BELLEZZA ITALIANA
Feb 28 2004, 15:07
hoe hebben jullie de speakers in de voorportieren bekabeld???
dus vanaf de versterkers
ik wil wel eens weten hoe jullie door die (schroef)stekker aan het portier zijn gegaan
i
Weazel
Feb 28 2004, 16:35
nieuwe kabels aan uw oude kabels vast maken en trekken en uw nieuwe kabel zit erdoor.
BELLEZZA ITALIANA
Feb 28 2004, 16:44
ja dah snap ik
maar aan de portieren zitten connecters die verbinden de kabels hebben jullie de kabels dan aan de connecter aan gesloten :?:
Dutch Dimension
Feb 28 2004, 23:36
Achter de radio de draden die naar de speakers gaan , vast knopen aan de draden van de versterker :wink:
BELLEZZA ITALIANA
Mar 4 2004, 17:52
de draden trekken weet ik wel hoe ik dat moet doen
maar door de connecter bij de deur niet :?:
ik weet dat een maat van dit ook bij zijn golf had en die heeft er een gat in geboord
dit wil ik eigenlijk niet dus vandaar de vraag hoe jullie het hebben gedaan
of lopen de speakerkabels niet via deze connecter :?: :?:
ik kan natuurlijk wat over het hoofd hebben gezien :oops:
Dutch Dimension
Mar 4 2004, 23:01
je zal toch gaten moeten boren.
Er is geen andere mogelijkheid.
Of je moet prberen om de kabels bij de conector te vernieuwen
Er lopen toch al speakerdraden in je deur, als je gewoon nieuwe speakers daaraan sluit en dan gewoon je het draad naar binnen volgt en daar afknipt dan kun je daar weer je speakerdraad, die je aan je versterker aansluit ,aan doen.
Zo is het bij mij gedaan. (compo-set dan)
QUOTE (RARARAwatvoorautohebik?)
Er lopen toch al speakerdraden in je deur, als je gewoon nieuwe speakers daaraan sluit en dan gewoon je het draad naar binnen volgt en daar afknipt dan kun je daar weer je speakerdraad, die je aan je versterker aansluit ,aan doen.
Zo is het bij mij gedaan. (compo-set dan)
Ja maar het gaat er denk ik om dat de bestaande kabel niet voldoet (qua kwaliteit). Toch?
eerder qua diameter, denk ik. De enige nette oplossing (zonder gaten boren) lijkt mij om te kijken of je nog draden over hebt in de connector (ongebruikte, het is nl. een connector met heel veel aansluitingen) En deze dan gaan gebruiken als speakerdraad, zodat je signaal dan door meerdere draden gaat lopen. (en zo dus "dikker" wordt) Of om een dikke kabel tot aan de deur connector te laten lopen en dan over laten gaan in de connector. Zo vang je het spanningsverlies (in de dunne kabeltjes aardig op) Het laatste stukje is dan wel dunner, maar dat maakt volgens mij niet zo heel veel uit. (de draden van de speakers zelf zijn ook niet echt dik. Grotere diameters zijn altijd beter, maar je moet wat!
BELLEZZA ITALIANA
Mar 5 2004, 16:47
der zit niets anders op dan de kabel maar door de connecter te voeren
:cry: :cry:
ik wou er eigenlijk geen onderbrekingen in maken maar goed als ik het zo allemaal lees dan moet het maar
ik ga mijn kabel over meerdere connecters verdelen zoals bis zei
dan verlies ik het minst en in de deur ga ik dan ook weer verder met dezelfde kabel
thanxx iedereen
van mij mag deze gesloten worden[/b]
Ik zou gewoon zo kort mogelijk bij de connector de nieuwe kabel solderen. Bij echt lange draden en hogere vermogens zijn de contacten van de connector het probleem niet, eerder de lengte van de 'goedkope' draad die er al ligt. Dit moet je dan verbeteren. Als je dat gedaan hebt blijft nog de slechte contacten van de connector over. Daar doe je niet veel aan, tenzij je gaten in deur en de deurstijl boort en daar doorvoertules in draait.
Als je nou de hele draad, zover als je kan in ieder geval, vervangt door 'betere' draad dan blijft alleen de impedantie(weerstand) van de connector nog over. Deze is in verhouding vrij hoog, in vergelijking met het stukje draad dat nog over is. Dit stukje 'slechte' draad dat er nog zit maakt dan ook niet meer veel uit.
Als ik me niet vergis zijn dit connectoren van het merk lemo. Deze connectoren moeten wel van goede kwaliteit zijn (lees: slagvast, bestand tegen weersinvloeden en olie, onbrandbaar en halogeen vrij) maar mogen ook niets kosten. De 'goede' kabel die je nu zuur betaald hebt zal waarschijnlijk niet veel uitmaken voor het korte stukje dat je moet afleggen en de slechte contacten in de connector. Aangezien er altijd nog een fijn roostert voor de speaker zit, dat je acoustiek naar de knoppen helpt, loont het zich volgens mij niet.
