bandenkeuze... ik heb zelf nu pirelli's P5000 drago's eronder zitten, en ik vind het echt 3 x niks! heb onder mijn vorige auto's altijd continental rainsport gehad en die zijn echt perfect als je het mij vraagt

en als je geld teveel hebt ga je natuurlijk voor bridgestone SO2 of dunlop SP9000

gr. Bob
The Master
Ik vind m'n toyo's heerlijk rijden... Stuur een bocht in, en je blijft ontzettend veel grip houden! T slijt wel een tikkie harder dan de dunlops, maar t rijd super!!
En ze zien er goed uit smile.gif
Hyper
QUOTE (The Master)
QUOTE (neonlight)

Da's waarschijnlijk gebaseerd op t feit, dat de band met stikstof beter in vorm blijft. De band zonder stikstof word nl harder of zachter, en dan rijd je niet optimaal (voor je banden, en brandstof... meer wrijving op t wegdek). Maar ik denk, dat de kosten voor het stikstof enzo toch hoger zijn dan je bandenslijtage... Want om nu continu naar de dealer te gaan voor je banden spanning... :? :? :?

Ik doe t gewoon zonder biggrin.gif

ik rij nu ook al weer een goeie 8000 km met stikstof in me banden, en jij beschrijft nu juist het VOORdeel.. ze hoeven namelijk NIET bijgevuld te worden. dat is ook een van de mooie eigenschappen van stikstof.. je banden lopen niet leeg.. iets wat je met gewoon lucht wel hebt.
marcelv8
Bedankt Hyper !
ik weet nu dus wat er in me volgende banden komt...stikstof smile.gif
Bobi
dit las ik in de moto 73:

Om de paar jaar komt er weer een pleidooi naar voren om banden te vullen met 100% stikstof. Niet alle redenen daarvoor zijn juist. Om aan de verwarring een eind te maken - althans, dat is de bedoeling - volgt hier een commentaar bij alle vermeende pluspunten van het vullen met 100% stikstof.

1. Stikstof dringt minder gemakkelijk door het rubber heen dan zuurstof, de band blijft dus langer op spanning

Dat is juist. Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door het rubber van de band heen dan stikstof. Maar er zit in lucht iets meer dan vier maal zo veel stikstof dan zuurstof en dat zorgt ervoor dat er toch niet zo'n groot verschil in spanningsverlies is als word gedacht. Bovendien is een lege band al gevuld met lucht die voor 80% uit stikstof en 19% uit zuurstof en 1% uit edelgassen bestaat. Vullen met stikstof betekent dus dat er met een overdruk van 2,0 tot 2,5 bar stikstof bij deze lucht word gepompt. Er zit dus nog steeds zuurstof in de band, dus loopt ook een band met 100% stikstof leeg, zij het langzamer dan bij een 100% luchtvulling.

2. Er zit geen vocht of olie in de 100% stikstoffles.

Dat is waar. Als we droge en zuivere lucht zouden gebruiken, is er evenmin vocht en olie aanwezig. Het onderhoud aan de luchtcompressoren, oliefilters en vochtafscheiders laat soms te wensen over. Hier zit de verklaring voor tal van beweringen over de voordelen van 100% stikstof. Vooral als er waterdruppeltjes met de lucht meekomen, gebeuren er "vreemde" dingen met de bandenspanning. Vocht - waterdamp - is een gas, dus maakt het voor de druk in de band tijdens het rijden niet uit of er waterdamp, zuurstof, stikstof of nog wat anders in de band zit. Maar als de druppeltjes gaan verdampen, neemt hun volume enorm toe, dus stijgt de druk in de band. Een voorbeeld: een band wordt tot 2,5 bar opgepompt met 100% stikstof. Na enige tijd rijden is de spanning opgelopen tot 2,7 á 2,8 bar. Een andere band wordt ook tot 2,5 bar opgepompt met lucht uit een compressor. Na enige tijd blijkt de bandenspanning opgelopen te zijn tot 3,1 á 3,2 bar. Het verschil in bandenspanning kan alleen maar worden verklaard als er bij het vullen met lucht (condens) waterdruppeltjes in de band terecht zijn gekomen. Als er droge lucht uit een fles was gebruikt, zou de druk dezelfde waarde bereiken als bij 100% stikstof. Als we een ouderwetse voetpomp gebruiken, komt er buitenlucht in de band terecht. De kans op waterdrupeltjes is nihil. Vocht heeft ook invloed op het roesten of oxideren van ijzer of aluminium, vocht hoort dus niet in een band thuis.

3. Zuurstof versnelt de veroudering van de band

Dat is niet waar. Bij truckbanden is het karkas vermoeid na 500.000 kilometer. Dat is een mechanise vermoeidheid die ook bij 100% stikstofvulling voorkomt.

4. Veiliger bij brand of explosie

Dat is waar. Stikstof is een gas dat niet brand.