Kortom, doe geen moeite, want het verschil zit hem echt tussen de oren (tenzij je 300W speakers gaat inbouwen en dit vermogen ook echt gaat gebruiken)
Als je nou naar achteren moet met je kabels dan loont het zich zeker om kwaliteits kabels te gebruiken.
BELLEZZA ITALIANA
Mar 5 2004, 17:14
@venz
thanxx voor de info
ik heb goede (zuur betaalde) kabels dus dan zit dat wel snor
ik ga er een 13 cm compo inbouwen voor de goede orde
Dikkere kabel is niet perse beter.
Korte electronica cursus:
Een versterker is in feite een spanningsbron.
Dit wil zeggen hij genereert een spanning onafhankelijk van de belasting.
De stroom is dus afhankelijk van de belasting.
Hoe hoger de belasting hoe lager de stroom.
U = I x R (V = A x R voor de leken onder ons ;-) )
U is spanning in Volt, I is stroom in Ampere, R is Weerstand in Ohm.
Voor wisselspanning, zoals muziek, gebruikt men Impedantie i.p.v. weerstand. (Dit komt omdat de weerstandswaarde meestal afhankelijk is van de frequentie door capaciteiten en inducties in het materiaal)
Versterker PLUS +---[R connector]-----[R kabel]----[R connector]----+ Speaker PLUS
Versterker MIN +---[R connector]-----[R kabel]----[R connector]----+ Speaker MIN
Tussen Speaker PLUS en Speaker MIN zit natuurlijk ook nog een weerstand.
De spanning uit de versterker is altijd hetzelfde, onafhankelijk wat de weerstanden zijn.
Als je slechte connectoren/kabels gebruikt zal je daar spanningsverlies over krijgen welk resulteerd in minder spanning en stroom voor je speaker, wat weer resulteerd in minder vermogen voor het geluid dat deze produceert.
Nou kun je dit voorkomen door dikkere kabel te gebruiken. Dikkere kabel heeft meer oppervlakte en daardoor minder weerstand.
HIER KOMT DE KNEEP!!!
Dikkere kabel kan een lagere weerstand hebben, maar hoeft niet een lagere Impedantie te hebben. Het maakt namelijk uit hoeveel kernen de draad heeft, welk materiaal is gebruikt, of de kabel aan mechanische/thermische belastingen is blootgesteld. De kern bestaat nooit uit alleen koper, aangezien hij dan waarschijnlijk al breekt en oxideert als je er alleen al naar kijkt.
Een kabel heeft ook een Inductie (Spoel) en een Capaciteit (Condensator).
Een Inductie heeft bij lage frequenties een lage weerstand. Een Capaciteit heeft bij hoge frequenties een lage weerstand.
Het liefst heb je geen inductie en geen capaciteit in je kabel, maar dat is helaas onmogelijk.
De connectoren zijn van groot belang.
De beste verbinding is een (goede) soldeerverbinding. Probeer dus zo min mogelijk connectoren te gebruiken aangezien dit een Weerstand (door geen volledig contactoppervlakte,oxidatie en verschillende materialen) heeft. Ook hebben connectoren geheid veel inductie en/of capaciteit wat je dynamiek niet te gunste komt.
Probeer dus min verbindingen te maken en als het toch moet, soldeer ze dan!
Als je gewoon zorgt je een goede "kwaliteit" kabel gebruikt vanaf je versterker tot aan je filter en de lengte van je wat mindere "kwaliteit" kabel beperkt houdt vanaf je filter tot aan je deurpaneel(woofers)/dashboard(tweeters) dan is er niets aan de hand hoor !!!
Je moet niet denken dat als je alleen maar dikke "kwaliteit" kabels gebruikt, je speakers ineens 10 db harder spelen.
Je moet wel een hele proffesionele installatie hebben wil je echt voordeel hebben met betere kabels.
Suc6 iig !!
BELLEZZA ITALIANA
Mar 5 2004, 17:48
zulke dikke kabels zijn het nou ook niet weer
maar ze zijn wel zuur betaald :oops:
maar ik ga dit weekend er nog eens goed naar kijken hoe ik het wil/ga doen
tzt. horen jullie het wel
Dutch Dimension
Mar 5 2004, 19:27
Volgens mij heeft er nog iemand de opleiding elektro gevolgt naast mij
QUOTE (Remco Mathijssen)
Volgens mij heeft er nog iemand de opleiding elektro gevolgt naast mij

MBO Electronica/Telematica & HBO Electronica/Technische Computerkunde.
Werk nu 4 jaar als Allround Electronic Design Engineer bij een soort van engineering bureau van de Medische Faculteit van Universiteit Maastricht.
Ik weet dus eigenlijk weinig van (Car)Audio installaties ;-)
Dutch Dimension
Mar 6 2004, 19:47
Ik heb sinds afgelopen zomer mijn diploma eerste monteur elektrotechniek.
En ik weet wel wat van caraudio :wink:
Monstra16v
Mar 8 2004, 15:57
als je et simpele stroomkringetje kent dan weet je al genoeg als je dan nog een geluidsgek ben dan komt et helemaal goed...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.