5. Minder gevoelig voor hoge temperaturen

Dat is niet van toepassing, want de lucht in banden wordt niet echt warm, hooguit 70 tot 80 graden Celcius

6. minder warmte-ontwikkeling bij hoge belasting

Dat is niet juist, de verklaring voor het verschil is in punt 2 gegeven. Als de lucht droog genoeg is, is er geen verschil met 100% stikstof

zo dat was even flink typen! ik ga nu dus niet zeggen of het beter of slechter is, maar nu kunnen jullie voor julliezelf opmaken wat jullie keuze word

greets Bob
Slider
Ok, lijkt me vrij duidelijk. Alleen als je hem dus met stikstof gaat vullen moet je wel weten hoeveel druk erin moet en dat is vaak de vraag. De ene garage zegt 2,3 tegen mij de ander 2,6. Das nogal een verschil.... :?
Ik heb nu voor 2,4 en achter 2,6. Ik heb Toyo Proxes 205/40/17. Iemand een idee? En waar kan ik hem eventueel laten vullen met stikstof en hoeveel kost het?
The Master
QUOTE (Slider)
Ik heb nu voor 2,4 en achter 2,6. Ik heb Toyo Proxes 205/40/17. Iemand een idee? En waar kan ik hem eventueel laten vullen met stikstof en hoeveel kost het?

:shock: :shock: :shock:
Ik heb ook toyo's met 205/40/17 en ik heb nu bij 4 bedrijven gehoord dat ze op 2.2 bar moeten... 2.6 lijkt me erg hoog...
Slider
Ja leek mij ook. Maar ja....
Monstra16v
QUOTE (Slider)
Ok, lijkt me vrij duidelijk. Alleen als je hem dus met stikstof gaat vullen moet je wel weten hoeveel druk erin moet en dat is vaak de vraag. De ene garage zegt 2,3 tegen mij de ander 2,6. Das nogal een verschil....  :? 

toyo proxes t 1 s en moeten op een bravo 2,3 bar hebben voor en achter suc6
Bobi
QUOTE (Slider)
Ok, lijkt me vrij duidelijk. Alleen als je hem dus met stikstof gaat vullen moet je wel weten hoeveel druk erin moet en dat is vaak de vraag. De ene garage zegt 2,3 tegen mij de ander 2,6. Das nogal een verschil....  :? 

nee, wat ze bedoelen met dit is dat de band nooit helemaal LEEG is voordat je hem op spanning brengt, als je de band echt leeg wilt hebben moet je hem vacuum zuigen voordat je hem met stikstof gaat vullen. (heb ik nog nooit zien gebeuren)

het maakt dus niet uit of je de band op 5 bar spanning brengt.. er zal altijd een beetje zuurstof in de band zitten

gr. Bob
Monstra16v
of je moet et zuurstof eruit purchen met een dubel ventiel ofzo
Hyper
of gewoon je nieuwe banden meteen met stikstof laten vullen :wink:
Slider
Om nu toch eens de echte goede bandenspanning te weten heb ik even een mailtje gestuurd naar Toyo Tires Nederland. Hier het antwoord:

Allereerst hartelijk dank voor het bezoeken van onze website
www.toyobanden.nl. Naar aanleiding van uw e-mail van vrijdag 19 maar j.l. hebben wij de volgende gegevens voor u in een schema geplaatst.

Merk: Fiat Bravo 1.4 12V
Gewicht: 1050
Merk band: TOYO 205/40 R17 Proxes T1-S

Normale belasting
Voor: 2.2
Achter: 2.5

extra belasting
Voor: 2.4
Achter: 2.6

Naast de geadviseerde bandenspanning(-en) bestaat altijd de mogelijkheid
om 0.1 of 0.2 Bar af te wijken van bovengenoemde spanning(-en), dit is
puur op gevoel en/of ervaring.
Onder 'extra' belasting wordt toename van het gewicht of bijvoorbeeld
sportief rijden verstaan.

Stikstof heeft als belangrijke eigenschap dat het minder
spanningsverlies oplevert, het heeft dus een positieve uitwerking op de
band. Een nadeel van stikstof is dat de band wat harder aan kan voelen, dit blijft echter een gevoelskwestie.

Ik hoop u op deze wijze voldoende geïnformeerd te hebben en wensen u
veel TOYO-rijplezier toe!

Met vriendelijke groet,

Tjerk Claessens

TOYO BANDEN NEDERLAND B.V.
Kooldreef 2-6
Postbus 1083
4700 BB Roosendaal
Tel :+31 (O)165 556475
Fax:+31 (O)165 555829
Internet: http://www.toyobanden.nl
Dutch Dimension
QUOTE (Slider)
Normale belasting
Voor: 2.2 
Achter: 2.5 

extra belasting
Voor:  2.4
Achter: 2.6

Naast de geadviseerde bandenspanning(-en) bestaat altijd de mogelijkheid
om 0.1 of 0.2 Bar af te wijken van bovengenoemde spanning(-en), dit is
puur op gevoel en/of ervaring. 
Onder 'extra' belasting wordt toename van het gewicht of bijvoorbeeld
sportief rijden verstaan.
l

Dus gewoon 2,5 Bar voor en achter lol.gif lol.gif lol.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.